Fitness Seller

Maxim Muscular Potential

Bezoekers in dit topic

LapidumSanctus

Advanced Bodybuilder
Lid geworden
5 sep 2012
Berichten
1.016
Waardering
66
Lengte
1m81
Massa
110kg
Vetpercentage
20%
Onlangs las ik de volgende twee artikelen:

http://www.weightrainer.net/potential.html

http://www.weightrainer.net/plateau.html

Het eerste artikel gaat over het potentieel voor spiergroei. Het hele artikel is redelijk lang, dus ik zal de punten samenvatten.

1.Er is een limiet aan de hoeveelheid spiermassa die je kan opbouwen als een naturel bodybuilder(goh).
2.Deze limiet verschilt sterk tussen individuen.
3.Uit een statistisch onderzoek blijkt dat mensen met een kleinere botstructuur(smallere polsen en enkels) minder spiermassa kunnen opbouwen.(dit onderzoek gebruikte natural bodybuilders van 1947-nu). De auteur zegt dat hij niet weet of het nou die kleinere botten zijn die de spiergroei tegenhouden of dat het een andere factor is, gewoon dat mensen met kleinere botten minder spieren hebben, punt.
4.Bovendien hebben mensen met een kleine(dus ondergemiddelde) botstructuur nog een extra probleem, om hun maximale potentieel te bereiken zullen ze langer moeten trainen dan mensen met een grotere botstructuur.
5.Met behulp van dit onderzoek heeft de auteur een calculator kunnen bouwen die je maximale gewicht en omtrekken kan berekenen. Hij zegt dat er een paar pond verschil in kan zitten, afhankelijk van hoe genetisch begiftigt je bent in de grotere spiergroepen, zoals benen.
6.En ja, er zijn al verschillende mensen bij hem langsgekomen die deze maximale waarden zogenaamd overschreden hadden, maar die bleken allemaal een te hoog vetpercentage te hebben:o
7.Jim Cordova zit niet over zijn potentieel.
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

:eek:****, die genen.
8.De auteur zegt dat dit artikel niet ontmoedigend bedoeld is, maar dat hij mensen weer met beide benen op de grond wil zetten wat spiergroei betreft.

Zelf heb ik kleine botten(18,3 cm polsen en 23.1 cm enkels, bij een lengte van 1 m 81,5). En daar kwam ik dus pas net achter...

Hoe dan ook, wat denken jullie van dit idee? Hebben jullie uberhaupt ooit je polsen opgemeten, of gemerkt dat mensen met een fragielere botstructuur minder spiergroei kunnen bewerkstelligen?
 
interessant, ik heb inderdaad ook kleine polsen (19) en enkels (22).

Volgens de calculator zit ik toch aardig dicht tegen mijn max aan. Mijn benen zijn zelfs over hun max heen terwijl die nog het meest groeien.

92kg op 10% is mijn maximum en ik zit nu 89 op 12%

Klinkt aardig plausibel als ik de snelheid zie waarmee ik nu aankom (pff)

Ik ben verder erg blij met wat ik nu al heb, maar ik hoef dan ook geen podium op.
 
Lijkt me echt onzin.. Natuurlijk is het logisch dat mensen die van hunzelf al groter aangelegd zijn hebben meer potentie, maar dit soort formules is alleen speculeren
 
Lijkt me echt onzin.. Natuurlijk is het logisch dat mensen die van hunzelf al groter aangelegd zijn hebben meer potentie, maar dit soort formules is alleen speculeren

Een soort speculeren zal het altijd zijn, maar deze formule is gebaseerd op enorme hoeveelheden data van natural bodybuilders door de jaren heen. Dus met een bepaalde lengte en botdikte gebruiken ze data van top bodybuilders met hetzelfde postuur. Hoe dan ook, het zal je eerder een te positieve dan negatieve uitslag geven, want als je dat potentieel bereikt, heb je het lichaam van een topbodybuilder, en niet iedereen kan dat bereiken.
 
begrijp het verschil niet tussen;
max. bulked body weight en
max musculair bodyweight
 

Dat idee dat zwarte mensen(afro-amerikanen) atlethischer zijn dan hun blanke medemens, is niet zo uit de lucht gegrepen als ze misschien denken. Afro-amerikaanse mannen hebben in ieder geval gemiddeld meer testosteron in hun lichaam dan blanken. Kijk, dit artikel is natruulijk geen excuus om niet je best te doen, maar het geeft wel een indicatie van wat je kan verwachten.

