XXL Nutrition

Wat is het geheim van gemotiveerd blijven op lange termijn?

  • Topic starter Big-T
  • Startdatum
  • Reacties 66
  • Weergaven 11K
  • Volgers 12

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Aan je lichaam werken is een proces van lange adem, veel mensen beginnen met een positieve ingesteldheid maar gooien na korte tijd de handdoek in de ring. Ontbreekt het hen aan doorzettingsvermogen of zijn er andere redenen die aan de oorzaak liggen van dit probleem?

In bodybuilding is motivatie zonder twijfel het belangrijkste onderdeel wat winnaars van verliezers scheidt. Niemand is groot geworden in 6 weken, een beetje bodybuilder is vaak jaren bezig om een bepaald doel te bereiken. Toch zal dit voor velen het grootste struikelblok zijn om dat doel niet te halen. Voorkomen is beter dan genezen, daarom vragen we ons af wat het geheim achter gemotiveerd blijven is.

<h3>Geef je persoonlijke tips en ervaringen om gemotiveerd te blijven op lange termijn</h3>

Denk hierbij aan het volgende:
  • Wat moet je doen alvorens je begint? Doelstellingen?
  • Wat kan je praktisch gezien tijdens het trainen doen om motivatie hoog te houden?
  • Wat kan je concreet buiten de training doen om jezelf te motiveren?
  • Wat zijn de factoren die je psychisch gezien helpen gemotiveerd te blijven?
  • Wat zijn de absolute DON'TS? Wat zijn bekende vallen waar je niet in mag trappen?
  • Welke invloed kan je omgeving hebben? Hoe moet je daarmee omgaan mbt motivatie?
  • Heb je anekdotes of waar gebeurde ervaringen waarvan je veel geleerd hebt en motivatie uithaalt?
Let op dit zijn slechts richtlijnen: deel in volgens je eigen categorieën, onderbouw met voorbeelden uit de praktijk en wetenschap indien mogelijk.

Van alle posts wordt er in een poll door de leden één winnaar gekozen die de meest complete uitleg kan geven. Prijs voor deze week:
  • 500 Karma punten
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50.

Succes!

<h3>Gerelateerde Topics</h3>

http://forum.dutchbodybuilding.com/f75/wil-motivatie-tips-advies-54811/
http://forum.dutchbodybuilding.com/f43/krijg-mn-motivatie-terug-please-help-41178/
 

  • [*]Wat moet je doen alvorens je begint? Doelstellingen?
    Ik vind het het beste om een doel te stellen wat niet te dicht bij licht. Bijvoorbeeld een bepaald BW of een PR op een bepaalde oefening. En daarbij nog wat 'kleinere' doelen te stellen die je op de korte termijn kan behalen. Iedere keer zon klein doel halen motiveert me meer.

    [*]Wat kan je praktisch gezien tijdens het trainen doen om motivatie hoog te houden?
    Een goede trainingspartner die je motiveert en die even sterk of nog net iets sterker is als jou. Muziek kan ook helpen. Sommige mensen raken meer gemotiveert door filmpjes over trainingen te bekijken.


    [*]Wat kan je concreet buiten de training doen?

    Doelen stellen, foto's maken. Een log bijhouden om te kijken waar je eerst was en om te zien hoe ver je vooruit bent gegaan. Ik raak zelf ook altijd gemotiveerd door verhalen/boeken te lezen. Dinosaur training notebook geeft me altijd veel motivatie.

    [*]Wat zijn de factoren die je psychisch gezien helpen?
    Weer trainingspartner en muziek. Ook tegen jezelf zeggen dat het gewicht licht is en dat je het makkelijk aan kunt. Sommige mensen schreeuwen/brullen graag onder het trainen, maar voor mij doet het niet zo veel.

    [*]Wat zijn de absolute DON'TS? Wat zijn bekende vallen waar je niet in mag trappen?
    Onhaalbare doelen stellen. Teveel naar andere kijken.


    [*]Welke invloed kan je omgeving hebben? Hoe moet je daarmee omgaan?

    Je omgeving kan ontzettend veel invloeden hebben. Probeer gewoon te luisteren naar de positieve en verbruik geen aandacht aan de negatieve, die krijg je toch wel, al doe je geen krachttraining.
 
Btw het is niet verplicht om volgens die puntjes in te delen, je mag (en liefst) ook volgens je eigen categorieën en punten indelen :) Goede post, ben benieuwd naar de volgende.
 
kzal het kort en krachtig houden, doe er alles aan om positieve progressie te bewerkstelligen...

- kom maar op met die prijs :D:D
 
1. Wat moet je doen alvorens je begint? Doelstellingen?

Zorg dat je een stappenplan in je hoofd of op papier zet. Op het begin zal het niet zo serieus zijn ,aangezien je nog "normaal" sport. Zodra je specifieke doeleinden stelt werk dan aan een stappenplan. Vergeet nooit dat je een stappenplan iets is waar je van af mag wijken en dus niet verplicht is! Zodra je merkt dat je stappenplan niet helemaal werkt ga je aanpassingen maken. Punt A en Punt B blijven hetzelfde. Je veranderdt slechts de route hier naar toe.

