XXL Nutrition

Electromyographical Activity of the Pectoralis Muscle During Incline and Decline Bench Presses

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
22.009
Waardering
3.621
Nog 1 voor de decline/incline discussei (die volgens mij ook al eerder is geplaatst)

Electromyographical Activity of the Pectoralis Muscle During Incline and Decline Bench Presses

Abstract
The purpose of this study was to determine the relationship between motor unit recruitment within two areas of the pectoralis major and two forms of bench press exercise.

Fifteen young men experienced in weight lifting completed 6 repetitions of the bench press at incline and decline angles of +30 and -15[degrees] from horizontal, respectively.

Electrodes were placed over the pectoralis major at the 2nd and 5th intercostal spaces, midclavicular line. Surface electromyography was recorded and integrated during the concentric (Con) and eccentric (Ecc) phases of each repetition. Reliability of IEMG across repetitions was r = 0.87. Dependent means t-tests were used to examine motor unit activation for the lower (incline vs. decline) and upper pectoral muscles.

Results showed significantly greater lower pectoral Con activation during decline bench press. The same result was seen during the Ecc phase. No significant differences were seen in upper pectoral activation between incline and decline bench press.

It is concluded there are variations in the activation of the lower pectoralis major with regard to the angle of bench press, while the upper pectoral portion is unchanged.


[Link niet meer beschikbaar]
 
Good post!!
Toevallig ook de bron?
voordat de vraag 10x komt ;)

nog een voordeel van decline is de mindere mate van schouderbelasting..
en daardoor minder kan smokkelen met de schouders!
 
Goede post, bedankt.

Dus eigenlijk wil je alleen incline doen als de onderkant voorloopt ipv de bovenkant achterloopt. (al klinkt dat wel maf)
 
Laatst bewerkt:
Goede post, bedankt.

Dus eigenlijk wil je alleen incline doen als de onderkant voorloopt ipv de bovenkant achterloopt. (al klinkt dat wel maf)

Nee. Incline zorgt ervoor dat de activiteit van de lower pecs word genomen. En dat terwijl iedereen denkt dat incline juist de activiteit van de bovenkant verhoogd, wat dus onzin lijkt te zijn.
 
Dat snap ik. Anders verwoord: Kan ik hieruit concluderen dat als je je hele borst evenredig wilt aanpakken je incline niet hoeft te doen als je decline al doet.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit alles behalve goed nieuws. Onderste pecs zijn al overontwikkeld in verhouding tot bovenste (deed daarom ook nooit decline BP) maar dat incline vs decline geen effect heeft op upper pecs betekend dat de upper pecs zeer moeilijk te benadrukken zijn :(

Overigens denk ik dat de plaats waar je de barbell naartoe laat zakken (of waar deze vertrekt) ook wel van belang is. In welke mate heeft men hiermee rekening gehouden in deze studie en zijn er studies die daaromtrent meer duidelijkheid kunnen scheppen?
 
Misschien zeg ik hier iets geks, maar heeft de upper pec (Pectoralis clavicular) niet dezelfde functie als de Anterior Deltoid?

Het hele gebeuren met de bovenkant pecs te isoleren is volgens mij niet eens mogelijk, het beste om te zorgen dan de bovenkant zo snel mogelijk gelijk is aan de onderkant is om front delt oefeningen te doen zoals Front Raises en Overhead Presses. Dat hele Incline gebeuren is leuk als je pec nog gelijk is en je dat zo wil houden (zonder twee oefeningen zoals Flat Bench EN Overhead Press) maar als je snel de upper pec wil laten groeien kan je denk ik toch beter voornamelijk oefeningen doen die puur voor de upper pec zijn (omdat een sterke onderkant waarschijnlijk veel werk wegneemt van de schouders en clavicular pec).
 
Als het claviculaire deel geisoleerd aangesproken zou kunnen worden zou deze idd verglijkbaar zijn met voorkant schouder (flexie), maar omdat het claviculaire deel altijd teglijk aanspant met het sterno-costale deel is de beweging niet verglijkbaar.

Voorkant schouder is schouder flexie + mediale rotatie bovenarm)
Claviculaire + sterno-costale deel pec. major horizontale schouder abductie (onder horizontaal valt ook schuin) + mediale rotatie bovenarm
 
Intressant. Gelukkig groeit mijn bovenkant borst goed , ook al train ik geen borst meer zo af en toe bench maar dan houd het ook wel op
 
Back
Naar boven