Hoe dan ook, die kerels zitten prima op hun natural potential hoor.

Stel dat ze even grote polsen en enkels hebben als ik(en die van mij zijn al klein), en ze zijn ongeveer 1m87-88(heb ik uit een van hun video's)

[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Height:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]74 in[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Wrist:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]7.2 in[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Ankle:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]9.1 in [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Your estimated maximum muscular bodyweight at ~[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]5[/FONT]% bodyfat is: [FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]202.6 lbs[/FONT][/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Your estimated maximum bulked bodyweight at ~[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]5[/FONT]% bodyfat is: [FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]210.7 lbs[/FONT][/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Your estimated maximum muscular measurements (@ ~8%-10% bodyfat) are:[/FONT]

[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Chest:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]49.2 in[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Biceps:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]17.8 in[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Forearms:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]14.2 in [/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Neck:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]17.4 in[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Thighs:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]26 in[/FONT]
[FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]Calves:[/FONT][FONT=Arial, Helvetica, Verdana, sans-serif]17.4 in[/FONT]


Dit klopt wel met hun afmetingen(volgens mij zijn ze geen 5% bodyfat en zijn hun polsen en enkels iets groter dan die van mij, maar goed)

---------- Post toegevoegd Fri 7 Dec 2012 om 23:38 ----------

begrijp het verschil niet tussen;
max. bulked body weight en
max musculair bodyweight

Ik denk dat ze met bulked bedoelen als je carb loaded bent en met wat meer waterretentie.
 
begrijp het verschil niet tussen;
max. bulked body weight en
max musculair bodyweight

Die snapte ik ook niet echt. De dikke en de dunne ik?

Waarschijnlijk iets met vocht ofzo, misschien glycogeen?
 
Ik heb hierbij alleen zoiets van "so what". Iedereen kan een goed lichaam kweken naturel, zodra mensen alleen maar massa willen kweken zullen ze toch wel aan de sterioden gaan.
 
Goed lichaam is natuurlijk een breed begrip. Waar de een ruim tevreden is begint het voor de ander pas.
 
Jim Cordova naturel?
 
Goed lichaam is natuurlijk een breed begrip. Waar de een ruim tevreden is begint het voor de ander pas.

Precies.. daarom vind ik het dus een beetje onzin zo'n onderzoek. Zal mensen alleen maar demotiveren om hard aan de slag te gaan "omdat ze niet de juiste genen zouden hebben". Iedereen kan flink gespierd worden de een moet er harder voor werken dan de ander, en zodra mensen nog steeds niet tevreden zijn als ze een soort van piek bereiken dan zullen ze op sterioden overgaan.
 
Volgens die calculator kan ik bulked maximaal 104kg worden @ 10% (21.5/26/182). Als ik dat haal ben ik blij als een kind.
 
volgens de calculator ik maar 90kg bij 10%... Heb nu wel heel smalle polsen/enkels (17.5/22 cm), maar ik zou dan nog maar een goede 10kg kunnen aankomen naturel? vind ik eerlijk gezegd niet zó spectaculair bij 179cm...
 
Jah en Jim is naturel natuurlk
 
volgens de calculator ik maar 90kg bij 10%... Heb nu wel heel smalle polsen/enkels (17.5/22 cm), maar ik zou dan nog maar een goede 10kg kunnen aankomen naturel? vind ik eerlijk gezegd niet zó spectaculair bij 179cm...

90 @10% bij 1,79 is aardig buff hoor. Met 17,5cm polsen zal je een ecto bouw hebben denk ik? Als je dan 90kg droog weegt mag je aardig blij zijn imo.
 