2. Wat kan je praktisch gezien tijdens het trainen doen om motivatie hoog te houden?

Tijdens het trainen ben ik van mening dat je niet veel kan doen aan je motivatie. Het is de sleutel tot succes om het tijdens het totaal pakket gemotiveerd te zijn. Als je de hele dag al gedemotiveerd bent , zal dit je training in de gym alleen maar aantasten. Als je het tijdens je training nog moet gaan veranderen kost dat meestal alleen maar frustratie. Een oud spreekwoord zegt het al : Voorkomen is beter dan genezen. Probeer dus te zorgen dat je tijdens je dagelijkse routine ook gemotiveerd bent. Je zult zien dat motivatie voor je eigengestelde doeleinden , vaak ook resultaten boeken voor doeleinden buiten bodybuilding.

3. Wat kan je concreet buiten de training doen?

Eigenlijk hetzelfde wat ik al in het vorige punt heb gezegd. Training is maar een klein deel en je moet voorjezelf kleine doelen stellen om van punt A naar punt B te komen. V.b

Punt A ( 80 kilo )
----> Punt a.1 (korte termijn doel) = 82.3 kilo
----> Punt a.5 (mijlpaal) = 83 kilo !
----> Punt a.7 (Finishing touch) = 84.6

Punt B (85 kilo )( Lange termijn doel behaald!) [/COLOR][/COLOR]

4. Wat zijn de factoren die je psychisch gezien helpen?

Bij mij is het cliche , maar een voorbeeld figuur heeft altijd erg veel geholpen. Wat foto's van arnold of stan mcquay zorgen bij altijd voor extra veel mind control , om het maar zo te zeggen. Zorg er ook voor dat je weet dat het een lifestyle is, geen obsessie. Een obsessie zal uiteindelijk altijd 100% negatief uitpakken.

5. Wat zijn de absolute DON'TS? Wat zijn bekende vallen waar je niet in mag trappen?

Begeleiders! Veel mensen zullen proberen jouw te vertellen hoe je het wel en hoe je het niet moet doen. Wees slim en respecteer hun meningen en zeg altijd bedankt voor het advies. Vervolgens bepaal jij zelf of jij het advies gebruikt om je quest te voltooien of dat je het in je ''delete'' box doet. Laat nooit iemand je vertellen hoe jij dingen wel of niet moet doen. Onthoud dat je moet leren niet afhankelijk te zijn van iemand, maar dat je jezelf leert managen.

6. Welke invloed kan je omgeving hebben? Hoe moet je daarmee omgaan?

Erg basic, maar zorg dat je met positieve mensen omgaat. Veel positieve energie zorgt natuurlijk voor meer uithouding in je doeleinden. Begrijp wel dat met teveel complimenten en diverse je motivatie kan verslapen, met als gevolg geen dicipline meer. Het is goed om af en toe voor "steriodengebruiker" ( of wat dan ook ) uitgemaakt te worden, want dat brengt de realiteit weer terug.[/COLOR]

7. Heb je anekdotes of waar gebeurde ervaringen waarvan je veel geleerd hebt?

Wees zelfvertrouwend en arrogant op een positieve manier. Wat bedoel ik daarmee? Probeer in te zien dat niemand anders je lichaam beter kent dan de geest die er in leeft. Je hoeft niet te laten zien dat je beter bent of denkt te zijn als mensen je dingen willen laten doen. Weet gewoon voor jezelf dat die desbetreffende persoon toch geen voordeel kan geven aan je quest. Voor veel mensen komt dat arrogant over, maar ik zie het als een andere vorm van arrogantie dan bij meeste bekend is. Ik zie het als een gave om te kunnen zien wat voor jouw gewoon het BESTE! werkt. Het kan misschien jaren duren.. maar je zal hell shit meer weten dan de gemiddelde sportschoolkunde student ;)
 
Inderdaad niet te veel naar anderen kijken want die trainen wsl
veel langer.
En jezelf haalbare doelen stellen is heel belangrijk.
Na het trainen voel je je altijd goed dus ga trainen omdat je je er goed bij voelt en niet in de eerste plaats om een doel te behalen.

Doe oefeningen die jezelf leuk vind naast je vaste schema.
 
de titel luidt: "Wat is het geheim van gemotiveerd blijven op lange termijn?"
als ik alleen de titel moest beantwoorden zou ik zeggen:
je moet jezelf nooit met andere vergelijken jezelf altijd een doel opleggen dat een stapje hoger ligt dan je zelf al hebt(of bent).
dus je bent 1,70 en weegt 70kg bij bf% 8 dan kun je je doel leggen op:
1,70, 73kg bij een bf%8,5 max.
en als je dat hebt gehaald weer een stapje hoger.
ook genieten van de reacties om je heen die je krijgt.
niet alleen kijken naar de slechte dingen van je, geniet van de positieve dingen en kijk niet naar ronny coleman als je pas net een weekje traint..
kijk van waar je komt en zie dat je flink vooruit bent gegaan en kijk dan is naar een foto van ronny coleman om ff flinke power in je kop te krijgen en te knalle met die gewichten!


