Fitness Seller

Nieuws De Wever zegt Vlaamse Beweging de wacht aan.

Is een schepen voor Vlaamse Zaken nodig?


  • Totaal stemmers
    4
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Arminius

🖤
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
4 jul 2005
Berichten
72.647
Waardering
38.377
N-VA-voorzitter Bart De Wever gelooft niet echt meer in de meerwaarde van de Vlaamse beweging. "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan." De Wever heeft duidelijke ideeën over hoe je een succesvol nationalisme vorm kunt geven. Het nut van het discours van de Vlaamse Beweging past daar duidelijk niet in. Hij ziet er zelfs eerder een bedreiging in. Dat blijkt uit de reeks 'De slag om Antwerpen' in De Morgen.

"Ik weet wat je kunt lanceren, én qui tient la route, én waarmee je derailleert", klinkt het. "Ik zag voortdurend dingen bij die Vlaamse Beweging waarmee je kon ontsporen. Sommige zaken zijn nog goed voor de folklore, maar maak er alstublieft de essentie niet van. Op den duur wordt het een frustratie omdat je in zekere zin toch emotioneel vasthangt aan die Vlaamse Beweging. Jongeren die op de IJzerwake staan, dat is volgens mij een act. De volgende dag gaan die ook naar de discotheek."

De opmerkelijke uitspraak dateert van half juli, tijdens een gesprek in het parlement. Bart De Wever maakte eerder een gelijkaardige opmerking toen hij eind april met enkele partijgenoten in Den Haag was. Toen Liesbeth Homans meldde dat er die dag in een krant een opiniestuk was verschenen van iemand van die Vlaamse Beweging, repliceerde De Wever met de opmerking: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan."

Volgens Peter De Roover, de erevoorzitter van de Vlaamse Volksbeweging (VVB), had De Wever de helft van zijn parlementsleden elders moeten zoeken als de Vlaamse beweging zichzelf tien jaar geleden had opgedoekt. Hij merkt ook op dat de beweging veel ruimer is dan de N-VA. Toch erkent ook De Roover dat niet elke tussenkomst van de brede Vlaamse beweging even gelukkig is. Al speelt hij ook de bal terug. "Je kunt dezelfde kritiek geven als het over de N-VA gaat."

Bron: De Morgen

---------- Post toegevoegd Tue 23 Oct 2012 om 17:09 ----------

Nieuwste hype in de politiek: een schepen voor Vlaamse Zaken.

De nieuwste trend in politiek Vlaanderen, nu N-VA het in vele gemeenten voor het zeggen heeft: de aanstelling van een schepen voor ‘Vlaamse Zaken’. Maar dat net twee ex-Vlaams Belangers in de running zijn voor die functie, zint de andere partijen absoluut niet.
Een handvol Vlaamse gemeenten rond Brussel had de voorbije jaren al een schepen voor ‘Vlaamse aangelegenheden’, wat nog enigszins logisch lijkt, vermits de gemeenten kreunen onder een toenemende verfransing.

Dat handjevol wordt nu uitgebreid met andere Brusselse randgemeenten zoals Meise (dat een schepen voor Vlaams Karakter krijgt), Tervuren (Vlaams Beleid) en Beersel (coördinatie Vlaams Beleid).

Maar ook dieper in Vlaanderen wordt dat voorbeeld gevolgd. Er komen nu ook schepenen voor ‘Vlaamse Zaken’ in Aalst, toch al veel verder weg van Brussel, en zelfs in Brasschaat en Schoten, twee gemeenten in de groene rand rond Antwerpen, zo’n 60 km van de taalgrens verwijderd. In alle drie heeft een N-VA-burgemeester de macht gegrepen.

In Aalst moet de schepen van Vlaamse Zaken ervoor zorgen dat er meer leeuwenvlaggen wapperen en er zullen ook Vlaamse Leeuwen worden aangebracht op de straatnaambordjes. ‘Iedereen moet weten dat Aalst in Vlaanderen ligt’, aldus de nieuwbakken N-VA-burgemeester Christoph D’Haese. Maar dat hij dat schepenambt aan partijgenoot en ex-Vlaams Belanger Karim Van Overmeire gunt, is voor zijn kartelpartner SP.A ‘geen één, maar alle bruggen te ver.’ (zie kaderstuk).

