XXL Nutrition

De top 10 van meest gemaakte beginnersfouten

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Eén van de grootste valkuilen in bodybuilding is een gebrek aan voorkennis, of erger, een gebrek aan correcte informatie. Het logisch gevolg is dan ook dat er dikwijls beginnersfouten gemaakt worden, die gemakkelijk vermeden hadden kunnen worden.

Het is waar dat uit je eigen fouten leren een goede manier is om de juiste weg naar succes te vinden, maar waarom het wiel opnieuw proberen uitvinden? Het is beter om te leren van de fouten van anderen die je al zijn voorgegaan, dat bespaard je vaak veel tijd, geld en frustraties. Deze week stellen we daarom deze vraag aan de veteranen van het board:

<h3>Noem de top 10 van de meest gemaakte beginnersfouten in bodybuilding</h3>

Denk hierbij aan alle aspecten van bodybuilding waaronder training, voeding, supplementen, anabolen, planning, etc... Begin met de grootste fout bovenaan en geef bij elke fout een omschrijving; waarom het vaak gebeurd, hoe men het kan voorkomen en wat de oplossing(en) is (zijn) eens het probleem zich toch voordoet.

Onderbouw met voorbeelden uit de wetenschap en eigen ervaring indien mogelijk.

Extra vraag: wat waren de grootste fouten die jij zelf hebt gemaakt als beginner? Welk effect had dit op je resultaten?

Van alle posts wordt er in een poll door de leden één winnaar gekozen die de meest complete uitleg kan geven. Prijs voor deze week:
  • 500 Karma punten
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50.

Succes!

<h3>Gerelateerde Topics</h3>

http://forum.dutchbodybuilding.com/f10/welke-beginnersfouten-beginnende-kuurder-leren-80191/
http://forum.dutchbodybuilding.com/f127/geheim-gemotiveerd-blijven-op-lange-termijn-83342/
 
dit is wat ik in het vorige topic van de week gepost heb:

begin bij het begin

training

wat moet je doen

- begin altijd ongeacht welk doel je hebt met een beginschema
- zorg dat je de oefeningen goed onder de knie krijgt
- concentreer je nog niet zo veel op het gewicht dat je tilt

waarom

- het voorkomt blessures. niks is vervelender dan blessures en dat zal dus je motivatie afnemen.
- als je rustig begint en langzaam opbouwt maak je langer progressie, als je in 1 keer te hard van stapel gaat en je raakt overtrained stopt je progressie

voeding

wat moet je doen

- bepaal voor jezelf een doel
---of vetverbranden
---of spiermassa kweken/kracht vergroten
- begin simpel: begin gewoon met wat meer eiwitten,groentes,fruit en brood te eten en minder het gebruik van snacks als koek/chips/snoep/frituur (let op: er stat niet neem helemaal niet meer, maar er staat minder het gebruik)

waarom

alhoewel in het begin en dit is denk ik de gouden tip beide doelstellingen tegelijk kunt doen en er een tijdje op vooruit zult gaan zal je progressie heel snel stoppen en dat demotiveerd het meeste.

- als je voor vetverbranden gaat, wees dan niet bang dat je armen of benen minder in omvang zijn, het zal er alleen maar mooier uit gaan zien

- als je voor spiermassa of kracht gaat, wees dan niet bang dat je wat dikker zult worden, je zult alleen maar meer spieren opbouwen en als je gaat vetverbranden zal het er alleen maar beter uit gaan zien

supplementen

wat moet je doen

- begin gewoon met beter eten, als je een tijdje verder bent kun je een goed doordacht voedingsschema gaan maken, begin nog niet gelijk met supllementen

waarom

supplementen komen pas echt tot hun recht in een goed voedingsschema, anders zullen ze waardeloos zijn en dit is wederom niet motiverend.



het vervolg

training

wat moet je doen

- neem eens een geheel nieuw schema en probeer dat uit. er zijn wel honderden schema's en zeker ook een paar die je wel wilt proberen
- probeer eens een andere oefening of zoek variaties op oefeningen die je altijd hebt gedaan

waarom

- voor mij persoonlijk motiveerd niks mij beter dan beginnen met een nieuw schema waarvan ik denk dat dat wel eens goed zou kunnen werken voor mij, ook al heeft het weinig resultaat, dan ben ik nog niet gedemotiveerd, omdat ik weer wat geleerd heb voor in de toekomst.
- nieuwe oefeningen kunnen net weer andere vezelbanen aanspreken die anders niet gebruikt werden, dit kan resulteren in extra groei en kracht.

voeding

wat moet je doen

je bent nu een tijdje bezig en hebt je voeding al een beetje aangepast.
nu kun je goed met een formule berekenen hoeveel kcal je per dag nodig hebt en wat je hiervoor moet eten.
weeg je elke week op hetzelfde tijdstip (liefst smorgens als je uit bed komt ga je naar de wc en daarna naakt wegen. en kijk je hoeveel je bent aangekomen/afgevallen. hierop kun je je schema aanpassen.

