MuscleMeat

Schrijf de Tiener Bodybuilding Sticky!

Bezoekers in dit topic

UltraX

Competitive Bodybuilder
10 jaar lid
Lid sinds
20 aug 2006
Berichten
2.985
Waardering
10
Je hoort het ongetwijfeld regelmatig in de sportschool en van je ouders en je vrienden. Zo vroeg beginnen met trainen is slecht voor je, je hebt er niks aan, meiden vinden het niet mooi. Dit zijn nog maar een paar van de vele redenen die instructeurs of ouders geven, maar zijn ze ook waar? Zijn er naast al die negatieve redenen ook wat positieve redenen te noemen? Hoe ziet een training van een tiener eruit?

Zoals iedereen weet is er een nieuwe tienersectie, daar kun je alles kwijt met betrekking tot tiener bodybuilding. Die mist alleen nog een mooie sticky, die moeten jullie dus gaan maken.

<h3>Schrijf de Tiener Bodybuilding Sticky!</h3>

  • Wat zijn de voordelen van vroeg beginnen met trainen?
  • Zijn al die nadelen/ mythes echt waar?
  • Hoe ziet een training van een tiener eruit?
  • Hoe ziet een voedingsschemavan een tiener eruit?
  • Wanneer ben jij begonnen en wat heb jij ervaren? Zou je bijvoorbeeld willen dat je nog eerder was begonnen?

Uit alle posts wordt er een week na dit topic in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel heeft geschreven. Prijs voor deze week:
  • 1000 Karma punten voor het beste artikel
  • 500 Karma punten voor het tweede beste artikel
  • 250 Karma punten voor iedere waardevolle toevoeging aan dit topic
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50 voor de winnaar.

NIEUW: Maak op het einde van het jaar bovendien kans op een gratis Elite Lidmaatschap bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!


Succes :)

<h3>Gerelateerde Topics</h3>

 
Laatst bewerkt:
graag even wat duidelijkheid wat betreft "tiener"
en tiener kan een kind van 10 jaar zijn t/m een 19 jarige die bijna volwassen is.
 
graag even wat duidelijkheid wat betreft "tiener"
en tiener kan een kind van 10 jaar zijn t/m een 19 jarige die bijna volwassen is.

Ga maar uit van 10 t/m 21 jaar. 10 jaar beginnen de vroegste ongeveer en je lichaam blijft zich ontwikkelen tot je 21 ongeveer. Als is iemand van 21 eigenlijk geen tiener meer, maar dat maakt niet uit.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd om de artikels te lezen:)
 
pfff, moeilijke opdracht
 
ik heb een stukje maar krijg hem nie hier neer
 
Waar komt de mythe vandaan?
De mythe dat de groei van kinderen beïnvloed wordt door krachttraining wordt, komt van een oud artikel uit Japan (Kato & Ishiko, 1964). Hierin stond dat kinderen die meerdere uren per dag zware arbeid verrichten kleiner zouden zijn dan anderen. Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat dit waanzin is. Jullie kennen het kind van tien dat van jongs af aan, aan bodybuilden deed. Hij kreeg veel aandacht van de media en was vaak gespreksonderwerp. Ook toen rees de vraag weer op of krachttraining op jonge leeftijd de groei beïnvloeden kon. Onzin natuurlijk. Wel moeten juist de teenbodybuilders zorgzaam trainen. Jonge kinderen zijn nog erg in de groei. De botten zijn nog zacht en makkelijk vervormbaar. Bij pasgeboren baby’s is het botweefsel zelfs zo zacht dat het bot vervormbaar is. Het doen aan sport zorgt ervoor dat de botten steviger worden (Morris et al., 1997). Bewezen is dat het in de jeugd niet doen aan sport in combinatie met te weinig calciumaanvoer leiden kan tot Osteoporosis. Bij de ziekte Osteoporosis is er sprake van ernstige botontkalking.
Bron

