Fitness Seller

Bodybuilding en lenigheid: rank, of stijf als een plank?

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Als we bepaalde geruchten mogen geloven dan maakt bodybuilding je langzamer en minder lenig. Bodybuilders worden soms aanzien als 'logge beesten' zonder lenigheid en/of conditie die je van sporters mag verwachten. Maar klopt dit allemaal wel? Bepaalde prof bodybuilders hebben reeds bewezen dat dit geen waarheid hoeft te zijn. Backflips, salto's, ja zelfs splits op het podium blijken mogelijk te zijn voor de meest zware atleten. Als zij het kunnen, dan moet het voor anderen zeker kunnen.

<h3>Bodybuilding en Lenigheid: Rank, of Stijf als een Plank?</h3>

  • Heeft bodybuilding een invloed op je lenigheid en snelheid? Zo ja, welke?
  • Zijn lenigheid en bodybuilding combineerbaar?
  • Wat kan je doen om je lenigheid te verbeteren? Welke oefeningen?
  • Zijn er supplementen die hierbij helpen?
  • Hoe lang duurt het om bijv. een split te kunnen?
  • Heeft het leniger worden nog een positieve (of negatieve) invloed op je spieren, spiergroei of kracht?

BONUS vraag: Hoe lenig ben jij?

Uit alle posts wordt er een week na dit topic in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Prijs voor deze week:
  • 1000 Karma punten voor beste artikel
  • 500 Karma punten voor tweede beste artikel
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.

NIEUW: Maak op het einde van het jaar bovendien kans op een gratis Elite Lidmaatschap bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!


Succes :)

<h3>Gerelateerde Topics</h3>

 
Full ROM trainen kan zelfs de lenigheid vergroten, denk aan diepe squats, stiff leg deadlifts, dips, chins, flyes etc.

Wat rek- en strekoefeningen betreft hoef ik alleen mijn schouders en adductors aan te pakken.
 
Puur mijn mening op deze zaak, dus geen wetenschappelijk bewezen feiten (zover ik weet).

<h2>
Heeft bodybuilding een invloed op je lenigheid en snelheid? Zo ja, welke?</h2>​

Ja. Je spiermassa neemt toe, maar je snelheid neemt af. Een menselijk lichaam is niet gebouwd op kracht, maar op snelheid, lenigheid en behendigheid. Meer spiermassa aanzetten als dat de natuur wil zal resulteren in minder lenigheid en minder snelheid.

<h2>
Zijn lenigheid en bodybuilding combineerbaar?</h2>​

Het is zeker wel te combineren maar je moet er wel wat voor doen, je word niet vanzelf leniger, eerder vanzelf stijver. Kijk maar naar turners, die mensen hebben vaak een ontzettend gespierd lichaam, maar kunnen bewegingen maken waar een slang nog benauwd van gaat kijken.

<h2>
Wat kan je doen om je lenigheid te verbeteren? Welke oefeningen?</h2>​

Veel rek en strek oefeningen. De tenen met vingertoppen aanraken terwijl de benen gestrekt zijn, de handen op je rug vast proberen te pakken - ééntje bovenlangs, en ééntje onderlangs. En zo zijn er nog veel meer oefeningen waarbij je de juiste spieren kan rekken en strekken.

<h2>
Zijn er supplementen die hierbij helpen?</h2>​

Ik weet dat bijvoorbeeld magnesium er bekent om staat om spierpijn te verminderen omdat dit de spieren en spieraanhechtingen iets versoepelen, maar of er verder echt supplementen zijn puur als doel om de lenigheid te vergroten - ik betwijfel het.

<h2>
Hoe lang duurt het om bijv. een split te kunnen?</h2>​

Hoe lang duurt het voordat je bovenarmen 45 centimeter meten? Voordat je 100 kilo weegt op 10% vet? Voordat je 20 kilo spiermassa hebt gewonnen? Dat hangt allemaal van jezelf af, hoe je je er voor inzet, en hoe graag je het wil. Een split kunnen verschilt hier niet van, het duurt zo lang als jij er over wilt doen.

