XXL Nutrition

Timing van je eten doet er niet toe (o.a.)

Bezoekers in dit topic

Klopt, is gewoon net zoals IF.
Het gaat over het algemeen het aantal kcal dat je eet en niet het tijdstip, zo is bijvoorbeeld het fabeltje: 's avonds laat eten maakt je dik' al achterhaald
 
Toch is het goed voor je spieren om continu een aanvoer aan voedingsstoffen te hebben.
 
Toch is het goed voor je spieren om continu een aanvoer aan voedingsstoffen te hebben.

Klopt, maar dat hoeft niet perse voeding die net in je maag zit te zijn.
 
Toch is het goed voor je spieren om continu een aanvoer aan voedingsstoffen te hebben.

Dat is waar, maar dat is niet DIRECT gebonden aan het feit of er op dat moment wel of geen eten in je buikje zit.

Waar het om gaat is dat er voortdurend sprake is van een positieve stikstofbalans in het lichaam.
D.w.z. de 'poel' beschikbare 'vrije' aminozuren is voldoende om de verhoogde eiwitsynthese op cellulair niveau te dekken.

In principe is het daarbij vooral belangrijk dat je over de dag bezien voldoende 'bijtankt' middels voedsel. Dat kan 2-3 tot 5-6 keer per dag zijn, dat maakt door de bank genomen niets uit.

Het wanneer en hoe vaak is meer een praktische of voorkeurs-overweging.
 
Vreten als een baas en 1.5 uur later trainen als een beest :heart:
 
Timing doet er in mijn ogen wel toe. Ik herstel merkbaar beter als ik het grootste deel van mijn kCals na mijn training binnen krijg i.p.v. voor mijn training.
 
Post Workout is hierop wat mij betreft ook de enige uitzondering. Het gaar meer over de rustperiodes, dat het daarin niet zoveel uitmaakt of je alles in één keer naar binnen schranst of in 6 porties. Net na het trainen is wel een belangrijk moment om te eten inderdaad.
 
AFAIK is het enige belangrijke een grote maaltijd na je training en aan het eind van de dag toch je kcal binnen krijgen.
 
Ook post workout maakt niet uit. De verhoogde synthese is namelijk niet 'maar' 30 minuten, maar duurt ongeveer 24 uur (en langer).

En daarnaast, natuurlijk heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeuren/behoeftes. Wanneer je voelt dat je beter presteert met meer maaltijden, vooral doen. Waar het dus om gaat is dat je per dag aan je macro's komt.
 
Het is niet dat je 1.5 uur na je training opeens hersteld. Je hersteld in de +/- 72 uren na de training dus het lijkt me belangrijk om in deze gehele herstelperiode je lichaam de voedingsstoffen te geven om continue goed te kunnen herstellen.

(maar idd, er zijn vast meerdere wegen tot succes)
 
Ook post workout maakt niet uit. De verhoogde synthese is namelijk niet 'maar' 30 minuten, maar duurt ongeveer 24 uur (en langer).

En daarnaast, natuurlijk heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeuren/behoeftes. Wanneer je voelt dat je beter presteert met meer maaltijden, vooral doen. Waar het dus om gaat is dat je per dag aan je macro's komt.

Maakt wel uit.
 
Je moet doen wat voor jezelf werkt en niet wat een ander ervan vindt.

Zelf eet ik om de +- drie uur, omdat ik energie nodig heb en ik graag regelmatig eet / wat in mijn mond heb. Daarnaast komt het mijn herstel ten goede, i.p.v. dat ik 10 uur of langer mijn eten over slaat (bij zelfde aantal kcal).
 
ben zelf een regelmatige eter. Zie hier wel eens mensen die in een maal- korte periode 2000+ kcal naar binnen hakken. Loop je daar met een volle pens, verdeel het zelf dan liever over 4-5 keer per dag. Slaap ook niet goed met een te volle maag.

Ben zelf verder gestopt met het cyclen van kcals, nu gewoon elke dag hetzelfde en een kleiner overschot. Lijkt me beter voor continue eiwitsynthese, die je als natural volgens mij toch niet kan forceren door meer te eten en minimale vetopslag. Niet onderbouwd dus kan er naast zitten.
 
ben vaak sceptisch over het hele pre en post workout. Eiwitten moeten namelijk eerst naar aminozuren verwerkt worden en daarna weer naar eiwitten. dit process duurt toch uren?
Bovendien 2 uur van te voren eten flink schranzen is tekort om de energie er van te voelen (tenzij het vooral suikers zijn, die kunnen al in 30m tot 1 uur worden opgenomen)
 
ben vaak sceptisch over het hele pre en post workout. Eiwitten moeten namelijk eerst naar aminozuren verwerkt worden en daarna weer naar eiwitten. dit process duurt toch uren?
Bovendien 2 uur van te voren eten flink schranzen is tekort om de energie er van te voelen (tenzij het vooral suikers zijn, die kunnen al in 30m tot 1 uur worden opgenomen)

Daar zou ik graag meer van willen weten. Uit ervaring vind ik 2 uur tussen mijn pre-workout meal en de training zelf erg fijn en ik dacht ook dat ik dan optimaal gebruik maak van die maaltijd.
 
Het is gewoon persoonlijke voorkeur. Het is gewoon een feit dat er veel bro's zijn die zeggen 'je moet om de 3 uur eten' en 'ik eet enkel rijst met kip en broccoli' dus zogezegd is hun voeding in orde. Helaas voor hen, maar een dieet bestaande uit 2 maaltijden met dagelijks ijs en chips kan veel meer resultaat opleveren.
 
Ik vind dat IIFYM maar apart :), en ik denk dat dit komt omdat ik met clean voedsel al heel gemakkelijk op mijn aantal kcal kom. Als ik aan ijs/ chips zou gaan en dan nog eiwitten eten EN dan op mijn gewenste Kcal moeten komen dan verga ik van de honger
 
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit filmpje van Jeff Alberts wat hij at in zijn PREP:

http://www.youtube.com/watch?v=MmnXCFj5h8w


Maaltijd 1, 2 en 3: vanaf minuut 3
Maaltijd 4: vanaf 10min en 30 sec.

Ik wil gewoon zeggen dat je als je wilt, alles in je schema kan passen. Natuurlijk moet er wel evenwicht zijn in je voeding en gematigdheid.

Het is gewoon zo dat er veel te veel mensen zijn die geen resultaten boeken doordat ze niet weten wat belangrijk is en wat niet. Om de 3 uur eten bijvoorbeeld, is iets dat niet belangrijk is. Hoeveel kcal, macronutrienten en micronutrienten je op het einde van de dag / week binnenkrijgt is van veel groter belang en gaat veel van je resultaat bepalen.
 
Back
Naar boven