Wat is te zwaar trainen?
Omdat de pezen niet gebouwd zijn om grote gewichten te verplaatsen, is het mogelijk dat vroege beginners blessures op lopen. Dit kan voorkomen worden door niet té zwaar te trainen. De grens tussen zwaar en licht is goed te bepalen. Het acht keer verplaatsen van gewicht X is makkelijker dan het vijftien keer verplaatsen van gewicht X. Bij een leeftijd onder de veertien jaar is het dus aan te raden om een gewicht te kiezen dat je tussen de 15 en 20 keer verplaatsen kunt. Hierdoor zorg je ervoor dat het gewicht niet te zwaar, maar ook niet te licht is. Ben je vijftien jaar of ouder, dan kun je tussen de 12 en 15 herhalingen per set zitten. Op deze manier voorkom je dat je te zwaar traint.

Techniek
Niet alleen veel te zwaar trainen is slecht voor de gewrichten. Ook het toepassen van een verkeerde techniek kan ervoor zorgen dat je op latere leeftijd last zult krijgen. Bij je instructeur kun je navragen hoe je je oefeningen het beste uitvoeren kunt. Over het algemeen zul je bij (bijna) alle oefeningen je schouderbladen en rug in goede stand houden moeten. De onderstaande afbeelding is misschien iets overdreven, maar geeft een duidelijk beeld over hoe het wel en hoe het niet moet. Een verkeerde houding bij het trainen zorgt voor bekkenkanteling en scheefstand. Deze bekkenkanteling en scheefstand hebben zenuwirritaties tot gevolg. Dit veroorzaakt weer disfunctie van de spieren. Op deze manier ontstaat er een vicieuze cirkel.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
Bron

Waarom niet wachten tot je 18e?
Dat je op een jonge leeftijd niet te zwaar trainen mag, wil niet zeggen dat het trainen nutteloos is. Met 15-20 reps per set train je het uithoudingsvermogen van de spieren. Hiermee creëer je een ontzettend goede basis voor als je écht kunt beginnen. Op het moment dat je 12-15 reps per set kunt doen, ben je al wel bezig met krachttraining. Je kunt er zelfs voor kiezen om eens in de zoveel tijd minder reps per set te doen. Zo breng ik eens in de zes weken het aantal reps terug naar acht. Dit is een goede manier om te variëren waardoor je je spieren blijft prikkelen tot groei.

Creatine
Veel tienerbodybuilders vragen zich af of het gebruik van creatine wel verantwoord is. Creatine is een lichaamseigen stof dat voor meer spierkracht en sneller herstel zorgt. Soms wordt er ook gesproken van een toename van het spiervolume. Je spieren lijken groter, oorzaak hiervan is de vochtophoping in je spieren. Ik raad creatine af om twee redenen:
1. Op jonge leeftijd heb je voldoende creatine in je lichaam. Extra toevoer is dus niet noodzakelijk.
2. Je kunt meer gewicht verplaatsen dan je normaal zou kunnen. Dit is niet verantwoord op jonge leeftijd.


Voordelen op een rijtje
Als we nu alle voordelen van teenbodybuilding rankschikken:
-Je bouwt er een goede basis mee op voor later.
-Meer spiermassa.
-Betere preventie tegen Osteoporosis.
-Het heeft positieve invloed op je zelfvertrouwen.
-Minder kans op overgewicht.
-etc.

Voedingsschema tienerbodybuilders
Omdat je op jonge leeftijd nog volop in de groei bent, moet je genoeg calorieën tot je nemen.

Jongens van 4 tot en met 9 jaar
1500 calorieën
1700 calorieën (veel in beweging)

Jongens van 10 tot en met 18 jaar
2200 calorieën
2500 calorieën (veel in beweging)

Meisjes van 4 tot en met 9 jaar
1400 calorieën
1500 calorieën (veel in beweging)

Meisjes van 10 tot en met 18 jaar
2100 calorieën
2300 calorieën (veel in beweging)