Hollands

‘Ik begrijp de commotie niet, niet over het ambt op zich, en niet over de figuur van Karim Van Overmeire’, zucht Jan Jambon, N-VA-fractieleider in de Kamer, tevens de nieuwe burgemeester van Brasschaat en absoluut van plan om in zijn gemeente een schepenbevoegdheid ‘Vlaamse Materie’ uit te delen.

Volgens de Brasschaatse geruchtenmolen zou ex-Vlaams Belanger Luc Sevenhans dit schepenambt krijgen, maar dat wilde Jambon gisteren onder geen enkel beding bevestigen.

‘De andere partijen zoeken duidelijk een stok om de winnaar van deze verkiezingen te slaan. Een andere reden voor deze commotie kan ik echt niet bedenken’, aldus Jambon.

Of er te veel Frans wordt gesproken in het wat mondaine Brasschaat? Op de wekelijkse markt valt immers vooral veel ‘Hollands’ te horen. Jambon: ‘Neen, van verfransing is er bij ons geen sprake. En wij gaan het hier ook niet vol hangen met leeuwenvlaggen en -symbolen. Het is louter bedoeld als bijbevoegdheid, voor de organisatie van de jaarlijkse 11 juliviering. Die activiteit was wat van zijn glans verloren. De schepen voor Vlaamse Materie moet dat evenement nieuw leven inblazen.’

Toch ontkent zowel Jambon als Vlaams minister voor de Vlaamse Rand Geert Bourgeois (N-VA) dat hun partijvoorzitter Bart De Wever lokale afdelingen stimuleert om een Vlaamse schepen aan te stellen. Al is een enthousiaste Bourgeois wel helemaal voor. ‘Ik zie het als een assertieve, maar ook positieve manier om het Vlaamse karakter van een gemeente te beklemtonen.’

Bron: Het Nieuwsblad
 
Laatst bewerkt:
Hij heeft waarschijnlijk gelijk. Hetzelfde geldt voor het Vlaams Belang.
 
Acteur Heldenbergh wil ludieke actie tegen schepen voor Vlaamse Zaken

AALST - Acteur Johan Heldenbergh, die in een deelgemeente van Aalst woont, wil een ludieke actie houden tegen de komst van een schepen voor Vlaamse Zaken in zijn stad. Dat meldt Gazet van Antwerpen.
'Ik geloof nooit dat de N-VA, en de nieuwe Aalsterse burgemeester, dit meent. Ik vermoed dat ze die ex-blokker (waarschijnlijk terecht) geen echte zaken kunnen laten opknappen en hem zeker geen belangrijke verantwoordelijkheid willen geven', stelt Heldenbergh in de krant.

De acteur vindt zo'n schepen overbodig in Aalst en wil hem toch wat werk geven.

Hij vraagt zijn stadsgenoten om de schepen te bestoken met mails met allerhande belangrijke vragen. 'Is het nog toegelaten om Brusselse wafels te eten? Is de burgemeester verfranst als hij “dictionnaire” zegt op tv in plaats van “woordenboek”...?'

Bron: Het Nieuwsblad

:rolleyes:
 
Care, sorry de wever de schever wordt teveel over hem gepraat en niet dat ik tegen hem ben.
 
hij wordt teveel geboycot zeker ? het wordt echt triest als gaat blijken dat hij in A'pen geen burgemeester gaat worden.
 
Hij heeft inderdaad waarschijnlijk voor een groot deel gelijk, maar ik vind het geen verstandige uitspraak van hem, gezien de jarenlange, vrij expliciete, steun van de Vlaamse Volksbeweging voor de N-VA.
 
hij heeft inderdaad waarschijnlijk voor een groot deel gelijk, maar ik vind het geen verstandige uitspraak van hem, gezien de jarenlange, vrij expliciete, steun van de vlaamse volksbeweging voor de n-va.

+1
 
hij heeft inderdaad waarschijnlijk voor een groot deel gelijk, maar ik vind het geen verstandige uitspraak van hem, gezien de jarenlange, vrij expliciete, steun van de vlaamse volksbeweging voor de n-va.

+1
 
Back
Naar boven