Fitness Seller

Voedingschema ( beginner ).

Bezoekers in dit topic

NickyB

Novice
Lid sinds
15 aug 2011
Berichten
9
Waardering
0
Lengte
1m85
Massa
105kg
Hallo luitjes,

Ik ben nieuw op het forum dus zal me even voorstellen:

Mijn naam is Nicky ik ben 27 jaar en kom uit brabant. Ik houd het forum al enkele jaren in de gaten maar vanwege een bovenrugblessure en alle problemen die dat geeft ben ik zelf niet in staat geweest om te trainen. Nu de blessure de goede kant op lijkt te gaan zit ik er aan te denken om serieus te beginnen.

Ik heb al een topic gemaakt over de aanschaf van materialen http://forum.dutchbodybuilding.com/f106/advies-gevraagd-mbt-thuis-trainen-materiaal-284268/ en nu wil ik hier graag nog wat advies over de voeding.

Ik weet in principe best wel veel over BB voor iemand die het nooit gedaan heeft omdat mijn interesse groot is. Ik zelf ben dus niet getraind maar moeder natuur heeft mij al een goede basis gegeven ;). Ik ben 1,85m lang en weeg 105kg. Ik ben van mezelf al behoorlijk fors en gespierd maar hier is weinig van te zien door een kilotje of 10 a 15 vet.

Hier iig mijn idee om de eiwitten binnen te krijgen:

3 blikjes tonijn in water ( uitlekgewicht is samen 400 gram ).
1 bak kwark van 500 gram
5 eieren ( met dooier, hardgekookt )
bij het eten in de avond 200 gram kipfilet.
smorgens bij het opstaan een wheyshake en voor het trainen een shake.

tonijn is samen 100 gram eiwit, kwark 50 gram, eieren 45 gram, kipfilet 50 gram, shakes 60 gram. Totaal komt dan op 295 gram per dag. Ik wil dit gewoon iedere dag eten. Als het niks uit maakt natuurlijk. Ik eet ook niet op vaste tijden maar gewoon om de 2 uur zoveel dat mijn honger weg is.

Is dit een beetje goede voeding voor BB? En is het erg als je iedere dag hetzelfde eet? Al het advies en hulp is meer dan welkom en word zeer gewaardeerd.:)

Grtz Nicky
 
waarom niet gewoon goed voedingsschema?
 
waarom niet gewoon goed voedingsschema?

Dat is nou precies wat ik wil vrage eigelijk. Is het op deze manier ook goed of heeft het zo geen zin? Ik dacht zelf dat bijna 300 gram eiwit per dag genoeg moet zijn. Als dit niet zo is kun jij mij vertellen wat ik verkeerd doe dan? Alvast bedankt.
 
d.nl/bekijk/2011/08/17/1313601746-870.jpg[/img][/url] even een foto van nu.
 
Laatst bewerkt:
Dat is nou precies wat ik wil vrage eigelijk. Is het op deze manier ook goed of heeft het zo geen zin? Ik dacht zelf dat bijna 300 gram eiwit per dag genoeg moet zijn. Als dit niet zo is kun jij mij vertellen wat ik verkeerd doe dan? Alvast bedankt.

Tussen de 2 en 3 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht is de 'richtlijn', dus met je 300 gram zit je goed. Je haalt je eiwitten ook uit verschillende bronnen, wat ook goed zit. Maar een voedingsschema bestaat uit meer dan enkel opsommen welke eiwitten je gaat innemen. Ten eerste tel je ook koolhydraten en vetten, en moet je zien hoe je deze samen met je eiwitten gaat spreiden over je dag. Tenslotte beslis je op je gaat bulken of cutten, en ga je onder of boven je kcaloriebehoefte zitten. Die moet je dan eerst ook nog gaan berekenen.

Ik neem aan dat je gaat cutten aangezien je van je extra kilootjes vet afwil ? Op jouw pic valt natuurlijk niet veel te zien : shirt aan en dan nog armen voor je lijf. BF kunnen we zo moeilijk inschatten. In jouw plaats zou ik gaan cutten om dan aan een cleanbulk te kunnen beginnen.

Dus, goede voornemens maar je voedingsschema moet duidelijk worden, je hebt nog maar 1 deel van het werk gedaan.
 
Tussen de 2 en 3 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht is de 'richtlijn', dus met je 300 gram zit je goed. Je haalt je eiwitten ook uit verschillende bronnen, wat ook goed zit. Maar een voedingsschema bestaat uit meer dan enkel opsommen welke eiwitten je gaat innemen. Ten eerste tel je ook koolhydraten en vetten, en moet je zien hoe je deze samen met je eiwitten gaat spreiden over je dag. Tenslotte beslis je op je gaat bulken of cutten, en ga je onder of boven je kcaloriebehoefte zitten. Die moet je dan eerst ook nog gaan berekenen.

