XXL Nutrition

Je spieren kunnen gerust 40 uur zonder voeding

Bezoekers in dit topic

Burgtie

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
5 jun 2009
Berichten
1.410
Waardering
61
(Ann Nutr Metab. 2006 Aug 24;50(5):476-481.) Een eye-opener voor iedere krachtsporter die bang is dat hij zijn musculatuur verliest als hij even niet kan eten. Australische onderzoeker meetten de activiteit van de anabole genen myoD, myogenin en Myf5, en de katabole genen myostatin, atrogin-1 en MuRF-1 in gezonde volwassenen die veertig uur niets aten.
De genen deden alleen iets tijdens de eerste drie uur na een maaltijd. Daarna veranderde er helemaal niks meer. Eet je na die periode van drie uur niks, dan bouw je dus geen spierweefsel op, maar breek je ook geen spierweefsel af. Afbreken gebeurt pas na een vastenperiode die langer duurt dan veertig uur. Maar hoeveel langer, dat weten de onderzoekers niet.

het onderzoek zelf is hier te lezen(10-9-2006);
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16931880?dopt=AbstractPlus


//excuses voor evt. repost, onderzoek van n paar jaar maar zeer interessant.
 
heeft hier niemand iets op te zeggen??
 
Ik zou zeggen... veel succes met niets eten. ;)
 
heeft hier niemand iets op te zeggen??

Ja, als ik meer als 8 uur zonder eten zit krijg ik overal spierpijn, en voel ik me helemaal slap, vooral die spierpijn is voor mij een indicator dat ik mezelf aan het verteren ben. Dus gewoon iedere 2 a 3 uur eten:D
 
al die gasten die in de stress schieten als ze een maaltijd missen......
 
ik zeg niet dat je niet moet eten,

maar vond het best stil in dit topic, had wel verwacht dat er veel reacties op zouden komen
 
ik zeg niet dat je niet moet eten,

maar vond het best stil in dit topic, had wel verwacht dat er veel reacties op zouden komen

misschien dat de meesten aan het werken zijn op dit uur en de reacties niet meteen het eerste uur na de openingspost volgen?
 
ik zeg niet dat je niet moet eten,

maar vond het best stil in dit topic, had wel verwacht dat er veel reacties op zouden komen

Dit soort topics vinden de dbb'ers altijd heel eng. Van die onderzoeken die aan de stoelpoten zagen van datgene waar zij heilig in geloven.
 
werken!

ben blij dat ik vrij ben... heb afgelopen kerst 25 uur in 2 dagen gewerkt

en volgens mij is elke student nu vrij ivm kerstvakantie
 
Is dit niet weer zon onderzoek voor de gemiddelde mens? Ik bedoel als je 20 kilo meer spiermassa of zo hebt verbruik je echt wel meer calorieën, waardoor je denk ik al veel eerder katabool bezig bent.
 
Ja, als ik meer als 8 uur zonder eten zit krijg ik overal spierpijn, en voel ik me helemaal slap, vooral die spierpijn is voor mij een indicator dat ik mezelf aan het verteren ben. Dus gewoon iedere 2 a 3 uur eten:D

Ik zou hiermee toch eens naar de dokter gaan. Dit kan niet goed zijn.
 
Misschien kunnen mijn spieren 40 uur zonder voeding.. maar mijn maag schreeuwt al na 2 uur.

Veel succes gewenst voor degene die dit wel gaan proberen! :thumbs:
 
40uur zonder voeding dat red ik niet!
 
Ging vroeger op wandelvakanties in de bergen met een rugzak met slaapzak,tent, eten voor een dag of 5-10 enz. enz. Dan liepen we zo 8 uur per dag zo'n 1000 meter omhoog en weer naar beneden. Met dat soort vakanties waar je al het eten voor een week oid moet tillen is er altijd te weinig. Verbruik was denk ik 4000 a 5000 kcal per dag en ik at maar 3000 denk ik en dat 17 dagen lang. Op rustdagen kon je wel bij eten.

Mijn ervaring is dat een tijd niet eten of te weinig eten best meevalt wat energieniveau betreft en ik kwam altijd meer gespierd terug dan heen. (nu heb ik wel een vet% van 20% mensen hier op het forum met een vet% van 5-8 % die kunnen er vast veel minder goed tegen. Militairen op oefening vragen toch ook het maximum van hun lichaam en hun eten is ook vaak erg ontoereikend.

Dat echt elke 2 uur eten vind ik erg gefixeerd. Ik werk in de zorg en heb soms gewoon echt geen tijd om zelf te eten. Heb dan om 6.15 ontbeten en eet soms pas om 14.00 pas weer.
 
