AndroidHealthClinic

Systematisch bijhouden logboek?

Bezoekers in dit topic

Viriya

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
4 nov 2009
Berichten
393
Waardering
28
Lengte
1m84
Massa
115kg
Vetpercentage
21%
Ik ben op zoek naar een goede manier om allerlei gegevens bij te houden.

Lichaam:
-Ik heb op meerdere sites gelezen dat het beste om spieren te meten is in ontspannen toestand. Ik denk erover om het zo te meten: http://www.bodybuilding.com/fun/drobson207.htm
-Totaal gewicht, vetpercentage en VVM
-Een esthetische eenheid gebruiken, zoals ook te lezen is in het artikel dat ik gelinkt heb. Of de Arnold waarde van een ander artikel. Waar er vooral gekeken wordt naar verhoudingen.

Krachttraining:
-Ik wil PRs bijhouden bij elke oefening bij elk aantal reps. Dus bijvoorbeeld bij bankdrukken: 20 reps 60kg, 19 rep 60kg, 18 rep 65kg... ...1 rep 110kg
-Ik wil graag 1 maat om spiergroepen en trainingen te kunnen vergelijken. Mij lijkt een goede manier om al het volume van 1 spiergroep samen te pakken en deze te delen door het aantal minuten. Aangezien de laatste paar artikels die ik voorbij heb zien komen toch een verband laten zien tussen een korter rust en meer spiergroei. En ook bij powerlifting train je zo dat je rust periodes op elkaar lijken en je dus door meer massa te verplaatsen in volume/tijd kan groeien.
Voor echte krachttrainingen als Rippetoe kijk je dan alleen naar totaal volume.

-De belangrijkste factoren voor KT zijn:
Volume = sets * reps *kg
Intensiteit = reps * kg/ (max reps * kg)
Frequentie = aantal trainingen/week, met ongeveer zelfde volume



Cardio
-Aantal Cal of aantal minuten*hartslag/100


Conditie
-aantal km/uur

Voeding
Eiwit/Koolhydraat/Vet verhouding en absolute waarden
Is misschien een deling van koolhydraat in meervoudig en suikers nuttig?

Mentaal
-Zelfrapporting op een 10-item schaal.

Zouden dit goede manieren zijn om alles systematisch bij te houden en zijn er verbeteringen mogelijk?
 
Laatst bewerkt:
Plaatjes van idee
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


[Afbeelding niet meer beschikbaar]


[Afbeelding niet meer beschikbaar]




[Afbeelding niet meer beschikbaar]
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
Hmmmm, dit topic is verplaatst naar 'oefeningen' wat ik een beetje jammer vind. Ik ben vooral op zoek naar een goede eenheid om een training in uit te drukken die 1) kwantitatief te berekenen valt 2) rekening houdt met zeer grote variëteit tussen verschillende trainingen 3) betrouwbaar is. 1) en 3) gelden natuurlijk ook voor alle andere factoren die ik wil meten.

Ik wil dit ook weten vanuit het perspectief van bijvoorbeeld een personal trainer of coach die meerdere personen onder zich heeft en van elk deze personen een betrouwbaar beeld kan opstellen.

Dat het dan wordt verplaatst naar Oefeningen in plaats van wetenschap snap ik niet zo goed. Vooral niet als je ziet dat topics als 'donkere mensen gespierder?' blijkbaar wel bij dbb wetenschap hoort.
 
Ik weet niet zeker of het veel zin heeft om in de 'bodybuilding stijl' het trainingsvolume, -frequentie en -intensiteit per spiergroep bij te houden, naar mijn mening werkt dit beter per beweging omdat bij de meeste oefeningen meerdere spiergroepen samenwerken.

Wel goed dat je ook het mentale deel van je training bij wilt houden. Zelf probeer ik ook goed bij te houden hoe o.a. emotionele factoren meespelen met prestaties.
 
Ik weet niet zeker of het veel zin heeft om in de 'bodybuilding stijl' het trainingsvolume, -frequentie en -intensiteit per spiergroep bij te houden, naar mijn mening werkt dit beter per beweging omdat bij de meeste oefeningen meerdere spiergroepen samenwerken.

Wel goed dat je ook het mentale deel van je training bij wilt houden. Zelf probeer ik ook goed bij te houden hoe o.a. emotionele factoren meespelen met prestaties.
Ik ben niet zo voor het focussen alleen op de beweging aangezien ik altijd heel gevarieerd train en bijv. bankdrukken soms als eerste doe en soms als laatste. Ook is mijn 1RM voor een dag heel erg verschillend en heb ik vaak hele rare dagen dat ik opeens veel zwaarder kan gaan.
 
Back
Naar boven