waarom

hoe beter je voeding zal zijn hoe meer effect je training zal hebben

supplementen

wat moet je doen

je bent nu een tijdje bezig en je bent bezig je voedingsschema te optimaliseren. het kan nu eens tijd worden om wat extra's te proberen. loop niet gelijk te hard van stapel maar begin gewoon met een simpele whey of creatine

waarom

het kan zeer motiverend zijn een nieuw supplement uit te testen, begin daarom niet in 1 keer van alles te slikken, want dan weet je niet wat voor jou werkt en wat niet. begin gewoon met simpele supplementen die niet te duur zijn en waarvan bewezen is dat ze werken.

AAS

wat moet je doen

als je vastbesloten bent later een prof bodybuilder te worden kun je overwegen AAS te gebruiken, voor andere doeleinden is mijn advies dat je er niet aan moet beginnen omdat je zonder AAS ook heel ver kunt komen en, omdat het door het grootste gedeelte van de mensen niet mooi word gevonden.

als je begint verdiep je dan eerst goed in wat je gaat doen, hoe je het moet doen en het belangrijkst: wees ervan bewust dat je na een kuur weer massa zult verliezen en zorg ook voor een goede nakuuur

waarom

AAS zijn duur en het demotiveerd daarom als je al je gewonnen spiermassa weer kwijt zou raken.

ook moet je weten dat AAS niet goed voor je lichaam zijn en zul je hier een overweging in moeten maken in wat voor jou belangrijk is.



angezien hier de vraag is de 10 meest gemaakt bgeinnersfouten zal ik ze opsommen.

1. niet op je voeding letten
2. niet verdiepen in anatomie/trainingleer en dus niet de goeie oefeningen doen
3. aanvullend op 2......je lichaam niet evenwichtig trainen [ alleen borst/biceps trainen bv
4. niet zorgvuldig zijn in de uitvoering van een oefening
5. denken dat supllementen wondermiddelen zijn
6. aanvullend op 5: zomaar allerlei onzin supplementen kopen zonder eerst eens grondig te kijken of iets nut heeft
7. niet eerst de sticky's lezen voordat je hier gaat posten ;)
8. eigenwijs zijn en niet luisteren naar mensen met meer verstand over uitvoering van oefeningen etc
9. te lang eenzelfde schema volgen/geen goeie ervaring opdoen met andere trainingsfilosofies
10. AAS gebruiken zonder er genoeg vanaf te weten


mijn eigen gemaakte fouten.

niet op mijn voeding letten
eigenwijs zijn qua uitvoering van oefeningen
denken dta er een perfect schema is en die altijd te gebruiken
te vaak in theorie denken zonder praktijkervaring erbij te pakken
 
Laatst bewerkt:
1. geen doelen stellen. Zomaar achteloos aan wat dan ook beginnen, werkt niet.

2. iets onmogelijk achten. move the immovable. Als je bij voorbaat al denkt dat iets niet lukt, zal het ook niet lukken.

3. je alleen richten op onderdelen van je voeding, zonder het gehele plaatje duidelijk te hebben, eiwitten alleen zijn niet de sleutel, van shakes wordt je niet groot. De supplementen markt en voedingsindustrie sturen zo'n bom aan informatie op je af (al dan niet complete bullshit), dat het kan lijken of ze de absolute waarheid spreken. Niets is minder waar.

4. je storen aan wat anderen van de sport vinden. De sport staat in een kwaad daglicht, jij weet wel beter!

5. je sociale leven opzeggen voor de sport. Door je eet/slaap/train patroon kan het moeilijk zijn om je sociale contacten te blijven behouden. Een nacht flink doorhalen met je kameraden is echter net zo belangrijk als een pond BW gainen

6. niet hard trainen. nuff said.

7. tevreden zijn met een squat die net zo groot is als je bench. Balans in je lichaam is belangrijk, ook om gezond te blijven en gains te blijven maken.

8. niet weten waar een oefening voor bedoeld is. Zorg dat je iig een basis hebt van anatomie, zodat je kunt beredeneren wat een oefening doet!

9. je verdere inspanningspatroon vergeten bij de planning van je training/voeding. Een fout die ikzelf heb gemaakt, te veel is nooit goed! Het heeft me een knieoperatie gekost, doordat ik véél te veel squatte naast mn verdere actieve leven, zonder dat mn benen een achtergrond hadden van intensief gebruik.

