Ga Terug  

DutchBodybuilding.com Forum

> Hoofdfora > Voeding

Antwoord

Topic Opties
Oud di 5 mei 2009, 23:51   #1
Cool Novice

Aangemeld: apr 2009
Leeftijd: 18
Geslacht: M
Stats:
Wie moet ik geloven???  

Ik vindt het behoorlijk verwarrend afentoe.
Me personalcoach,voedings experts, ziekenhuis,dieetist, Fysio therapeut.
Zeggen allemaal als je speiren wilt kweken geen eitwitten exstra nodig moet hebben omdat je die al binnen krijgt metje dagelijkse voeding.

Maar hier zeggen ze wel weer
Ik weet afentoe niet wie ik moet geloven.
Hier dit zegt voedingscentrum(experts op voeding dus)

In krachtsporten zoals bodybuilding, kogelstoten en gewichtheffen staat de ontwikkeling van spierkracht voorop. Naast grote spierkracht worden bij zogenaamde snelkrachtsporten zoals schaatsen (sprint), zwemmen (korte afstanden), sprinten (atletiek), skiën, boksen en turnen ook hoge eisen gesteld aan de snelheid waarmee bewegingen worden uitgevoerd. Hierdoor bevat het lichaam van de meeste krachtsporters meer spierweefsel en daardoor meer eiwit. Dit betekent een hogere eiwitstofwisseling (opbouw en afbraak van lichaamseiwit) en een iets hogere eiwitbehoefte dan gemiddeld.
Geen extra eiwit nodig
Krachtsporters hebben geen speciale eiwitrijke voedingsmiddelen of preparaten nodig. De gemiddelde voeding in Nederland bevat al meer eiwit dan wordt aanbevolen. Bovendien eten sporters meer omdat ze meer energie verbruiken. En met deze grotere hoeveelheid voedsel krijgen ze ook meer eiwitten binnen.
De meest bekende eiwitbronnen zijn de dierlijke producten zoals vlees, vis, kip, ei, kaas en melk. Ook eiwitten uit plantaardige producten worden omgezet in lichaamseiwitten; eiwitleveranciers zijn bijvoorbeeld granen, brood, peulvruchten, sojaproducten, noten en aardappelen. Eiwitten uit de voeding worden in het lichaam afgebroken tot aminozuren die op hun beurt weer gebruikt worden voor de opbouw van lichaamseiwitten. Aanvulling van de voeding met aminozuren in de vorm van capsules of poeder verbetert de sportprestaties niet en is ook niet bevorderlijk voor de gezondheid. Veel krachtsporters zijn zich er vaak niet bewust van dat een te royaal gebruik van eiwitrijke voedingsmiddelen kan leiden tot een te hoge energieopname waarbij het teveel wordt omgezet in vetweefsel.
Voldoende koolhydraten belangrijk
De angst voor koolhydraten als ‘dikmakers’ is volkomen onterecht. Ook tijdens de langdurige trainingen van krachtsporters zijn koolhydraten juist goede energieleveranciers. Voldoende koolhydraten in de voeding voorkomen dat het lichaam eiwitten als energiebron gebruikt. Het lichaam heeft de eiwitten nodig voor de spieropbouw.
Ook voor krachtsporters is het daarom belangrijk voldoende koolhydraatrijke producten te eten zoals brood, aardappelen, pasta (zoals spaghetti en macaroni), rijst en peulvruchten te eten.
Voor en tijdens het sporten
Ongeveer twee uur voor het sporten moet er niet meer gegeten worden. Tijdens het sporten is het belangrijk te blijven drinken. Als het sporten langer duurt dan een uur kunnen koolhydraatrijke tussendoortjes zoals fruit (een banaan is gemakkelijk en bevat veel koolhydraten), biscuits en snoep, preparaten als koolhydraatrijke dranken en halfvloeibare voeding, brood (krentenbol), ontbijtkoek zorgen voor voldoende energie.
Fitnessdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 00:04   #2
Competitive Bodybuilder

Geddie's Avatar

Aangemeld: feb 2008
Leeftijd: 19
Stats: 1m85 93kg 15%
Re: Wie moet ik geloven???  

Spier wordt opgebouwd uit eiwitten. Extra eiwitten eten om spier aan te zetten dus.
Geddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 00:29   #3
Ripped Bodybuilder
Gewichtheffer

MastaguyB's Avatar

Aangemeld: jul 2004
Leeftijd: 25
Stats: 1m85 106kg 21%
Bekijk Galerij (1 foto's)

Tja wat bedoelen ze met extra eiwit dan he. En nee als ecto zijnde 70 kilo heb je niet echt veel meer eiwit nodig als je al gezond (en extra) eet (schijf van 5). Aan 180 gr. eiwit heb je vaak al wel genoeg dan.
Maar geval is dat het overgrote deel dus niet die ''gemiddelde voedsel'' eet, maar veel junk.
MastaguyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 00:35   #4
Competitive Bodybuilder

Geddie's Avatar

Ik dacht dat de ADH eiwitten zogenaamd 50 gram per dag is. Dat is gewoon te weinig voor een krachtsporter, ook al weegt die 70 kg of minder.
Oud wo 6 mei 2009, 01:43   #5
Advanced Bodybuilder

Royze's Avatar

Aangemeld: mrt 2007
Leeftijd: 24
Stats: 2m20 150kg > 50%

Citaat:
Origineel gepost door Fitnessdude Bekijk Post
[Ongeveer twee uur voor het sporten moet er niet meer gegeten worden. .
Als je me dood wilt zien neervallen tijdens t pompen moet je me idd 2 uur voor trainen niets laten eten..

