| | |||||||
| Registreren | FAQ | Ledenlijst | Sociale groepen | Kalender | Zoeken | Posts van vandaag | Markeer forum als gelezen |
![]() |
| | Topic opties |
| | #1 |
| Cool Novice Aangemeld: apr 2009 Locatie: Malta Leeftijd: 22 Geslacht: M
Stats: Karma: |
Ik vraag me af; maakt het werkelijk veel uit om sets achtereenvolgens te doen met telkens 1 tot 3 minuten rust afhankelijk van het trainingsschema (bv. MAX-OT) tegenover een cirkel te maken tussen de verschillende oefeningen: oef 1 set 1, oef 2 set 1, oef 3 set 1, oef 1 set 2, oef 2 set 2, etc... Ik merk namelijk dat bv. 2 minuten rust niet voldoende is voor een spiergroep om volledig te herstellen en terug het voorgaande gewicht met hetzelfde aantal reps te doen, daarom heb ik de voorkeur voor de cirkelmethode. De vraag is dus, zijn er echte studies en feiten die aantonen dat de 1ste methode beter is? |
| | |
| | #2 |
| Ripped Bodybuilder | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
nu we daar toch over bezig zijn ben ik ook wel benieuwd naar het krachtsverschil in setjes met verschillende rust periodes iemand die 3 X 8 met 1 minuut rust tussen setje of iemand die 3 X 8 doet met 3 minuten rust setje en wie ontwikkeld er meer kracht of meer stamina
__________________ Stats: 1 X 150 bench 1 X 190 squat 1 X 225 deadlift -----------------+ 565 2 X CoC 3 |
| | |
| | #3 | |
| ... Aangemeld: sep 2007 Locatie: Nederland Geslacht: M
Stats: Karma: | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
Citaat:
Misschien iemand die daar meer verstand van heeft? | |
| | |
| | #4 |
| Huge Freak Aangemeld: feb 2008 Locatie: Nederland Geslacht: M
Stats: Karma: | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
Met kortere rustpauzes train je meer op sarcoplasmatische hypertrofie, volume v.d. spieren dus. Met langere rustpauzes 'laden' de spieren zich weer op, en zo heb je dus weer meer kracht: myofibrille hypertrofie.
|
| | |
| | #5 |
| Ripped Bodybuilder | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
defineer is korte rustpauzes en langere rustpauzes
__________________ Stats: 1 X 150 bench 1 X 190 squat 1 X 225 deadlift -----------------+ 565 2 X CoC 3 |
| | |
| | #6 |
Mwah.. wat is kort... denk aan 30 sec. tot 1 min. Lang is meer dan 1.5 min. denk ik zo. |
| | |
| | #7 |
| Monstrous Giant Aangemeld: aug 2006 Locatie: Nederland Leeftijd: 21 Geslacht: M
Stats: 1m50 160kg 1% Karma: | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
Een minuut of 2 is het beste denk ik.Te snel verlies je kracht mee.
|
| | |
| | #8 |
ik heb eigenlijk altijd op de 1 minuut gezeten kracht toename vind ik anders niet zo verkeerd zou der meer uithalen met langere rust tussen sets ?
