MuscleMeat

trainingsduur

Bezoekers in dit topic

Guest

Gargantuan Beast
15 jaar lid
Lid sinds
19 mei 2002
Berichten
33.745
Waardering
3
ik lees hier op het forum vaak dat het achterhaald is om 1,5 a 2 uur in de gym te zitten en dat het zelfs tot spierafbraak kan leiden. Zelf zit ik namelijk vaak bijna 2 uur in de gym. Ik geraak gewoon niet sneller klaar, op geen enkele trainingsdag.
kan iemand mij zeggen wat ik misschien verkeerd doe?
hierbij een voorbeeldje van een trainingsdag op maandag:
borst:
opwarmer
bench press:4 sets van 8 reps
chest press: 3 sets van 8 reps
flyes: 3sets van 8 reps

biceps:
opwarmer
barbell curl : 3sets van 8
dumbbell curl: 2 sets van 8
hammer curl: 4 sets van 20
 
En ben je hier 2 uur mee bezig ??? ??? ???

Zou naar mijn idee toch zekers binnen de drie kwartier moeten kunnen!!
 
Zit je na elke set 5 minuten aan de bar ofzo? Stel dat elk setje 1 minuut duurt en je rust tussen de setjes 1 minuut, wat dus redelijk normaal is, ben je binnen 3 kwartier klaar. Jij bent dus degene die weet wat je fout doet, niet wij :)
 
Hoeveel rust je tusen de setjes?
 
Haha! Nou, je bent wel sociaal hoor, door zolang met iedereen te lullen op de sportschool. De meesten van ons zeggen niets tijdens het trainen, doen hun ding en gaan naar huis, zou jij ook moeten doen ;) :D
 
Alles is al gezegd. Hou maximaal zo rond de 2 minuten rust tussen de sets en je zult binnen het uur klaar zijn
 
Ik heb hier laatst ook eens een topic over gestart. Ik heb mijn trainingsduur (en ook het aantal reps en sets) verlaagd, maar ik voelde mij er niet lekker bij. Ben dus weer terug gegaan naar de ouderwetse anderhalf uur trainen. De regel is dat je maximaal een uurtje of zo bezig bent, maar ik doe daar niet meer aan mee.

Nou moet ik wel zeggen dat ik meer train om het trainen zelf dan om echt groot te worden, maar dat is persoonlijk.
 
Die 45 - 60 min. regel is trouwens ook discutabel.
 
partysander zei:
Die 45 - 60 min. regel is trouwens ook discutabel.

Die is helemaal niet zo discutabel als je op redelijk hoge intensiteit traint. Na 45 tot 50 minuten is de vrijgave van cortisol zo hoog dat het de positieve effecten van groeihormoon vrijgave in het lichaam teniet doet. Het is dus wel afhankelijk van de intensiteit, een lage intensiteits training zal minder catabole effecten hebben na 45 minuten dan een hoge intensiteitstraining. Maar de meesten hier trainen hier op vrije hoge intensiteit en dan kan je maar beter na 45 minuten klaar zijn.

Bij intensieve cardio sessies is het zelfs nog korter aangezien je lichaam nog eerder cortisol zal aanmaken. Dan is 30 minuten intensieve cardio meer dan genoeg.

2 uur trainen moet je vooral doen als je er plezier in hebt maar het is dus effectiever om een stuk korter te trainen.
 
ik vraag me alleen af hoe ze die 45 minuten bepaald hebben...kijk, bij cardio ben je constant bezig, maar bij krachttraining, ben je echt niet 45 minuten constant bezig. Er zit gewoon veel rust tussen. EEn setje duurt meestal geen 2 minuten. En aangezien de meeste mensen niet meer dan 20 setjes per training doen, ben je ook echt niet meer dan 40 minuten bezig met echt trainen (2 minuten is nog ruim gerekend voor een setje).

Ik train zelf ook langer dan een uur, en doe niet eens zoveel setjes. Maar ik rust gewoon voldoende tot lang, zodat ik alle setjes met aardig wat gewicht en intensiteit kan blijven doen.

Ik vind het wat overdreven altijd die 45-60 minuten aanhouden. Je lichaam geeft meestal wel aan wanneer het genoeg is, en bij de een is dat na 45 minuten, en de andere voelt zich na anderhalf uur pas verrot.
 
nu, ik time mijn pause niet echt maar het is wel mogelijk dat ik lang pauseer tussen mijn setjes. ik ga echt niet aan de bar hangen ofzo, en ik train meestal alleen. ik heb wel ADHD
waardoor ik nogal vaak wegzink in gedachten en de tijd voorbij vliegt waardoor mijn pauses misschien wel eens uitlopen
 
Cortisol bouwt zich per inspanning op, na die 45 minuten is het niveau van de cortisolopbouw hoger dan het positieve effect van groeihormoonvrijgave. Ook zal je testosteronniveau steeds verder dalen hoe langer de training duurt. Daarom wordt er dus op gehamerd om maar 45 minuten te trainen. Zoals ik al eerder zei is de intensiteit van belang, maar na ongeveer 45 minuten gaat ieder lichaam steeds meer cortisol afgeven. Ook bij lagere intensiteits trainingen.

Al die tijden overigens gebaseerd op een cleane status, bij gebruik van AAS heb je hogere test waarden dus kan je in principe ook langere doorgaan omdat de cortisolniveaus nog niet de as van de verlaagde testosteronniveaus hebben gekruist.
 
Dan geef je dus zelf al aan dat het enigzins discutabel is vanwege intensiteit.

En een aantal quotes:
Murk zei:
Cortisol kan niet klokkijken, met goeie pre/during/post workout voeding is er nix aan de hand.
Murk zei:
Het hangt van zo veel af hoelang je kan trainen...je intensiteit, rustperiodes (Wakeara is powerlifter bv. die rust denk ik sowieso 3-5 minuten per setje) je voeding en sowieso de 1 kan wel langer trainen en de ander niet.
Ik zelf heb egt verschil gemerkt tussen een uur trainen en ander half uur...

Quotes komen overigens uit:
[Link niet meer beschikbaar]

Aan de hand van dat topic ben ik gaan twijfelen over die cortisol-regel.
 
Onafhankelijk van de corstisol, na een uur hard trainen is het beste er echt wel weer af hoor. Gewoon lekker doorstomen is voor mij persoonlijk ook het lekkerste, maar goed terug naar de geleerden hier ;)
 
Ik vind het zelf ook prettiger om iets langer tussen setjes te wachten (2-3 minuten) waardoor mijn totale trainingsduur uitkomt op ong 70 minuten. Ik vraag me af of dit nou zo slecht is ivm cortisol, ik had dezelfde inspanning in principe ook in 45 minuten kunnen leveren. Gevoelsmatig zou je toch zeggen dat de cortisol-spiegels ook langzamer verhogen als je rustiger aan doet. Net als je testosteron dan toch ook in principe langzamer zou moeten dalen?
Bovendien is er ook nog het verhaal van de beschadigde spiervezeltjes die uiteindelijk na reparatie wat 'dikker' worden uitgevoerd. Doordat ik meer kracht kan zetten dankzij de langere rustperiodes, lijkt me dat ik de spieren intensiever prikel/minibeschadigingen veroorzaak. Dit zou meer supercompensatie moeten opleveren toch?

Is hier nooit onderzoek naar gedaan?
 
Back
Naar boven