MuscleMeat

Vet, water & zout, fruit & groenten, graan & zuivel polemiek... (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Ik wil even een polemiek opstarten!

Volgens mijn eigen onbescheiden mening heerst hier een onterechte aversie tegen de hierboven vernoemde stoffen, minus water, zuivel en graanprodukten waar weer een onterechte voorliefde voor bestaat.

Ik zal even beargumenteren

Vetten heeft iedereen nodig, de oermens haalde waarschijnlijk ruim 50% van zijn voedingsbehoefte uit vet (at ook organen & beenmerg van gedode dieren). Ook zogenaamde primitieve volkeren blijken dit te doen... en zij kennen geen welvaartszieken TOT ze zich de Westerse levenswijze eigen maken... het is van groot belang voldoende onverzadigde vetzuren tot je te nemen (geen Becel of andere kankertroep!). Die halen uit vis, visolie/lijnzaadolie/olijfolie. Maar ook verzadigde vetten zijn niet slecht, zoals boter en kokos!
Bij me zelf merk ik, dat zodra ik onder een hoog% vet ga zitten, mijn huid te droog wordt.. hoef nu bijna nooit lotion of andere crème te gebruiken en van puistjes heb ik ook geen last.
Cholesterol is nog bijna een apart hoofdstuk, maar ik eet gerust 30 eitjes/week... het levert de broodnodige cholesterol en is goed voor je humeur ook nog!

Water: we hebben water nodig, het is een eerste levensbehoefte, maar ik denk dat het schromelijk overdreven is meer dan 2 liter water te drinken.. je kunt best ook melk, koffie & thee meerekenen. Wel naar behoefte drinken uiteraard, bij enorme inspanningen en in warm weer meer drinken.. Als onze voorouders meer water nodig hadden gehad, dan hadden ze wel een grotere urineblaas gehad! (PS: de bult(en) van een kameel/dromedaris bevatten geen water maar vet)

Zout : er wordt vaak te veel zoute snacks gegeten, maar het zout volledig weglaten is gevaarlijk en kan tot de dood lijden als je intensief sport, veel drinkt, maar geen mineralentekort aanvult. Dit heet hyponatremia. Ideaal vind ik zelf Jozo Vitaal, daar zit naast NaCl ook KCL en MgCl2 in het vaatje..

Fruit: hallo mensen, dat fructose verhaal komt me onderhand de neus uit.. OK andere verwerkingsroute (fructose moet eerst naar de lever), maar het zit zo boordevol goed spul: vezels en anti-oxydanten dat we eigenlijk minimaal 2x per dag fruit horen te eten

Groenten: ik lees hier zo ontzettend veel voedingsschema's waar groenten een beetje het stiefkind vormen.. . ik heb er zelf ook een handje van, want groenten vergen tijd qua bewerking... maar toch: ook hier liefst minimaal 2x per dag groenten eten wegens de 100.000 anti-oxydanten in deze voedingsmiddelen!
(zie ook mijn konijntjesvoer post.


Graanprodukten: OVERTOLLIG.. nergens voor nodig. Is bijzonder slecht te verteren, tenzij ze ongelooflijk ver voorbewerkt en voorverteerd zijn, waardoor de voedingswaarde erg laag komt te liggen.. en de GI erg hoog. Idem voor zetmeelhoudend voedsel .. zoals aardappelen.

Over zuivel: ben er nog niet helemaal uit of een mens helemaal zonder zou moeten leven of niet, maar ongefermenteerde zuivel heeft het bij mij verbruid.. de meeste mensen kunnen lactose niet goed verteren. Wel goed verteerbaar zijn: yoghurt, kwark, kefir en karnemelk.

Nou jullie weer... kom maar op met argumenten waarom jullie menu's met dag in dag uit hetzelfde saaie soort eten zonder groenten, fruit en met veel zuivel en graan en met heel weinig vetten beter zou zijn....