<h2>
Heeft het leniger worden nog een positieve (of negatieve) invloed op je spieren, spiergroei of kracht?</h2>​

Een spier kan maximaal net zo breed worden als hij lang is. Met oefeningen om leniger te worden rek je de spieren niet langer, een spier zit vast aan aanhechtingspunten, en die punten kan je niet verplaatsen. Dus nee, als je leniger word zullen je spieren niet groter kunnen worden als wanneer je niks doet aan leniger worden.
 
Laatst bewerkt:
ik durf toch wel te zeggen dat ik behoorlijk lenig ben en de snelheid zit er ook aardig goed in
volgens mij moet bb geen hinder bezorgen qua lenigheid
 
Jij draagt ook niet veel spiermassa met je mee :P
 
Ik ben best een behoorlijke kerel denk ik zelf. 110+ gewogen en kan nog steeds volledige split en spagaat. Vanaf mijn eerste kuur niks meer gedaan aan lenigheid en vechtsport. Meer als een jaar later voor de gein weer gaan trainen en kon na opwarmen onmiddelijk weer split en spagaat. Conclusie: Groot zijn en lenig zijn is no issue at all.
 
lenigheid heb je ook al van je zelf.. dus de een kan een spagaat zo maar maken en een ander moet er flink voor rekken en strekken.
Vrouwen zijn sowieso leniger dan mannen ( yes! :D ).
Ik heb mezelf altijd als lenig beschouwd, heb ook jaren geturnd maar sinds ik alleen maar BB doe is mijn lenigheid wel wat afgenomen, niet heel erg veel, ben nog leniger dan de mannen en veel van de dames in mijn kickboksgroep maar ik merk het verschil wel. Net of mijn spierenin de weg zitten en wat stijver zijn.. ik moet meer opwarmen om hetzelfde te kunnen..
Maar conclusie: als je het bijhoudt dan kan het prima
 
Ik ben best een behoorlijke kerel denk ik zelf. 110+ gewogen en kan nog steeds volledige split en spagaat. Vanaf mijn eerste kuur niks meer gedaan aan lenigheid en vechtsport. Meer als een jaar later voor de gein weer gaan trainen en kon na opwarmen onmiddelijk weer split en spagaat. Conclusie: Groot zijn en lenig zijn is no issue at all.

check flex wheeler!!!! das een ultiem voorbeeld voor dit topic
:D



YouTube - Flex Wheeler 1989 NPC Nationals
 
:D ben nooit super lenig geweest en naarmate de jaren vorderen wordt het er niet beter op:laugh: :hahaha: .
 
Ik ken een bodybuilder die is 110 kg zwaar en 8 procent ofzo. Die kan nog achterwaartse salto, die geeft capoera les. Lenig zat dus
 
Waarom zou je als voetballer een vrije trap in en basket willen schieten, eigenijk?
 
Over snelheid gesproken zie hier Kevin Levrone:

YouTube - Dwain Chambers vs. Kevin Levrone

Meer spiermassa wil niet zeggen dat je langzamer word. Ideaal is het niet om 120kg spiermassa te hebben en te gaan sprinten. Elke sport zal zijn eigen lichaamstructuur hebben waarbij men het beste kan presteren. We moeten de specificiteit ook niet vergeten. Waar je op traint zul je beter in worden. Laat een zware ongetrainde ecto maar eens tegen een bber lopen. Waarschijnlijk zullen de verschillen niet al te groot zijn.
Dat je minder lenig van krachttraining word is wel duidelijk. Toch kan ik eht iedereen aanraden om wat strech oefeningen te doen. Niet voor het trainen maar na het trainen. Flexibel zijn heeft zeker voordelen voor de ROM. Overflexibel zijn kan ook weer nadelig zijn.
Al met al zal de waarheid, zoals bijna altijd, weer ergens in het midden liggen.
 
