MuscleMeat

Wat is de Beste Vorm van Cardio voor Vetverbranding?

Bezoekers in dit topic

Big-T

Administrator
Admin
Founder - R.I.P.
15 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
55.010
Waardering
3.205
Velen beginnen rond deze tijd - en vooral door het zachte weer - te denken aan hun uiterlijk en met name hoe die laag wintervet eraf te krijgen voor de zomer. Cutten, diëten, afvallen, droog trainen of vetverbanding - het komt uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer: iedereen wilt het, maar weinigen slagen er in om ook succesvol te zijn. Het gaat dan ook vaak van bij het begin al fout: mensen kiezen een fout schema, eten te weinig en/of geven vroegtijdig op als het niet meteen lukt. In dit onderwerp willen we graag alvast één facet belichten en dat is de vorm van cardio. Het is al een oude discussie waarbij de ene zegt dat je langaam en heel lang moet bewegen, terwijl de andere roept dat je niet hard genoeg kan gaan om zoveel mogelijk energie op korte tijd te verbruiken. Dit maakt het er voor beginners allemaal niet eenvoudiger op. Daarom deze vraag aan de 'veteranen van de vetverbranding' !

<h3>Wat is de Beste Vorm van Cardio voor Vetverbranding?</h3>

  • Maak een overzicht van alle bestaande vormen van cardio.
  • Welke vorm vind jij de beste? Heb je bewijzen (ervaring en/of wetenschap) om deze keuze kracht bij te zetten?
  • Maak jouw ideale cardio schema
  • Geef enkele tips om snel vet te verliezen op korte tijd

BONUS vraag: Hoe kan je cardio leuker maken?

Van alle posts wordt er in een poll door de leden één winnaar gekozen die het meest complete artikel kan schrijven. Prijs voor deze week:
  • 1000 Karma punten
  • Tegoedbon om te gebruiken bij Sportfood.nl van €5 bij een bestelling onder de €50 en €10 bij bestelling boven de €50.

NIEUW: Maak op het einde van het jaar bovendien kans op een gratis Elite Lidmaatschap bij de verkiezing van het beste artikel van het jaar!


Succes :)

<h3>Gerelateerde Topics</h3>

 
Vormen van cardio :


1) Steady state cardio ook wel herstel cardio of gewenningszone. Op vrij lage intensiteit cardio uitvoeren gedurende lange periode. >30 minuten t/m vele uren

2) Gemiddelde intensiteit cardio of aerobische zone. Op gemiddelde intensiteit (65-75% Vo2max cardio uitvoeren). 20-40 minuten

3) Hoge intensiteit cardio, overgang van aerobische naar anaerobische zone. Cardio waarbij eveneens anaerobisch getraind wordt. Dus boven de anaerobische drempel, de grens waarbij verzuring merkbaar optreedt en het opgebouwde melkzuur niet meer snel genoeg kan worden afgevoerd. Afhankelijk van getraindheid tussen de 10 en 30 minuten vol te houden (bij Elitesporters ruim boven deze grenzen overigens).

4) Intervaltraining. Als voorbeeld HIIT (High Intensity Interval Training). Korte trainingen waarbij meerdere intervallen worden uitgevoerd op hoge, bijna maximale of maximale intensiteit.


Welke vorm vind ik het beste? :

Als het om cardio gaat voor vetverbranding vind ik of HIIT of een training op gemiddeld hoge intensiteit (65-75% VO2max, ca 78-82% van je maximale hartslag) de beste keuze. Het hangt echter wel af van de tijd die beschikbaar is en welk schema het beste uit komt. De voorkeur ligt qua belastbaarheid bij cardiosessies die worden uitgevoerd op de dagen dat er geen krachttraining op het programma staat. In de cut zal over het algemeen toch al de intensiteit van de krachttraining iets worden teruggeschroefd.

Een belangrijk aandachtspunt is of de persoon zijn koolhydraatinname aanzienlijk verlaagd heeft of niet. Is dat het geval dan zijn korte redelijk intensieve sessies nog steeds beter aangewezen dan lange maar minder intensieve sessies. Je hebt namelijk bij een verlaagde koolhydraatinname ook te maken met lagere glycogeenreserves. Glycogeen is de geprefereerde brandstof voor je lichaam die omgezet wordt naar ATP (de basisbrandstof voor je lichaam).