- Wat moet je doen alvorens je begint? Doelstellingen?
goed kijken Hoe je je doel wilt bereiken, Waarmee je je doel wilt bereiken en realiseren dat je je doel nooit binnen de korste keren haalt. maar wat je wél binnen de korste keren haalt is progressie!

- Wat kan je praktisch gezien tijdens het trainen doen om motivatie hoog te houden?
aan die gewichten blijven trekken en duwen en niet naar je jezelf kijken van.. was ik maar zo.. werk er dan ook aan om er "zo" uit te zien!

- Wat kan je concreet buiten de training doen?
je voeding, rust, hobby's en sociale leven combineren

- Wat zijn de factoren die je psychisch gezien helpen?
een trainingsmaat die je peptalkje geeft en die zelf ook kei hard traint.

- Wat zijn de absolute DON'TS? Wat zijn bekende vallen waar je niet in mag trappen?
de supplementen wereld... eet eerst gewoon zoveel mogelijk met je dagelijkse voeding, ga met degene om de tafel zitten die de boodschappe in huis doet wat ze of hij extra voor jou moet kopen en wat jij daar evt. aan zou moeten bijdragen.

- Welke invloed kan je omgeving hebben? Hoe moet je daarmee omgaan?
je omgeving kan reageren op verschillende manieren, ze kunnen zeggen:
doe toch eens normaal.. breed komt met de leeftijd. zeg ze dan dat je de natuur een handje wilt helpen en een ander fysiek voor ogen hebt dan die mensen voor ogen hebben die dat zeggen.
als mensen je van het trainen af proberen te helpen zeg ze dan dat het voor jou heel belangrijk is en dat het niet een ongewone sport en neem de tijd om die mensen uit te leggen wat het allemaal inhoudt..

- Heb je anekdotes of waar gebeurde ervaringen waarvan je veel geleerd hebt?
dat je jezelf moet vergelijken met je leeftijds genoten.. van mn moeder geleerd eigenlijk haha..
ik zei altijd maar.. mam.. was ik maar zoals hij als er weer een brede kerel op tv voorbij kwam. en toen zei ze: kijk nou eens naar deze vakantie foto's(met mn maten) wie is er nou het gespierdst? daar moest ik op antwoorden: tja.. ikke.. je moet jezelf niet met 20 jaar oudere gasten vergelijken.. ik doe het ook nog steeds wel haha maar toch heeft me dat best veel geholpen.

ik doe dit niet eens zo zeer voor die karma punten of zo'n "tegoed bon"
dat zou een leuke bijkomer zijn maar ik hoop dat ik hiermee misschien wat mensen inspiratie/motivatie bij heb kunnen praten!

Groeten Sander.
 
Zodra je kiest voor de gewichten moet je jezelf afvragen wat je wilt bereiken met deze sport. Je moet haalbare doelen stellen. Kijk naar anderen, en bepaal jou fysiek. Bij wie zou je het dichtste in de buurt willen komen? Aan die fysiek trek je je als het ware op, je gaat bekijken wat hij/zij voor oefeningen doet en wat voor schema en eetpatroon daarbij komt kijken, praat met de persoon en leer van zijn/haar verhalen. Pas echter op voor eenzijdige informatie vergaring, er leiden meer wegen naar Rome. Kennis vergaren is hierbij toch heel belangrijk! Verwacht niet dat je er de volgende zomer zo uit komt te zien, realiseer het ruime tijdsbestek. Stel daarom kleine doelen (gewichtstoename/krachtstoename) waar je aan zou willen voldoen en die ook haalbaar zijn in jou tempo van groeien. Staar je niet blind op de persoon maar leer in het voordeel voor JOU fysiek, en realiseer dat.

Er gaan momenten komen dat je als een vaatdoek in de sportschool hangt en er de energie niet meer voor hebt goed te kunnen trainen. Dit kan komen door (tijdelijke) fysieke omstandigheden maar ook door (gevaarlijke) mentale factoren. Is het fysiek neem dan liever een weekje rust, we hebben er immers niks aan het lichaam KAPOT te maken! Bij de mentale kwestie is het belangrijk te kijken waar dit aan ligt. Zijn je doelen te hoog? Is de training te eenzijdig? Zit je op een plateau? Neem wat rust, maak desnoods voor een weekje een apenkooi van je schema's, stel je doelen bij, of wat ik vaak doe: doe aan BOOTCAMP (Ik weet niet of ik echt gek ben, maar als ik voel dat ik wil stoppen omdat mijn motivatie laag is, komt mijn fictieve drill-instructor langs, denk aan Full Metal Jacket, waarom ben ik zo'n slappe luis, pompen jij dikke mofo! Na de training als ik onder de warme douche sta ben ik dan toch weer erg trots op mezelf, het is een verslaving...Niet sporten=chaggo:P Leer het aan als aftrekken, zie de pomp als jou orgasme...conditioneer je training...motivatie is dan overbodig...Toch? Niet? Wat? Ooit gebrek aan motivatie gehad bij het aftrekken? Nou dan...Blijf je echter wel problemen houden met je motivatie dan kun je je afvragen of je wel de juiste persoon bent voor deze sport, er zijn genoeg andere sporten. Zo zijn er tientallen trainingsmaatjes doorheen gegaan:D Als ik daar aan denk ga ik spontaan weer naar de sportschool...wat zijn wij bikkels denk ik dan!