Ja. Je spiermassa neemt toe, maar je snelheid neemt af. Een menselijk lichaam is niet gebouwd op kracht, maar op snelheid, lenigheid en behendigheid. Meer spiermassa aanzetten als dat de natuur wil zal resulteren in minder lenigheid en minder snelheid.

KRACHT tegenover SNELHEID

Wat is snelheid precies? Snelheid is een afstand die je aflegt in een bepaalde tijd! Even wat natuurkundige formules erop loslaten:

V=s/t (afstand gedeeld door tijd)
V=a*t (versnelling vermenigvuldigd met tijd)

F=M*a (massa(een halter met gewichten) * de versnelling)

Stel je voor dat ik als powerlifter ontzettend sterk wordt, betekent dat dan dat ik er trager van wordt? De kracht (F) die ik bijvoorbeeld tijdens zwaar benchen uitoefen op de barbell is hoog; het is het product uit een massa wat je een bepaalde snelheid/versnelling meegeeft (de concentrische beweging).

Kracht=Massa * versnelling

Stel je voor dat Edwin het in een benchwedstrijd opneemt tegen Lumertjan the Hunter, dan krijgen we het volgende:

Edwin probeert 1x100 kg te benchen

F=100 * 0,6 meter per seconde (de snelheid ligt laag i.v.m. maxxen)

Lumertjan probeert 1x200 te benchen

F=200 * 0,4 meter per seconde (een bijna failure bij wijze van spreken)

De snelheid van Lumey was lager; 0,6 m/s tegenover 0,4 m/s; maar betekent dat dat hij ook trager is?

De force die Lumey produceert is: 80 N
De force die edwin produceert is: 60 N

Stel je voor dat de twee monsters een week later nog een keer gaan benchen maar dan met veertig kg (ervan uitgaande dat ze dus beiden zijn hersteld) dan krijgen we het volgende resultaat:

Edwin:

F=M *a

60=40 *a
=een haalbare versnelling van 1,5 m/s

Lumey:

80=40 *a
=een haalbare versnelling van 2,0 m/s

Een hogere versnelling komt (naarmate tijd vordert) altijd neer op een hogere snelheid (V=a*t)

Meer kracht(wat in een bepaalde mate overeen komt met meer massa) hoeft dus niet te zorgen voor een een traag persoon. De kracht die je normaal zet bij zwaar banken kan (als je het gewicht weghaald) worden omgezet in een grote hoeveelheid snelheid.

Wel heb je te kampen met problemen als traagheid;

als vergelijking even een vrachtwagen die(vanwege de massa) meer power nodig heeft dan een auto om met dezelfde snelheid weg te rijden. De massa is dus traag en verzet zich tegen de beweging, om nog maar niet te spreken van vetmassa!

Inefficiënte massa:

Volgens mij hoeft niet alle massa bij te dragen aan kracht; dat verklaart ook waarom Coleman groter maar minder sterk is als pudzianowski.

Ik denk dat de snelheid niet de beperkende factor is, ik zie een powerlifter die het gewicht(laag BF) mee heeft best een sprint winnen. Voor lenigheid moet je gewoon voldoende stretchen!
 
Laatst bewerkt:
Over snelheid gesproken zie hier Kevin Levrone:

YouTube - Dwain Chambers vs. Kevin Levrone

Meer spiermassa wil niet zeggen dat je langzamer word. Ideaal is het niet om 120kg spiermassa te hebben en te gaan sprinten. Elke sport zal zijn eigen lichaamstructuur hebben waarbij men het beste kan presteren. We moeten de specificiteit ook niet vergeten. Waar je op traint zul je beter in worden. Laat een zware ongetrainde ecto maar eens tegen een bber lopen. Waarschijnlijk zullen de verschillen niet al te groot zijn.
Dat je minder lenig van krachttraining word is wel duidelijk. Toch kan ik eht iedereen aanraden om wat strech oefeningen te doen. Niet voor het trainen maar na het trainen. Flexibel zijn heeft zeker voordelen voor de ROM. Overflexibel zijn kan ook weer nadelig zijn.
Al met al zal de waarheid, zoals bijna altijd, weer ergens in het midden liggen.

