AndroidHealthClinic

Ik heb een paar vragen ivm mijn manier van fitness!

Bezoekers in dit topic

JonasV

Novice
10 jaar lid
Lid sinds
14 jul 2008
Berichten
17
Waardering
0
Hallo iedereen, zoals de titel van mijn topic vermeldt heb ik paar vragen ivm hoe ik train, welke oefeningen ik gebruik en de profijt die ik hieruit kan halen. (ik heb deze topic maar onder 'trainingsschema's... geplaats maar het is ijgenlijk vrij algemeen)

Ik ben 17 jaar en ben stillaan begonnen (ong 3 jaar zeer miniem) met fitness. Ik doe dit vooral om mijn voornaamste hobby , atletiek te ondersteunen. (springen en spurt)
ik vind fitness echter leuk om te doen en heb mezelf dus al een dumbbell-set aangeschaft.
Ik ga (nog) niet naar een fitnesscentrum, is dit een probleem?
Al mijn oefeningen doe ik enkel met dumbbells, al ben ik van plan nog een lange staaf aan te schaffen. (zijn er nog spullen die ik zeker nodig heb?)

Ik heb geen vaste trainingsuren (voor fitness) maar doe het wel bijna dagelijks. hierbij probeer ik sowieso de belangrijkste spierdoelgroepen te trainen.
(aanpassing na reactie: ik train ongeveer 3x per week intensief atletiek, mijn schema is dus aanvulling, vooral voor mijn bovenlichaam omdat hier minder nadruk wordt op gelegt bij het trainen van atletieken ook ,eerlijk, gewoon om mooier bovenlichaam te krijgen)

Nu is mijn eigenlijke vraag:
Ga ik vooruitgang boeken als ik wel dagelijks train en mijn gewichten af en toe verhoog naarmate ik voel dat het beter gaat, al train ik niet echt volledig volgens een vast schema? Of moet ik echt een schema uitzetten dat uit paar oefeningen per dag bestaat, enkele spiergroepen per dag enz?

dit is mijn schema waar ik mij dagelijks ongeveer aan houd:

- biceps curl: 3x10 (+ soms op einde 3x15 snel met lichter gewicht?)
- triceps : dumbbell triceps extentions 3x10
- schouders : dumbbell lateral raise 3x10
- tussen halteroefeningen doe ik buikspier- en rugspieroefeningvariaties
- rug: stabilisatieofeningen (zijn hier echte bodybuild oefingen voor met dumbbells?)
-dumbbell bench press doe'k soms op de grond ma nimeer zo vaak eigenlijk moet ik da terug meer doen?
-(na reactie mastaguyB aangepast) Ik doe ook 1 oefing voor m'n dijbenen (gebaseerd op verzuring) ma kweet ni zoveel goede (makkelijke) beenoefeningen... suggesties?

Da is mijn schema zo ewa, ik weet het het stelt niet voor ma kben er dagelijks thuis toch wel even mee bezig... Mis ik bepaalde belangrijke spiergroepen? of zijn er nog goede oefeningen die ik kan toevoegen?
Ook vraag ik me af hoe ik moet omgaan met rust enerzijds tussen oefeningen en anderzijds tussen hele traningen...want ik wil goede resultaten zonder blessures, dus het beste voor mijn lichaam.

Sorry voor deze hele briefing, ma ik hoop dat er tog wa reacties binnekome :D en kwil ook rap beginnen haha, alvast bedankt ;)
 
Laatst bewerkt:
welkom op het forum!

ik kan je alvast een paar tips geven. Train niet elke dag dezelfde spiergroepen.
je spieren hebben rust nodig om te herstellen en om te groeien.
Word lid van een fitnesscentrum, train je benen ook en neem een fullbodyschema.
verder zou ik hier veel lezen, je kan er nog veel van leren.

Good luck!
 