Buiten de training om, is het belangrijk goed te eten en voldoende rust te houden (lees: 8 uur slaap per nacht) Want zonder energie ben je nergens. Doe je ding en geniet, maar leef als een dbbér, je zult merken dat een vast ritme en leefpatroon je doet voelen als een warrior of the gym. Schijt aan andere mensen, geniet van complimentjes, en bedenk dat het goed voelt een dbbér te zijn. Wat moet je zonder deze sport? Geestelijke en lichamelijke gezondheid zijn de basis voor een succesvol leven! Bekijk al die ecto's op deze planeet, of al die vadsige patatbakkers...neen zo ben jij niet, jij hebt het ritme, de energie, de kracht, en daarmee de sleutel naar alomvertegenwoordigd succes!

Focus is het antwoord voor psychische hardheid...Focus je lichaam en streel je geest. Sport=ontspanning. Luister naar hoe je lichaam werkt met die kilo's, voel het bloed de pomp zetten! Die techniek zorgt voor een orgasmatisch goede training. Staar je niet blind op anderen, denk aan jou kilo's en jou fysiek. Als het goed is zit je voldaan op je fietsje huiswaarts, geestelijk geordend en energie voor 3 doch slap als een vaatdoek! Als dit geen verslaving veroorzaakt weet ik het niet meer.

Ga nooit negatief te werk in je training! Een negatieve instelling zuigt je naar een prestatieloos gat. Bedenk dat je met zo'n instelling nooit aan je doelen komt. Wie toegeeft aan slapheid en verzaken zal na een paar keer zelf slap worden. Zo zijn al mijn ex-trainingsmaatjes verloren gegaan. Geen zin meer, leukere dingen te doen, ik word toch niet zo groot als hij etc. ect. Als je dit voelt stap dan toch gewoon op je fiets! Desnoods doe je het wat rustig aan, maar je zult zien dat je vruchten plukt van deze instelling! Is er iemand ooit goed geworden door weg te lopen van dat wat je goed maakt? Her-focus je doel!

Aan je omgeving moet je simpelweg schijt hebben, jou leven, jou lijf, jou sport, jou doel. Laat je dus niet afleiden door wat anderen zeggen of doen! Dit geldt voor je naaste omgeving maar ook voor de broeders in je sportschool. Je staat er voor jezelf, je mag van anderen het goede leren maar absoluut niet afleren.

Ikzelf heb up's en down's in mijn trainingen, de up's maken je verlangen in de tijden van down's. Kloot lekker met die gewichten, het is goed bezig te zijn.

Een activiteit is moreel (goed of slecht) wanneer die zicht voegt naar (of ingaat tegen) de daaraan inherente regels en bijdraagt aan (of afbreuk doet aan) de realisering van het daaraan inherente doel.

Denk hier dus aan...

Bathi
 
Laatst bewerkt:
Je doel
Als je begint moet je goed voor ogen houden wat je doel is. Zorg ervoor dat je een bereikbaar doel hebt. Is je doel niet bereikbaar dan raak je snel ongemotiveerd. Daarnaast moet je in gedachte houden dat je aan het begin snel groeit en de groei dus met de tijd af zal nemen. Met dat in gedachte voorkom je al voor een groot deel dat je ongemotiveerd raakt.

waar begint de motivatie?

Onder de training gemotiveerd zijn is misschien belangrijk, maar het is nog belangrijker om gemotiveerd te zijn voordat je gaat trainen. Gemotiveerd en wel gaan trainen zal ook een positieve invloed hebben op je prestaties! Het is belangrijk om het leuk te houden, b.v door muziek, gezellige trainingpartner; dat verschilt per persoon.

Do's en don'ts
Je moet nooit jezelf vergelijken met een ander. Er is altijd wel iemand breder, gespierder, sterker, droger, etc. Dan wordt je nooit tevreden met jezelf. Ook moet je nooit een trainings- of/en eetschema van iemand anders overnemen. Wat goed werkt voor de één, werkt voor de ander misschien totaal niet.

je omgeving
Je omgeving heeft veel invloed op je en het is belangrijk dat je dat beseft. Een voorbeeld; mijn ouders zeuren altijd dat ik te veel eet (bekend voorbeeld denk ik voor veel jongeren). Bijna zou ik gaan denken dat ze gelijk hebben en minder gaan eten. Als ik dat zou doen zou ik mijn bulk verpesten en dat is niet de bedoeling. Daarnaast worden er vaak opmerkingen gemaakt zoals 'je wordt weer dik he?' of 'je wordt wel erg breed hoor' . Zorg ervoor dat je zelf bij houd of je groeit ja/nee, anders wordt je beeld erg veel beïnvloed door anderen.

