AndroidHealthClinic

40/40/20 of 3gr eiwit per kg VVM?

Bezoekers in dit topic

Nelis Diamant

Dutch Bodybuilder
Lid geworden
16 feb 2012
Berichten
571
Waardering
18
Lengte
1m83
Massa
85kg
Vetpercentage
11%
Dit zijn zaken die ik dagelijks voorbij zie komen.

Men adviseert voor een voedingsschema bijv. een verhouding e/k/v van 40%/40%/20%.
In andere topics zie ik dat je 2gr eiwit per kg VVM aan moet houden, min. 0,9gr vet per kg en de rest opvullen met koolhydraten.

Wat is nu correct? Het is in mijn geval niet mogelijk om beide aan te houden. Mijn voedingsschema zit nu op zo'n 40/40/20, met in totaal 300 gram eiwit per dag, dat is in mijn geval meer dan 4gr eiwit per kg VVM.

Ga ik het totaal aantal gr eiwit per kg VVM naar beneden bijstellen, dan klopt de verhouding dus niet meer.
 
Ik heb eigenlijk precies dezelfde vraag als jij.

Krijg niet echt gevonden of mijn 4.4 eiwit per VVM per dag wel goed is voor me... maar denk zelf dat 30-50-20, zeker voor een beginner, gewoon prima is.
 
Ikzelf zou 2-2,5gr eiwit per kg lichaamsgewicht aanhouden. Ik denk niet dat het veel zin heeft om hierboven te gaan zitten gezien je lichaam dit toch nooit allemaal zal opnemen.

50-30-20 lijkt mij beter

Veel van de eiwitten zal verloren gaan als brandstof voor je lichaam en misschien in een katabole fase gaan wanneer je niet genoeg KH tot je neemt in de ochtend en rond je training.

Maar goed, dat is mijn conclusie die ik trek uit de vele artikels die hier voorbij komen.
 
ff een waarschijnlijk stomme vraag,
het gaat hier toch om 2-2.5gr per kg vvm? dus niet je hele gewicht maar enkel je gewicht zonder de vetten?
 
Goed artikel: [Link niet meer beschikbaar]
 
40/40/20 vind ik het best het, eigenlijk moet je ff teste met welke ratio jij het beste doet.
 
Goed artikel: [Link niet meer beschikbaar]

Als ik het artikel goed begrijp:


  • Alles boven de 1,8gr/kg lichaamsgewicht wordt gebruikt als energie. Aangezien eiwitten over het algemeen vrij duur zijn, is dit geld verspilling;
  • Hoe meer ervaren je wordt, hoe moeilijker het is om spiermassa op te bouwen, waardoor minder eiwitten nodig zijn vergeleken met een beginner;
  • Zelfs meer dan 1,4gr/kg lichaamsgewicht is verspilling, maar om ''safe'' te zitten en er alles eruit te halen wat er in KAN zitten (genetisch wonder), is 1,8gr/kg meer dan voldoende ook tijdens de bulk;
  • Alleen als je nog in lengte groeit, heeft het zin om hier net iets boven te zitten i.v.m. piek van testosteron;
  • Jezelf niet vergelijken met Pro-BB'ers omdat deze aan de AAS zitten worden de eiwitten vele malen beter opgenomen;
  • 3gr/kg is zo vast gehamerd in de fitness wereld terwijl dit gebaseerd is op achterhaalde studies en commerciële doeleinden.
 