10. teveel lezen, te weinig doen/te weinig lezen en teveel doen.
Knowledge is the key, maar een overvloed kan verstikkend werken, ook hier kan ik over meepraten. lezen lezen lezen en tegenstrijdigheden ontdekken, wat moet nu waar? Als ik dit hier doe dan kan ik daar geen... etc etc
geen schema is perfect, maar een schema dient wel de nodige grondslagen te hebben om enigszins optimaal te werken.

als nr. 11 zou ik willen zeggen: NIET TEVREDEN ZIJN MET JEZELF. natuurlijk het meer is nooit vol, maar wees tevreden, spiegel je niet teveel aan anderen.
Er zijn genoeg BB'ers die in ogen van velen groot zijn, maar in de spiegel een scharminkel zien. Dan streef je mn 1e punt al voorbij! Als je doel is: ik wil een mooier lichaam, dwz meer massa, minder vet, dan MOET je dat ook zien als het aanwezig is en niet bagatelliseren!
 
Laatst bewerkt:
1. de grootste fout die ik heb gemaakt in het begin van mijn training is dat meer niet altijd beter is ik trainde vaak 2 dagen achter elkaar fullbody tot faillure, wat mijn vooruitgang echt in de weg heeft gestaan, maar het kan ook tot ergere dingen leiden, denk daarbij aan overtraining en blessures. neem altijd tussen de 48 en 72 uur rust tussen het trainen van dezelfde spiergroep, je groeit destenslotte als je rust.

2. als je echt serieus wilt groeien zul je goed moeten eten het eerste jaar van mijn training heb ik totaal niet op mijn voeding gelet waardoor ik lang niet zoveel massa heb aangezet als dat ik aan had kunnen zetten.
bereken dus je calorische behoefte en stel hierbij een goed voedingsschema op, als je training dan ook in orde is dan kan het niet anders dan dat je gaat gainen.

3. hou je vooruitgang etc. goed bij het is aan te raden een keer in de week op een vaste dag 's morgens je gewicht te checken en dit op te schrijven, probeer daarbij ook je vetpercentage in de gaten te houden, zodat je ziet of je niet alleen maar vet bij komt. hou ook een beetje bij op welke manieren van eten en trainen je de beste vooruitgang maakt.

4. neem niks klakkeloos aan, er bestaan veel leugens en vooroordelen over de sport bb, zowel (te) positief als negatief. als mensen je vertellen dat je iets zo moet doen, vraag dan altijd waarom je het zo zou moeten doen, geloof ze niet omdat ze groot zijn of omdat ze bij de sportschool werken, maar omdat ze met feiten kunnen komen.

5. begin nooit meteen superzwaar aan iets nieuws, probeer eerst de uitvoering van de oefeningen goed onder de knie te krijgen en ga dan het gewicht langzaam opbouwen, dit werkt blessurevoorkomend.

6. zorg dat je goed gemotiveerd blijft om te trainen, dit komt je trainingen vaak ten goede. hoe je dit moet doen is uitgebreid uitgelegd in het vorige topic van de maand

7. laat je niet te snel overtuigen om (Bepaalde) Supplementen te gaan gebruiken, blijf altijd kritisch t.o.v. supplementenreclames en geloof niet alles wat er verteld word. zonder supplementen kun je ook prima gainen.

8. let niet teveel op de training en eetmanieren etc. van anderen, gebruik het als informatie, maar blijf altijd bekijken wat voor jouw het beste werkt.
bijvoorbeeld; er zijn mensen die op 500kcal boven onderhoud prima gainen en niet teveel vet aankomen maar er zijn ook mensen die hiermee meer vet dan spier zullen gainen, kijk dus wat voor jouw het beste werkt, hetzelfde gaat op voor trainen, zoek uit waarop jij het beste reageert.

9. verwaarloos je benen niet, in veel sportscholen krijgen beginners een schema waarbij de benen vaak slecht tot niet getraind worden, dit zal niet zo'n groot effect hebben op de rest van je groei, maar een paar nette benen ziet er wel zo mooi uit.
 
Laatst bewerkt:
1. genoeg, regelmatig en goed eten: ongeveer 6 gezonde maaltijden per dag.

2. Overdrijf niet, een dagje minder goed eten of een training overslaan kan gebeuren en je zult geen kg's afvallen. Probeer ook niet 6-7x per week te trainen, maar verwacht ook geen superresultaten met 2x per week te trainen. Probeer een middenweg voor jou te vinden. Ik doe altijd: 2 days on, 1 day off. Rust is ook belangrijk

3. Ga niet met alle oefeningen tot failure: stimulate, not annihilate. Doordat je niet tot failure gaat bij de setjes kun je uiteindelijk meer gewicht vaker wegduwen en zal je totale training meer volume bevatten, PLUS je sneller hersteld omdat je je spieren niet hebt overbelast.

4. Probeer deadlift/squat/benchpress en andere zware compound oefeningen als basis in je training te houden. Zware beentrainingen zullen er ook voor zorgen dat je rug /borst en armen ook goed groeien!

5. Varieer in de intensiteit/techniek en aantal reps/sets. Er is niet één manier van trainen dat je tot je doel zal bereiken, variatie is de sleutel tot succes.

6. Verdiep je in de theorie, de meer je leert over de sport, de meer je gemotiveerd raakt om nog beter/harder te trainen.