Conclusie

Motivatie is de sleutel tot succes. Zet jezelf bereikbare doelen voor en zorg er voor dat je plezier houd in het trainen. Dan komt het zeker goed!
 
begin bij het begin

training

wat moet je doen

- begin altijd ongeacht welk doel je hebt met een beginschema
- zorg dat je de oefeningen goed onder de knie krijgt
- concentreer je nog niet zo veel op het gewicht dat je tilt

waarom

- het voorkomt blessures. niks is vervelender dan blessures en dat zal dus je motivatie afnemen.
- als je rustig begint en langzaam opbouwt maak je langer progressie, als je in 1 keer te hard van stapel gaat en je raakt overtrained stopt je progressie

voeding

wat moet je doen

- bepaal voor jezelf een doel
---of vetverbranden
---of spiermassa kweken/kracht vergroten
- begin simpel: begin gewoon met wat meer eiwitten,groentes,fruit en brood te eten en minder het gebruik van snacks als koek/chips/snoep/frituur (let op: er stat niet neem helemaal niet meer, maar er staat minder het gebruik)

waarom

alhoewel in het begin en dit is denk ik de gouden tip beide doelstellingen tegelijk kunt doen en er een tijdje op vooruit zult gaan zal je progressie heel snel stoppen en dat demotiveerd het meeste.

- als je voor vetverbranden gaat, wees dan niet bang dat je armen of benen minder in omvang zijn, het zal er alleen maar mooier uit gaan zien

- als je voor spiermassa of kracht gaat, wees dan niet bang dat je wat dikker zult worden, je zult alleen maar meer spieren opbouwen en als je gaat vetverbranden zal het er alleen maar beter uit gaan zien

supplementen

wat moet je doen

- begin gewoon met beter eten, als je een tijdje verder bent kun je een goed doordacht voedingsschema gaan maken, begin nog niet gelijk met supllementen

waarom

supplementen komen pas echt tot hun recht in een goed voedingsschema, anders zullen ze waardeloos zijn en dit is wederom niet motiverend.



het vervolg

training

wat moet je doen

- neem eens een geheel nieuw schema en probeer dat uit. er zijn wel honderden schema's en zeker ook een paar die je wel wilt proberen
- probeer eens een andere oefening of zoek variaties op oefeningen die je altijd hebt gedaan

waarom

- voor mij persoonlijk motiveerd niks mij beter dan beginnen met een nieuw schema waarvan ik denk dat dat wel eens goed zou kunnen werken voor mij, ook al heeft het weinig resultaat, dan ben ik nog niet gedemotiveerd, omdat ik weer wat geleerd heb voor in de toekomst.
- nieuwe oefeningen kunnen net weer andere vezelbanen aanspreken die anders niet gebruikt werden, dit kan resulteren in extra groei en kracht.

voeding

wat moet je doen

je bent nu een tijdje bezig en hebt je voeding al een beetje aangepast.
nu kun je goed met een formule berekenen hoeveel kcal je per dag nodig hebt en wat je hiervoor moet eten.
weeg je elke week op hetzelfde tijdstip (liefst smorgens als je uit bed komt ga je naar de wc en daarna naakt wegen. en kijk je hoeveel je bent aangekomen/afgevallen. hierop kun je je schema aanpassen.

waarom

hoe beter je voeding zal zijn hoe meer effect je training zal hebben

supplementen

wat moet je doen

je bent nu een tijdje bezig en je bent bezig je voedingsschema te optimaliseren. het kan nu eens tijd worden om wat extra's te proberen. loop niet gelijk te hard van stapel maar begin gewoon met een simpele whey of creatine

waarom

het kan zeer motiverend zijn een nieuw supplement uit te testen, begin daarom niet in 1 keer van alles te slikken, want dan weet je niet wat voor jou werkt en wat niet. begin gewoon met simpele supplementen die niet te duur zijn en waarvan bewezen is dat ze werken.

AAS

wat moet je doen

als je vastbesloten bent later een prof bodybuilder te worden kun je overwegen AAS te gebruiken, voor andere doeleinden is mijn advies dat je er niet aan moet beginnen omdat je zonder AAS ook heel ver kunt komen en, omdat het door het grootste gedeelte van de mensen niet mooi word gevonden.

als je begint verdiep je dan eerst goed in wat je gaat doen, hoe je het moet doen en het belangrijkst: wees ervan bewust dat je na een kuur weer massa zult verliezen en zorg ook voor een goede nakuuur

waarom

AAS zijn duur en het demotiveerd daarom als je al je gewonnen spiermassa weer kwijt zou raken.

ook moet je weten dat AAS niet goed voor je lichaam zijn en zul je hier een overweging in moeten maken in wat voor jou belangrijk is.
 
Motivatie



Inleiding
Motivatie is niet alleen een bb-gerelateerd begrip. Het kan voor alles gebruikt worden; sport, werk, school, problemen, enz. Kenmerken van succesvolle mensen zijn: motivatie en doorzettingsvermogen, met als belangrijk medepunt kennis. Als 1 van deze punten ontbreekt zal dit niet toch maximale prestaties leiden. Kennis heb ik expres als “bijpunt” genoemd, want wanneer motivatie en doorzettingsvermogen aanwezig zijn, zal er alles aan gedaan worden om de nodige kennis te gaan bezitten.