Bij een sessie op lage intensiteit zou je in principe meer vet kunnen verbranden en zelfs meer kalorieen. Echter verbrand je ook glycogeen, bij verlaagde glycogeenreserves kan dit leiden tot de befaamde man met de hamer. Zelfs op lage intensiteit.

Bij een training op gemiddeld hoge intensiteit kan je de duur korter houden en toch een aanzienlijk aantal kalorieen verbranden. Waarbij aangetekend dat niet alleen kalorieen verbranden de sleutel is tot succes.

Een ander bijkomend voordeel van trainen in de aerobische zone is dat je cardiovasculaire vorm toeneemt. Mits je minimaal drie keer per week zulke of gelijkwaardige sessies volgt.

Hebben lagere intensiteitssessies dan helemaal geen plaats in een cut-schema? Jawel, maar alleen als de tijd het toelaat en de intensiteit van de krachttrainingsessies nog steeds hoog is. Je wil namelijk voorkomen dat je centrale zenuwstelsel overbelast raakt en in principe is 1 van de beste vetverbranders nog altijd krachttraining en niet cardio. De totale hormonale respons ligt bij krachttraining ook hoger, het vrijkomen van testosteron en groeihormoon kan al een positief effect hebben op de beoogde vetverbranding.

Is er dus een absolute voorkeur uit te spreken voor 1 soort cardio? Nee, eigenlijk niet. Want het blijft nog steeds zo dat je een ieder zelf moet bepalen welke soort cardio past binnen het gevolgde krachttrainingsschema.

Blijft nog de de HIIT of intervaltraining staan als cardiovorm. In principe is deze vom van cardio het meest effectief, gelet op duur en de EPOC (de zogenaamde naverbranding door verhoogde zuurstofverbranding na de inspanning). Echter is er 1 maar, de intensiteit kan voor velen die ook een intensief krachttrainingsprogramma volgen gewoon te hoog liggen.

Mijn persoonlijke voorkeur blijft dus staan op gemiddeld hoge intensiteit. Deze intensiteit kent een redelijk hoge EPOC, verbetert je aerobische vorm, is tijdsefficient, geeft cortisol weinig kans omdat groeihormoon en testosteron levels nog niet afnemen.


Mijn ideale cardioschema

Maximale hartslag is te berekenen aan de hand van 217 - (leeftijd*0,85) of 220-je leeftijd. In principe ontlopen die waardes elkaar niet al te veel. Voor een nauwkeurige bepaling van je maximale hartslag dien je een maximaaltest uit te voeren.

Uitgaande van 3 cardiosessies per week :

Sessies op afzonderlijke dagen van de krachttrainingsdagen

Dag 1 - 20 minuten cardio op 80% van je maximale hartslag
Dag 2 - 25 minuten cardio op 80% van je maximale hartslag
Dag 3 - 20 minuten cardio op 80% van je maximale hartslag

Op te voeren naar 85% van je maximale hartslag na 4 weken. De 20 minuten sessies zijn uit te voeren na je zwaardere krachttrainingsdagen, de 25 minuten sessie na een krachttrainingsdag uit je schema die lichter is.


Sessies op dezelfde dag als je krachttrainingsdagen

3 sessies van 30 minuten cardio op 70 t/m 75% van je maximale hartslag. Hierbij heb je nog steeds het voordeel van trainen in de aerobische zone, maar met een lagere belasting voor je lichaam. Bij trainen op 80% of daar om trent zal je namelijk terecht komen in de anaerobische zone en dus merkbaar verzuren. Iets wat je op krachttrainingsdagen al d.m.v. je krachttraining bewerkstelligd hebt

Sessies bij een dieet met een verlaagde of sterk verlaagde koolhydraatinname :

3 sessies van 35 minuten op maximaal 70% van je maximale hartslag, dit om te voorkomen dat je glycogeen depleted raakt. Sommigen denken daarmee een betere vetverbranding te kunnen krijgen maar het risico van overtraining door verminderd herstel is zeer groot aanwezig. Daarmee ook de kans op blessures. Het maakt hierbij niet al te veel uit of je deze sessies uitvoert op krachttrainingsdagen of op afzonderlijke dagen. Je krachttrainingsessies zullen namelijk ook in intensiteit verminderd zijn.


Tips om vet te verbranden in korte tijd

Vetverbranding in korte tijd bestaat volgens mij niet, of je moet al in een regime zitten waarbij je serieus aan het cutten bent. De beste en verstandigste weg om vet te verliezen is een proces van weken en meestal maanden. Shortcuts zijn er amper, ook al kan je met HIIT-training wel resultaat boeken als je de keuze maakt om de krachttraining qua intensiteit terug te schroeven.
 