90 @10% bij 1,79 is aardig buff hoor. Met 17,5cm polsen zal je een ecto bouw hebben denk ik? Als je dan 90kg droog weegt mag je aardig blij zijn imo.
Ja buff is het in ieder geval wel, maar als dit mijn naturel maximum zou zijn, zou ik nu (hypothetisch gezien) al wat trager moeten gainen. Omdat ik nu al 81-82kg weeg, op +-12%. Ben net 20jaar en de kilo's voor je naturel maximum zijn volgens mij de lastigste.
Dus zouden de laatste 9-10kg al vrij moeizaam moeten gaan doordat ik nu al relatief dicht tegen mijn naturel maximum zit volgens de calculator (niet echt héél dicht, maar je begrijpt wel wat ik bedoel, denk ik).
ik dacht dat 90kg halen op 10-12% nog wel ging lukken voor mijn 22-23 omdat ik al een dikke 20kg ben bijgekomen op +-2.5jaar, dus dacht ik dat 10 kg extra op nog 2-3jaar mss wel ging lukken.
Misschien kan het wel, het is en blijft maar een theoretische benadering :p Heb wel een echt ecto-bouw :(
 
laatste kilotjes zijn altijd het lastigste he
 
Jah en Jim is naturel natuurlk

Volgens de schrijver van het artikel wel. Het is een vrij korte man, maar hij weegt in de conditie waarin je hem in de foto ziet iets boven de 70 kilo geloof ik. Hij lijkt veel zwaarder dan hij is. Besef wel, de man is niet voor niets wereldkampioen. 99,9999999% van de mannelijke bevolking kan zijn niveau niet naturel behalen, als trainen ze nog zo hard. Anders zou het hele idee van wereldkampioen zijn hele betekenis verliezen...

---------- Post toegevoegd Sun 16 Dec 2012 om 23:08 ----------

Ja buff is het in ieder geval wel, maar als dit mijn naturel maximum zou zijn, zou ik nu (hypothetisch gezien) al wat trager moeten gainen. Omdat ik nu al 81-82kg weeg, op +-12%. Ben net 20jaar en de kilo's voor je naturel maximum zijn volgens mij de lastigste.
Dus zouden de laatste 9-10kg al vrij moeizaam moeten gaan doordat ik nu al relatief dicht tegen mijn naturel maximum zit volgens de calculator (niet echt héél dicht, maar je begrijpt wel wat ik bedoel, denk ik).
ik dacht dat 90kg halen op 10-12% nog wel ging lukken voor mijn 22-23 omdat ik al een dikke 20kg ben bijgekomen op +-2.5jaar, dus dacht ik dat 10 kg extra op nog 2-3jaar mss wel ging lukken.
Misschien kan het wel, het is en blijft maar een theoretische benadering :p Heb wel een echt ecto-bouw :(

Nog 8-9 kilo pure spiermassa voor je max? Dat is nog een eindje hoor, je bouwt je eerste jaar vaak ongeveer 7-8 kilo aan puur spier, het jaar daarna de helft etc. Je kan nog wel even door;)
 
Laatst bewerkt:
Precies.. daarom vind ik het dus een beetje onzin zo'n onderzoek. Zal mensen alleen maar demotiveren om hard aan de slag te gaan "omdat ze niet de juiste genen zouden hebben". Iedereen kan flink gespierd worden de een moet er harder voor werken dan de ander, en zodra mensen nog steeds niet tevreden zijn als ze een soort van piek bereiken dan zullen ze op sterioden overgaan.

Ik denk dat je als snel na het begin van je training weet wat je in huis hebt. Als een gastje de sportschool komt binnengewandeld en vrolijk na een aantal maandjes al met de 120 kilo zit te jongleren, terwijl jij de 80 kilo nog niet omhoog krijgt, dan weet je het wel. Ik denk dat het gewoon een realistisch beeld geeft van je potentieel. Steroiden nemen aan het begin van je training lijkt me bijzonder onverstandig, zodra je stopt donder je helemaal terug, waarom dan niet eerst alles uit je zelf halen op natuurlijke wijze?

Volgens die calculator is mijn maximum potentieel 95 kilo op 10% lichaamsvet(dat van mij ligt wel een stuk hoger), met armen van 44.5 cm(nog lang niet:(), benen van 65 cm(oh cool ben er bijna:D) en een borst van 122.7(:eek:wat??). Maar ik heb kleine botten, dus dan zul je een stuk langer en slimmer moeten trainen om dat te bereiken...
 
Back
Naar boven