7. Ga niet iemand anders zn voeding of eetschema klakkeloos overnemen, niemand is hetzelfde. Je pakt toch ook geen boek van een Hoogleraar omdat hij toevallig daar veel kennis uithaalt?

8. Laat je social life er niet onder lijden: een weekje vakantie zonder degelijk voedingsschema en training kan BEST !! Je zult je verbazen hoeveel meer gemotiveerd je bent als je ff lekker een weekje niets hoeft te doen.

9. Zoek een trainingspartner: samen trainen is leuker, je bent meer gemotiveerd en je hebt altijd een spotter voor als het misgaat.

10. Ga niet meteen aan de anabolen, ik heb genoeg gasten gezien die meteen op het begin aan de anabolen gaan, nadat de kuur is afgelopen vallen ze weer keihard terug en ze zitten weer op het oude niveau.

Je lichaam moet wennen aan zware trainingen/goed eten enz. Wanneer je eerst een goede basis hebt opgebouwd in een aantal jaar trainen en je bent ouder dan 21 jaar, kun je er misschien over nadenken. Anabolen is makkelijk om te gebruiken, maar de gezegde "easy come, easy go" is hier zeker van toepassing als je zomaar, zonder goede ervaring en een redelijke basis aan de anabolen gaat.

Een goede basis is moeilijk meetbaar te defineren, maar ik ga het toch proberen. Mijn definitie van een goede basis is als volgt:
- minimaal 2-4 jaar serieuze training achter de rug met degen kennis over voeding/training.
- minimaal 21 jaar, zodat je lichaam goed is uitgegroeid en de neveneffecten dus ook minder effect zullen hebben op langer termijn.
- Bewust zijn van de werkingen van de AS die je gebruikt en vooral bewust zijn van de neveneffecten. Ga niet zomaar een spuit in je kont steken !!
- de basisoefeningen helemaal onder de knie hebben: barbell rows/squatten/deadliften/benchpressen/militairy press etc.
- Een redelijk fysiek hebben opgebouwd.... dit is het lastigste.. dit kun je niet met cijfers vastleggen.
 
Laatst bewerkt:
1. Ik ben er heilig van overtuigd dat de meeste mensen niet hard genoeg werken. Leuk om een setje tot failure te gaan, maar probeer maar eens 10 setjes van 3 reps met hetzelfde belachelijke hoge gewicht. Na het tweede setje ben je al kapot, en durf je niet eens te dromen om de 10 compleet te maken, maar toch maar wagen aan de volgende set, hopen dat die in ieder geval lukt...en dat zo nog VAAK.

2. Te weinig eten. Je hebt kcal nodig voor eiwitsynthese. Als alle mannetjes die moeite hebben met gewicht aankomen, nou eens gewoon 10% meer aten, kijken of ze dan nog steeds niet aankomen, is namelijk onmogelijk :)

3. Teveel focussen op voedselkeuzes. Junk food zou slecht zijn...ja misschien voor je gezondheid op de lange duur, maar om het nou te mijden als de pest, is belachelijk overdreven...vooral als 'gerippedde' ectos van 70 kg het vermijden. Verder is suiker ook het kwaad? Kcal zijn nog altijd voor het grooste gedeelte een kcal, een discussie die ik vaak genoeg gevoerd heb :)
verder een belachelijke focus op eiwitten, zwaar overdreven, als je gewoon insane veel eet, zoals je hoord, heb je altijd genoeg eiwitten binnen. Ik moet nog iemand zien die mijn voordelen kan tonen dat een belachelijk hoog eiwitdieet effectiever is. Tenslotte nog het puntje van maaltijd timing. Rot toch op, als jij een super groot ontbijt eet, duurt te vertering ervan uren, de rijnste onzin dat je om de weet ik hoeveel uur zou moeten eten om niet catabool te worden.

3. Failure training. Genoeg discussie van oa mij over te vinden op het board. Dus nog even in het kort, zorgt voor vermindere frequentie en volume en dus overall minder resultaat.

4. Geen geplande progressie. Teveel mensen lopen de Gym maar in de hoop sterker te zijn en er een extra rep uit te persen. Deze methode van progressie is vaak ineffectief of langzaam.

5. Rare verhoudingen push/pull. En dan naar een jaar of 2 gebleseerd zijn, om te stoppen met de sport en altijd zwak en klein te zijn. Verder die je sowieso haast nooit iemand RC oefeningen doen, of speciale shrugs zoals dip shrugs, kelso shrugs etc.

6. Niet genoeg compounds. Een erg bekende natuurlijk. Grooste gedeelte van de fitnessbezoekers zie je nog steeds geen DL doen, en verder dan de legg extensione en de legg curl komen ze niet qua LB training. En dan verbaast zijn dat ze 3 kg MASSA!!!! pakken in nota benen hun beginjaar. Overigens is de squat voor big arms uitspraak incorrect, maar ik kan eerlijk niet begrijpe hoe mensen kun benen en kuiten kunnen verwaarlozen. Ziet er zo belachelijk uit imo.