Laatst bewerkt:
Ben sinds 5 dagen begonnen met de 20 min cardio solution van Bill Phillips.
In de ochtend voor mijn ontbijt zowiezo 4x pw en 5x pw of meer doe ik als dat kan.

1. Warm up the first 2 minutes at Intensity Level 5
2. Minutes 2-3 move from Intensity Level 5 to 6
3. Minutes 4-5, 6-10 and 11-14 work your way from Intensity Level 6 to Level 9, maintain for one minute.
4. Minutes 15-19 work your way from Intensity Level 6 to Level 10 (High Point at Level 10), maintain for one minute.
5. Minute 20 cool down to Intensity Level 5 for one minute.


Body-for-LIFE Cardio Sample Workout



Heb wel het gevoel en denk te zien dat het werkt maar ja das niet genoeg om het echt te weten.
Moet eerst zo'n ding ---> FatTrack II Digital Body Fat Caliper (AccuFitness) || Body en Fit Shop
aanschaffen nog.
Moet wel zeggen dat ik net zo hard zweet (zoniet harder) en op ben als met de 45 a 60 min. die ik normaal ren.


Verder eet ik om de 3 uur kleine beetjes.
En drink ik alleen & veel water.
 
Laatst bewerkt:
ik doe ook niet mee aan de poll maar wilde toch mijn wijsheid, kuch, met jullie delen.

mijn mening is dat interval training het meeste doet voor je vetverbranding.
Het enige bewijs wat ik hiervoor heb is het feit dat ik van 15 minuten intervaltraining veel meer honger heb en veel meer naar de klote ben als 20-30 minuten steady state over een fietspad joggen. Wetenschappelijk bewijs is voor doetjes.

mijn drill:
joggen - 15 keer plat met je buik op de grond liggen weer omhoog komen & springen - joggen totdat je enigzins op adem bent - repeat. totdat de 15 minuten vol zijn. :) En daarna wat krachttraining mbv zware compounds als squaten, deadliften, roeien, bankdrukken, dippen, chinnen en overheads.

joggen kan je ook vervangen door op de plek dribbelen of je knieen naar je borstkas brengen. Dan kan je deze dril zelfs in de huiskamer doen.

Mijn ervaring is dat interval training overigens bijzonder nuttig is als je een vechtsport doet. De carry-over naar vechtsport is veel groter als bij steady state cardio heb ik gemerkt.

offtopic maar hier een leuk artikel over cardio voor vechtsporters:
Testosterone Nation - The Full Throttle Program: Simple Methods to Develop Fighting Endurance

wel ontopic als je, zoals ik, gelooft dat interval training en vergelijkbare drills ook erg goed zijn voor de vetverbranding. :)
 
Laatst bewerkt:
Doe geen cardio, slik gewoon zoveel Efi's en cafeine dat ik in rust een oppzwepende hartslag heb, terwijl ik zit verbrand ik alles dan. :)
 
Vormen van cardio :

1) Steady state cardio ook wel herstel cardio of gewenningszone. Op vrij lage intensiteit cardio uitvoeren gedurende lange periode. >30 minuten t/m vele uren

2) Gemiddelde intensiteit cardio of aerobische zone. Op gemiddelde intensiteit (65-75% Vo2max cardio uitvoeren). 20-40 minuten

3) Hoge intensiteit cardio, overgang van aerobische naar anaerobische zone. Cardio waarbij eveneens anaerobisch getraind wordt. Dus boven de anaerobische drempel, de grens waarbij verzuring merkbaar optreedt en het opgebouwde melkzuur niet meer snel genoeg kan worden afgevoerd. Afhankelijk van getraindheid tussen de 10 en 30 minuten vol te houden (bij Elitesporters ruim boven deze grenzen overigens).

4) Intervaltraining. Als voorbeeld HIIT (High Intensity Interval Training). Korte trainingen waarbij meerdere intervallen worden uitgevoerd op hoge, bijna maximale of maximale intensiteit.

