Fitness Seller

Gezocht. Onderzoek naar het effect van de stand (hoek) armen tov romp bij bankdrukken

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
22.009
Waardering
3.621
Ik ben opzoek naar onderzoek waarbij gekeken is naar de hoek armen/romp en het gebruik van de verschillende delen van de pec. major (costaal, sterno-costaal, claviculair)

Dus niet het effect van de hoek van de bank, maar het effect van de hoek van de armen/romp
 
Kon alleen iets vinden over de polspositie. Gezocht op "bench press (grip OR pronation)". En weet niet of het is wat je zoekt:

The influence of grip width and forearm pronation/supination on upper-body myoelectric activity during the flat bench press.
The myoelectric signal of the sternoclavicular and clavicular portions of the pectoralis major, the biceps brachii, and the lateral head of triceps brachii of 12 healthy men was collected during an isometric hold of 5 different bench press exercises. Grip width (narrow, mid, and wide) and the level of supination/pronation was varied to determine how these factors influence myoelectric amplitude during the flat bench press. A supinated grip resulted in increased activity for the biceps brachii and the clavicular portion of the pectoralis major. Additionally, moving from wide to narrower grip widths increased triceps activity and decreased the sternoclavicular portion of the pectoralis major. However, if the grip was supinated, moving to a narrower grip position did not result in a decrease in muscle activity of the sternoclavicular portion of the pectoralis major. The increase in triceps brachii activity when moving to a narrower grip width was not influenced by the level of supination. Considering the small changes that occur during changes in grip width, the choice of grip position should be determined by the positions athletes adopt during their sport. Sport specificity should supercede attempts to train specific muscle groups.
Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16095407
 
interesant maar je moet het wel erg juist kunnen evrstaan dnek ik!
 
heel erg logisch allemaal dat stukje wat je geplaatst hebt. Je kunt het met logisch redeneren wel achterhalen welk gedeelte je precies traint en wel voelen ook. Hoe dichter je je handen bij elkaar doet met BP hoe minder ruimte je geeft aan het sternoscastale gedeelte van de spier en hoe minder druk je er dus op legt dat komt meer naar de buitenkant. kan een kind nog bedenken. zelfde geld voor suspinated het is logisch dat je daar meer je biceps mee pakt aangezien het die beweging is. Maargoed moeilijk uit te leggen maar logisch als je de basisbegrippen van beweging begrijpt. die dingen moet je gewoon zelf voelen bij het trainen. En als je goed nadenkt weet je waar de druk komt door middel van bewegingslijnen.

hoe hoger je de lat doet hoe meer je het claviculaire gedeelte traint. hoe lager hoe meer het onderste gedeelt. Als je suspinated pakt meot je hem wijd pakken. als je normaal pakt maakt het niet zo gingantisch veel uit hoe ver je je armen bij elkaar doet. Maar als ze te dichtbij komen pak je het sternoscostale gedeelte niet goed meer te weinig bewegingsruimte. te ver weg is weer te veel ruimte. Is meer aanvoelen
 
Laatst bewerkt:
doe ik ook, zelf zoeken wat het beste aanvoelt.
 
Kon alleen iets vinden over de polspositie. Gezocht op "bench press (grip OR pronation)". En weet niet of het is wat je zoekt:

The influence of grip width and forearm pronation/supination on upper-body myoelectric activity during the flat bench press.
The myoelectric signal of the sternoclavicular and clavicular portions of the pectoralis major, the biceps brachii, and the lateral head of triceps brachii of 12 healthy men was collected during an isometric hold of 5 different bench press exercises. Grip width (narrow, mid, and wide) and the level of supination/pronation was varied to determine how these factors influence myoelectric amplitude during the flat bench press. A supinated grip resulted in increased activity for the biceps brachii and the clavicular portion of the pectoralis major. Additionally, moving from wide to narrower grip widths increased triceps activity and decreased the sternoclavicular portion of the pectoralis major. However, if the grip was supinated, moving to a narrower grip position did not result in a decrease in muscle activity of the sternoclavicular portion of the pectoralis major. The increase in triceps brachii activity when moving to a narrower grip width was not influenced by the level of supination. Considering the small changes that occur during changes in grip width, the choice of grip position should be determined by the positions athletes adopt during their sport. Sport specificity should supercede attempts to train specific muscle groups.
Bron: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16095407

Bedankt

Had er eigenljk niet aan gedacht, maar kan me idd voorstellen dat de gesupineerde greep de bovenarm meer naar binnen haalt wat het claviculaire deel meer belast.

