MuscleMeat

Lijnzaad verhoogt aanmaak testosteron (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Yoshuba

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
11 apr 2009
Berichten
5.284
Waardering
235
Omdat ik regelmatig gebroken lijnzaad in mijn voedingsschema gebruik heb ik hier toch wat over opgezocht.

Even de voedingsswaarden voor de geïnteresseerden:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Voedingswaarde per 100 gr:
- Energie : 368 kcal/ 1530 kJ
- Eiwit : 23,5 gr
- Koolhydraten : 10,6 gr
- Vet : 25,7 gr
* waarvan verzadigd : 2,5 gr
* waarvan onverzadigd : 23,2 gr
- Voedingsvezel : 29,2 gr
- Natrium : 0,029 gr

=> Dit is me toch één van de must-have voedingsproducten volgens mij...


Lijnzaad verhoogt aanmaak testosteron

Toxicologen van de FDA hebben ontdekt dat een dieet met vlaszaad of vlasmeel de hoeveelheid testosteron en LH verhoogt. Hoe dat gebeurt is niet uit het onderzoek af te leiden. De wetenschappers wilden weten of vlaszaad, dat in steeds meer supplementen wordt verwerkt, de mannelijke voorplanting ontregelt.

De onderzoekers gaven zwangere ratten voer dat voor 20 procent of 40 procent uit vlaszaad bestond, of voor 13 procent of 26 procent uit vlasmeel. Nadat de dieren waren bevallen, gaven de wetenschappers de jongen zeventig dagen lang hetzelfde dieet. De bevindingen hebben betrekking op die jongen.
Vlas is niet gevaarlijk, ontdekten de onderzoekers. De kwaliteit en aanmaak van de zaadcellen, het gewicht van de zaadballen en de zaadleiders en de testosteronconcentraties in de geslachtsorganen veranderde niet.
Wel steeg in de beide vlaszaadgroepen de aanmaak van het stuurhormoon LH, dat de zaadballen aanzet om meer testosteron aan te maken. In de groep waarvan het voer voor 26 procent uit vlasmeel bestond, stegen zowel de LH als het testosteron. Door het malen van het zaad wordt op opneembaarheid van de actieve stoffen waarschijnlijk groter. Daarnaast verminderde het gewicht van de prostaat in alle groepen.
De resultaten lijken te wijzen op de aanwezigheid van pseudo-hormonen, misschien wel pseudo-androgenen, in vlas. Of je door suppletie met [Link niet meer beschikbaar] hetzelfde kunt bereiken is nog maar de vraag.
Bron
Sprando RL, Collins TF, Black TN, Olejnik N, Rorie JI, Scott M, Wiesenfeld P, Babu US, O'Donnell M. The effect of maternal exposure to flaxseed on spermatogenesis in F(1) generation rats. Food and Chemical Toxicology, april 2000, 38(4), blz. 325-334.
Tekst: Willem Koert, Ergogenics
 
Nog een voordeel van lijnzaad.

Het nut van lijnzaad

Lijnzaad is een voor consumptie zelden gebruikt zaad dat tjokvol omega-3 vetzuren en cholesterolverlagende vezel zit. Lijnzaad is tevens een goede bron van calcium, ijzer, niacine, fosfor, vitamine E en aminozuren. In de meeste reformwinkels en tegenwoordig ook de supermarkt is lijnzaad gewoon te koop. Je kunt kiezen uit hele of gebroken lijnzaadjes en lijnzaadolie. De olie kun je niet verhitten en is minder lang houdbaar dan de zaadjes en bovendien dragen de vezels van de zaadjes ook nog bij aan een goede stoelgang (omdat die (en vezels in zijn algemeenheid) water aan zich binden en daardoor helpen om de ontlasting zachter te maken). Ik kies dus altijd voor de (gebroken) zaadjes, maar ieder zijn voorkeur. Het voordeel van de gebroken zaadjes ten opzichte van de hele is weer dat je lichaam de vitaminen, mineralen en omega-3 vetzuren die in het zaadje zitten, beter kan opnemen als de zaadjes al gebroken zijn.

Lijnzaad heeft een milde nootachtige smaak. En is daarom goed te gebruiken bij vele gerechten.

Receptideeën:
Ik gooi standaard een lepel gebroken lijnzaad door mijn ontbijt (pap of yoghurt met muesli) en mijn shakes (na het sporten). Ook kluts ik altijd een lepel door mijn roerei, door mijn roerbak gerechten en strooi ik het over mijn sla. Ten slotte doe ik altijd een paar lepels door mijn broodmix als ik zelf brood bak.

