Ga Terug   DutchBodybuilding.com forum > Hoofdfora > Wetenschap

Antwoord

Topic opties
Oud do 27 mrt 2008, 20:55   #1
Competitive Bodybuilder

den_dimi's Avatar

Aangemeld: feb 2004
Leeftijd: 25
Geslacht: M
Stats:
Een buik op drie weken tijd?  

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat drie weken minder lichaamsbeweging volstaat om het buikvet te doen toenemen en om het lichaam anders te doen reageren op voeding en de absorptie ervan.

Minder actief
Het Zweedse onderzoek werd uitgevoerd bij tien gezonde mannen die actief, maar niet sportief waren: minder dan twee uur sport per week, maar meer dan 6000 stappen per dag (het aangeraden minimum bedraagt 5000 stappen per dag). De mannen werd gevraagd om minder fysiek actief te zijn gedurende drie weken. Het doel? Statistieken maken duidelijk dat regelmatige lichaamsbeweging het risico op een aantal ziekten doet dalen, maar men kon nog niet bewijzen dat minder bewegen een directe impact had op het functioneren van het lichaam.

Een buik in geen tijd
Het resultaat was duidelijk. Na drie weken minder bewegen, zagen de proefpersonen hun buikvet (het vet aan de binnenkant van het abdomen) toenemen met 7%. En het is precies dat vet dat verantwoordelijk is voor een verhoogd risico op cardiovasculaire aandoeningen. Het vet mag niet verward worden met onderhuids vet dat tussen de huid en de spier zit. Dat vet stoort wel meer omdat het in het oog springt. Het onderhuids vet nam niet toe. De proefpersonen leken na drie weken niet dikker dan voordien.

Een veranderd lichaam
Het intra-abdominaal vet is niet de enige parameter die drie weken lang geëvalueerd werd. De onderzoekers bestudeerden ook hoe de proefpersonen reageerden op voeding. Ook op dit vlak waren de onderzoeksresultaten duidelijk. Na drie weken zonder fysieke activiteit is het lichaam minder gevoelig voor insuline, het hormoon dat het suikergehalte in het bloed regelt. De hoeveelheid vetten in het bloed na een vetrijke maaltijd, neemt toe na de periode van inactiviteit.

Niet de hoeveelheid telt, wel de regelmaat
Het is dus niet zo dat het lichaam zich lang herinnert hoe actief het in het verleden was. Een paar inactieve dagen volstaan om een meetbaar effect te veroorzaken in het lichaamsgedrag. Maar het is ook zo dat de proefpersonen géén bovenmenselijke inspanningen leverden, minder dan twee uur sport per week, wat voor iedereen haalbaar is. Ook mensen die niet veel bewegen kunnen een kwartier of twintig minuten per dag aan lichaamsbeweging doen, toch!?

Journal of the American Medical Association (19 maart 2008) ; WebMD - Better information. Better health.
A gentleman with the unique skill of "Breaking In" Woman to the act of anal sex for their first time. Generally, causing the women to develop a great liking to the act, therereby creating what is otherwise known as "Ass Mongers" out of the women.

Marriage : It's an agreement in which a man loses his bachelor degree and a woman gains her masters.
Divorce : Future tense of Marriage.
Yawn : The only time some married men ever get to open their mouth.
den_dimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud ma 14 apr 2008, 20:21   #2
3XL
Super Moderator
Super Moderator

3XL's Avatar

Aangemeld: apr 2002
Stats:
Re: Een buik op drie weken tijd?  

Waar heb je dit vandan? Ik ben namenlijk erg benieuwd naar de voedinginame en kan op JAMA alleen het extract krijgen waar niet veel instaat.

JAMA -- Metabolic Responses to Reduced Daily Steps in Healthy Nonexercising Men, March 19, 2008, Olsen et al. 299 (11): 1261

Uit een Amerikaans onderzoek blijkt dat drie weken minder lichaamsbeweging volstaat om het buikvet te doen toenemen en om het lichaam anders te doen reageren op voeding en de absorptie ervan.

Minder actief
Het Zweedse onderzoek werd uitgevoerd bij tien gezonde mannen die actief, maar niet sportief waren: minder dan

Wat is het nou?

©3XL ®2000

The only easy day was yesterday...............Life is hard, so am I

Geloof niets, probeer alles
3XL is offline   Met citaat antwoorden
Oud ma 14 apr 2008, 23:17   #3
Novice

Aangemeld: nov 2007
Stats:

Dat is geen rocket science.

Minder beweging = calorie overschot = (buik)vet opslaan.
Johnny88 is offline   Met citaat antwoorden
Oud vr 18 apr 2008, 16:28   #4
Competitive Bodybuilder

den_dimi's Avatar

Aangemeld: feb 2004
Leeftijd: 25
Stats:

origineel http://www.e-gezondheid.be/nl/tijdsc...59-310-art.htm

heb zelf op JAMA ook geen duidelijk link gevonden :S
A gentleman with the unique skill of "Breaking In" Woman to the act of anal sex for their first time. Generally, causing the women to develop a great liking to the act, therereby creating what is otherwise known as "Ass Mongers" out of the women.

Marriage : It's an agreement in which a man loses his bachelor degree and a woman gains her masters.
Divorce : Future tense of Marriage.
Yawn : The only time some married men ever get to open their mouth.
den_dimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud vr 2 mei 2008, 22:29   #5
Cool Novice

Aangemeld: jan 2007
Leeftijd: 22
Stats:

misschien raar ma als ik me 2 dagen helemaal lam heb gevreten aan fast food heb ik al het idee dat mijn buik gegroeid is.
Kaliber is offline   Met citaat antwoorden
Oud vr 2 mei 2008, 22:37   #6
Dutch Bodybuilder

laRock's Avatar

Aangemeld: apr 2008
Leeftijd: 21
Stats: 1m78 91kg 16%

Citaat:
Origineel gepost door Kaliber Bekijk Post
misschien raar ma als ik me 2 dagen helemaal lam heb gevreten aan fast food heb ik al het idee dat mijn buik gegroeid is.
+1
laRock is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 14 mei 2008, 19:48   #7
Dutch Bodybuilder

Faja's Avatar

Aangemeld: okt 2006
Leeftijd: 31
Geslacht: V
Stats:

Citaat:
Origineel gepost door Kaliber Bekijk Post
Faja is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Bookmark topic

Topic opties

Postregels