| | |
| | #9 | |
Citaat:
Test maar eens.. | |
| | |
| | #10 | |
| Tuned Ecto Aangemeld: aug 2004 Locatie: Nederland Geslacht: M
Stats: 1m50 n/b ? Karma: | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
Citaat:
De vraag hoe lang is afhankelijk van de factor die je het hardst nodig hebt om de set zo optimaal mogelijk te kunnen maken. Simpel gesteld, is het type training wat je doet, het aantal reps per set e.d. meer afhankelijk van: * metabole/energetische factoren = resynthese atp e.d. (zoals bij BB) dan kun je meestal toe met relatief korte rustpauzes (1-2 min bijv.) * Neurologisch, motorische efficientie zoals bij maximale kracht, low rep sets (Pl en gewichtheffen) dan zijn in de regel langere pauzes noodzakelijk (3-5 min.) om de hele elektrolietenhuishouding weer op orde te krijgen. Bij afwisselingen van verschillende oefeningen, zoals circuits en antagonistische supersets, wordt herstel positief gestimuleerd (door neurologische inhibitie van de antagonist bijv.) en kun je vaak meer sets in minder tijd doen. | |
| | |
| | #11 | |
Citaat:
Niet UCP maar atp dus, in mijn post. | |
| | |
| | #12 | |
Stats: 1m50 n/b ? Karma: | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
Citaat:
Je kunt rustpauzes niet op deze manier 1 op 1 koppelen aan een bepaald soort hypertrofie. Als ik 8 sets van 2-3 reps met 85% 1RM doe pauze stijl, met bijv, 20-30 sec rust (wat toch echt "kort" mag worden genoemd) tussen de setjes, dan zal de eventuele hypertrofie die daardoor gestimuleerd wordt toch echt myofibrillair zijn. Als ik twee moordende sets van 50 doe met 40% 1RM en 3 minuten rust er tussen (relatief lang), dan zal eventuele hypertrofie wellicht met op het sarcoplasma plaatsvinden. Maw. type hypertrofie is inderdaad wel voornamelijk op volume gebaseerd, maar nog veel meer op aantal reps per set en als belangrijkste factor intensiteit/gewicht. Laatst aangepast door harpep : vr 24 apr 2009 om 17:00 | |
| | |
| | #13 | |
| Huge Freak Aangemeld: mei 2007 Locatie: Nederland Leeftijd: 24 Geslacht: M
Citaat:
Hoe denk jij hier over dan?
__________________ The sound, face and mine of today is more relative to the hope of tomorrow and the reality of destruction than the blind who cannot see their children for fear and division. Something that grew and related five reflections of today's children... | |
| | |
| | #14 | |
Citaat:
3-5 minuten voor pure krachtsets (1-5x>80% 1RM) daarbij opgemerkt dat het leveren van maximale kracht van meer factoren afhankelijk is dan alleen herstel ATP en dat dit ook iets langer duurt. 1-2 minuten voor meer krachtuithoudingsvermogen georienteerde training ( 6-20 reps < 80% 1RM) Laatst aangepast door harpep : vr 24 apr 2009 om 17:09 | |
| | |
| | #15 | |
| Monstrous Giant Aangemeld: apr 2007 Locatie: Naast de buren Leeftijd: 25 Geslacht: M
Citaat:
edit: ik vind niets Maar het kwam er inderdaad op neer dat 2 minuten rust genoeg is, maar voor volledige kracht terug te hebben 5 minuten nodig zijn
__________________ http://www.dailymotion.com/video/x3u...du-n-problem-y Laatst aangepast door Maiskorrel : vr 24 apr 2009 om 17:17 | |
| | |
| | #16 |
__________________ In een land, hier heel ver weg vandaan is Koning Skinnie de baas. Dat land heet Ectoland en er mogen alleen ecto's wonen, want dan is Skinnie de sterkste... en de mooiste en de gespierste en de knapste.... |
| | |
| | #17 |
| Advanced Bodybuilder | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
Toen ik begon met trainen met korte rustpauzes (<1 minuut), ongeveer 1 jaar geleden, ging mijn fysiek enorm vooruit: meer spiervolume, droger, harder. Sindsdien doe ik niet anders meer. Iedereen die echt een goed fysiek wil bouwen kan ik het aanraden. Voor kracht is het minder effectief denk ik..
|
| | |
| | #18 |
| Mixed Martial Artist | Re: Hoe belangrijk is een exacte lengte van de rustperiode tussen sets
Misschien interessant (niet alleen het onderzoek, maar de hele discussie): Rust tussen de setjes: Het maakt niks uit!
__________________ "Our strenght grows out of our weaknesses" |
| | |
| | #19 | |
| Monstrous Giant Aangemeld: apr 2007 Locatie: Naast de buren Leeftijd: 25 Geslacht: M
Citaat:
__________________ http://www.dailymotion.com/video/x3u...du-n-problem-y | |
| | |
| | #20 | |
| Cool Novice Aangemeld: aug 2006 Locatie: Nederland Geslacht: M
Citaat:
Het is wel dat ervaren sporters minder rust nodig hebben, dus verschil tussen myofibrille hypertrofie en sarcoplasmatische hypertrofie wordt ook steeds kleiner om te ontdekken Ik zou dan ook rust houden van 1 - 1,5 minuut... werking volgens doktoren trainingsleer: ATP - CRP - Anaerobe - Aerobe | |
| | |
![]() |
| Bookmark topic |
| Tags |
| belangrijk, exacte, lengte, rustperiode, sets, tussen |
| Topic opties | |
| |