Fitness Seller

lokale vetverbranding

Bezoekers in dit topic

3XL

Senior Moderator
Super Mod
20 jaar lid
Lid sinds
7 okt 2002
Berichten
22.009
Waardering
3.621
Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans?

Bente Stallknecht1*, Flemming Dela1, and Jorn Wulff Helge2
1 Department of Medical Physiology, The Panum Institute, University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark
2 Medical Physiological Department, Panum Institute, Blegdamsvej 3, Copenhagen, Denmark; Department of Medical Physiology, The Panum Institute, University of Copenhagen, Copenhagen, Denmark


* To whom correspondence should be addressed. E-mail: b.stallknecht@mfi.ku.dk.


Aerobic exercise increases whole-body adipose tissue lipolysis, but is lipolysis higher in subcutaneous adipose tissue (SCAT) adjacent to contracting muscles than in SCAT adjacent to resting muscles?

Ten healthy, overnight-fasted males performed one-legged knee extension exercise at 25% of maximal workload (Wmax) for 30 minutes followed by exercise at 55% Wmax for 120 minutes with the other leg and finally exercised at 85% Wmax for 30 minutes with the first leg. Subjects rested for 30 minutes between exercise periods.

Femoral SCAT blood flow was estimated from washout of 133Xe and lipolysis was calculated from femoral SCAT interstitial and arterial glycerol concentrations and blood flow.

In general, blood flow as well as lipolysis was higher in femoral SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle (time 15-30 min: blood flow: 25% Wmax: 6.6 ± 1.0 vs. 3.9 ± 0.8 ml 100 g-1 min-1, P < 0.05; 55% Wmax: 7.3 ± 0.6 vs. 5.0 ± 0.6, P < 0.05; 85% Wmax: 6.6 ± 1.3 vs. 5.9 ± 0.7, P > 0.05; lipolysis: 25% Wmax: 102 ± 19 vs. 55 ± 14 nmol 100 g-1 min-1, P = 0.06; 55% Wmax: 86 ± 11 vs. 50 ± 20, P > 0.05; 85% Wmax: 88 ± 31 vs. -9 ± 25, P < 0.05).

In conclusion, blood flow and lipolysis are generally higher in SCAT adjacent to contracting than adjacent to resting muscle irrespective of exercise intensity. Thus, specific exercises can induce "spot lipolysis" in adipose tissue.
Are blood flow and lipolysis in subcutaneous adipose tissue influenced by contractions in adjacent muscles in humans? -- Stallknecht et al., 10.1152/ajpendo.00215.2006 -- AJP - Endocrinology and Metabolism
 
Conclusie alstjeblieft.. ik snap niks van al die vaktermen en moeilijke engelse woorden.
 
Dat een werkende spiergroep meer lokaal vet verbrand dan een spiergroep welke, gelijktijdig, niets doet.
Kortom, volgens bovenstaande kan je plaatselijk vet verbranden!
 
Mooi, dan begin ik zondag met mijn schuine buikspieren zodat mijn zwembandjes weggaan! :D
 
Let wel op de tijdsduur die gebruikt is ! ! setjes van 30 minuten. Het is dus meer aerobisch gericht.

Maar, als je 30minuten sidecrunches wil doen ......................... :D
 
In de praktijk merk je er echter weinig van, ik deed zelf altijd beenoefeningen (hardlopen/vaker squatten) maar het vet op de buik en rug was het eerst weg, vet op benen blijft zitten tot de laatste kilo's. Heeft ook te maken met de hoeveelheid receptoren op vetcellen en hoe goed de doorbloeding (haarvaten) is van vet op de ene plaats vs de andere. Vet dat minder goed doorbloed is zal dus altijd 'koppig' zijn :(
 
In de praktijk merk je er echter weinig van, ik deed zelf altijd beenoefeningen (hardlopen/vaker squatten) maar het vet op de buik en rug was het eerst weg, vet op benen blijft zitten tot de laatste kilo's.

Ik los dat altijd op met een bermuda broek in de zomer en in de winter met een lange broek :D
 
*gaat een uur lang goodmornings doen :D
 
Effect is minimaal.Ga jullie maar lekker crunches doen, dan doe ik wel fatsoenlijke cardio en verbrand ik all over een stuk meer.
 
Als je wel lokaal aan kan komen, zoals bij vrouwen op de bekende plekken en bij mannen, waarom zou ja dan niet lokaal kunnen verbranden?