Ik denk dat je motivatie in 2 verschillende delen kunt splitsen. Het begin, en de voortgang.

Het begin

Intrinsiek/extrinsiek
Je kunt met 2 verschillende motivatie beginnen. Intrinsieke motivatie, en extrinsieke motivatie. Bij intrinsieke motivatie doe je iets omdat je het zelf echt wil. Bij extrinsieke motivatie doe je het omdat iets anders je ertoe drijft.

Voorbeelden:
1. Ik ben begonnen met BB omdat ik mezelf te dun vind. Ik wil graag een stuk gespierder worden en mij daardoor beter voelen
2. Ik wil meer spieren zodat ik meer wijven kan nken.
3. Van mijn moeder moet ik naar de sportschool omdat ik geen sport doe, en toch moet blijven bewegen.

Voorbeeld 1 is een goed voorbeeld van intrinsieke motivatie, en voorbeeld 2 en 3 van extrinsieke motivatie.

Zelf vind ik intrinsieke motivatie het beste om mee te beginnen. Ik ben een aantal jaar geleden met een opleiding begonnen, omdat de baan die ik met die opleiding kon krijgen goed betaald krijgt. Voor mij is dit een slechte motivatie. Ik vond de opleiding niet leuk, en ben er ook snel mee gestopt.

Doelen
Beginnen met BB zou je ook niet moeten doen voor lange termijn doelen. Je voornemen om over 10 jaar 30 kilo zwaarder te zijn met een lager vetpercentage is best een realistisch doel. Maar omdat het zo lang duurt, en je dus niet snel het resultaat te zien krijgt dat je voor ogen hebt, kan de motivatie afzakken.

Daarom vind ik het leuk, en uitdagen om korte termijndoelstellingen te hebben. Doelstellingen die je in 3-5 maand zou kunnen halen. Heb je een doel gehaald, kijk dan naar een volgend doel.

Het mooie van deze sport is dat er zoveel verschillende doelstellingen kunnen zijn. Bij bijvoorbeeld hoogspringen heb je maar 1 doel, hoger springen dan de vorige keer. Bij BB kun je zowel voor krachtdoelen, als voor lichaamsdoelen kiezen. Om het ook leuk voor jezelf te houden is het belangrijk om niet alleen blind naar massa te kijken, maar ook eens naar kracht. Zo kun je in 1 jaar meerdere kracht-en lichaamsdoelstellingen hebben.

Voorbeeld:

1 jan-31 maart 15 kilo meer op 1rm squat
1 apr-31 juni onder de 10% vet komen met zelfde LBM
1 jul-31 oktober road to 600 (600 kilo totaal op grote 3)
1 nov-31 jan vvm aankomen

Om de motivatie hoog te houden, weinig denken aan lange termijndoelstellingen.

De voortgang

Voortgang is bij intrinsieke motivatie niet echt van belang. Je traint al om de juiste redenen. Bij extrinsieke motivatie kan het zo zijn dat de resultaten positief aanslaan, waardoor de extrinsieke motivatie zich deels omzet in intrinsieke motivatie. Dit door complimentjes, spiegels, enz.

Ik blijf erbij, dat als je doel van de sport niet jezelf is, dat je nooit optimale resultaten zult boeken. Je ziet veel mensen “trainen om het trainen”. Ze komen aangesukkeld, fietsen even, proberen een paar machines uit terwijl ze ondertussen een telefoongesprek voeren, en gaan weer. Ongetwijfeld zijn hun eetgewoontes niet optimaal, omdat ze om de verkeerde redenen trainen. BLIJF DAN THUIS EN HOUD NIET HET ENIGSTE BANKDRUKBANKJE BEZET!!! (dit even terzijde).

Bij een “dipje”
Iedereen heeft wel eens een dipje, voelt zich niet helemaal lekker, of heeft geen zin om te trainen. Niet erg voor een keertje, sla lekker over. Het word erger als je daardoor langere tijd stopt.

Tips om dit te voorkomen:
• Before foto. Bekijk foto’s van hoe je eruit zag voordat je ging trainen. Wil je er echt weer zo scharminkelig/vadsig uit gaan zien? Stop dan vooral. Zo niet, ga lekker trainen
• Streeffysiek. Bekijk een foto van jouw “held”. Zo wil ik eruit zien. Daar train ik voor!
• Verandering van spijs doet eten. Blijf niet aan 1 trainingsschema hangen. Varieer
• Kijk “je echte leeftijd”. De koeien die je daar ziet. Hun eetpatroon. Hun sportiviteit. Jij over 5 jaar? Ik dacht het niet!
• Bekijk een trainingsvideo van je “held”. Harde muziek, zware gewichten, monsterfysieken. Naar de sportschool en knallen!

Invloed anderen


Moeders, zuipende vrienden, ze snappen niet waar je het voor doet. Dit artikel gaat over motivatie. Niet over de invloed van anderen. Je doet deze sport namelijk voor jezelf, en niet voor anderen. Streef je doelen na, maar leef!
 
Wat moet je doen alvorens je begint? Doelstellingen?