Als ik het artikel goed begrijp:


  • Alles boven de 1,8gr/kg lichaamsgewicht wordt gebruikt als energie. Aangezien eiwitten over het algemeen vrij duur zijn, is dit geld verspilling;
  • Hoe meer ervaren je wordt, hoe moeilijker het is om spiermassa op te bouwen, waardoor minder eiwitten nodig zijn vergeleken met een beginner;
  • Zelfs meer dan 1,4gr/kg lichaamsgewicht is verspilling, maar om ''safe'' te zitten en er alles eruit te halen wat er in KAN zitten (genetisch wonder), is 1,8gr/kg meer dan voldoende ook tijdens de bulk;
  • Alleen als je nog in lengte groeit, heeft het zin om hier net iets boven te zitten i.v.m. piek van testosteron;
  • Jezelf niet vergelijken met Pro-BB'ers omdat deze aan de AAS zitten worden de eiwitten vele malen beter opgenomen;
  • 3gr/kg is zo vast gehamerd in de fitness wereld terwijl dit gebaseerd is op achterhaalde studies en commerciële doeleinden.


Helemaal duidelijk. Maar als je van dit artikel uitgaat is het m.i. nooit mogelijk om een standaard 40/40/20 verhouding aan te houden, wat ik iedereen hier zo ongeveer zie aanraden.

Dus zou je ervoor moeten kiezen om 1,8g/kg eiwitten te nemen, 0,9g/kg vetten en de rest opvullen met koolhydraten?
 
Helemaal duidelijk. Maar als je van dit artikel uitgaat is het m.i. nooit mogelijk om een standaard 40/40/20 verhouding aan te houden, wat ik iedereen hier zo ongeveer zie aanraden.

Dus zou je ervoor moeten kiezen om 1,8g/kg eiwitten te nemen, 0,9g/kg vetten en de rest opvullen met koolhydraten?

Als je 80kg weegt zou dit betekenen dat je 144gr eiwitten zou moeten innemen. 144gr x 4kcal = 576kcal aan eiwitten

Wat zou je onderhoud zijn incl. 4xpw sporten, op 80kg? 3000kcal?
20% van 3000kcal = 600kcal aan vetten
600/9kcal= 67gr vet

3000kcal - 600 - 576 = 1824kcal
1824/3000*100% = 61% KH

576/3000*100% = 19% Eiwitten

600/3000*100% = 20% Vetten

Dus 60/20/20
Denk ik dan?
Dat zou, volgens dat artikel, geen verschil moeten geven vergeleken met 50/30/20 of 40/40/20. Alleen verschil qua portemonnee inhoud :D


Goed artikel: [Link niet meer beschikbaar]

Wat bedoelt hij eigenlijk met 'Protein oxidation'?
 
vet is 9kcal alcohol 7kcal
 
Helemaal duidelijk. Maar als je van dit artikel uitgaat is het m.i. nooit mogelijk om een standaard 40/40/20 verhouding aan te houden, wat ik iedereen hier zo ongeveer zie aanraden.

Dus zou je ervoor moeten kiezen om 1,8g/kg eiwitten te nemen, 0,9g/kg vetten en de rest opvullen met koolhydraten?

Die verhoudingen zijn maar maatstaven, maar het is eigenlijk onzinnig om daar naar te kijken. Belangrijker is om gewoon er voor te zorgen dat je van alles genoeg binnen krijgt. Volgens de wetenschap is het inderdaad overbodig om meer dan 1.8gr eiwitten per kg lichaamsgewicht te nemen. Ik pak zelf iets van 2 gr en dan inderdaad genoeg vetten innemen. Koolhydraten zijn niet echt essentieel voor het lichaam maar leveren wel energie. Je hoeft de rest niet per se op te vullen met alleen kh, je kan ook meer vetten of eiwitten eten om aan je kcalbehoefte te komen. Het is maar net wat je zelf het liefst hebt.
 
vet is 9kcal alcohol 7kcal

Niet. Puur vet is 9kcal/gram vetmassa in je lichaam is niet puur vet en er is ook een bruto netto verschil. Het proces kost ook energie. Dus het is wel 7kcal. Ik onthoud het altijd als 7 dagen een kcal tekort vaan 500kcal is een pond afvallen per week. 7x500=3500/7=500gram.