Allicht door een algemeen vetverbrandende actie, en misschien met toegevoegde waarde op een lokaal gerichte actie.
 
Effect is minimaal.Ga jullie maar lekker crunches doen, dan doe ik wel fatsoenlijke cardio en verbrand ik all over een stuk meer.


Het gaat niet om het totaal effect maar dat er standaard altijd geroepen wordt dat het niet kan. En alhoewel 1 onderzoek nog niet veel zegt is het wel en indicatie dat het wel mogenlijk is.

Wat trouwens door sommige USA en USSR (vm) al langer geroepen wordt/werd.
 
In de praktijk merk je er echter weinig van, ik deed zelf altijd beenoefeningen (hardlopen/vaker squatten) maar het vet op de buik en rug was het eerst weg, vet op benen blijft zitten tot de laatste kilo's. Heeft ook te maken met de hoeveelheid receptoren op vetcellen en hoe goed de doorbloeding (haarvaten) is van vet op de ene plaats vs de andere. Vet dat minder goed doorbloed is zal dus altijd 'koppig' zijn :(



Ja.. als ik eerder vet kwijt raak op me buik en Rug dan vind ik dat goed hoor!!!:D
 
Het gaat niet om het totaal effect maar dat er standaard altijd geroepen wordt dat het niet kan. En alhoewel 1 onderzoek nog niet veel zegt is het wel en indicatie dat het wel mogenlijk is.

Wat trouwens door sommige USA en USSR (vm) al langer geroepen wordt/werdt.

Ja maar het effect is te verwaarlozen, imo kan het dus niet.
 
ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat als je veel aerobische activiteit doet er meer haarvaatjes worden aangemaakt.

volgens mij was het richardv die daarmee de relatie legde met plaatselijk vetverbranden.

maar mij lijkt het dat als het al kan [aanmaken van meerdere haarvaatjes]
dit gebeurt in en rond spiervezels en niet tussen de vetcellen.



heeft hier iemand maybe meer info over.
 
ik heb ook wel eens gehoord/gelezen dat als je veel aerobische activiteit doet er meer haarvaatjes worden aangemaakt.

volgens mij was het richardv die daarmee de relatie legde met plaatselijk vetverbranden.

maar mij lijkt het dat als het al kan [aanmaken van meerdere haarvaatjes]
dit gebeurt in en rond spiervezels en niet tussen de vetcellen.



heeft hier iemand maybe meer info over.

Ja.

Wil je afvallen, eet minder kcal en of beweeg meer.

Kijk ik ben de grootste labcoat die er rondloopt, maar jullie maken je echt druk om de dingen die er het minst to doen imo.
 
Ja.

Wil je afvallen, eet minder kcal en of beweeg meer.

Kijk ik ben de grootste labcoat die er rondloopt, maar jullie maken je echt druk om de dingen die er het minst to doen imo.

ik wil ook niet zeggen dat ik dan alleen 1000den crunches ga doen etc, maar ik zat er gewoon over te denken
 
Ja.

Wil je afvallen, eet minder kcal en of beweeg meer.

Kijk ik ben de grootste labcoat die er rondloopt, maar jullie maken je echt druk om de dingen die er het minst to doen imo.

Juist een labcoat ziet in dat het een verwaarloosbaar effect zal zijn. Want waar hebben we het hier over, orde grootte milligrammen toch?
 
Let wel op de tijdsduur die gebruikt is ! ! setjes van 30 minuten. Het is dus meer aerobisch gericht.

Maar, als je 30minuten sidecrunches wil doen ......................... :D

ik geef elke maandag 30 minuten buikspieroefeningen en ik kan niet zeggen dat er een groot verschil is inzake de vetopslag bij men buik. M.a.w. ik geloof nog altijd niet in spot reduction
 
als je veel aëroob traint ga je niet perse meer haarvaatjes aanmaken(als het al mogelijk is, zou het niet weten eerlijk gezegd) , maar je gaat je hart groter maken, kan op betrekkelijk kort termijn, in tegenstelling tot wat gedacht wordt.

en als je hart groter word kan je dus een grote volume aan bloed rond pompen per keer en kan je ook meer gaan verbranden op kortere termijn, kortom : beter fysiek (uithoudingsvermogen)

ik gebruik benen heel veel (fietser) en heb idd minder vet zitten op de benen dan op andere lichaamsdelen (als is het over het algemeen gene 'vette')
 
Back
Naar boven