AndroidHealthClinic

Wat zijn snelle koolhydraten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lucas

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
16 okt 2003
Berichten
143
Waardering
0
Ik ben best wel een leek op het gebied van voeding. Dus kan iemand mijn vraag beantwoorden, namelijk wat zijn snelle koolhydraten? welke voedingsmiddelen?
Alvast bedankt.
 
Snelle koolhydraten zitten in veel sportdrankjes (carbo's, isostar end) maar ook fruit bevat deze koolhydraten. Wat ik ook gelezen heb op ergogenics is dat honing een goede bron is.
Deze snelle KH neem je dan ook pal na je training.
Tsjek deze link anders ff:[Link niet meer beschikbaar]
 
Suiker, chips, dextrose e.d.

Koolhydraten die snel door je lichaam verwerkt worden, waardoor je dus ook weer snel honger krijgt.
 
Koolhydraten met een hoge GI....

[Link niet meer beschikbaar]

chips overigens niet, zit te veel vet bij, en vet vertraagd de opname van koolhydraten. en fruit bevat veel fructose (beetje afhankelijk van het soort fruit) en da's ook niet zo heel snel (scoort maar 20 tegen 100 van de dextrose)

zie ook:
[Link niet meer beschikbaar]
http://www.glycemicindex.com/

Deze koolhydraten worden snel door het lichaam opgenomen, en hebben dan ook een hoge insuline piek tot gevolg. Dit KAN in sommige gevallen nuttig zijn (direct NA de training bijvoorbeeld), omdat insuline de koolhydraten dan snel je cellen binnen loodst, zodat spierafbraak voor de levering van energie gestopt kan worden (voor zover ik het dus meen te begrijpen).

W.
 
Ik denk dat de meesten hier dextrose na de training nemen. Kost niks en handig te mengen met een whey en/of creatine shake.
 
idd, dat is de enige die je eigenlijk moet aanschaffen.

alhowel je de rest eigenlijk moet kennen om die NIET te nuttigen:)

je dient voornamelijk complexe kh te eten gedurende de dag (havermout, rijst, volkoren/meergranen brood/ havermout, brinta, havermout, (zoete) aardappelen, havermout etc:)

en dan als snelle suikers idd dextrose/druivesuiker als bestandsdeel van je postworkoutshake icm wei in verhouding van 1(wei):2 (dextrose) evt met creatine, vit C en kaneel

@Tjibbe, ik dacht ook dat t niets koste maar blijkbaar kan je t niet zomaar uit t schap pakken en meenemen:dunno::D
 
Vergeet de havermout niet dandy!



:p
 
jinxx zei:
Vergeet de havermout niet dandy!



:p

Hey Jinxx je vergist je joh! havermout is ie niet vergeten! die staat er wel 4x in! :P









Hetgeen wat die 'ouwe' gozer vergeten is zijn die originele HAVERMOUT KOEKIES!! :D:D:D
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=10873

Dandy zei:
@Tjibbe, ik dacht ook dat t niets koste maar blijkbaar kan je t niet zomaar uit t schap pakken en meenemen :dunno: :D

Dat had ik vorige week zaterdag nou ook he! Kom ik zo Replay in de kalvertoren binnen en heb ik nou net de perfecte broek gevonden man! Dus ik zoeken naar die prijs en na zo'n 10 min kon mijn dag niet meer kapot man! (dat d8 ik toen dus..) want jah er zat geen prijskaartje op die broek (na 10 min zoeken....) en dus zal die wel GRATIS zijn.... Wil ik dus zo met mijn net nieuw gekozen broek naar buiten lopen krijg ik in no time een gummy knuppel mn aars in! (was ie dus toch nie gratis :D) bleek hij 459 pleuro's te kosten! en jah toen vroeg ik dus wanneer ik die Fiat punto die ik er voor die prijs bij zou krijgen zou kunnen komen ophalen :D
 
ik dacht altijd dat je die sportdrankjes met Snelle koolhydraten voor de training moest nemen voor meer energie, maar las dit op internet


Snelle koolhydraten kun je het beste eten na een training, deze zorgen namelijk voor een sterke stijging van de insulinespiegel in het bloed en daarmee ontstaat een sterke anabole (spier- en vetopbouwende) prikkel. Insuline is een anabool hormoon. Verder wordt er tegelijkertijd ook IGF afgegeven (Insuline Growth Factor), een groeihormoon dat zorgt voor spiergroei. Op het moment dat je net een training achter de rug hebt worden bij inname de snelle koolhydraten gebruikt om de glycogeenvoorraad in de spieren en de lever aan te vullen. En zorgen insuline en IGF voor spieropbouw. Op het moment dat je niet getraind hebt worden snelle koolhydraten voor een groot deel omgezet in vetten en zorgt insuline voor vetopslag! Het is wel aan te bevelen vaker fruit te eten omdat fruit nog steeds een goede bron van vezels,vitamines, en mineralen bevat.

bron: goede voeding.nl
 
Laatst bewerkt:
Dextrose wordt voornamelijk gebruikt als bron voor snelle koolhydraten. Deze worden dan genomen na training. Ook eet men vaak fruit 's morgens om de (lever?)glycogeenvoorraden terug te vullen. Correct me if I'm wrong.
 
Back
Naar boven