XXL Nutrition

Conditie in de Cut (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Anoniem_1989_9

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
26 jun 2008
Berichten
6.231
Waardering
58
Lengte
1m78
Massa
70kg
Vetpercentage
13%
Ik vroeg me af n.a.v een artikel in de Sport&Fitness uit 2007 (Weet even niet meer welk artikel maar probeer deze hier te krijgen) dat ging over Conditie op later leeftijd.

Het ging over een Prof Bokser, die vertelde dat hij rond de 35 jaar? was begonnen met conditietraining (Had vroeger wel intensief gesprint enzo maar nooit echt conditie training gedaan), ook was hij waarscheinlijk op iets latere leeftijd begonnen met boksen, daarvoor enkel KT, na een paar weken ging het lekker.. Hij begon het te merken, hij kon al iets langer lopen als eers. Vervolgens nodigde deze een vriend uit die jaren geen sport had beoefend, maar vroeger wel heel fanatiek aan het sporten was, vooral conditioneel, om een keer met hem mee te lopen, met het idee dat ik deze jongeman er eens lekker uit ga lopen..

De eerste honderd meter gingen ze samenop, hij dacht, hahaa, voor korte duur, maar de beste man die nog al vele jaren geen sport had beoefend liep hem er op een gegeven moment eruit!

Wat bleek dus uit testen, dat deze man vroeger een goede conditie had opgebouwd, en deze 'bewaard' is gebleven.

Nu heb ik drie vragen:

1) Is het zo dat als je een goede conditie hebt (Zoals JEFFA, die veel sport, ook in de bulk, dat je dan moeilijker afvalt als je in de cut gaat, omdat je conditie zo veel beter is?)
2) Is het zo als je conditie vergiert is dat je dan sneller afvalt (Meer energie verbruikt) als je begint met lopen?
3) Stel je werkt in de bulk naast je lichaam ook aan conditie, zal dit de vetverbranding in de weg staan (Lees, minder vetverbranding) als je gaan cutten en extra cardio invoegd?

Groetjes,

Henk
 
interessant, ben ik ook wel benieuwd naar..
 
Volgens mij kan je juist makkelijker afvallen.
Een goede conditie gaat gepaard met een sterkere & ruimere hart, die veel beter bloed kan rondpompen. Mede daardoor kan je dus meer intens gaan trainen. 80% van de max hartslag van iemand met een goede conditie is hoger dan 80% van de hartslag van iemand met een baggere conditie. Stel de ene rent met 10km/h wanneer die op 80% zit en de andere 8km/h. De ene met een betere conditie heeft meer arbeid geleverd dan de ander.
Tenzij een betere conditie betekent dat je efficiënter omgaat met energie zou je er dus vanuit kunnen gaan dat een betere conditie zorgt voor sneller vetverbranding.
(dan nog niet meegerekent dat de kans op blessures kleiner is, je sneller herstelt en langer kunt trainen)
Al zou je efficiënter omgaan met energie vanwege een goede conditie, het feit dat de kans op blessures kleiner wordt is voor mij persoonlijk al genoeg om mijn conditie op peil te houden.
 
Conditie maakt niets uit voor het verbruik van calorieën... je beweegt je wellicht een fractie efficiënter minder lichaamsdelen die overbodige bewegingen maken), maar verder moeten er evenveel kilo's met evenveel snelheid over even grote afstand verplaatst worden met dezelfde beweging. ... evenveel arbeid = evenveel energie (natuurwet).

Hardlopen heeft naast bewegings-efficientie ook te maken met spiervezels. Veel slow twitch en je bent een betere duurloper die door kan blijven gaan, veel fast twitch en je bent een betere sprinter die snel moe is. Daarnaast zijn sommige mensen (spieren) ook beter gewend aan uithoudings-vereisten van een lange duurloop dan (die van) anderen.

Ik denk dat een beetje uithoudingsvermogen opgebouwd in de bulk alleen maar zorgt dat je makkelijker (langer / sneller) kunt cardio-en in de cut, waardoor je dus meer calorieën verbrand.
 
3) Stel je werkt in de bulk naast je lichaam ook aan conditie, zal dit de vetverbranding in de weg staan (Lees, minder vetverbranding) als je gaat cutten en extra cardio invoegd?

als je in de bulk al cardio doet, hoeft er zoiezo minder af. + je kan in de cut meteen volgas cardio implementeren (2uur per dag oid)

iemand met een slechte conditie zal het eerst op moeten bouwen!

+ als je conditie beter is zal je sneller lopen, stel je loopt een uur, dan is je rondje gewoon groter wanneer je een betere conditie hebt! (je hebt ook meer verbrand aangezien je meer arbeid verricht hebt dan wanneer je een klein rondje had gelopen vanwege een slechte conditie)
 
Heb een beetje gezocht ofdat je door een betere conditie efficiënter met energie zou omgaan, helaas meeste info dat je krijgt is over hoe je een betere conditie verkrijgt etc.
Is er iemand die wat meer informatie erover heeft kunnen vinden? Ik kan redenen bedenken waarom je efficiënter zou zijn (Verwijding van (slag)aders, meer energie opgeslagen in spieren, betere zuurstof opname, minder "verstoppingen" in je aders etc), maar ook waarom je lichaam juist minder efficiënt zal omgaan met energie (hogere metabolisme, eeerm...).
Nadenken over zulke dingen kom je niet ver mee, iemand een onderzoekje kunnen vinden?
 
Ow hier ben ik ook echt benieuwd naar! Want in het geval dat je beter cardio kunt laten vallen in de bulk om in de cut weer sneller vet te kunnen verbranden, doe ik dat gewoon want hoe meer kaarten je kunt spelen hoe handiger lijkt mij! ;)
 
Ik merk dat ik juist sneller afval als mijn conditie goed is doordat ik dan meer aan kan en dus ook alles een tandje hoger zet.
 
Back
Naar boven