Hallo iedereen, zoals de titel van mijn topic vermeldt heb ik paar vragen ivm hoe ik train, welke oefeningen ik gebruik en de profijt die ik hieruit kan halen. (ik heb deze topic maar onder 'trainingsschema's... geplaats maar het is ijgenlijk vrij algemeen)

Ik ben 17 jaar en ben stillaan begonnen (ong 3 jaar zeer miniem) met fitness. Ik doe dit vooral om mijn voornaamste hobby , atletiek te ondersteunen. (springen en spurt)
ik vind fitness echter leuk om te doen en heb mezelf dus al een dumbbell-set aangeschaft. ik zou ook een barbell kopen en een bankje, dat is de absolute minimum als je thuis wilt trainen.
Ik ga (nog) niet naar een fitnesscentrum, is dit een probleem?niet echt, zoals ik al zei, bankje, barbell, dumbbell en eventueel een squatrack geraak je ongeveer even ver mee
Al mijn oefeningen doe ik enkel met dumbbells, al ben ik van plan nog een lange staaf aan te schaffen. (zijn er nog spullen die ik zeker nodig heb?)
opnieuw: misschien een squatrack, maar ik doe hacksquats, daar heb je geen squatrack voor nodig (google hacksquat maar even)

Ik heb geen vaste trainingsuren (voor fitness) maar doe het wel bijna dagelijks. hierbij probeer ik sowieso de belangrijkste spierdoelgroepen te trainen. als je je hele lichaam wilt trainen zou ik een vast schema maken, zodat je zeker genoeg rust hebt. dus niet dezelfde spiergroep 3 dagen na elkaar trainen ofzo. je kan, als je een bankje en een barbell hebt, ook eens kijken naar "rippetoe" dat is een trainingsschema voor beginners, werkt echt reuzegoed! anders moet je maar wat zoeken naar oefeningen die je wil doen, probeer zoveel mogelijk compound oefeningen (benchpress, deathlift...) in je schema op te nemen en ook voldoende te eten.

Nu is mijn eigenlijke vraag:
Ga ik vooruitgang boeken als ik wel dagelijks train en mijn gewichten af en toe verhoog naarmate ik voel dat het beter gaat, al train ik niet echt volledig volgens een vast schema? Of moet ik echt een schema uitzetten dat uit paar oefeningen per dag bestaat, enkele spiergroepen per dag enz?
je zal wel vooruitgang maken, maar zonder barbell en goed schema EN goeie voeding ga je niet echt groeien.

dit is mijn schema waar ik mij dagelijks ongeveer aan houd:

- biceps curl: 3x10 (+ soms op einde 3x15 snel met lichter gewicht?) niet doen, hou het met 3x10...je zou ook nog een andere oefening moeten doen, ik zou zeggen chin ups, optrekken met vingers naar je toe dus.
- triceps : dumbbell triceps extentions 3x10 is goed, maar doe er ook dips bij, of iets anders, zoals french press. maar liefst dips.
- schouders : dumbbell lateral raise 3x10 ook goed, maar pak er minstens nog 1 oefening bij...military press zou heel goed zijn, maar heb je een barbell voor nodig...
- tussen halteroefeningen doe ik buikspier- en rugspieroefeningvariaties TUSSEN de oefeningen? ik hoop dat je niet bedoelt tijdens je rust?:Dje kan buikspieroefeningen doen wanneer je wilt, maar laat wel minstens 1 dag tussen. doe ze wel niet tussen dumbbell oefeningen in ofzo, doe ze gewoon erna
-dumbbell bench press doe'k soms op de grond ma nimeer zo vaak eigenlijk moet ik da terug meer doen? nee. als je een bankje hebt ofzo ZEKER doen, echt geweldige oefening! maar niet zomaar op de grond.

Da is mijn schema zo ewa, ik weet het het stelt niet voor ma kben er dagelijks thuis toch wel even mee bezig... Mis ik bepaalde belangrijke spiergroepen? of zijn er nog goede oefeningen die ik kan toevoegen?
Ook vraag ik me af hoe ik moet omgaan met rust enerzijds tussen oefeningen en anderzijds tussen hele traningen...want ik wil goede resultaten zonder blessures, dus het beste voor mijn lichaam.

als je 3 sets doet van 10 laat dan 1-2 minuten tussen. lijkt me wel goed. verder hangt het van je schema af wat je doet. ik raad je toch aan een barbell te kopen en rippetoe te volgen!