Ik neem aan dat je gaat cutten aangezien je van je extra kilootjes vet afwil ? Op jouw pic valt natuurlijk niet veel te zien : shirt aan en dan nog armen voor je lijf. BF kunnen we zo moeilijk inschatten. In jouw plaats zou ik gaan cutten om dan aan een cleanbulk te kunnen beginnen.

Dus, goede voornemens maar je voedingsschema moet duidelijk worden, je hebt nog maar 1 deel van het werk gedaan.

Allereerst bedankt voor je reactie. De foto is alweer een jaartje oud ongeveer en toen ook niet gemaakt voor dit soort dingen zeg maar.:) Ik zal binnekort een foto maken zonder shirt (schaam schaam). Ik wil ook de komende tijd met de fiets naar het werk gaan,
dit is 30 km heen en terug. Het is een verschrikkelijk ingewikkeld gebeuren allemaal. PFFFF
 
Welja begin bij het begin.

- Reken je kcalorieverbruik uit per dag (gebruik hiervoor de formules die in de sticky's staan)
- Maak een ruwe schatting wat je nog EXTRA verbrandt, door KT, cardio, en eventueel andere activiteiten zoals naar je werk fietsen.
- Uiteindelijk kan je een mooi gemiddelde berekenen (bijvoorbeeld 2700kcal), waarbij je volledig op onderhoud zal eten.
- Bepaal je doel : cutten of bulken. Ga afhankelijk van je keuze tot 20% boven of onder je dagelijkse behoefte eten.
- Hanteer hierbij ongeveer een verdeling van 40% KH, 40% eiwitten, 20% vetten in je voeding. Dit vereist dus dat je je voedingsschema wat beter gaat specificeren en dus meer gaat rekenen.
- Verspreid je eiwitten over de gehele dag. Koolhydraten kan je best wat rondom je training spreiden en 's ochtends in de vorm van brinta/havermout.

Dit is misschien een simplificatie van al je werk, maar dit lijken mij je taken momenteel om je voeding op de juiste baan te krijgen.
 
Ik doe hetzelfde als nickyB ! Gewoon inkopen doen voor de heleweek, houdt me nooit aan voedingsschema. Alleen aan de regel om de 2,5 uur eten als ik wakker wordt. Doormiddel van alarm op men telefoon:P lol Voor de rest alleen veel gezond eten!
 
Welja begin bij het begin.

- Reken je kcalorieverbruik uit per dag (gebruik hiervoor de formules die in de sticky's staan)
- Maak een ruwe schatting wat je nog EXTRA verbrandt, door KT, cardio, en eventueel andere activiteiten zoals naar je werk fietsen.
- Uiteindelijk kan je een mooi gemiddelde berekenen (bijvoorbeeld 2700kcal), waarbij je volledig op onderhoud zal eten.
- Bepaal je doel : cutten of bulken. Ga afhankelijk van je keuze tot 20% boven of onder je dagelijkse behoefte eten.
- Hanteer hierbij ongeveer een verdeling van 40% KH, 40% eiwitten, 20% vetten in je voeding. Dit vereist dus dat je je voedingsschema wat beter gaat specificeren en dus meer gaat rekenen.
- Verspreid je eiwitten over de gehele dag. Koolhydraten kan je best wat rondom je training spreiden en 's ochtends in de vorm van brinta/havermout.

Dit is misschien een simplificatie van al je werk, maar dit lijken mij je taken momenteel om je voeding op de juiste baan te krijgen.

Bedankt voor je reactie,

Ik denk toch niet dat ik dat vol ga houde als ik mijn complete eetpatroon op papier moet zetten en alles uit moet rekenen. Ik zorg gewoon dat ik iig genoeg eiwitte binnen krijg zodat ik niet voor niks aan het traine ben. Ik ga grwoob ff kijke hoe fat uitpakt. Als het niks is kan ik altijd nog aan het rekene gaan toch?:)
 
Als je goed varieerd met eten, blijft het leuk en moet het lukken. Elke dag 4 bakken tonijn gaat uiteraard wel vervelen :P
 
Je moet ook niet elke dag gaan rekenen. Als je nu ns enkele dagen bijhoudt wat je eet, en dit eens even uitrekent, kan je al eens checken hoe het zit met je verhoudingen. Daarna kan je gewoon op het gevoel proberen te eten als die voorgaande dagen een beetje meevielen qua voeding. Zo sta je binnen een maand niet voor de verrassing dat je oftewel enkel vet bent geworden of juist te weinig hebt zitten eten.
 
Back
Naar boven