Stats per 30-11-09
DL:200
BP:170
SQ:240

Get big or die trying
Royze is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 02:09   #6
Cool Novice

Aangemeld: apr 2009
Leeftijd: 18
Stats:

Citaat:
Origineel gepost door MastaguyB Bekijk Post
Tja wat bedoelen ze met extra eiwit dan he. En nee als ecto zijnde 70 kilo heb je niet echt veel meer eiwit nodig als je al gezond (en extra) eet (schijf van 5). Aan 180 gr. eiwit heb je vaak al wel genoeg dan.
Maar geval is dat het overgrote deel dus niet die ''gemiddelde voedsel'' eet, maar veel junk.
Dus bedoel je dat de meeste hier vantevoren meer junkfood eten en daarom zo'n schema hebben ofdat. je met de schijf van 5 voldoende hebt?
Fitnessdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 03:17   #7
Advanced Bodybuilder

Giuseppe's Avatar

Aangemeld: mrt 2004
Leeftijd: 32
Stats: 1m78 80kg ?
Stuur een bericht via MSN naar Giuseppe

van extra eiwitten ga je echt niet dood, anders had al meer dan de helft van het forum een zombie-bestaan ....
maar net als alles, overdaad schaadt .... maar eer je aan overdaad zit moet je al heeeeeeel wat eiwitten tot je nemen.
Het is een makkelijke vorm van suplementeren van eiwitten op deze manier zonder al te veel vetten en koolhydraten erbij te moeten nemen.
Giuseppe is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 07:01   #8
Novice

Aangemeld: mei 2009
Leeftijd: 23
Stats:

Ik heb een vriendin A, en die was verliefd op een jongen. Maar die jongen B werd later verliefd op mij. en ik ook op hem. A had een filmavondje, en ik was niet uitgenodigt maar B wel, want ze zijn hele goede vrienden. ik had ondertussen al wat met B. A en B hadden elkaar gestreelt en bijna gezoent op dat filmavondje wat ik achteraf hoorde van A, die vertelde dat ze ook hadden gezoent. Maar B zei dat dat nooit was gebeurt. Ik heb nog een vriendin C en die hoorde van A dat B ook met een ander meisje zoent, maar dat kan nooit aangezien hij echt heel erg trouw is, en ik kan zoiets echt niet achter hem zoeken. Maar nu ontkent A ook hevig dat ze hebben gezonet, maar ik weet zeker dat ze dat wel heeft gezegt, en ze zegt het ook nog steeds tegen C omdat ze C meer vertrouwt dan mij omdat ik ben B heb. Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje snappen, en dat iemand mij kan vertellen wat ik moet doen, en welke stap ik moet ondernemen

Laatst aangepast door The Rock : wo 6 mei 2009 om 10:33
rangaraj1987 is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 08:53   #9
Massive Warrior

wazzup's Avatar

Aangemeld: mei 2003
Leeftijd: 44
Stats:

Citaat:
Origineel gepost door Fitnessdude Bekijk Post
Ik vindt het behoorlijk verwarrend afentoe.
Me personalcoach,voedings experts, ziekenhuis,dieetist, Fysio therapeut.
Zeggen allemaal als je speiren wilt kweken geen eitwitten exstra nodig moet hebben omdat je die al binnen krijgt metje dagelijkse voeding.
Dat ligt hem eraan hoeveel je al binnen krijgt met je "dagelijkse voeding".

maar voor een optimale groei is een verhoogde eiwit-inname wellicht gunstiger.

Dit is toch wel het minimum:
http://www.ergogenics.org/eiwit13.html
maar in een "standaard bankzitters voedingspatroon" is dat zelfs al niet te halen.
wazzup is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 10:11   #10
Huge Freak

DwarvenWarrior's Avatar

Aangemeld: nov 2008
Leeftijd: 30
Geslacht: V
Stats: 1m59 - -

Wat is een overdaad aan eiwitten?
Meer dan 50%? Meer dan 40%?
Dat staat dan weer nergens vermeld...
Ook niet wat je wel binnen zou moeten krijgen...
Als je je eigen voedingsschema er eens bij pakt, en gaat rekenen dan weet je zelf wel of je iets nodig hebt aan eiwitshakes.
Je kunt dus niet per definitie zeggen of het wel of niet nodig is.
Oud wo 6 mei 2009, 10:59   #11
Cool Novice

Aangemeld: apr 2007
Stats:

Tja verschilt per persoon natuurlijk wat je behoefte is... dat kan je weer berekenen etc.