Over het Filmpje van Kevin Levrone

Quite possibly the biggest display of the lack of knowledge of track and field and sprinting ever.

Kevin Levrone, a body builder decided one day that he was the fastest man on the planet. All based on a 40 yard dash time of 4.1 seconds, timed (HAND TIMED) by a high school track coach.

Levrone time and time said he "wanted the real thing", a race with the former world record holder Maurice Greene.

THe challenge was ultimately answered by Dwain Chambers, whom at the time was the second fastest sprinter in the world (ranked number 2 behind tim montgomery in 2002) and had a personal best in the 100m at 9.87 seconds, which was a European record a the time.

Not only does Keven Levron lose in this 60m race, he gets blown out. Chambers runs an easy 6.64 seconds without track spikes, during the off season (when he is at his worse shape). Levrone ran 7.8 seconds, a time which most high school males and some high school females can easily beat.

Zoek het eens dichter bij huis, echte explosie is te vinden bij Olympische Gewichtheffers, en ze zijn vaak nog lenig ook!

Er zijn voetballers die goed kunnen rekenen -->
Ja er zijn uiteraard ook Bodybuilders die lenig zijn.. Het is zelfs trainbaar om lenig te worden
 
ik zag in een filmpje dat Jay Cutler een trainster heeft die hem helpt lenig te blijven
 
KRACHT tegenover SNELHEID

Wat is snelheid precies? Snelheid is een afstand die je aflegt in een bepaalde tijd! Even wat natuurkundige formules erop loslaten:

V=s/t (afstand gedeeld door tijd)
V=a*t (versnelling vermenigvuldigd met tijd)

F=M*a (massa(een halter met gewichten) * de versnelling)

Stel je voor dat ik als powerlifter ontzettend sterk wordt, betekent dat dan dat ik er trager van wordt? De kracht (F) die ik bijvoorbeeld tijdens zwaar benchen uitoefen op de barbell is hoog; het is het product uit een massa wat je een bepaalde snelheid/versnelling meegeeft (de concentrische beweging).

Kracht=Massa * versnelling

Stel je voor dat Edwin het in een benchwedstrijd opneemt tegen Lumertjan the Hunter, dan krijgen we het volgende:



De snelheid van Lumey was lager; 0,6 m/s tegenover 0,4 m/s; maar betekent dat dat hij ook trager is?

De force die Lumey produceert is: 80 N
De force die edwin produceert is: 60 N

Stel je voor dat de twee monsters een week later nog een keer gaan benchen maar dan met veertig kg (ervan uitgaande dat ze dus beiden zijn hersteld) dan krijgen we het volgende resultaat:



Een hogere versnelling komt (naarmate tijd vordert) altijd neer op een hogere snelheid (V=a*t)

Meer kracht(wat in een bepaalde mate overeen komt met meer massa) hoeft dus niet te zorgen voor een een traag persoon. De kracht die je normaal zet bij zwaar banken kan (als je het gewicht weghaald) worden omgezet in een grote hoeveelheid snelheid.

Wel heb je te kampen met problemen als traagheid;



Inefficiënte massa:



Ik denk dat de snelheid niet de beperkende factor is, ik zie een powerlifter die het gewicht(laag BF) mee heeft best een sprint winnen. Voor lenigheid moet je gewoon voldoende stretchen!

Het is een leuke berekening, maar je maakt één vergissing:

In F=Ma neem je het gewicht van de barbell met schijven, in plaats van het lichaamsgewicht van de sporters, hetgeen waar het hier dus om gaat. ;)
 
Mariusz pudzianowski is ook vrij lenig, kijk zn filmpjes maar, en hijs toch knap sterk!
 
Back
Naar boven