---------- Post toegevoegd Fri 6 Apr 2012 om 19:22 ----------

'Protein oxidation'?

Oxideren is verbranden. Het verbranden van eiwit waardoor energie vrijkomt.

---------- Post toegevoegd Fri 6 Apr 2012 om 19:29 ----------

Als ik het artikel goed begrijp:


  • Alles boven de 1,8gr/kg lichaamsgewicht wordt gebruikt als energie. Aangezien eiwitten over het algemeen vrij duur zijn, is dit geld verspilling;
  • Hoe meer ervaren je wordt, hoe moeilijker het is om spiermassa op te bouwen, waardoor minder eiwitten nodig zijn vergeleken met een beginner;
  • Zelfs meer dan 1,4gr/kg lichaamsgewicht is verspilling, maar om ''safe'' te zitten en er alles eruit te halen wat er in KAN zitten (genetisch wonder), is 1,8gr/kg meer dan voldoende ook tijdens de bulk;
  • Alleen als je nog in lengte groeit, heeft het zin om hier net iets boven te zitten i.v.m. piek van testosteron;
  • Jezelf niet vergelijken met Pro-BB'ers omdat deze aan de AAS zitten worden de eiwitten vele malen beter opgenomen;
  • 3gr/kg is zo vast gehamerd in de fitness wereld terwijl dit gebaseerd is op achterhaalde studies en commerciële doeleinden.

Hele goede samenvatting! Maar bedenk wel dat het een opinie/zienswijze is van de auteur. Wel goed onderbouwt maar ook weer geen absolute waarheid. Ik plaatste het vooral om eens een ander geluid te laten horen dan 300-400-500 gram eiwitten per dag zoals ik op deze site vaak lees. Het idee van ik neem eiwitten ruim voldoende dus zit zeker goed en ruim voldoende is vervolgens extreem veel. Zo 200-250 gram eiwitten zou wel eens voldoende kunnen zijn voor de meeste mensen.
 
Ymir linkte me naar deze thread voor eventueel commentaar, maar 69ingChipmunks heeft m'n artikel goed samengevat en Ymir en ignition hebben alles al gezegd wat ik wilde zeggen.

Enige punt dat misschien goed is om nog te noemen is dat je steeds minder proteïne nodig hebt niet alleen omdat je steeds minder spiermassa op kan bouwen, maar ook omdat je lichaam beter leert om te gaan met proteïne (door bijvoorbeeld minder af te breken tijdens het trainen).

5* thread.
 
Ymir linkte me naar deze thread voor eventueel commentaar, maar 69ingChipmunks heeft m'n artikel goed samengevat en Ymir en ignition hebben alles al gezegd wat ik wilde zeggen.

Enige punt dat misschien goed is om nog te noemen is dat je steeds minder proteïne nodig hebt niet alleen omdat je steeds minder spiermassa op kan bouwen, maar ook omdat je lichaam beter leert om te gaan met proteïne (door bijvoorbeeld minder af te breken tijdens het trainen).

5* thread.

Dankzij jouw thread ben ik hier dus wat beter over na gaan denken. Zomaar standaard een verhouding e/k/v aanhouden is dus niet noodzakelijk, of misschien zelfs achterhaald?

Behalve dit, ben ik ook gaan nadenken of het wel gezond is om zoveel eiwitten naar binnen te werken dagelijks (>3gr/kg). Ik heb de laatste dagen last van steken in m'n onderrug, het lijkt niet op een spierblessure (Heb 21 jaar gevoetbald, ik weet hoe een spierblessure voelt) maar meer op iets wat inwendig niet goed gaat. Voel me verder gezond, pis gewoon normaal, maar heb weleens gelezen dat het niet bepaald goed is voor je nieren?
 
Je nieren kunnen 3 g/kg en nog een stuk meer makkelijk aan, tenzij je nieren niet goed functioneren.

Je onderrug kan komen door dehydratatie of een kalium of taurine tekort (of tig andere dingen).