Naar mijn inzien moet je allereerst voorop stellen dat wanneer je begint je behoort te kijken voor jezelf of het uberhaupt iets is waat je je motivatie uit kan halen. Men begint vaak aan krachttraining cq. bodybuilding omdat een vriend van hun ze aanspoort om het te gaan doen. In mijn jarenlange ervaring als trainer ben ik er zeer weinig tegengekomen die het dan ook vol blijven houden. Trainingspartners vindt je vaak op de sportschool ipv in je vriendenkring.
Een doelstelling aannemen ala Markus Ruhl of Coleman is in mijn ogen al fout. Dit zijn lichamen waar zeker 15 a 20 jaar werk in zitten, waar men zich dan dus ook makkelijk in verslikken. Begin gewoon met het trainen van je lichaam en stel je doelstelling beetje bij beetje bij.

Wat kan je praktisch gezien tijdens het trainen doen om motivatie hoog te houden?

Hou je aan je eigen gemaakte schema (dus niet aan een schema die een ander voor je heeft gemaakt). Als je zelf een schema in mekaar hebt gezet en je ziet na verloop van tijd enige verandering in je lichaam, dan ben je extra trots op hetgeen wat je bereikt hebt. Daar jij de enige bent die weet hoe jouw lichaam reageert, ben ik een grote voorstander van het zelf in mekaar zetten van schema's. Je kan dan her en der sleutelen aan je schema en het stimuleert je om nog verder en harder te trainen.

Daarbij is het aantrekken van een trainingspartner een goede stimulans om je motivatie hoog te houden. Tenslotte spreek je met iemand af om te gaan trainen, wat dus ook weer inhoudt dat je niet zo snel een afspraak afzegt. Een trainingspartner kan jou ook weer stimuleren in je setjes en 2 man weten meer dan 1 wat betreft nieuwe oefeningen die je zelf nooit gedaan hebt.

Wat kan je concreet buiten de training doen om jezelf te motiveren?

Tijdschriften lezen, bb films bekijken alsmede serieus discussieren op een forum of chatkanaal. Het plaatsen van foto's van jezelf en het incasseren van kritiek is iets waar je je motivatie mee omhoog kan krikken.
Poseren voor de spiegel en je lichaam ontdekken is ook een goed iets. Je ziet dan wat je minpunten zijn waarop je je dan weer kan focussen inje komende trainingen. En uiteraard complimentjes....zorg dat je daar op geilt!!!

Wat zijn de factoren die je psychisch gezien helpen gemotiveerd te blijven?

Zorg dat je goed in je vel zit en goed naar je lichaam luistert. Ben je ziek? Ziek dan uit! Hou de stelling: na elke blessure kom je er sterker uit, maar aan. Ik zie ziek zijn als een blessure. iets waar je dus je aandacht op moet richten. Maar elke "blessure" heeft zijn manier om gefixed te worden.
Focus je niet alleen maar op je bb bestaan. Doe ook andere sporten of hobbies, zodat als je een keer een dipje hebt je je kan richten op iets geheel wat anders waar ook je interesses naar uit gaan. Jarenlange gezonde training kan alleen maar als je je goed in je vel voelt. Wat resulteert in een mooi en gezond lichaam wat uiteraard weer motiveert.

Wat zijn de absolute DON'TS? Wat zijn bekende vallen waar je niet in mag trappen?

De belangrijkste DON'T die ik mee wil geven is: stop niet met trainen als je een blessure hebt!! Veel mensen hebben de neiging om er maar even mee te stoppen als ze een blessure hebben, wat de drive om te trainen ook weer afneemt. Een "zieke" spier heeft zijn stoffen ook nodig, maar wat nog belangrijker is is dat het de mogelijkheid moet krijgen om de zieke stoffen ook weer af te voeren. Dit doe je dus door de spier juist lichtjes te trainen zodat het de juiste doorbloeding krijgt.
Neem je toch die ene maand rust, dan kan dat juist resulteren in meer blessures of zelfs een chronische blessure van de zieke spier alsje ineens weer begint. Aangezien veel mensen niet de juiste maat weten te houden, gaan ze meteen weer knallen wat de spieren juist een opdonder geeft.

Welke invloed kan je omgeving hebben? Hoe moet je daarmee omgaan mbt motivatie?

Enige invloed die je moet nemen vanuit je omgeving is de positieve invloed. Let erop dat wat je doet, veel mensen niet (willen) begrijpen. net zoals wij raar staan te kijken tegenover de anorexia figuren staan de meeste mensen net zo raar te kijken tegenover onze sport. Negeer dit. Je weet zelf wat positieve invloed vanuit je omgeving is, en doe daar wat mee.

Heb je anekdotes of waar gebeurde ervaringen waarvan je veel geleerd hebt en motivatie uithaalt?

