AndroidHealthClinic

14 jaar oud

Bezoekers in dit topic

Pascal

Ripped Bodybuilder
15 jaar lid
Lid sinds
13 sep 2003
Berichten
4.263
Waardering
1
eeeey iedereen ik heb een vraagje maar ik weet niet zo goed of dat wel in dit forum past maja...ik ben een jongen van 14 jaar en ik heb een enorme intresse in bodybuilding.Ik ben begonnen met bodybuilding toen ik 13 was. Toen heb ik een halfjaar getraind en ben toen weer gestopt omdat iedereen zei dat het slecht was op mijn leeftijd. Maar nou is dus mijn vraag : is 14 te jong om te bodybuilden?? En zoja kan ik daar ernstige klachten van krijgen? graag jullie mening hierover.
 
Ja je zou je eigen groei in de weg gaan zitten, ik zou nog ff wachten als ik jou was. Maar welkom op het forum Dude!!!
 
Hier een sleur en pleur uit Spike's artikel:

Trainen remt de groei als je tiener bent

Dat is waarschijnlijk een mythe die nooit ofte nimmer volledig zal verdwijnen. Hoe vaak mensen ook het tegengestelde zullen zeggen, zal dit idee nooit helemaal uitsterven. Maar goed, alles wat ik kan doen is het nog eens herhalen; lengte is bepaald door je genetisch patroon, niet training. Veel mensen denken dat omdat je begint met krachttraining, je automatisch gaat stoppen met groeien. Er zijn een aantal onderzoeken en er is zelf een boek over dit onderwerp geschreven (een Russisch boek ‘School of Heights’ trouwens). En zij gaan een stap verder! Die vertellen namelijk dat krachttraining groei beter zou stimuleren! Maar goed. Zoals ik al zei, hun sterkste –en feitelijk enige– argument tegen zware krachttraining voor tieners, is dat het veel druk zou uitoefenen op je skelet, waardoor de groeiplaten te vroeg zouden sluiten. Maar als je consequent bent, dan zou je ook alle spoertieve activiteiten die een dergelijke druk op je lichaam zou uitoefenen. En daar zit nou net het probleem, want elke activiteit waarin trappen, springen of lopen in voorkomt, dergelijke spanning kan uitoefenen op je lichaam, en in veel gevallen kunnen die drukken veel groter zijn dan een squat met 2 keer je lichaamsgewicht. Als je wist dat de druk die er op je knieën komt wanneer je springt en landt tot 4 keer je lichaamsgewicht kan oplopen, dan denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken over een aantal reeksen squat met 80% van je max. De kans dat je als tiener 4x je lichaamsgewicht zal kunnen squatten is quasi nihil. Verder moet je ook rekening houden met het feit dat die dagelijkse (en speelse) activiteiten in een veel groter volume voorkomen dan ooit voor mogelijk kan gehouden worden in krachttraining.
Er zijn ook talloze voordelen gebonden aan krachttraining. Als je wist dat krachttraining de kans tot ostheoporosis of arthritis significant kan verminderen, en als je weet dat krachttraining je botten veel steviger maakt, dat denk ik dat je al veel sneller aan het ijzer zou zitten.
Als je tegen krachttraining voor tieners militeert, dan vind ik dat je ook alle andere klassieke sporten moet verbieden. En je weet net zo goed als ik dat dit onzin is. Maar veel mensen lijken te vergeten dat je lichaam zich op elke leeftijd aanpast aan de situatie waarin die zich bevindt. Blessures en negatieve uitwerkingen op het lichaam zijn een gevolg van een training van slechte kwaliteit. Dus krachttraining zal eerder een positieve uitwerking hebben op tieners, en geen negatieve.

Hieruit zou ik dus wel kunnen concluderen dat je gerust kunt gaan sporten. Mij hebben ze ook altijd wijs gemaakt dat het slecht zou zijn en ik baal r achteraf van want als ik een paar jaar eerder begonnen was had ik waarschijnlijk nu wat meer kilotjes op mijn frame gehad :) Maar zorg wel dat je een goede uitvoering hebt! En ga jezelf niet forceren!
 
Ik ben ook begonnen op mijn veertiende, maar bij mij was het constant aankloten. Zorg voor een goed uitgewerkt schema van circa 3x in de week trainen (maandag, woensdag en vrijdag), probeer ook je voedselinname dusdanig te veranderen, zodat je meer eiwitten binnen krijgt.

Dus voor schema's -> kijk ff bij trainingen/oefeningen en voor voedsel bij -> voeding/dieten.