2 uur voor het sporten niet eten? lol dan heb ik echt geen energie, no go!
willez is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 11:01   #12
Huge Freak

DwarvenWarrior's Avatar

Ik zorg over het algemeen dat ik een uur voor ik ga sporten klaar ben met eten, anders gooi ik alles er weer uit... Enige wat ik goed binnenhoud is water, EAS of een andere shake (CCG als pre-workout werkt voor mij ook niet).
Oud wo 6 mei 2009, 11:04   #13
Competitive Bodybuilder

Aangemeld: sep 2008
Leeftijd: 21
Stats:

pompom.

Gewoon eten. Niet te moeilijk doen met shakes en ander overpriced rotzooi. Knetterhard melk/brood/kwark/vlees/noten/brinta eten en je komt er wel.

Dat is het geheim, er niet te veel over nadenken.
EmileV is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 11:06   #14
Huge Freak

DwarvenWarrior's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door EmileV Bekijk Post
pompom.

Gewoon eten. Niet te moeilijk doen met shakes en ander overpriced rotzooi. Knetterhard melk/brood/kwark/vlees/noten/brinta eten en je komt er wel.

Dat is het geheim, er niet te veel over nadenken.
Zie hier het geheim: veel eiwitrijke producten eten.
Oud wo 6 mei 2009, 11:33   #15
Massive Warrior

wazzup's Avatar

Stats:

Citaat:
Origineel gepost door willez Bekijk Post
2 uur voor het sporten niet eten? lol dan heb ik echt geen energie, no go!
Ik heb wel eens 16 uur niet gegeten voor een workout... Ging prima. Zette zelfs PR's, maar kwam er wel snel achter dat je de training dan wel kort (maar intensief) moet maken en niet een langdurige training, want de koek was snel op (figuurlijk gesproken dus)
Oud wo 6 mei 2009, 11:49   #16
Advanced Bodybuilder

Royze's Avatar

Aangemeld: mrt 2007
Leeftijd: 24
Stats: 2m20 150kg > 50%

Citaat:
Origineel gepost door wazzup Bekijk Post
Ik heb wel eens 16 uur niet gegeten voor een workout... Ging prima. Zette zelfs PR's, maar kwam er wel snel achter dat je de training dan wel kort (maar intensief) moet maken en niet een langdurige training, want de koek was snel op (figuurlijk gesproken dus)
Zat je toen in de bulk of in de cut? Als ik in de cut 2 uur niets eet van te voren is het echt een no-go

Stats per 30-11-09
DL:200
BP:170
SQ:240

Get big or die trying
Royze is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 13:04   #17
Cool Novice

Aangemeld: apr 2007
Stats:

whoa respect wazzup
willez is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 13:08   #18
Dutch Bodybuilder

watchout's Avatar

Aangemeld: jul 2008
Leeftijd: 23
Stats:

intermittent fasting
watchout is offline   Met citaat antwoorden
Oud wo 6 mei 2009, 13:09   #19
Competitive Bodybuilder

Geddie's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door rangaraj1987 Bekijk Post
ik heb een vriendin a, en die was verliefd op een jongen. Maar die jongen b werd later verliefd op mij. En ik ook op hem. A had een filmavondje, en ik was niet uitgenodigt maar b wel, want ze zijn hele goede vrienden. Ik had ondertussen al wat met b. A en b hadden elkaar gestreelt en bijna gezoent op dat filmavondje wat ik achteraf hoorde van a, die vertelde dat ze ook hadden gezoent. Maar b zei dat dat nooit was gebeurt. Ik heb nog een vriendin c en die hoorde van a dat b ook met een ander meisje zoent, maar dat kan nooit aangezien hij echt heel erg trouw is, en ik kan zoiets echt niet achter hem zoeken. Maar nu ontkent a ook hevig dat ze hebben gezonet, maar ik weet zeker dat ze dat wel heeft gezegt, en ze zegt het ook nog steeds tegen c omdat ze c meer vertrouwt dan mij omdat ik ben b heb. Ik hoop dat jullie het verhaal een beetje snappen, en dat iemand mij kan vertellen wat ik moet doen, en welke stap ik moet ondernemen
Wtf!?
Oud wo 6 mei 2009, 13:23   #20
Massive Warrior

wazzup's Avatar

Stats:

Citaat:
Origineel gepost door Royze Bekijk Post
Zat je toen in de bulk of in de cut? Als ik in de cut 2 uur niets eet van te voren is het echt een no-go
Dit was in de cut. Dan zul je meer een korter programma hebben (ikke wel)

Citaat:
Origineel gepost door watchout Bekijk Post
intermittent fasting
Yep.
Antwoord

Bookmark topic

Tags
geloven???, moet

Topic Opties

Postregels