Sorry voor deze hele briefing, ma ik hoop dat er tog wa reacties binnekome :D en kwil ook rap beginnen haha, alvast bedankt ;)[/quote]
 
Hallo iedereen, zoals de titel van mijn topic vermeldt heb ik paar vragen ivm hoe ik train, welke oefeningen ik gebruik en de profijt die ik hieruit kan halen. (ik heb deze topic maar onder 'trainingsschema's... geplaats maar het is ijgenlijk vrij algemeen)

Ik ben 17 jaar en ben stillaan begonnen (ong 3 jaar zeer miniem) met fitness. Ik doe dit vooral om mijn voornaamste hobby , atletiek te ondersteunen. (springen en spurt)
ik vind fitness echter leuk om te doen en heb mezelf dus al een dumbbell-set aangeschaft. ik zou ook een barbell kopen en een bankje, dat is de absolute minimum als je thuis wilt trainen.
Ik ga (nog) niet naar een fitnesscentrum, is dit een probleem?niet echt, zoals ik al zei, bankje, barbell, dumbbell en eventueel een squatrack geraak je ongeveer even ver mee
Al mijn oefeningen doe ik enkel met dumbbells, al ben ik van plan nog een lange staaf aan te schaffen. (zijn er nog spullen die ik zeker nodig heb?)
opnieuw: misschien een squatrack, maar ik doe hacksquats, daar heb je geen squatrack voor nodig (google hacksquat maar even)

Ik heb geen vaste trainingsuren (voor fitness) maar doe het wel bijna dagelijks. hierbij probeer ik sowieso de belangrijkste spierdoelgroepen te trainen. als je je hele lichaam wilt trainen zou ik een vast schema maken, zodat je zeker genoeg rust hebt. dus niet dezelfde spiergroep 3 dagen na elkaar trainen ofzo. je kan, als je een bankje en een barbell hebt, ook eens kijken naar "rippetoe" dat is een trainingsschema voor beginners, werkt echt reuzegoed! anders moet je maar wat zoeken naar oefeningen die je wil doen, probeer zoveel mogelijk compound oefeningen (benchpress, deathlift...) in je schema op te nemen en ook voldoende te eten.

Nu is mijn eigenlijke vraag:
Ga ik vooruitgang boeken als ik wel dagelijks train en mijn gewichten af en toe verhoog naarmate ik voel dat het beter gaat, al train ik niet echt volledig volgens een vast schema? Of moet ik echt een schema uitzetten dat uit paar oefeningen per dag bestaat, enkele spiergroepen per dag enz?
je zal wel vooruitgang maken, maar zonder barbell en goed schema EN goeie voeding ga je niet echt groeien.

dit is mijn schema waar ik mij dagelijks ongeveer aan houd:

- biceps curl: 3x10 (+ soms op einde 3x15 snel met lichter gewicht?) niet doen, hou het met 3x10...je zou ook nog een andere oefening moeten doen, ik zou zeggen chin ups, optrekken met vingers naar je toe dus.
- triceps : dumbbell triceps extentions 3x10 is goed, maar doe er ook dips bij, of iets anders, zoals french press. maar liefst dips.
- schouders : dumbbell lateral raise 3x10 ook goed, maar pak er minstens nog 1 oefening bij...military press zou heel goed zijn, maar heb je een barbell voor nodig...
- tussen halteroefeningen doe ik buikspier- en rugspieroefeningvariaties TUSSEN de oefeningen? ik hoop dat je niet bedoelt tijdens je rust?:Dje kan buikspieroefeningen doen wanneer je wilt, maar laat wel minstens 1 dag tussen. doe ze wel niet tussen dumbbell oefeningen in ofzo, doe ze gewoon erna
-dumbbell bench press doe'k soms op de grond ma nimeer zo vaak eigenlijk moet ik da terug meer doen? nee. als je een bankje hebt ofzo ZEKER doen, echt geweldige oefening! maar niet zomaar op de grond.

