XXL Nutrition

Nieuwe voedingspiramide

Bezoekers in dit topic

MeDieViL

Monstrous Giant
15 jaar lid
Lid sinds
8 jan 2005
Berichten
12.252
Waardering
559
Lengte
2m30
Massa
40kg
Vetpercentage
> 50%
Wel omdat het voedingscentrum soms nogal eens achter staat als het gaat om wetenschappelijke feiten heb ik hier een nieuwere versie van harvard
dus als je gezonder wil gaan eten;)
staat vol nuttige informatie, natuurlijk moet je wel een pak meer gaan eten als je resultaten wilt boeken, maar het is toch een goeie basis om je voeding in te delen!

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Food Pyramids: Nutrition Source, Harvard School of Public Health
 
Foutje.. whole grain foods zijn NIET erg gezond voor de gemiddelde mens. Ook zuivel valt niet bij iedereen goed.
Verder zal een bodybuilder er meer aan hebben als hij/zij wat meer vlees/vis/eieren nuttigt dan noten. Noten, zaden en peulvruchten zijn overigens wel zeer gezond!
 
er mogen idd wel meer dierlijke producten in, maar meesten die niet veel van voeding kenne volgen liefst een voedingspyramide (zo was ik ook begonnen met gezonder te eten), en bij deze worden de vetten niet zo bestempeld als ongezond
 
Espi, welke bronnen heb je buiten Mercola, Weston A Price en nog wat aanhangers van buitenissige voedingsleer dat volkoren producten niet gezond zijn?

Harvard bedrijf naar mijn weten nog steeds echte wetenschap, met gerenomeerde wetenschappers terwijl de 'wetenschappers' uit de tegengestelde hoek aan bar weinig onderzoeken hebben meegewerkt, laat staan dat ze zelf een onderzoek hebben opgestart.
 
Dat van die rijst en aardappels bovenaan is de grootst mogelijk BS die er bestaat. En fruit is vaak minder goed voor bodybuilders dan witte rijst of aardappel. Wie haalt er nu meer kcal uit fruit dan rijst, aardappel oid. En laatst ook nieuws dat bruin brood net zo "slecht" is dan wit. Bevalt me dus niet erg die "nieuwe" piramide. Beetje teveel met de gedachte van Atkins ed in het achterhoofd zo te zien. Maar ik vind het sowieso BS dat hele piramide idee. Je moet gewoon elke maaltijd bekijken aan de hand van macronutrient ratios, niet aan de hand van voedingsbronnen.
 
Het is een algemene voedingspyramide, niet direct gericht op sporters. Het gaat o.a. om het onderscheid tussen gerafineerd voedsel en minder bewerkte voeding, dat zie je hier dus wel in terug.

Als het trouwens Atkins achtig zou zijn hadden de voedingsgroepen met veel koolhydraten allemaal een stuk hoger gestaan (lees minder aandeel). Deze pyramide gaat toch duidelijk uit van koolhydraten als basis, in tegenstelling tot bizarre fobie die bij Atkins achtige dieeten aan de dag wordt gelegd.
 
Vergelijking met Atkins vanwege de angst voor voedsel hoog in GI (wat totaal niet nodig is als je dit combineerd met low Gi voeding). Overigens niet echt correct, granen en bloem hebben ook een hoge GI in de vorm van brood, gebak etc, maar staan dan toch onderaan. Terwijl dit trouwens meer geraffineerd is dan rijst of een aardappel.

Dan zie je verder vis, eieren en kip vrij hoog (terwijl ik vis veel gezonder vind dan granen) en eieren bewezen het cholesterol niet verhogen.

Het is allemaal vrij vegetarisch gericht, maar het systeem bevalt me zoals gezegd niet, er komt veel meer bij kijken en dat giet je niet zo direct in een simpele piramide. Het is misschien op vlak van gezondheid wel een eerste richtlijn, voor bodybuilders is dit echter vrij zinloos.

Over 1 ding kan ik het wel eens zijn, de onderste laag.
 
Denk ook niet dat ze GI veel laten meetellen, maar de notie dat gerafineerd voedsel meer kwaad dan goed doet bij overmatig gebruik. Het blijft lege voeding met veel micro nutrienten dan onbewerktere voeding. Om die gerafineerde voeding te verteren moet je lichaam micro nutrienten ergens anders vandaan halen, wat voor tekorten kan zorgen.

Ze gaan ook nog uit van het principe (en waar ik achter sta) dat je niet veel proteine per dag nodig hebt. Misschien bij een sporter wat meer, maar daar is deze pyramide niet direct voor opgesteld. Zou natuurlijk vreemd zijn als ze in het ene advies zeggen dat 50-60 gram eiwit per dag voldoende is en in deze pyramide dan voedingsgroepen met een hoog gehalte aan proteine laag in de pyramide plaatsen.
 
Voor de average Joe is dit wel een leuk dingetje, maar de oude piramide werd ook genegeerd, mensen eten toch lekker wat ze willen.
Gisteren nieuws gezien? In VS wil men fast food restaurants aanzetten om kleinere porties te gaan serveren, en zelfs het aantal kcal erbij vermelden op het menu.

Er is daar 1 burger te krijgen die bijna 1000 kcal bevat, en 3/4 van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vet. En met zon ding heb je nog niet echt het gevoel dat je maag vol zit.
 
Twee dingen vallen me op in die piramide:

1) "Multiple vitamins for most"

Het is opzienbarend dat Harvard beweert dat voeding alleen niet voldoende is. Daar moet je hier in NL eens mee aankomen. Ik weet ook nog niet of ik het er mee eens ben. Je moet oppassen met zo'n advies want er kunnen ook kwalijke stoffen zitten in die 'multi's'.

2) Whole grain food at most meals.

Ik meen gelezen te hebben dat volkoren tarweproducten de opname van zink belemmeren. Er staat weliswaar volkoren graanproducten (whole grain). Dat kan natuurlijk dan ook iets anders zijn dan tarwe. Maar in de praktijk wordt dat waarschijnlijk tarwe, tarwe, tarwe.
Als dat inderdaad die negative invloed heeft op zinkopname begrijp ik ook direct waar dat supplement voor nodig is ;)

Gelukkig eten veel mensen nog een stukje vlees met aardappelen of rijst en laten ze het brood bij die maaltijd even weg.

Kris
 
Back
Naar boven