MuscleMeat

Slaapgebrek kan leiden tot gewichtstoename

Bezoekers in dit topic

signs

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
28 dec 2003
Berichten
320
Waardering
0
Onderstaand verhaaltje las ik op nu.nl.

Wat is jullie mening ?

WASHINGTON - Mensen die een paar pondjes zijn aangekomen, kunnen dat te wijten hebben aan te weinig slaap. Dat blijkt uit twee afzonderlijke onderzoeken die maandag in de Verenigde Staten zijn gepubliceerd.

In een studie van de universiteit van Chicago sliepen mensen twee nachten niet langer dan vier uur per nacht. Zij vertoonden en verlaging met 18 procent van het hormoon leptine, dat aangeeft dat het lichaam even geen voedsel meer nodig heeft. Het peil van het hormoon ghreline, dat een hongergevoel geeft, steeg juist met 28 procent.




Een ander onderzoek toont aan dat hoe minder mensen slapen, hoe meer ze wegen. Daarbij hanteerden de onderzoekers van de universiteit van Californië de zogeheten body mass index, die de verhouding tussen lengte en gewicht aangeeft.

Hieruit blijkt dat mensen die altijd vijf uur of minder per nacht slapen, gemiddeld 14,9 procent meer ghreline en 15,5 procent minder leptine in hun bloed hebben dan degenen die acht uur per nacht slapen.
 
Dat komt dan toch niet door slaapgebrek... maar doordat ze te veel eten... :rolleyes:
 
Idd had het ook al gelezen, lijkt me correcte studie dus genoeg slapen!!
 
Lijkt me ook kloppen. Als ik moe ben, heb ik ook altijd veel meer honger. Eet dan makkelijk alles weg (uiteraard wel 'schoon' voedsel).
 
Ben het er mee eens, sterker nog ik ervaar het. Afgelopen week heb ik circa 6 uur gemiddeld per nacht geslapen en mijn gewicht is toegenomen met een stevige kilo (niet allemaal spier :D).
 
In je slaap verbrand je het meeste vet! langer wakker betekend dan ook door eten. Vooral voor de tv. tv kijken is een geestelijke inspanning en vraagt energie. Je beweegt niet en stouwt je vol.
 
Laatst bewerkt:
Gelukkig slaap ik elke nacht 8 uur :cool:
Maar leuk stukje om te zien dat het bevestigd word.
 
Ik slaap gemiddeld al een paar jaar 5 uren per nacht :S kan niet meer slapen! ik heb zelfs een hekel aan slapen! gellukig groei ik nog als een beest! :)

Straks met kuur dan ga ik wel meer slapen! desnoods met hulp van wat ghb:)
 
Als ik te weinig slaap heb ik juist geen honger maar enkel dorst en verlies ik vlug gewicht???
 
Het is waar, kan het uit eigen ervaring zeggen, ook leidt naar mijn mening te weinig slaap tot lusteloosheid en vergrijp je je eerder aan junkfood en verkeerd voedsel, en ook coïtusuele drang is wat minder. :p
 
je lichaam kan wel meer vet aantrekken door stress. Dus ook door slaapgebrek. Dus spier zal het niet zijn
 
signs zei:
Een ander onderzoek toont aan dat hoe minder mensen slapen, hoe meer ze wegen. Daarbij hanteerden de onderzoekers van de universiteit van Californië de zogeheten body mass index, die de verhouding tussen lengte en gewicht aangeeft.

Maar kan het niet omgekeerd zijn? In plaats van "hoe minder je slaapt, hoe vetter je bent" kan het misschien wel "hoe vetter je bent, hoe minder je slaapt" zijn. En dat is eigenlijk wel een kleine nuance, maar een groot verschil.
Hoor trouwens vaak dikke mensen klagen dat ze slecht slapen.
 
Minder slapen = meer eten..

Je moet toch iets als er nix op tv is.. :rolleyes:
 
bartp zei:
Dat komt dan toch niet door slaapgebrek... maar doordat ze te veel eten... :rolleyes:
oorzaak gevolg lijkt me zo..
oorzaak: slaap gebrek
gevolg: meer eten wat dan weer leidt tot gewichts toename
 
Back
Naar boven