Da is mijn schema zo ewa, ik weet het het stelt niet voor ma kben er dagelijks thuis toch wel even mee bezig... Mis ik bepaalde belangrijke spiergroepen? of zijn er nog goede oefeningen die ik kan toevoegen?
Ook vraag ik me af hoe ik moet omgaan met rust enerzijds tussen oefeningen en anderzijds tussen hele traningen...want ik wil goede resultaten zonder blessures, dus het beste voor mijn lichaam.

als je 3 sets doet van 10 laat dan 1-2 minuten tussen. lijkt me wel goed. verder hangt het van je schema af wat je doet. ik raad je toch aan een barbell te kopen en rippetoe te volgen!

Sorry voor deze hele briefing, ma ik hoop dat er tog wa reacties binnekome :D en kwil ook rap beginnen haha, alvast bedankt ;)

zit jij niet in het verkeerde topic? ???
 
- biceps curl: 3x10 (+ soms op einde 3x15 snel met lichter gewicht?)
- triceps : dumbbell triceps extentions 3x10
- schouders : dumbbell lateral raise 3x10
- tussen halteroefeningen doe ik buikspier- en rugspieroefeningvariaties
-dumbbell bench press doe'k soms op de grond ma nimeer zo vaak eigenlijk moet ik da terug meer doen?

dit is natuurlijk helemaal verkeerd. Je vergeet de belangrijkste en grootste spiergroepen zoals rug en benen. voor ondersteuning: atletiek (springen,spurt) ?? dan moet je toch zeker benen gaan trainen.

Ik raad je aan hier eens rond te kijken op fullbody. Daar heb je veel meer aan dan dit verotte schema, wat je ook nog elke dag doet, wat dus helemaal verkeerd is en waar je helemaal niks mee gaat bereiken.
 
Vreemde manier van trainen. Je wil alleen maar sissy oefeningen doen?
 
Ik ben 17 jaar en ben stillaan begonnen (ong 3 jaar zeer miniem) met fitness. Ik doe dit vooral om mijn voornaamste hobby , atletiek te ondersteunen. (springen en spurt)

Die typische bodybuild toestanden zullen eerder averechts gaan werken op je atletiek prestaties. Van een grotere biceps ga je nou niet harder sprinten. Ik denk dat je het beter in de hoek van squat, frontsquat, cleans, snatches etc. kan zoeken.

Er zitten wel meer atletiek gasten op dit forum die krachttraining ter ondersteuning doen.
Kijk maar eens rond tussen de logjes.
 
Die typische bodybuild toestanden zullen eerder averechts gaan werken op je atletiek prestaties. Van een grotere biceps ga je nou niet harder sprinten. Ik denk dat je het beter in de hoek van squat, frontsquat, cleans, snatches etc. kan zoeken.

Er zitten wel meer atletiek gasten op dit forum die krachttraining ter ondersteuning doen.
Kijk maar eens rond tussen de logjes.

Jij denkt dus dat niemand die atletiek doet, zijn bovenlichaam traint?
Kijk maar is naar de finale van de 100m mannen op de olympische spelen binnekort ;) Kasten van venten met schouders van bijna een hele baan breed. die komen er ook niet zomaar he. Het is waar dat squats beter zouden zijn in functie van atletiek voor been training , daarom zal ik ook een barbell aanschaffen zodat dit probleem de wereld uit is :)
Ik zoek een all round oplossing en ok ik vind mijn armen gewoon wat te dun daarom traint ik daar nu liefst wat meer op.
Het is niet de bedoeling dat ik een 'bodybuilder' wordt. Ik wil niet 'zo breed mogelijk' zijn, maar ik wil wel sterker worden en er goed uitzien.
Hiernaar streef ik in mijn trainingen. maar bedankt voor de raad ik zal eens rondkijke;)

nog iemand suggesties of hints in verband met schema's die ik kan gebruike of andere?
 
Jij denkt dus dat niemand die atletiek doet, zijn bovenlichaam traint?