Kom op de rest later terug. Doe verder niet mee aan de poll, volgens de regels.


ik vind 1 & 2 het beste passen voor een goede vetverbranding............vet word pas verbrand na ongeveer 45 minuten; IMO dus flink wandelen of lopen voor een tijdsduur van minimaal een uur!

wel flink water drinken, dit bevorderd het proces
;)
 
**kuch** High rep squatten **kuch**
Als je op je 60ste nog knieen wilt overhouden dan zou ik dat maar laten. Squatten om vet te verliezen..het moet niet gekker worden hier.
 
ik vind 1 & 2 het beste passen voor een goede vetverbranding............vet word pas verbrand na ongeveer 45 minuten; IMO dus flink wandelen of lopen voor een tijdsduur van minimaal een uur!

wel flink water drinken, dit bevorderd het proces
;)


De meeste mensen willen graag cardio oefeningen doen op lage intensiteit, bijvoorbeeld 60% van hun hartslag. Op een dergelijk lage (of zelfs lagere) intensiteit zal de verhouding van de verbrande koolhydraten/vetten/eiwitten het meest gunstig zijn. Nadeel is dat er zeer weinig word verbrand omdat de intensiteit zo laag is.... 1 ding wat volgens mij ook vaak wordt vergeten is de "afterburn" de hoge verbranding die aanblijft na de training, deze is veel hoger als er een hogere intensiteit is geweest. Daarom geef ik voorkeur om net onder ademhalingsstress "vet te verbranden"
 
De meeste mensen willen graag cardio oefeningen doen op lage intensiteit, bijvoorbeeld 60% van hun hartslag. Op een dergelijk lage (of zelfs lagere) intensiteit zal de verhouding van de verbrande koolhydraten/vetten/eiwitten het meest gunstig zijn. Nadeel is dat er zeer weinig word verbrand omdat de intensiteit zo laag is.... 1 ding wat volgens mij ook vaak wordt vergeten is de "afterburn" de hoge verbranding die aanblijft na de training, deze is veel hoger als er een hogere intensiteit is geweest. Daarom geef ik voorkeur om net onder ademhalingsstress "vet te verbranden"

daar heb je zeker een punt, na de cardio ben je nog steeds vet aan het verbranden en mensen gaan dan sportdrankjes drinken waardoor je lichaam weer kh/glycogeen kan verbranden en (bijna)geen vet meer zal verbranden.
 
mijn mening is dat interval training het meeste doet voor je vetverbranding.
Het enige bewijs wat ik hiervoor heb is het feit dat ik van 15 minuten intervaltraining veel meer honger heb en veel meer naar de klote ben als 20-30 minuten steady state over een fietspad joggen. Wetenschappelijk bewijs is voor doetjes.

De reden van je grotere honger is gewoon om dat je bij een hogere intensiteit meer energie verbruikt (maar wel voornamelijk koorhydraten i.p.v. vet). Het feit dat je meer naar de klote bent na interval heeft meer te maken met jou klote-conditie.:no:
 
ik ben van mening dat variatie belangrijk is, niet alleen voor optimale vetverbranding maar ook om het vol te kunnen houden (wordt zo saai anders :rolleyes: )
 
Het feit dat je meer naar de klote bent na interval heeft meer te maken met jou klote-conditie.:no:

Heeft weinig met slechte conditie te maken, (interval) training doe je naar eigen kunnen.

Word je er beter in dan voer je (automatisch) de intensiteit op.;)
 
Het feit dat je meer naar de klote bent na interval heeft meer te maken met jou klote-conditie.:no: .
heb je mijn drill wel eens geprobeerd dan? nou dan. waar lul je dan over.
 
aangezien ik weinig tijd heb laatste tijd zal ik stukje voor stukje alles behandelen en dingen toevoegen

verklarende woordenlijst

aeroob - verbranding van macronutrienten (koolhydraten, vet, eiwit) met zuurstof. (er vind geen tot nauwelijks verzuring plaats)
- lang vol te houden
- lagere intensiteit (minder vermogen)
anearoob - alle verbranding waarbij geen zuurtsof word gebruikt
- kort vol te houden
- hogere intensiteit (meer vermogen)

welke vormen van cardio zijn er

cardio word in 4 hoofddoelen onderverdeeld

extentsieve duur

wat is extensieve duur

- lang achter elkaar
- steeds op hetzelfde niveau
- aerobe activiteit

wat kunnen doelen zijn om extensieve duur te doen

- aerobe cappaciteit vergroten
- herstel
- verbranding van percentueel het meeste vet tegenover koolhydraten/eiwitten
- gunstig voor de bloeddruk

intensieve duur

wat is intensieve duur

- middellange duur
- steeds zelfde niveau
- kan aeroob en anearboob

wat kunnen doelen zijn om intensieve duur te doen

- vergroten zuurstofcappaciteit
- vergroten adem minuut volume

afhankelijk van het percentage van je max waarop je traint

- versterken van de hartspier
- melkzuurtolerantie

extensieve interval training

wat is extensieve interval training?