De genen deden alleen iets tijdens de eerste drie uur na een maaltijd.
Het is dus gewoon van belang om elke 2-3 uur goed te eten, niet omdat je anders direct spiermassa verliest, maar omdat je tijd verliest waarin je lichaam bezig had kunnen zijn met voedingsstoffen op te nemen. Ik kan me dan nog wel voorstellen dat de tijd die je lichaam besteed aan het opnemen van voedingsstoffen afhankelijk is van de grootte van je maaltijd. Mocht je dus veel meer eten, duurt de anabole staat van je lichaam langer, en hoef je dus wat minder vaak te eten op een dag.

Daarnaast veroorzaakt het vasten zelf misschien geen katabole reactie in je lichaam binnen die 40 uur, maar stress of lichamelijke activiteiten veroorzaken dit zeker wel. Dit kan je dan tegen gaan door regelmatig te eten.

Maar dat wisten we al, toch?
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is dat een tijd niet eten of te weinig eten best meevalt wat energieniveau betreft en ik kwam altijd meer gespierd terug dan heen. (nu heb ik wel een vet% van 20% mensen hier op het forum met een vet% van 5-8 % die kunnen er vast veel minder goed tegen. Militairen op oefening vragen toch ook het maximum van hun lichaam en hun eten is ook vaak erg ontoereikend.

Dat echt elke 2 uur eten vind ik erg gefixeerd. Ik werk in de zorg en heb soms gewoon echt geen tijd om zelf te eten. Heb dan om 6.15 ontbeten en eet soms pas om 14.00 pas weer.

Deel: Logisch natuurlijk dat als je hoger in vet zit, je minder massa verbrand en dus inderdaad 'gespierder' terug komt.
Deel: Die trainen dan ook niet om zoveel mogelijk massa te krijgen, maar puur op fysieke uithouding. Hierbij is spieruithouding vele malen belangrijker dan pure massa. Een vergelijking die niet opgaat dus.
Deel: Heel simpel, tussen 06:15 en 14:00 zit gewoon 7:45 uur. Dit is gewoon te lang als je er serieus mee bezig bent. Beter zorg je dat je tussen 6:15 en 14:00 twee kleine maaltijden neemt. Bijvoorbeeld halve liter melk met 3 boterhammen pindakaas en een whey shake met 3 muesli repen. Simpel, maar doeltreffend. Zeven uur en drie kwartier zonder voeding zitten vind ik persoonlijk gewoon te lang (afgezien van de nacht natuurlijk).
 
Ik vind dat je de titel verkeerd impliceert (relevantie voor krachtsporters).
Op de eerste plaats kun je uit het abstract alleen afleiden dat de proefpersonen "gezond" waren, niet of ze aan krachttraining doen.
Laten we ervan uitgaan dat ze dit niet deden. Dan blijkt dus dat na 40 uur vasten spierafbraak (MPB) en spieropbouw (MPS) gelijkwaardig waren, spiermassa bleef dus onveranderd.
Mooi, we kunnen er dus vanuit gaan dat normale (niet-getrainde) mensen 40 uur kunnen vasten zonder spiermassa te verliezen. Vraag is of dit ook relevant is voor krachtsporters, grotendeels niet:

- Krachtsporters zijn erop uit om spiermassa te vermeerderen.
- Krachtsporters hebben een grotere behoefte aan eiwitten, vooral als ze getraind hebben. Anders zal MPB waarschijnlijk hoger zijn dan MPS.

Vergeet ook niet dat het "anabole effect" van voeding (verhoogde MPS) maar 3 uur aanhoudt (geeft het onderzoek ook aan), vandaar ook dat wordt aangeraden om meerdere maaltijden te eten en tussentijds leucine te nemen om de MPS hoog te houden.

Enigste conclusie die je m.i. heel misschien uit het onderzoek zou kunnen trekken, is dat je als krachtsporter misschien een tijdje kunt vasten zonder (veel) spiermassa te verliezen. Maar is het slim? Nee...
 
Vind dit wel zeer intressant. Heb gisteren nog gelezen over lyle mcdonalds crash dieet, dit sluit daar mooi bij aan.

Mss dat ik ergens in de volgende 6 maand eens twee weken achtereenvolgend 2 ultra lage kcal dagen leg (800kcal), met daarna 1 dag op onderhoud. Das ong 10 000 kcal onder onderhoud per week... Moet snel gaan dan.
 
Back
Naar boven