7. Gebrek aan kennis overal. Knowledge isn't power, it's everything! Overdreven natuurlijk, maar het percentage van de krachtsportbeoefenaar die weet waar ze mee bezig zijn is erg erg erg ERG laag. Meeste komen niet verder dan een schema uit de Flex, of als je geluk hebt een ub/lb schema. Maar hoe wat en waarom weten ze eigenlijk niet. Als je niet weet waar je mee bezig bent, is het verdomd lastig om er het optimale uit te halen.

8. Geld uitgeven aan supplementen. Ik zie om de week wel weer thread over een supplement waar ik nog nooit van gehoord heb. En ik ben vrij wel belezen, tientallen studies gelezen over de bewezen supplemten. Vaak hoor je in zo'n thread ook nog, want ik zit nu op een plateau, gaat deze me veel verder helpen? Suplementen vormen wel zon belachelijk klein deel van de puzzel, het zal echt een tijd duren voordat je zichtbaar resultaat kan zien. Besteed je geld aan een boek (alles wat door 1 iemand geschreven is, is vaak al crap), een betere gym of thuisequipment, of heck, aan eten. Nog beter, stort het op mijn rekening, geef ik je wel een paar tips waar je uiteindelijk veel meer aan hebt.

9. Geloven in wonderen. Onze sport is niet makkelijk, iedereen wil wel een grote beer zijn die linke kilos tilt. Als het makkelijk was, zou iedereen het wel doen, en was het niet speciaal. Verwacht niet een schema te vinden, dat inneens spiermassa op je tovert zonder er hard voor te werken. Zelfde gelt voor een supp. Je zult er er hard je best voor moeten doen, maar dat maakt het resultaat ook zo mooi. Probeer onderweg ook te genieten van de weg erna toe.

10. Geen doelen. Vooral doelen op de korte termijn zijn belangrijk. Ten eerste omdat je dan dus progressie plant, zoals in een eerder punt vermeld, en ten tweede, het physiologische effect. Als je elke maand een reeel doel hebt voor het einde van die maand, en het steeds haalt, ben je lekker in je groove. Als je een doel hebt van ik wil ooit 100 kg 10% bf worden terwijl je nu 65 15% bf weegt is het enige wat je denkt, wat is het toch ver weg. Don't ever ****ing doubt yourself!

punt 11. Een van de groostste beginners fouten die ik zie op dit forum is niet naar mij luisteren. Ik ben Guru, en heb altijd gelijk.

Extra vraag:
Ik heb toen ik begon ook karige split routines gedaan. Geinspireerd door Gunther op een MD DVD. Op een gegeven moment zag ik een filmpje op internet met daarin de site genoemd. Dus opzoek naar meer vids, bezocht ik die site, bleek het een forum te zijn. Totale nieuwe wereld voor me, en naar wat dwalen op het forum zag ik een post waar 90%+ van de woorden niet van begreep. Een PM gestuurd naar die gast, wtf hij het over had, waar hij die informatie allemaal wel niet vandaan had etc, en zo begon leerproces.
 
zeeeeer netjes BBD:cool:
 
Laatst bewerkt:
ik heb geen top 10 maar ik heb 1 goede raad :

overtrain je in het begin niet !

laat de supersets achterwege anders loop je een week met pijn rond met alle gevolgen van dien (geen zin meer in trainen , veel afzien tijdens je werk etc..)

mijn fout : te hoge doelen gesteld , te hard getraind waardoor blessures optraden , niet gelet op mijn voeding , haast spieren weggetraind door téveel iedere dag van de week te doen)
 
Hier heb ik echt veel aan bedankt:thumbs:
 
tip probeer zo veel mogelijk info te winnen (tijdschriften,boeken,deze site,internet enze)

kijk wat andere mensen voor oefeningen doen in de sportschool vraag waar voor ze zijn en probeer ze zelf uit met een laag gewicht zodat je de oefeing goed uitvoerd

maak je eigen schema pas je eten aan

hou voldoende rust

zorg dat je niet over traint

beging zo laat mogelijk met voedig supplementen(eerst op eigen krachten)

en vergeet geen handoek mee te nemen als je gaat trainen:D
 
1 optimaliseer je voeding, probeer dingen, experimenteren en kijk wat het met je lichaam doet!

2 stel je doelen: zowel voor korte termijn als lange termijn

3 denk niet dat je aan de supplementen moet om groot te worden, deze fout heb ik gemaakt, in begin dacht ik, ik ga shakes nemen, dan word ik zeker groot!


4 DOORGAAN EN NIET STOPPEN!!!!
 
1 optimaliseer je voeding, probeer dingen, experimenteren en kijk wat het met je lichaam doet!