- langere intesieve stukken (2-5 minuten) gevolgd door rustigere stukken
- hoog percentage van je max hartslag

wat kunnen doelen zijn voor extensieve duur

- voorbereiding op intensieve duur
- versterken hartspier
- melkzuurtolerantie
- grotere zuurstofcapaciteit

intensieve interval oftewel HIIT

wat is HIIT

- korte zeer intensieve stukken (0-60 seconden) gevolg door stukken van lagere intensiteit
- heel hoog percentage van je maximale hartslag

wat kunnen doelen zijn om HIIT te doen

- hoge energieverbranding in korte tijd
- vooral het versterken van de hartspier

overig

natuurlijk heb je tegenwoordig allerlei andere manieren van trainen en combinaties van trainingen, vooral ingewikkelde combinaties worden gebruikt in topsport en je hebt natuurlijk veel variaties om de cardio minder saai te maken alshet puur gaat om energieverbranding. (hierover later meer in het kopje hoe kun je cardio minder saai maken).

soorten cardio


dit verdeel ik onder in 4 hoofdgroepen die daarna weer onderverdeeld kunnen worden

1 - cardioapparaten in een sportschool
2 - groepslessen in de sportschool/vereniging
3 - sport
4 - vrij in de buitenlucht

zoals je nu al ziet is er veel keuze qua cardio, toch zijn de 2 populairste cardioapparaten in de sportschool of vrij in de buitenlucht.

deze hebben als voordeel dat ze meestal elk moment van de dag gedaan kunnen worden, maar als nadeel dat ze soms wat saai kunnen worden

enkele voorbeelden can cardio in de sportschool

(van elk apparaat zal ik de voor en nadelen opnoemen)

crosstrainer


achiever_507.gif


voordelen

- boven en onderlichaam word gebruikt voor de beweging
- op een zelfde hartslag verbrand je op de crosstrainer percentueel gezien veel energie.
niet blessuregevoelig

nadelen

- je moet zelf de snelheid maken
(uit ervaring blijkt dat als je niet op het aantal rpm let die je maakt en je bijvoobeeld concentreert op een tv je minder omwentelingen per minuut maakt dan die je eigenlijk zou kunnen doen)
- voor mensen met een heel slechte conditie (denk aan ouderen of revaliderende mensen) kan het makkelijkste niveau al teveel zijn

zitfiets (hometrainer)

SL6.0B%20HRC.jpg


voordelen

- je hoeft niet op je benen te steunen (goed voor mensen met heup/rug problemen)
- niveau 1 is ook heel licht en toegankelijk voor iedereen

nadelen

- vaak last van zadelpijn
- snelle verzuring in de bovenbeen bij de knie
- relatief minder energie verbranding bij eenzelfde hartslag
- alleen onderlichaam word gebruikt

zitfiets

comfort_407.gif


voordelen

- je hoeft niet op je benen te steunen (goed voor mensen met heup/rug problemen)
- niveau 1 is ook heel licht en toegankelijk voor iedereen
- rugsteun

nadelen

- vaak last van zadelpijn
- snelle verzuring in de bovenbeen bij de knie
- relatief minder energie verbranding bij eenzelfde hartslag
- alleen onderlichaam word gebruikt
- last van ongemakkelijke houding (harde kont)

loopband oftewel threadmill


elite_507.gif


voordelen

- veel energie word verbrand bij relatief lagere hartslag
- bovenlichaam en onderlichaam worden gebruikt
- snelheid en heuvel staan vast
- vrije beweging

nadelen

- blessuregevoelig voor knie/heup door het schokken.
- moeilijker om tot je max te gaan ivm veiligheid
- verzuring onderbenen

roeier

roeitrainer%20oxford%20II%20CS.jpg


voordelen

- hele lichaam word gebruikt
- boevnlichaam word het meeste gebruikt in verhouding met de andere apparaten.
- je kunt zitten

nadelen

- het hoogste niveau is al snel te licht
- weinig energieverbranding bij eenzelfde hartslag doordat je zit.
- soms irritatie onderarm

stepper

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

voordelen

- voor sommigen is het een voordeel dat je veel kracht/weinig omwentelingen maakt

nadelen

- weinig energie verbrand bij al snel verzuring
- heel belastend voor de onderbenen

van beste naar minder goed voor een krachttrainer met redelijke conditie/geen blessures