Omdat iedereen anders is, is dit is slechts een indicatie. Persoon X kan bijvoorbeeld veel meer/minder nodig hebben dan persoon Y.
Big T zei:
Een eenvoudige en redelijk accurate manier om je dagelijks energie-verbruik of basal metabolic rate (BMR) te berekenen is de Harris-Benedict methode.
Hier volgt hoe je te werk gaat, en daarna kan je ook schatten hoeveel vet je per dag/week grofweg zal verliezen. Dat ziet er wat ingewikkeld uit, maar is het niet.
Bekijk hier je vetverlies en je basal metabolic rate. Verstandig is om een voedingsschema aan te houden waarin je drie hoofdmaaltijden en meerdere tussendoortjes neemt. Als je op vaste tijden eet, is het makkelijker om je dieet aan te houden. Voorbeeld:
7:00 Ontbijt
9:00 Tussendoortje 1 (stuk fruit)
11:00 Tussendoortje 2
13:00 Lunch
15:30 Tussendoortje 3 (stuk fruit)
18:30 Avondmaaltijd (met minstens 200g groente)
19:30 training
21:00 Tussendoortje 4 (snelle suikers)
Op deze manier eet je op vaste tijden en eet je twee stuks fruit op een dag met 200g groente. Persoon-X heeft een voedingsbehoefte van 2500 en zijn voedingsschema ziet er als volgt uit:
-ontbijt met 200g volkorenbrood (416kcal), 30g boter(225kcal) & 50g ham (185kcal)= 826kcal
-lunch met 200g wit brood (452kcal), 30g boter(225kcal) & 50g kaas 40+ (164kcal)= 814kcal
-avondmaaltijd nemen met 600kcal
-tussendoortje 1 bevat één appel van 60kcal
-tussendoortje 2 bevat 250g kwark van 250kcal
-Tussendoortje 3 bevat één sinaasappel van 48kcal
-Tussendoortje 4 bevat 250ml fruitsap sinas van 22kcal

Totaal= 826+814+600+60+250+48+22= 2620kcal
In dit geval zit persoon X 120kcal boven zijn dagelijkse behoefte. Dit houdt in dat de overige 120kcal als vet wordt opgeslagen. Dit is geen groot probleem. Persoon-X kan nu twee dingen doen:
-Meer sporten (aan cardio doen naast het bodybuilden)
-Minder eten

Mijn voedingsschema ziet zo uit:
Totale dagelijkse behoefte energie: 3167Kcal
Dagelijkse behoefte eiwitten: 137Gram
Dagelijkse behoefte vetten: 70Gram

7:00 100g havermout, 20g brinta, 20g rozijnen en 0,5L melk
9:00 3 sneedjes brood, belegd met cottage cheese.
11:00 3 sneedjes brood, belegd met 3 eieren.
13:00 3 sneedjes brood, belegd met pindakaas.
15:00 3 sneedjes brood, belegd met (geiten)kaas.
15:30 150g tonijn (eigen nat)
17:30 stuk fruit
18:30 flinke avondmaaltijd met (, ik kook niet zelf)
Bij elk avondmaal neem ik een tablet met met 1000mg vit. C
19:30 training (1,5 uur)
21:00 500g magere kwark
Hier kun je zien wat de voedingswaarde van de producten zijn en zelf een voedingsschema samenstellen.

Wanneer ik ben begonnen
Ik ben zo ongeveer op m'n 13e begonnen met fitnessen. Het begon zo'n beetje met wat opdrukken en crunches. Later ben ik serieuzer geworden en heb ik enkele dumbbells aangeschaft. Hiermee trainde ik elke dag wel een half uurtje mee. Ik kende slechts weinig oefeningen. Ook hield ik geen rekening met de rusttijden. Daarom was het rendement erg laag. Pas sinds m'n 15e ben ik lid van een sportschool waar ik meer te weten ben gekomen. Dus eigenlijk train ik pas 1,5 jaar bewust. Met bewust bedoel ik dus; wetend wat ik doe. Ik vind het jammer dat ik de dingen die ik nu weet, toen nog niet wist. Want als je verkeerd traint, ga je niet of nauwelijks vooruit. Zo heb ik een blessure gekregen aan m'n schouder. Dit omdat ik verkeerd en te zwaar trainde. Nu weet ik gelukkig beter. ;)
 
