AndroidHealthClinic

Bij welk kiezersprofiel pas jij? De stereotypen bevestigd of niet?

Bezoekers in dit topic

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
Lid sinds
15 nov 2002
Berichten
50.077
Waardering
2.605
Lengte
1m79
Massa
89kg
Vetpercentage
15%
...


CDA

Natuurlijk zijn de cijfers zoals die uit het onderzoek naar voren komen relatief, maar er zit wel een aantal opvallende zaken tussen. Zo blijken CDA-stemmers aanzienlijk meer dan gemiddeld boerse types te zijn. Ook zijn ze gelovig, maar dat mag geen verrassing heten. Wat wel in het oog springt, is dat de CDA-kiezer veel minder vaak arbeidsongeschikt is dan de gemiddelde Nederlander. En, het zijn gezellige mensen, want een CDA'er verkeert liever in gezelschap dan dat hij alleen is.

cda_groot.png





ChristenUnie

Dan de achterban van de ChristenUnie. Blijkens de onderzoeksresultaten wonen er relatief veel kiezers van die partij in het noorden en oosten van het land. Daarnaast stemmen er meer studenten dan gemiddeld op de CU, wat tevens zou verklaren dat er verhoudingsgewijs veel jongere mensen op 9 juni voor de christelijke partij gaan. Wel zijn de aanhangers van de ChristenUnie types die liever op zichzelf zijn dan met anderen. Ook hebben ze minder interesse in internationale politiek dan de gemiddelde Nederlander.

christenunie_groot.png



D66

De fans van D66 hebben het goed voor elkaar. Niet alleen zijn de aanhangers van de partij relatief hoger opgeleid dan de gemiddelde Nederlander, ze hebben ook nog eens minder nare dingen in hun leven meegemaakt. Daarnaast voelen D66'ers zich verhoudingsgewijs minder onveilig in hun eigen buurt, hebben ze vaker een inkomen dat boven modaal is en hebben ze meer dan anderen interesse in andere culturen en landen. Klinkt als gelukkige types, die D66-stemmers.

d66_groot.png



GroenLinks

Mensen die op GroenLinks stemmen, doen hun partij absoluut eer aan. Het profiel van de GroenLinks-kiezer is dan ook weinig verrassend. Zo reizen GroenLinksers veel meer met het openbaar vervoer dan de gemiddelde Nederlanders. Ook kopen ze relatief meer biologische producten en zijn ze meer dan anderen tegen de bioindustrie. Verder zijn ze voorstander van fair trade en laten ze de auto liever staan, wat tevens het intensievere OV-gebruik kan verklaren.

groenlinks_groot.png



PvdA

De achterban van de PvdA bestaat meer dan de gemiddelde Nederlander uit 40-plussers die behoren tot een tweepersoons huishouden. Daarnaast hebben ze relatief gezien meer interesse in de politiek, in zowel binnen- als buitenland. Er bevinden zich onder de PvdA'ers ook een stuk minder gelovigen, en klagen zullen ze ook minder snel doen. Wat tot slot opvalt is dat de gemiddelde PvdA'er zich ook Europeaan voelt, wat wellicht ook kan verklaren dat ze verhoudingsgewijs veel goede buitenlandse vrienden hebben.

pvda_groot.png




PVV

Waar de D66-kiezer zich nog veilig voelt in z'n woonwijk, geldt dat absoluut niet voor de PVV-stemmer. Mensen die een voorkeur hebben voor de partij van Geert Wilders zijn volgens het opgestelde profiel vooral mannen ouder dan 35 jaar die relatief vaak werkloos of werkzoekend zijn of in de bijstand zitten. Bovendien is de PPV-kiezer verhoudingsgewijs erg vaak arbeidsongeschikt. Daarnaast voelen de PVV'ers zich niet bepaald Europeaan en vertonen ze weinig interesse in andere culturen en landen.

pvv_groot.png





SP

De arbeidsongeschiktheid onder PVV-stemmers is nog niks vergeleken met die onder de SP-kiezers. Van de SP-aanhang zijn namelijk extreem veel mensen niet meer in staat om te werken, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast zijn SP'ers bovengemiddeld werkloos, werkzoekend of zitten ze in de bijstand. Daarnaast hebben ze verhoudingsgewijs veel naars meegemaakt, verkeren ze niet in al te beste gezondheid en zijn de gemiddelde SP-stemmers geen fan van het koningshuis. Wel gaan ze graag op vakantie in eigen land.

sp_groot.png



VVD

Tot slot nog de VVD-kiezers, want ook van hen is het profiel opgesteld. En wat blijkt, de VVD'ers zijn behoorlijk ondernemende types, in vergelijking met de gemiddelde Nederlander. Tot de VVD-achterban behoren relatief veel mannen, die hoog opgeleid zijn, boven modaal verdienen en in een koophuis wonen. Bovendien bevinden zich onder de VVD-stemmers aanzienlijk minder werklozen of werkzoekenden. En ook al hebben ze het niet zo op biologische producten, de VVD'ers zijn gezonde mensen.

vvd_groot.png


Op basis van de profielen pas ik het meeste bij D66.
 
D66 grofweg op basis van die figuren. Politieke fundament van de D66 gaat tegen al mijn politieke overtuigingen in overigens.
 
Haha de SP

Van de SP-aanhang zijn namelijk extreem veel mensen niet meer in staat om te werken, zo blijkt uit het onderzoek. Daarnaast zijn SP'ers bovengemiddeld werkloos, werkzoekend of zitten ze in de bijstand.

een zieltjesclub
 
D66 grofweg op basis van die figuren. Politieke fundament van de D66 gaat tegen al mijn politieke overtuigingen in overigens.

In welke zin dan? Vind het een beetje vlees noch vis partij maar kan me wel redelijk vinden in aardig wat van hun standpunten.
 
Vergroting van de directe democratie. Referenda, gekozen burgemeesterschap, aanpassen van het kiesstelsel.
 
Vergroting van de directe democratie. Referenda, gekozen burgemeesterschap, aanpassen van het kiesstelsel.

Gekozen burgemeesterschap werkt niet. Er is veel te weinig interesse. Ik weet ook niet zeker of referenda een stap in de goede richting is. Wat voor objectief oordeel kan je verwachten van de gemiddelde Nederlander?
 
Je kan wat betreft de referenda wel weer de bekende quote aanhalen van Churchill.
 
Gekozen burgemeesterschap werkt niet. Er is veel te weinig interesse. Ik weet ook niet zeker of referenda een stap in de goede richting is. Wat voor objectief oordeel kan je verwachten van de gemiddelde Nederlander?


Ik noemde zaken op waar ik tegen ben en waar de D66 in de kern voorstander van is.
 
denk toch de vvd :O maar of ik ga stemmen is nog een vraag
 
Ik pas totaal niet bij de sp qua profiel. Mijn sociale overtuiging bepaald anders.
 
Back
Naar boven