Maar voor de snelle tip: neem elke dag kwark en zorg ervoor dat je je vis/vlees opeet, dit stimuleert spiergroei (groei in het algemeen ook al). Als je consequent bent met je trainen en voedingsschema, dan heb je een mooie voorsprong op de rest van je leeftijdsgenoten. Verwacht echter niet dat het monsterlijk snel gaat, aangezien je testosteron niveau nog niet zo hoog is. Toch, succes en welkom op het forum...

owja en voor ik het vergeet, blijf van de anabole steroiden en prohormonen af...je zou er je normale groeipatroon door verkrachten. Wacht tenminste totdat je volledig bent uitgegroeid (circa 21 jr.).
 
ja daar blijf ik zeker van af van die anabolen. Ik wil namelijk een natturlijke bodybuilder worden zonder anabolen. En wat je zegt over dat monsterlijk tempo ik heb in dat half jaar wat ik getraind heb toen ik 13 was behoorlijk wat spieren opgebouwd. Mijn armen zijn van 26cm gespannen toestand naar 34 gegroeid. Ik vind dit best veel. En ik heb me eigelijk ook nooit aan zo'n dieet gehouden. Dus hoe verklaar je dat dan?
 
pascalletjuhh zei:
ja daar blijf ik zeker van af van die anabolen. Ik wil namelijk een natturlijke bodybuilder worden zonder anabolen. En wat je zegt over dat monsterlijk tempo ik heb in dat half jaar wat ik getraind heb toen ik 13 was behoorlijk wat spieren opgebouwd. Mijn armen zijn van 26cm gespannen toestand naar 34 gegroeid. Ik vind dit best veel. En ik heb me eigelijk ook nooit aan zo'n dieet gehouden. Dus hoe verklaar je dat dan?

Holy crap :eek: , 34cm :P, is dit alleen in spiermassa of ben je ook stevig ofzo...

Ik mag wel wat harder gaan groeien, anders haal je die 37cm van mij zo in :D.

Btw, hoe lang ben je eigenlijk, en heb je al baardgroei ofzo?
 
het enige wat je groei op jouw leeftijd kan remmen is anabolengebruik. Als je dit echt niet van plan bent, kun je nu prima gaan trainen. Je bent 14, waarschijnlijk flink aan het puberen! ga idd even flink met je training en voeding aan de slag. En reken maar dat het monsterlijk gaat... 34cm=groot joh!suc6ermee
 
Dit is vrijwel alleen spiermassa. Ik ben 1.70m en ik weeg 65 kg. En ik heb inderdaad al baardgroei (nog niet heel erg)
 
Post eens wat foto´s. En hoe zijn je benen enz dan ?
 
pascalletjuhh zei:
Dit is vrijwel alleen spiermassa. Ik ben 1.70m en ik weeg 65 kg. En ik heb inderdaad al baardgroei (nog niet heel erg)

Dat zijn goede stats voor een 14 jarige!!! Als je teminste een niet te hoog vet% hebt! Als je nu al serieus begind ga jij f*cking HUGE worden! :)
 
Precies!
Doe je voordeel met je leeftijd: Jong geleerd is oud gedaan. En je "beginnende" hormoonhuishouding zou ook wel ten goede kunnen komen.
Succes ermee en welkom.
(Mocht ik trouwes nog blijven Steve???) ;)
...Ow, knipoog vergete!
 
mooie gegevens idd.

fotos?:)

profiteer maar van je groeispurten, hoe lang ben ju nu btw?

ga uit van een goed basisschema en voeding en jij zult HUUUUUGGGEEEE worden..gegarandeerd:thumb:
 
Mijn benen zijn ook vrij gespierd. Ik fiets elke dag naar school is in totaal zo'n 14km per dag en doe ook benen trainen. Verder is borst ook wel oke maar groeit tog het langzaamste. Ik druk ongeveer 65kg 10x. En rug ook wel oke vind ik. Ik zal komende week eens wat foto's posten.
 
uhm...als je de afmetingen bedoeld...die moet ik je schuldig blijven want dat heb ik nog nooit gemeten. Maar wat noem je flink?
 
pascalletjuhh zei:
uhm...als je de afmetingen bedoeld...die moet ik je schuldig blijven want dat heb ik nog nooit gemeten. Maar wat noem je flink?

zo een beetje die gast op zn avatar :P

nee maar eehm veel succes ensow komt goed ;)
ben benieuwd naar de pics
 
Back
Naar boven