Fitness Seller

Voedingsschema IIFYM?

Bezoekers in dit topic

WaltS

Novice
Lid geworden
23 apr 2011
Berichten
26
Waardering
0
Lengte
1m78
Massa
74kg
Vetpercentage
14%
Hoi

Ik ben nu ongeveer een maand aan het trainen met een lichte bulk. Ik ben 1m78 en weeg 70kg. Ik eet ongeveer 2900 kcal voor deze clean bulk.

Nu, ik lees al een tijdje over het IIFYM-principe. Bijgevoegd vinden jullie mijn voedingsschema. Het avondeten is variërend maar meestal ligt dat rond de 700kcal zoals het voorbeeld. Nu heb ik een aantal vraagjes:

- bij het ontbijt eet ik altijd havermout, mag ik dit soms zomaar vervangen door andere cornflakes? Zolang ik aan dezelfde kcal blijf, verandert er eigenlijk weinig want ik haal mijn macro's (eiwitten en vetten) daar ook sowieso mee.

- Om 4 uur eet ik nogmaals een portie havermout. Dit zou ik soms graag vervangen door een koek (chocoladereep van zelfde aantal kcal). Ook hier weer de vraag: dit maakt dan helemaal niets uit voor mijn vorderingen/ gains?

- Zelfs heel mijn avondmaal kan ik dan vrij invullen uiteindelijk? Want als ik de rest zoals aangegeven eet, raak ik zonder mijn avondmaal al aan mijn macro's.

- Meestal haal ik na mijn avondmaal (zoals de voorbeeldmaaltijd) met een goed stuk vlees met voldoende vetten en eiwitten reeds mijn macro's. Volgens IIFYM is dan de kwark eigenlijk niet meer nodig. Dus ook hier weer die vraag, mag ik op zulke dagen de kwark gewoon door iets anders vervangen? (als ik dankzij een goed stuk vlees bij mijn avondmaal aan mijn nodige eiwitten (en vetten) kom?)

Dit lijkt me allemaal wat 'te vrij'. Ik kan de ene dag eens mijn havermout 's morgens vervangen door gesuikerde ontbijtgranen, de andere dag een stuk chocolade eten ipv de havermout om 16u, eens een pizza als avondmaal eten zolang ik rond de 7-800kcal blijf, de kwark vervangen door iets vrij naar keuze van zelfde aantal kcal als ik dankzij een avondmaal al aan men macro's zit?

Maakt dit dan helemaal niets uit? Andere suggesties, opmerkingen over het schema?
 

Bijlagen

  • Voedingsschema auto IIFYM.xls
    351,5 KB · Weergaven: 85
Als je je macros al kan halen is er ook geen reden om oppeens minder clean te gaan eten. Maar dat het kan is wel het idee van IIFYM ja. En ja dat is vooral gericht op je spier- en vetmassa, of gains. Voor algehele gezondheid moet je verder kijken dan je macro's.

Waar je het principe vooral voor kunt gebruiken is een maaltijd hier en daar een keertje aanpassen. Dus dat je je niet zo druk maakt als je eens een pizza eet bij iemand's verjaardag, als je je lunchtrommel vergeten bent, of moeite hebt een bulk in te richten met clean voedsel kun je een aantal maaltijden minder clean maken.

Zo kun je makkelijk maaltijden inrichting met enkel een kcal en proteine doel, en dan op het moment zelf uitzoeken welk voedsel binnen handbereik is om dat te bereiken. Voor mij is dat soms een broodje kipcorn of hamburger, en soms fruit met melk.

Daarbij kun je zeggen dat als je te strict bezig bent het kan zijn dat de mentale stress daarvan meer nadelen levert dan 1 keer per dag een snoep maaltijd. Denk dus aan de 80/20 regel.

Dieet voor gezondheid is erg ingewikkeld en onderzoek is vaak enorm discutabel. IIFYM maakt het principieel gezien makkelijk op je gains of vetverlies te letten.
 
Hier trouwens wat foto's van mij. Is dit een goede basis om te bulken of pas ik beter wat op ivm gainen van vet? Of ben ik mager genoeg om stevig te bulken (+500)?

2h70y04.jpg


vd3if9.jpg


11gm52s.jpg


Verder nog 1 vraagje over men voeding, ik tel bij men avondmaal altijd 15ml olijfolie. Ik ga daarvan uit omdat het vlees altijd gebakken wordt in een goede scheut olijfolie. Nu weet ik niet of de olie waarin het gebakken wordt daadwerkelijk 15 ml is in het klaar gerecht? Je kan toch niet uitgaan dat een gebakken kippefilet bijvoorbeeld geen olie opneemt? Maar anderzijds neemt het ook niet de gehele hoeveelheid olie op (deel verdampt, deel blijft in de pan). Wat denken jullie daarover?
 
Verder nog 1 vraagje over men voeding, ik tel bij men avondmaal altijd 15ml olijfolie. Ik ga daarvan uit omdat het vlees altijd gebakken wordt in een goede scheut olijfolie. Nu weet ik niet of de olie waarin het gebakken wordt daadwerkelijk 15 ml is in het klaar gerecht? Je kan toch niet uitgaan dat een gebakken kippefilet bijvoorbeeld geen olie opneemt? Maar anderzijds neemt het ook niet de gehele hoeveelheid olie op (deel verdampt, deel blijft in de pan). Wat denken jullie daarover?

over zulke hoeveelheden hoef je je echt geen zorgen te maken
 
Hm, ja ik weet niet. Een scheut olijfolie telt toch al snel 150kcal. Het is maar omdat ik op die 15ml olijfolie reken voor mijn vetten en mijn kcal. Mag ik dat dus doen of is dat fout en neem ik beter wat extra noten?
 
Back
Naar boven