Enige anekdote waar ik wat uit haal is dat size zeker matters!! Ga na hoe je je nu voelt bij dit lichaam en ga dan na hoe je je voelt als je ineens je oude lichaam van vroeger hebt. Denk dat ik mijn punt dan wel heb gemaakt.
 
super topic,zo ben nu weer wat gemotiveerder:thumb:
 
Realistische doelstelling?
Natuurlijk is een realistische doelstelling voor ogen hebben een 'must'. Maar is dit wel zo? Wat noem je realistisch, van ecto naar gespierde bb-er, in mijn ogen is weinig onmogelijk in deze sport, zolang je er maar altijd in blijft verdiepen,interesseren en er 100% voor gaat!
Verander het slechte in goede!

het klinkt misschien stom maar ik heb in het verleden altijd enorme motivatie gehaald uit slechte dingen, zoals een vriendin die het uitmaakte. Gebruik dat! Ruzie gehad? Train als een bezetene en laat zien dat jij wel 4 van die gasten aankunt. Train jezelf in dat strakke lijf en maak die ex,of dat ene meisje warm van binnen als ze alleen al naar je kijkt. Het zijn allemaal van die kleine dingen waar je extra kracht tijdens de trainingen uit kunt halen in mijn opzicht.

Even pauze

Soms zie je het allemaal even niet meer zitten, en dat maakt niet uit,dat hoort er nou eenmaal bij!Neem in dat geval een week (of 2) compleet rust. Bekijk wat plaatjes van iemand die het fysiek heeft waar jij elke dag zo hard voor traint en stimuleer jezelf.

Je zult zien dat je daarna weer extra gemotiveerd bent en er weer helemaal tegenaan kunt!


Daarnaast is het nog eens goed om een week compleet rust nemen, aangezien je lichaam dan even kan uitrusten. Zodra je begint te trainen is je lichaam dat niet gewend, waardoor je spiervezels extra hard groeien. Zo slecht is een weekje rust niet..

Jouw motivatie
Zoals ik eerder zei, je kan overal motivatie uit putten, maar ik heb wel gemerkt dat het erg belangrijk is dat je vooral kijkt naar mensen met het fysiek waar je naar streeft EN het klinkt misschien wat lullig,maar als je pas (ik noem maar wat) 21 bent, kijk dan eens rond op het forum(of zomaar) naar foto's van anderen mensen van 21! Vaak zul je zien dat je helemaal niet zo slecht eraan toe bent en je zult merken dat je al een veel beter fysiek hebt dan de gemiddelde jongen/meid van 21. Altijd erg goed voor je motivatie!

Succes iedereen!!
 
Er is voor mij maar 1 manier om gemotiveerd te blijven en dat is zien dat wat je doet vruchten afwerpt. De eerste 6 jaar ging ik als een speer en dat motiveerde me om er nog harder tegenaan te gaan. De 6 jaar erna zag ik amper nog vooruitgang en heb nu besloten een rustpauze in te lassen van een maand of 2. Doorbreek ik daarna geen plateaus kap ik er voorgoed mee en ga ik me met andere dingen bezighouden. Boek ik geen vooruitgang meer heb ik er geen fun meer aan
 
Er is voor mij maar 1 manier om gemotiveerd te blijven en dat is zien dat wat je doet vruchten afwerpt. De eerste 6 jaar ging ik als een speer en dat motiveerde me om er nog harder tegenaan te gaan. De 6 jaar erna zag ik amper nog vooruitgang en heb nu besloten een rustpauze in te lassen van een maand of 2. Doorbreek ik daarna geen plateaus kap ik er voorgoed mee en ga ik me met andere dingen bezighouden. Boek ik geen vooruitgang meer heb ik er geen fun meer aan

voor mensen als jou dus dit topic ;)
 
Ik ga geen uitgebreid verhaal schrijven, omdat ik denk dat je dan schrijft om aan de opdracht te voldoen en niet om je standpunt te verhelderen.

Progressie. Je moet ten eerste voor jezelf trainen en je moet elke dag trots in je bed kunnen liggen en daarbij terugdenken aan de dag en weten dat je weer een stapje verder bent, meer bereikt hebt. Dit kan dus ook als je nog maar 1 kg spier per jaar pakt en dat je uitgebreide schema's hebt die opbouwen, periodiseren etc en dus niet alleen als je een PR hebt. Als je elke dag ****ing trots op jezelf kunt zijn, heb je eindeloze motivatie want het is een van de mooiste gevoelen die er is.
 
Heb zelf geen details nodig om m'n levenswijze voort te zetten, maar een anti-kapitalistische persoonlijkheid en je kunnen terugtrekken van je omgeving om te eten en te rusten en je daar goed bij voelen zonder het gevoel te hebben dat je 'de fun or happenings outside' mist is een zeer goede ondergrond om hoog te klimmen in bodybuilding.

Hoe meer je de behoefte hebt om erop uit te gaan voor wat dan ook, des te groter is de kans dat je motivatie zich reduceerd, afvlakt, of helemaal wegvalt.

Voer daarbij alle aspecten van bodybuilding zo dicht mogelijk bij perfect uit, en de drang en het streven naar alles blijft.
 
Ik ga geen uitgebreid verhaal schrijven, omdat ik denk dat je dan schrijft om aan de opdracht te voldoen en niet om je standpunt te verhelderen.
Je moet je van een opdracht niets aantrekken, alles mag 100% je eigen verhaal zijn. Iedereen gebruikt altijd de puntjes die ik post maar eigenlijk zijn dat gewoon tips om je eigen artikel te schrijven:)
 
Back
Naar boven