Dan nog wat technische achtergrondinformatie voor de liefhebber

Lijnzaad is samengesteld uit:
• 41 % olie, waarvan 48 % van het ALA-type is (verlaagd het slechte cholesterol),
• ongeveer 40 % voedingsvezels (30 % onoplosbare en 10 % oplosbare)
• 26-28 % eiwitten
• mineralen en vitamines w.o. 50 % van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid kalium en magnesium per 50 gram.

Waarschuwing:
Lijnzaad moet met voorzichtigheid worden genomen tijdens de zwangerschap. Wanneer u niet zeker bent of lijnzaad geschikt is voor, neemt u dan contact op met uw huisarts.

Bronnen: Het boek ‘het Wasborddieet, van David Zinczenko & Ted Spiker) en www.gezondheid.infoblog.be/412/wat_is_lijnzaad
 
De vraag is of dat ook bij mensen gebeurd natuurlijk.
 
jammer dat ik je geen karma kan geven :D
 
Lijnzaad doet het mannelijke prostaat groeien. Dat is weer wat het tegendeel beweerd.

Overigens vind ik lijnzaad niet te vreten, zo ontiechelijk smerig. Dan eet ik nog liever een avond bij me schoonmoeder...
 
Lijnzaad doet het mannelijke prostaat groeien. Dat is weer wat het tegendeel beweerd.

Overigens vind ik lijnzaad niet te vreten, zo ontiechelijk smerig. Dan eet ik nog liever een avond bij me schoonmoeder...
Hmh..ik weet niet of gebroken lijnzaad dat ook wel doet maar je hebt inderdaad gelijk dat lijnzaadolie het mannelijke prostaat kan verhogen.

Zie het volgende stukje.

Onderzoekers: Geen lijnzaadolie voor mannen

Mannen kunnen beter geen lijnzaadolie gebruiken. Dat zegt William Marley van Marshall University. Het supplement verhoogt de kans op prostaatkanker.



alfa.gif


William Marley is een voorstander van het gebruik van supplementen. Vroeger adviseerde hij het gebruik van lijnzaadolie, dat een precursor van de omega-3-vetzuren bevat, aan mensen met diabetes en hart- en vaatziekten. Omega-3-vetzuren zijn dan wel goed voor het cholesterol en de insulinehuishouding, maar de aanwijzingen stapelen zich op dat alfa-linoleenzuur de groei van prostaatkanker versnelt. Marley vindt dan ook dat mannen het supplement niet moeten gebruiken.

Marley, die zijn uitspraken doet in de Amerikaanse krant Herald-Dispatch, heeft een tweetal andere wetenschappers om advies gevraagd: Charles Myers, die onderzoek deed naar de impact van alfa-linoleenzuur op de prostaat, en Dean Ornish, die onderzoek heeft gedaan naar de impact van levensstijlfactoren op het hart. Beiden adviseerden mannen visolie te gebruiken, en de flaxoil of de lijnzaadolie te laten staan.(1)

Dat alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker verhoogt is al meerdere opgedoken in studies.

In 1993 publiceerde de groep van Walter Willett een onderzoek onder 50.000 gezonde Amerikaanse mannen in de gezondheidszorg. Daarvan bleken er in een periode van twee jaar 126 prostaatkanker in een gevorderd stadium te hebben. Toen de onderzoekers keken naar de dieetgegevens van de mannen, bleek dat een hoge inname van dierlijk vet de kans op kanker verhoogde. De inname van alfa-linoleenzuur deed dat ook.(2)

Later stuitten andere onderzoekers op hetzelfde verband. Ook zij vonden dat mannen die veel alfa-linoleenzuur binnenkregen twee tot drie keer meer kans op kanker hadden dan mannen met een lage inname.(3) (4) De consequenties voor gebruikers van lijnzaad zijn ernstiger dan die getallen doen vermoeden. De mannen in de studies kregen hun alfa-linoleenzuur vooral uit vlees. Het ging om hoeveelheden die in het niet vielen bij wat een lijnzaadgebruiker binnenkrijgt.

In de meest recente epidemiologische studie maken onderzoekers uit Uruguay de balans op. Inclusief hun onderzoek - waaruit bleek dat een hoge inname van alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker bijna vervijfvoudigt - hebben onderzoekers zes keer naar alfa-linoleenzuur gekeken. Vijf keer is er een positief verband gevonden. De onderzoekers uit Uruguay konden trouwens aantonen dat ook alfa-linoleenzuur uit plantaardige bronnen de kans op prostaatkanker verhoogt.