2 stel je doelen: zowel voor korte termijn als lange termijn

3 denk niet dat je aan de supplementen moet om groot te worden, deze fout heb ik gemaakt, in begin dacht ik, ik ga shakes nemen, dan word ik zeker groot!


4 DOORGAAN EN NIET STOPPEN!!!!

lijken me geen FOUTEN die eerste 2 :p

eerder tips;)
 
1 Bang zijn om uit te lachen te worden
2 denken dat je te veel eet
3 te lang in de gym zijn en over trainen
4 denken dat je binnen een jaar armen van 45 cm hebt
5 oefeningen verkeerd uitvoeren en zo blessures krijgen
(doe ik zelf ok nog te vaak )
 
Betaal je contributie op tijd,zorg niet dat de sportschooleigenaar achter je reet aan moet rennen,hij of zij kan de tijd beter besteden door je te spotten,ipv zich te ergeren aan je.......
 
Heb er momenteel nog maar 5, zal als ik zin en inspiratie heb de rest eventueel nog uittypen.

  1. Let op je voeding! Ik zeg niet dat je op de calorie precies moet uitmeten wat je onderhoud is en hoeveer je er moet bovenzitten, maar zorg dat je toch genoeg voeding binnenkrijgt. Heb hier eens een citaat gelezen dat het wel goed verwoorde: 'Goede voeding is niet alles, maar zonder goede voeding is alles niets'
    .
  2. Gebrek aan kennis van uitvoering. Lees je in over de uitvoering van de oefeningen! Zo zie je mensen met een bolle rug deadliften en dan komen ze klagen dat ze een blessure oplopen. Zorg dus dat de uitvoering juist en veilig is, neem desnoods wat minder gewicht.
    .
  3. Train je hele lichaam! Hoeveel mensen zie je niet voorbijkomen die enkel UB trainen, enkel borst, biceps en buik... In je benen zitten ook spieren, en deze moeten getraind worden! ;) Je lichaam werkt als een geheel, train hem ook als een geheel. Daarom ben ik ook voorstander van veel compound.
    .
  4. Gebrek aan anatomische kennis
    - 'Ik train nu al een jaar maar zie nog steeds geen progressie'
    * 'wat doe je nu voor schema?'
    - 'ik doe nu 3 sets van 200 crunches per dag en druk me 2 x 50 keer op'
    Tjah, zo is het niet raar dat je niet veel progressie merkt.

    Wanneer een motorische zenuwcel aangestuurd wordt, worden alle spiervezels tegelijk geactiveerd en ze ontwikkelen kracht. Een motorische zenuwcel en alle vezels die hij aanspreekt worden motor unit genoemd.
    Motor units kunnen verschillende vezels aanspreken (type I en type IIa/b), die ook verschillende krachten zullen tewerkstellen. Ze worden aangesproken in de volgorde van hun grootte, van de kleinste (type I) tot de grootste (type IIb), afhangend van hoeveel kracht ze moeten produceren.
    image009.jpg

    Bijvoorbeeld, wanneer je veel reps doet met een lichte load, spreek je vooral type I motor units aan. Wanneer de load verhoogd wordt, zullen de type IIb motor units aangesproken worden met de hulp van de type I vezels. Dus wanneer hoge intensiteit loads worden gebruikt (90%+), worden de type IIb (samen met type IIa en type I) vezels gebruikt. De TypIIb vezels hebben tevens ook het meeste groeipotentieel.
    1.jpg

    2.jpg

    Hier kan je dus zien dat de TypeIIb vezels vooral worden aangesproken bij zware loads of bij hoge speed.
    .
  5. Meer is niet altijd beter. Hoeveel beginners zijn er niet die elke dag buik en biceps trainen? Spieren hebben rust nodig om te herstellen. Velen geven aan 48 - 72 uur. Zelf ben ik voorstander van 48 uur, imo dwingt frequente belasting (mits aanpassing in volume en genoeg voedsel) gewoon tot groei, dus ik hou (momenteel) een 48 uur rust aan.
    .
  6. Geen (realistische) doelen. Met een houding als 'Ik zal wel zien waar ik kom' zal je er niet komen :D. Om jezelf te motiveren moet je doelen stellen! Neem jezelf voor om elke week 0.5 kilo te gainen of 3 kilo te gainen in 1 maand en zet je er dan ook voor in. Maar hou het echter realistisch, je moet niet verwachten dat je morgen zal wakker worden met 45 cm armen, het vergt idd werk, maar het wordt beloont!
 