Lees mijn post nog eens, voor je verkeerde conclusies trekt.

Er is een verschil tussen functionele spieren en showspieren. Net als dat powerlifters, gewichtheffers, maar ook schaatsers en voetvallers zich niet bezig houden met eindeloze curls, kickback en raise doen atletiek gasten dat ook niet.
 
Ok stel nu dat ik squats etc (oefeningen voor mijn benen) bijvoeg is mijn schema dan ok?
zo nee, waarom niet? (ik heb het gevoel dat ik er wel op vooruit ga)
zo ja, hoeveel en wanneer zou ik best rust nemen tijdens mijn sessies?
 
Ok stel nu dat ik squats etc (oefeningen voor mijn benen) bijvoeg is mijn schema dan ok?
zo nee, waarom niet? (ik heb het gevoel dat ik er wel op vooruit ga)
zo ja, hoeveel en wanneer zou ik best rust nemen tijdens mijn sessies?

jah, is wel goed. als je alleen maar wilt atletiek doen hou het dan met benen (squats, lunges enzo...) en je rug (deadlift enzo) maar als je ook wat aan je lichaam wilt doen, dan moet je natuurlijk meer doen (rippetoe, full body?)
 
Iedereen bedoelt natuurlijk iets anders met 'iets doen aan je lichaam'
Ik wil gewoon mijn bovenlichaam wat gespierder maken en terwijl ook wat trainen op mijn benen , wat dan weer mijn hobby ten goede komt. zo combineer ik de 2.
Zijn er nog mensen die denken dat ik mijn schema zo kan gebruiken?
of moeten er nog oefeningen voor bep spiergroepen worden toegevoegt?
en hoe zit het nu met de rust! zijn hier bepaalde regels voor? wat is het beste?
(Ik kan ondertussen de oefeningen die ik doe wel bijna dagelijks aan, en door atletiek heb ik een degelijke basis)
 
Dag Jonas,

kijk: dit is een voorbeeld van wat men hier bedoelt met een full-body schema.
Squats 1 X 8 - 10 reps
Leg Extensions 1 X 8 - 10 reps
Leg Curls 1 X 8 - 10 reps
Dumbbell Pullovers 1 X 8 - 10 reps
Barbell Overhead Shoulder Press 1 X 8 - 10 reps
Seated Rows 1 X 8 - 10 reps
Bench Press 1 X 8 - 10 reps
Barbell Bicep Curls 1 X 8 - 10 reps
Tricep Extensions 1 X 8 - 10 reps
Weighted Pullups 1 X 8 - 10 reps
Weighted Dips 1 X 8 - 10 reps
Standing Calf Raises 1 X 8 - 12 reps
Abs - 1 X 10 - 15 reps

dit kun je best 3x per week doen, met telkens een dagje rust ertussen zodat je je spieren de kans geeft te herstellen. (niet elke dag dus!)

Dit schema gaat volgens mij je hobby ook zeker ten goede komen, en je zal er in de loop van de tijd een "gespierd" bovenlichaam mee krijgen.

Aangezien je telkens maar 1 set doet bij dit schema, wil je de belasting hoog genoeg houden, en zeker niet vergeten stretchen, anders ga je wat te verduren krijgen bij je volgende atlethiek-wedstrijd/training.

veel succes kerel!
 
Nu heb ik juist een full-body fitnesstraining gedaan. nu is het dus best dat ik een dagje rust (ik ga enkel morge wat buikspieroefeningen doen) en dan mag ik de dag erop opnieuw full body training doen?of is dit af te raden?

weet iemand trouwens een goede site met oefenigen die je kan doen met enkel dumbbells en barbell (eventueel bench) zodat ik thuis deze fullbody trainingen 3 x per week kan doen?
 
Als je een jaar lang zou sporten met het schema wat je hierboven hebt gepost dan zou je een gespierder bovenlichaam hebben. Maar de vraag is eerder... hou jij het een jaar vol of liggen er zo meteen twee dumbbells zielig en alleen op de vloer.
 
Back
Naar boven