Ik vraag het omdat ik als ik om me heen kijk zie dat veel KT'rs die met de armen dichter bij de romp bankdrukken (ala PL) meestal een beter bovenborst hebben dan KT'rs die met de bovenarmen verder van de romp af drukken (ala BB)

Logisch dat de positie van de bovenarm bepaald voor een groot deel het accent van de oefening bepaald, maar ik vroeg af of hier ook onderzoek van te vinden is.

Hier staat trouwens het voledige onderzoek http://forum.dutchbodybuilding.com/f93/the-influence-grip-width-during-the-flat-bench-press-46124/ (plaatjes zal ik nog wel ergen op een PC hebben staan)
 
heel erg logisch allemaal dat stukje wat je geplaatst hebt. Je kunt het met logisch redeneren wel achterhalen welk gedeelte je precies traint en wel voelen ook. Hoe dichter je je handen bij elkaar doet met BP hoe minder ruimte je geeft aan het sternoscastale gedeelte van de spier en hoe minder druk je er dus op legt dat komt meer naar de buitenkant. kan een kind nog bedenken.


Huh, hoe dichter je je handen bij elkaar zet des te makkelijker het is om de armen naar je tromp te halen en des te minder de borst bij de beweging betrokken wordt.

Sternocostale deel van je borst is gewoon het midden gebied tussen costaal en claviculair. Als je dit belast dan belast je het van origo tot insertie.
Accentverschuiving naar de buitenkant bestaat dus niet. Er is geen binnenkant/buitenkant (daar hebben we het dacht ik al eens over gehad)

Kind kan dus wel eens de verkeerde dingen bedenken.



zelfde geld voor suspinated het is logisch dat je daar meer je biceps mee pakt aangezien het die beweging is.

Ook dit heeft weer te maken met de positie van de bovenarm tov de romp. Verders is de biceps in de gesupineerde positie sterker wat betekend dat je de oefining zwaarder kan doen.


hoe hoger je de lat doet hoe meer je het claviculaire gedeelte traint. hoe lager hoe meer het onderste gedeelt.

Ik begrijp je hier niet? Bedoel je dat hoe hoger je de stang laat zakken des te meer je het claviculaire deel belast? Als je dat bedoelt dan is juist het to gestelde het geval. Kijk maar eens naar de "bewegingslijnen" waar je het over heb, dan zieje dat deze voor het claviculaire deel van onder naar boven loopt en niet horizontaal.

Als je suspinated pakt meot je hem wijd pakken. als je normaal pakt maakt het niet zo gingantisch veel uit hoe ver je je armen bij elkaar doet. Maar als ze te dichtbij komen pak je het sternoscostale gedeelte niet goed meer te weinig bewegingsruimte. te ver weg is weer te veel ruimte. Is meer aanvoelen

Dat ligt er maar net aan met welk doel je de oefening (reverse press) doet. Als je de oefening arm gericht doet moet j'm idd wijd pakken zodat de bovenarmen naar binnen gedwongen worden. Maar trainee die de rev.press doen met als doel de borst moeten gewoon de greep pakken die de armen toelaten verder naar buiten te komen.
 
Ik weet niet of je antwoord inmiddels al hebt. Maar als je iets zoekt maar het niet kan vinden, kun je ook een autheur van een dergelijke studie mailen (zoals die Isdatzo gepost heeft) met je vraag. Die zijn meestal op de hoogte van alles op het gebied.
 
Goed idee.
 
Back
Naar boven