1 - crosstrainer
2 - loopband
3 - roeier (mits het 1 is die zwaar genoeg kan zoals ericr aangeeft)
4 - zitfiets
5 - ligfiets
6 - stepper

voor mensen met een hele lage conditie of/en blessures kan het dus anders liggen.

soorten cardio voor de buitenlucht

voordelen

- lekker in de buitenlucht
- kost niks
- kan alle tijden van de dag/alle dagen van de week
- in een groep kan het leuk/motiverend zijn
- je kunt makkelijker tot je max gaan

nadelen

- afhankelijk van het weer
- als je gaat hardlopen/fietsen moet je ook weer terug
- het is iets moeilijker aan een leuk schema te komen
- water meenemen bij hardlopen kan onhandig zijn
- je zult een hartslag meter moeten komen om je hartslag te berekenen
- je kunt niet zien hoeveel kcal je verbrand hebt.


hardlopen

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

voordelen

- je gebruikt je hele lichaam
- je verbrand relatief veel kcal bij eenzelfde hartslag

nadelen

- je kunt last krijgen van knie/heupblessures

fietsen

fietsen verdeel ik onder in 2 onderdelen

1 - de meer gebruikte wegwielrennen

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

voordelen

- je kunt veel van het landschap zien doordat je veel sneller gaat
- je kunt makkelijk een bidon meenemen
- door met een groepje koppositie te wisselen kun je elkaar motiveren en tempo hoog houden

nadelen

- bovenlichaam word weinig gebruikt
- je zult een goeie fiets moeten hebben/kopen

2 - vledrijden/mountainbiken

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

voordelen

- het is afwisselend

nadelen


- je kunt het niet alst steady state cardio gebruiken
- je hebt een leuk terein/bos in de buurt nodig
- je hebt een goeie fiets nodig

zwemmen

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

natuurlijk past zwemmen hier niet helemaal bij aangezien je er meestal wel voor moet betalen en het meestal ook overdekt is, maar toch past het het beste hier bij en wil ik het toch behandelen aangezien er vaak mensen komen vragen of zwemmen een goeie manier van cardio is

voordelen

- je gebruikt je hele lichaam
- verschillende slagen om te doen
- minst blessuregevoelige cardio

nadelen

- zonder goeie techniek ben je enorm snel vermoeid je zult dus aan je techniek moeten werken zodat je zoveel mogelijk kcal op eenzelfde hartslag kunt verbranden
- het kost nogal wat

overig

natuurlijk zijn er veel meer van dit soort activiteiten te verzinnen te denken aan: schaatsen en skeeleren bijvoorbeeld.

genoeg keuze dus en veel variatie





 
nice update rnbflavour

check mijn artikeltjen op pagina 3 :D


heb er lang aan beziggezeten :D
 
Laatst bewerkt:
@rnbflavour

Alleen een beetje feitelijk onjuist aangaande de roeimachine. Het is inderdaad zo dat wazige roeimachines van slechte makelij een weerstand van niks hebben maar op een Concept2 en met de juiste techniek zal je toch echt een hogere hartslag hebben dan op de meeste andere apparaten. Hardloopband uitgezonderd, oefening met impact heb je in principe altijd een hogere hartslag.

Irritatie onderarm is een teken van matige techniek, een goede beweging komt initieel uit de benen, doorgezet vanuit de rug en daarna de armen.
 
ik wil toch een keer winnen verdorie;)


komt nog veel meer hoor ma komt ander dagje :)

ik kijk er naar uit. Ik ben ook veel aan het lezen over cardio nu. Op verschillende sites om te kijken wat de gemeenschappelijke facetten zijn enzo. Het is de eerste keer dat ik er mij mee bezighoud en ik vind het goed dat er eens zo een topic is want over 2 weken begin ik met 3 weken cardio om toch wat vet te verliezen en ik wil zeker het maximale uit die 3 weken halen.

En ze zouden idd ook karma moeten geven aan wie het tweede meest en derde meest stemmen heeft gehaald. Zo blijft iedereen gemotiveerd om mee te doen aan topic van de week. Anders is al je moeite voor niets als je dan net niet wint :p
 
Back
Naar boven