De Tiener Bodybuilding Sticky

Waarom vroeg beginnen met bodybuilden voordelen bied

Dit is eigenlijk vrij logisch, “jong geleerd, oud gedaan”. Als jij op je 16e begint zul je op je 20e er al goed uitzien, een stuk beter dan je niet trainende leeftijdsgenoten of de mensen die dan pas beginnen. Ook herstel je als tiener sneller. Sociaal is het ook goed voor een tiener, je zult meer zelfvertrouwen krijgen doordat je met trainen merkt wat je kan en hoe je vooruitgaat. Voor je ouders is het ook prettig. Als je het echt serieus aanpakt zal jij trainen, eten en slapen wanneer veel van je leeftijdsgenoten hangen, blowen en drinken. Natuurlijk hoef je niet vanaf dag 1 je overal aan te houden, al is het je wel aan te raden om goed te eten en voldoende te slapen.

Redenen van tieners om niet te gaan bodybuilden

Veel tieners willen er gespierder uitzien. Het lijkt ze mooi om grote armen, een brede borstkast en boomstammen van benen te hebben. Toch gaan ze zich vaak niet serieus met bodybuilden bezig houden, toch wel de manier om de bovengenoemde uiterlijke kenmerken te verkrijgen. Waarom niet? Hier zijn meerdere redenen voor. Naar de gym gaan kost geld en tijd, die beide factoren denken veel tieners niet in voldoende maten te bezitten. Dit is echter vaak niet waar. Het geld kan men oplossen door eens minder vaak uit te gaan, eens niet die dure spijkerbroek te kopen of niet direct dat dure computer spelletje te kopen. Enorm duur zijn gym-abbo’s meestal niet dus even goed sparen moet meestal voldoende zijn. Niet genoeg tijd? Gewoon minder msnen, gamen of tv kijken. Naar de gym gaan en goed trainen hoeft hooguit een uurtje te duren als je niet gaat kletsen en treuzelen maar gericht gaat trainen. Vaak gaan tieners nog niet bodybuilden omdat ze bang zijn niet meer te groeien. Uiteraard moet je alle oefeningen goed leren voor je echt zwaar gaat, en kun je in het begin beter begeleiding hebben maar van verantwoord trainen ga je echt niet scheef groeien of zelfs helemaal stoppen met groeien.Als een voorbeeld kan ik mijzelf noemen, ik train vanaf mijn 16e en ben 1.90 en heb juist door het trainen betere houding gekregen. Nog een rede om niet een gym op te zoeken is mischien dat al die brede kerels in zo’n gym intimiderend over komen. Bedenk je dan goed dat zij ook zijn begonnen. Je hoeft je dus nergens voor te schamen en het komt zelden of nooit voor dat iemand in de gym vervelend is tegen een nieuweling, we zijn er tenslotte allemaal om te trainen niet om ruzie te schoppen.

Hoe kun je als tiener het beste trainen?
Goed, je hebt de knoop doorgehakt, je gaat trainen, hoe te beginnen? De beste oefeningen voor een beginner (evenals voor gevorderden) zijn de compounds, samengestelde oefeningen. Deze oefeningen trainen niet 1 spiergroep specifiek, maar laten meerdere spiergroepen samen werken. Als gevolg hiervan worden je spieren sneller sterker en zullen ze ook sneller groeien. Vaak word echter gezegd dat grote compounds als squat en deadlift gevaarlijk zijn voor tieners. Dit klopt in die mate dat fout uittgevoerde deadlifts (om maar een voorbeeld te nemen) gevaarlijk zijn voor tieners (evenals volwassenen). Zorg daarom dat je deze oefeningen goed aangeleerd krijgt, zodat je ze eerst goed kan voordat je zwaar gaat. Het is in het begin minder leuk om zwakke squats en bench presses te doen dan al vrij degelijke kilo’s weg te drukken op een chest press, maar geloof me: als je eenmaal de techniek doorhebt en zwaarder kunt gaan zul je meer lol hebben en meer groeien dan ooit te voren.