Macroverhoudingen zijn over het algemeen totaal onzin, ja. Je proteïnebehoeftes hangen af van je lichaamsgewicht, niet van hoeveel energie je consumeert: hoe meer massa je hebt, hoe meer proteïne je nodig hebt om het te onderhouden of te vergroten. Koolhydraatbehoeftes hangen helemaal nergens vanaf, tenzij je een duursporter bent. Je lichaam heeft 0 koolhydraten nodig, punt. Vetbehoeftes zijn heel complex en het soort vet is veel belangrijker dan de totale hoeveelheid.

Ofwel, de pro:cho:fat macroverhouding in je dieet is even belangrijk als de inverse logaritme van je vitamine c inname.
 
Mijn voedingsschema zit nu op zo'n 40/40/20, met in totaal 300 gram eiwit per dag, dat is in mijn geval meer dan 4gr eiwit per kg VVM.

Da's net zoiets als bij elke keer dat je gaat tanken, 40 liter meer vullen dan in je benzinetank past. En dan toch verwachten dat je auto er sneller van gaat rijden.
 
Da's net zoiets als bij elke keer dat je gaat tanken, 40 liter meer vullen dan in je benzinetank past. En dan toch verwachten dat je auto er sneller van gaat rijden.

Juist, en daarom ben ik deze thread gestart. Het is dus blijkbaar onzin om mensen te adviseren om 40/40/20 aan te houden, omdat je dan onnodig veel (dure) eiwitten naar binnen werkt.
 
Macroverhoudingen zijn over het algemeen totaal onzin, ja. Je proteïnebehoeftes hangen af van je lichaamsgewicht, niet van hoeveel energie je consumeert: hoe meer massa je hebt, hoe meer proteïne je nodig hebt om het te onderhouden of te vergroten.

Maar in dat artikel staat toch juist precies het tegenovergestelde? Hoe meer de massa, hoe langer het duurt voordat er weer wat bijkomt, hoe minder eiwit je nodig hebt. Of is dit in verhouding met elkaar?

Koolhydraatbehoeftes hangen helemaal nergens vanaf, tenzij je een duursporter bent. Je lichaam heeft 0 koolhydraten nodig, punt. Vetbehoeftes zijn heel complex en het soort vet is veel belangrijker dan de totale hoeveelheid.

Zijn koolhydraten niet nodig om de eiwitten goed op te laten nemen in het lichaam en daarnaast als energie bron te gebruiken? Daarom dat 'kip MET rijst' als het ultieme BBing voedsel wordt beschouwd.

Ik begin nu eigenlijk over 2 dingen te twijfelen, misschien dat ik zelf de verkeerde conclusies trek en hopelijk kan jij mij ermee verder helpen...
Zie de bewerkte quote hierboven
 
Ik begin nu eigenlijk over 2 dingen te twijfelen, misschien dat ik zelf de verkeerde conclusies trek en hopelijk kan jij mij ermee verder helpen...
Zie de bewerkte quote hierboven

Dat eerste moet je los van elkaar zien denk ik. Hoe meer massa, hoe meer eiwitten je moet eten in principe. Een beginner van 1m90 80kg moet meer eiwitten eten als een beginner van 1m70 60 kg.

Hoe langer je traint en hoe meer spiermassa je opbouwt, hoe efficiënter je met je eiwitten omgaat en hoe minder je in staat bent spiermassa erbij te plakken. Maar een bodybuilder van 1m90 110 kg zal dan ws nog altijd meer eiwitten moeten eten dan iemand van 1m70 90 kg.

De 2de vraag kan ik moeilijker op antwoorden. Ik weet iig wel dat je zeer laag in kh kan gaan zonder echt nadelige effecten. Vet is ook een prima energiebron op zich. Maar ik ben benieuwd wat hier als antwoord op komt :).
 
Back
Naar boven