Laatst bewerkt:
1 beginners fout die ik ook wel is zie is dat ze te uitgebreid bezig zijn.
met schema's en pen en papier en opdrachtjes en andere flauwekul
dat kost teveel tijd en energie en daardoor verlies je je interessse om een schema met regelmaat af te werken.

als ik nu weer een beginneling zou zijn.
dan had ik mij zoveel mogelijk geconcentreerd op 4 of 5 compound oefeningen.
kort,simpel en overzichtelijk.
 
als je maar leert van je fouten is het toch goed......

ik ben pas begonnen met BB maar heb nog geen fouten gemaakt die van belang zijn.
heb altijd wel KT gedaan ter ondersteuning van andere sporten.
groot een breed worden heeft ook geen enkel nut , misschien heeft het zelfs meer nadelen.
als je een beetje met beleid traint hoef je helemaal geen fouten te maken.
ik lees hier veel en steek regelmatig wat nieuws op , vooral over blesures .
als ik dat soms allemaal lees hoe sommigen hun lichaam verrot maken op een stomme lompe manier om alleen maar stoerder en beter te willen zijn als een ander.........:eek:
op die manier hoeft het voor mij niet , snap je.....
 
1. Overijverigheid : De beginnende atleet denkt dat de frequentie v/d sportschool bezoeken z'n progressie zal bepalen, en is bijzonder gemotiveerd om hard te trainen, wat hij in feite niet weet is dat hij helemaal niet hard traint en de duur van z'n verblijf in de sportschool hem niet het resultaat zal opleveren. Onderling zijn de jonge jongens vaak ophitsend tegenover elkaar en dat komt progressieve training niet ten goede.

2. Geduld : De beginnende atleet is zich totaal niet bewust van hoe miniscuul weefselopbouw in z'n werk gaat. 'Ja, ik ga deze herfst trainen' om breed over het strand te lopen volgende zomer. Elke training is zwoegen voor die nog geen een mm opbouw, pas na jaren maken die miniscule cellen die opgebouwd worden die grote massabonk. Wat heel vaak tot voortijdige afhaking leidt omdat hij zich niet op de hoogte heeft gesteld van hoe langzaam het verloopt, en daardoor een te hoog doel als verwachting had geschept.

3. Socialiteit : Ja, bodybuilding is een egoversterkende sport, die veel van je dagelijkse leven vergt. Je weet dat vislucht, pasta's, eieren in de volksmond als vies worden beschouwd, ze eten immers kroketten en patat en frituren erop los. Mensen zullen je raar aankijken en uitlachen als je in het begin met bb voedsel aankomt zetten, 'dat is toch helemaal niet nodig?' 'het helpt voor jou toch niet, je bent een spriet'. Ga je eigen weg en zet bodybuilding voort, je zult van je omgeving aanpassingen moeten vragen i.v.m een aantal dingen. Zeker je huisgenoten. Tegerlijktertijd moet je niet teveel opeisen en de sociale afvlakking niet groter maken dan nodig is. Maar je zult op den duur je meer moeten terugtrekken.

4. Voeding : Ja ja, het meeste doorslaggevende aspect van bodybuilding en het meest verwaarloste, èn dè reden waarom het gros v/d sportschool bezoekers niet groeit! Eet veel eiwit en carbs, leer jezelf meerdere malen te eten en schroef je behoefte naar gelange op naar mate je serieuzer wordt. Dit aspect van Bodybuilding maakt je, of breekt je! Je kan heel veel oefeningen fout doen in de gym, maar met slimme voeding toch heel goed groeien, zeker in het begin, omdat elke spierprikkel die je je lichaam geeft 'nieuw' is en de reactie met weefselaanmaak daarop heel groot is. Als je uitsluitend zwaar werk doet, bijv de bouw of stratenmaker, zul je met goede voeding ook massa bouwen! Zonder in de gym te komen. Zonder goede voeding ben je kansarm!

5. Steroiden : 'Ík heb geen aanleg, dus ik heb ze nodig' Bullshit! Ieder normaal mens kan behoorlijk groot worden indien hij z'n voeding zo dicht mogelijk bij perfect brengt. Er wordt teveel ongeoorloofd naar AS gegrepen alvorens uberhaupt te weten wat proper bodybuilding is, laat staan de inhoudelijke kennis van deze chemische preparaten. Voeding blijft de de basis, ook voor gebruikers, als jij naturel niet groeit omdat je levensstijl niet aangepast is, zal je dat met AS ook niet lukken. Mijn persoonlijke grens van gebruik is wanneer je 1.80 bent, je toch wel minimaal 110 kg moet wegen en wetende dat je toekomstige levensstijl dit gebruikt toelaat, je werk, je omgeving, je de financiele zekerheid hebt om eten te kunnen kopen, ook na je kuur.

6. Supplementen : Nee, omdat jij die eiwitten en creatine gebruikt zul je niet ongemerkt veel groter worden als je je trainingen gewoon voortzet. Het verschil is minimaal en creatine bestaat enkel uit tijdelijk vocht, eiwitten halen het niet bij gewone voeding, veels te eenzijdig! Vergeet niet dat deze markt inspeelt op de drang van mensen naar resultaat en ontwetendheid van wat supplementen doen, zie ze als een leuke bijkomstigheid, maar meer ook niet

7. Oefeningen : Zeker in het begin is coordinatie vele malen belangrijker dan het gewicht wat je kunt verplaatsen, contractie ook. Veel beginnende gooien hun bar veels te vol en duwen er als een bezettene op los. Vergeet niet dat je van de prikkeling in de spier en de schade die je tijdens je training daaraan maakt groeit, niet van het gewicht dat je verplaatst.