Voor een beginner raad ik dus ook schema’s met veel compounds aan, als beste een fullbody workout, omdat deze minder tijd kost dan een complete split, en je hiermee goed op de grote oefeningen kunt oefenen. Een schema dat ik iedere tiener kan aanraden is Rippetoe Starting Strenght. Deze bestaat uit:

A)
- squat (3x 5)
- bench press (3x 5)
- deadlift (2x 6)

B)
- squat (3x 5)
- military press (3x 5)
- powercleans/BOR (3x 5)

Je doet dan in week 1 A-B-A (3x in de week trainen dus), in week 2 B-A-B en in week 3 weer A-B-A enz. Je kan eventueel Chins en Dips toevoegen, evenals een crunch of iets dergelijks voor je buik. Rippetoe is maar een voorbeeld, er zijn ook zat andere goede schema’s voor een beginner, maar Rippetoe heeft als voordeeld dat je hier door je lifts goed leert.

Wanneer ben ik begonnen en hoe is het gegaan?

Zoals al eerder vermeld ben ik begonnen op mijn 16e. Ik ben nu 17. In het begin had ik geen handleiding en wist ik ook van dutchbodybuilding.com niks af, dus ik maakte veel fouten. Door veel te lezen en door veel tips te hebben gekregen van gevorderden gaat het nu al een stuk beter. Ik ben van 74kg naar 80kg gegaan en ben nog steeds absoluut niet dik. Nu ik goed train heb ik ook zelden blessure’s , ik blesseer mezelf zelfs eerder met andere sporten als judo en voetbal dan met krachttraining. Mijn zelfvertrouwen is veel omhooggegaan en tijdens mijn judotraining, gymlessen en gewoon in het dagelijks leven merk ik dat ik veel sterker ben. In mijn korte trainingsperiode van 1 jaar heeft bodybuilden me al veel plezier op geleverd.
 
Zie al weer leuke stukkies:study:, altijd leuk om te lezen:cool:.
 
Zo gaat ie goed mensen!!!
 
Leuke artikels ... :bow:
Ik wacht op SHUTTER ... :D
 
lekker nice.. go shutter go !! :p
 
Goed gedaan bzar en judo:thumbs:

..vind de zelfgeschreven stukjes zowieso altijd erg leuk om te lezen.
Dat er nog vele artikelen mogen volgen!

Ben uiteraard ook erg benieuwd waar onze Shutter dit keer mee op de proppen komt:D:D:D
 
Goed gedaan bzar en judo:thumbs:

..vind de zelfgeschreven stukjes zowieso altijd erg leuk om te lezen.
Dat er nog vele artikelen mogen volgen!

Ben uiteraard ook erg benieuwd waar onze Shutter dit keer mee op de proppen komt:D:D:D


ik niet dan kan ik een 2e plek vergete:sukkeltje:

:jk: shutters stukjes ruleren (heb hem pas nog karma gegeven:))
 
10 jarige behoren niet tot de tieners, maar hebben wel dezelfde problemen met of het nu wel of niet goed is om met trainen te beginnen.
 
Ik wil meer lees voer:study::D want als bejaarde bb-er mag ik hier niet aan mee doen denk ik....

Als ik wat post mag het of niet mee doen of het hele desbetreffende topic van de week wordt verwijderd:eek::hahaha::laugh::haha:.
 
Ik denk dat er minder motivatie is dan voorheen omdat je bij de sectie 'arikelen van leden' voor ieder artikel tussen de 1000 en 2000 karmapunten krijgen kunt. Dat terwijl je hier maximaal 1000 punten winnen kunt! Misschien is het aantal punten dat je bij 'artikelen van leden' krijgen kunt iets te veel?

Een suggestie hoor, ik vind het echt heel gaaf dat zulke competities gehouden worden!! :thumb:

Mijn complimenten!
 
Back
Naar boven