MuscleMeat

Witte rijst vs zilvervliesrijst, wat is beter?

Bezoekers in dit topic

Jensz93

Cool Novice
Lid geworden
12 okt 2011
Berichten
34
Waardering
0
Lengte
1m81
Massa
75kg
Vetpercentage
13%
Hallo,

Dit is misschien een stomme vraag maar toch.

Ik heb met mijn vader een discussie gehad over rijst.

Ik had van dit forum vernomen dat ik zilvervlies rijst moet hebben (bruinen rijst)
En mijn vader beweerd dat ''zijn'' rijst (snelkookrijst van de c1000 huismerk) even goed is.

Door deze discussie ben ik gaan twijfelen.

Hier voedingswaarde van de rijst van mijn vader:

(per 100g)

Energie kJ 1480
kcal 350

Eiwitten 8g
kh 77 g
vetten 1g
 
Zilvervlies rijst wordt langzamer opgenomen waardoor je minder snel een overschot aan glycogeen hebt. Overschot wordt omgezet wordt in vet.
 
Bedankt!!
 
Hallo,

Dit is misschien een stomme vraag maar toch.

Ik heb met mijn vader een discussie gehad over rijst.

Ik had van dit forum vernomen dat ik zilvervlies rijst moet hebben (bruinen rijst)
En mijn vader beweerd dat ''zijn'' rijst (snelkookrijst van de c1000 huismerk) even goed is.

Door deze discussie ben ik gaan twijfelen.

Hier voedingswaarde van de rijst van mijn vader:

(per 100g)

Energie kJ 1480
kcal 350

Eiwitten 8g
kh 77 g
vetten 1g

Witte rijst bevat op papier minder micronutriënten en vezels, maar uit onderzoek blijkt toch dat de de zogenaamde hogere voedzaamheid van bruine rijst (of zilvervliesrijst) in de praktijk niet bewezen kan worden:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9302338


Puur wetenschappelijk gezien heeft je vader gelijk. Mijn mening is dat je gewoon de rijst moet nemen die jij lekker vindt. Verder maakt de GI ook geen bal uit, want je eet nooit alleen maar rijst, je eet er ook groenten, eiwit en vet bij. De totale GI van een maaltijd is wat telt.

Tot slot kan je perfect al je nodige micronutriënten en vezels uit groenten, fruit, en andere graanproducten halen. Heb je geen rijst voor nodig.

Maar een stomme vraag is het dus niet.
 
Back
Naar boven