8. Compleetheid : Train al je spiergroepen! Je ziet vaak dat de borst, armen, schouders, buik de voorkeur krijgen. Als ik op Maandag sport traint iedereen borst en armen! Onderscheid jezelf! Grote armen zijn er al genoeg, grote benen zie je nauwelijks, evenals een squatkont. 'Die benen ziet toch niemand. Zeg nou zelf, 'wil jij elke avond als je douched tegen een verwaarlooste spiergroep aankijken? Kortom: Train alles! Geen gelul ik voetbal! Trainen dat onderlichaam. Je bouwt toch ook geen huis op een natte modderige ondergrond?

9. Je motief : Waarom wil je trainen? Bodybuilding verreist veel onthouding van genot, je kunt niet elke week zuipen, drugs gebruiken, dagelijks junkfood eten en toch groot worden. Als je vind dat je huidige levensstijl niet opweegt tegen de 'sobere' bodybuilding lifestyle met een groot fysiek moet je er niet aan beginnen. Je kunt er zo nu en dan eens vanaf stappen, maar de basis moet op bodybuilding gericht zijn. Als je maatschappelijkecarriere wilt maken, moet je afvragen of bodybuilding wel iets voor jou is.

10. Anatomische kennis : Ja de schouderkop bestaat uit drie delen, met eindeloos dumbbell press worden die koppen nooit groot en rond. Zo zijn er nog zat andere wetenswaardigheden. Bekijk de anatomische afbeelding van een mens en neem waar hoe de spieren lopen, beweeg en voel waar ze zitten, leer om tijdens je training te voelen dat de spieren z'n werk doen. Trainingsintensiteit zijn we naar op zoek!

Mijn grofste fouten

1. Slechte voeding
2. Elke dag borst en armen traimnen
3. 2 uur trainen met een te lage intensiteit
 
Mijn grootste fouten:
- teveel trainen; koste wat het kost 4 a 5 in de week 90 a 120 minuten trainen en niet wetende dat dit eerder catabool dan anabool werkt
- teveel isolatieoefeningen: aanklooien met allerlei oefeningen voor je biceps, triceps en borst. Achteraf had ik Full body met compounds moeten doen.
- aan de AS zonder enige kennis: na 6 mnd trainen liet ik me zonder enige kennis door een begeleider overhalen om eens een kuurtje te nemen. Dom dom dom maar ik wist niet beter (9 jaar geleden). Achteraf gezien had ik hier nooit zo snel aan moeten beginnen en het heeft mijn motivatie destijds ook aangetast.
 
Kga echt geen moeite doen om een top 10 te maken.. ma men trainingsbuddy, iemand die nu al een jaartje traint is nog een echte noob!

Kheb voor hem een schema gemaakt dat bestaat uit bench, dips, deadlifts, pull ups, barb rows, military, squats en abs... allemaal compounds!

Fout 1 van hem:

Zit hij domme uitspraken te doen over mijn schema zoals: "mijn 'isolatiespieren'* moeten niet werken (*hij heeft het over de triceps en biceps). De rug wordt te hard getraind en de borst verwaarloosd: deadlifts, pull ups en rows tov borst slechts dips en bench... Wat een dom schema, ik wil grote armen hebben en dat ga ik hier zeker niet van krijgen, want ik voel niks! Na dit schema ga ik een hele lange tijd gek doen, hoor! Kwil grote armen! Ik ga dan elke dag super intensief barbell en hammer curlen, skull crushes en triceps presses doen dat ik super veel spierpijn en grote opgepompte armen krijg!..."

Antwoord van mij: "Heb je ooit al marathon lopers gezien met super brede benen? Wel, jij gaat hetzelfde doen met je armen..."

Fout 2 van hem:

Hij: "Waarom moet ik nu maar 30kg benchen? Ik kan zeker 75kg benchen!!!!! Hier kan ik toch niet van vooruit gaan, ik voel da ni!"

Ik: "Soms is het best om wat gas terug te nemen, de reps wat te variëren... door altijd op je max te trainen kom je onmiddelijk op een plafond te zitten. Bekijk het zo, jij bouwt een bakstenen toren alleen in de hoogte... en langzamerhand wordt je te klein om nog een baksteen bovenop die toren te zetten. Ik laat je trapsgewijs in de breedte een muurtje bouwen, als je niet meer aan het hoogste punt kunt, heb je een trapje om er wel aan te raken."

Kan eigenlijk nog zo een tijdje doorgaan over zijn domme kemels... mssn dat ik af en toe eens update, ma heb geen zin nu om ze allemaal neer te peren.
 
Back
Naar boven