1. William Marley. Flaxseed oil supplement may be harmful to men. The Herald-Dispatch, 16-1-2004. [Link] Charles Myers waarschuwt al langer tegen lijnzaadolie. Vaak krijgt hij dan mail van lezers die wijzen op de talloze expert die lijnzaad juist adviseren als middel tegen prostaatkanker. In een bericht voor kankerpatiënten verzucht hij dat bijna alle studies naar mensen er nu eenmaal op wijzen dat alfa-linoleenzuur de kans op het ontstaan en het uitzaaien van prostaatkanker verhoogt. Charles Myers. Alpha-Linolenic Acid. Prostate Forum February 2000 (published August 2000) V5:2,7-8. [PDF]
2. Giovannucci E, Rimm EB, Colditz GA, Stampfer MJ, Ascherio A, Chute CC, Willett WC. A prospective study of dietary fat and risk of prostate cancer. J Natl Cancer Inst. 1993 Oct 6; 85(19): 1571-9. [PubMed]
3. Gann PH, Hennekens CH, Sacks FM, Grodstein F, Giovannucci EL, Stampfer MJ. Prospective study of plasma fatty acids and risk of prostate cancer. J Natl Cancer Inst. 1994 Feb 16; 86(4): 281-6. [PubMed]
4. Ramon JM, Bou R, Romea S, Alkiza ME, Jacas M, Ribes J, Oromi J. Dietary fat intake and prostate cancer risk: a case-control study in Spain. Cancer Causes Control. 2000 Sep; 11(8): 679-85 [PubMed]
5. De Stefani E, Deneo-Pellegrini H, Boffetta P, Ronco A, Mendilaharsu M. Alpha-linolenic acid and risk of prostate cancer: a case-control study in Uruguay. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev. 2000 Mar; 9(3): 335-8. [PubMed] [Volledig artikel]
 
Hoe en hoeveel pak jij die lijnzaad dan Yoshumba? Gewoon zo naar binnen werken, of onder wat melk of tussen de havermout ofzo?
 
Hoe en hoeveel pak jij die lijnzaad dan Yoshumba? Gewoon zo naar binnen werken, of onder wat melk of tussen de havermout ofzo?
Is te zien hoeveel kcal je wilt natuurlijk en hoe jouw lichaam op lijnzaad reageert, het heeft een behoorlijk effect op de stoelgang (positief als je het met mate neemt).

Ik neem meestal bij mijn kwark zo'n 2 à 3 eetlepels, niet te veel, niet te
weinig:thumbup:

Maar je kan het ook op je boterham strooien of gewoon tussen je havermout doen idd. wees creatief!:D
 
Is te zien hoeveel kcal je wilt natuurlijk en hoe jouw lichaam op lijnzaad reageert, het heeft een behoorlijk effect op de stoelgang (positief als je het met mate neemt).

Ik neem meestal bij mijn kwark zo'n 2 à 3 eetlepels, niet te veel, niet te
weinig:thumbup:

Maar je kan het ook op je boterham strooien of gewoon tussen je havermout doen idd. wees creatief!:D

Dus savonds voor je gaat slapen neem ik aan? Dit voor de vetten die erin zitten, of?
 
Dus savonds voor je gaat slapen neem ik aan? Dit voor de vetten die erin zitten, of?
Jep, meestal is dit 's avonds voor het slapengaan, voor de vertraagde opname van de eiwitten en de vetten natuurlijk.
 
Je bent nog steeds een ecto.
Dat is een feit...ik kan er niets aandoen dat ik begonnen ben van 56kg en nu (na 5 maand) op 67kg zit...overigens heb ik nog geen nieuwe foto's geplaatst dus weet ik niet hoe jij me nu kan beoordelen...

Commentaar geven op een jongen van 15 jaar...:rolleyes:
 
Erg interessant Yosh, denk dat ik het ook eens in mijn voedingsschema ga gooien!
Waar haal jij je gebroken lijnzaad? Aldi/colruyt?
 
Erg interessant Yosh, denk dat ik het ook eens in mijn voedingsschema ga gooien!
Waar haal jij je gebroken lijnzaad? Aldi/colruyt?
In de colruyt is het zeker te vinden. Aldi denk ik niet.
 
Lijnzaadolie haal je gewoon bij de reformwinkel, en gebroken lijnzaad in het zonnatura vak bij de supermarkt.
 
Enig idee wat het doet bij vrouwen? Ook een verhoogde testosteron aanmaak?
Afgezien van de voedingswaarde nog voor- of nadelen?
 
Is toch al langer bekend dat de lignanen in lijnzaad(olie) goed zijn voor de T productie ? Was bij de introctie van lijnzaadolie als supplement al 1 van de zaken waar reclame mee werd gemaakt.
 
Is het lekker?
 
Back
Naar boven