Radicale Espi
 
Laatst bewerkt:
Ben het bijna op geen enkel punt met je eens, afgezien van water..
 
ben t niet mee eens dat je maar 2 liter water of minder hoeft te drinken.. en de rest vervangen door andere vloeistoffen zoals koffie.

want je hebt (als bb-er zijnde) gewoon water nodig om je lichaam te reinigen van al t eten/drinken dat we binnen krijgen.
koffie enz. reinigen toch je nieren etc. niet.. dus niet echt vervangbaar.
fruit en groentes ong 2 x per dag eten.. ligt er natuurlijk weer aan hoeveel vitaminepillen je eet per dag...

graanproducten overtollig, vertel mij dan waar we de complexe koolhydraten vandaan moeten halen? en die graanproducten zijn heel goed voor de ontlasting ! havermout,brinta en walkorn zijn toch totaal niet overtollen. dat zijn bouwstoffen die je als bb-er zijnde zeker niet kan missen.
 
Originally posted by soulreaver
Ben het bijna op geen enkel punt met je eens, afgezien van water..

:stupid:

Geef nou eens goede argumenten espi? Waarom eet 99% van de bodybuilders dan dat "saaie voedsel" ? En waarom boeken die er goede resultaten mee.....
 
Resultaten wil nog niet zeggen dat het gezond is :p

Het is toch een polemiek hè!

Espi
 
Originally posted by Esperantisto
Resultaten wil nog niet zeggen dat het gezond is :p

Het is toch een polemiek hè!

Espi

1200 km fietsen is niet gezond, meer als 3x p/w trainen is niet gezond. Grote hoeveelheden eiwit is niet gezond. Het inademen van de hedendaagse lucht is niet gezond. Zonnebrandolie is niet gezond, enz..

wat is tegenwoordig gezond, wat is definitie van gezond??
 
Originally posted by soulreaver


1200 km fietsen is niet gezond, meer als 3x p/w trainen is niet gezond. Grote hoeveelheden eiwit is niet gezond. Het inademen van de hedendaagse lucht is niet gezond. Zonnebrandolie is niet gezond, enz..

wat is tegenwoordig gezond, wat is definitie van gezond??

Tsja het woord gezond is een relatief begrip..

Er zijn mensen die alles doen om gezond te blijven gezond eten, etc en dan toch doodgaan aan een hartaanval.. op hun 50e

En je hebt kettingrokers en alcoholisten die de 90 halen...

het is denk ik ook voor een groot deel bepaald door je genen...
 
Had net een onderonsje met Matthieu en klopte weer wat tekst in uit Protein Power:

"Simply being able to make use of a particular plant for sustenance doesn't mean that it's good for us. Such is the case for most grains, and here's why.

The human intestinal tract is designed to break down the foods we eat and to absorb the nutrients from them.
Its' lining provides a barrier that permits certain necessary substances to pass through and prevents all else from getting in.

A diet high in grains can cause a fermentation in the intestine (after all, fermented wheat and hops produces beer and bubbles) that can, in turn, cause inflammation that weakens the tight junctions between the cells that line the tract.

From this damage, "leaks" develop that allow prohibited substa\nces - such as incompletely digested plant proteins - through the barrier.

These plant proteins, called lectins, cause trouble once absorbed into the bloodstream because their structure is so similar to the structure of body proteins; some of them are like the proteins in joint surface tissues, others like the filtering apparatus of the kindneys, and still others like the covering of nerves.

Because they are the same but foreign, the lectins attract the attention of the immune-defense sytem, which attacks them; tissues they resemble, causing a host of disorders ranging from readily identifiable disearses (such as arthritis, inflammatory bowel diseases, multiple sclerosis, and auto-immune kidney disorders) to less obvious problems ranging from rashes to allergies to asthma.

All plants have proteins that can behave as lectins, but most are not overtly harmful.

The worst offenders are the lectins from grains, especially WHEAT and CORN, but also problematic are those from DRIED BEANS, such as kidney beans.

Removal of these foods from the diet may be important to us all, but it is especially important for people at risk for auto-immune disorders (rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis (???), psoriasis, type I diabetes mellitus, multiple sclerosis, Crohn's disease, ulcerative colitis, glomerulonephritis, and potentially, others).
.........
PS: ik krijg wel altijd behoorlijk veel gasvorming van KH eten.. maar dus idd vooral met bonen en graan.

Dat je lichaam ze verwart met lichaams-eigen eiwitten vind ik toch wel zorgelijk.. en dat stoffen door de darmwand heen slippen die er niet doorheen hadden gemogen ook wel.

Espi
 
[Link niet meer beschikbaar]
 
ik vind het goed dat er zulke topics worden gestart, bodybuilding vind ik leuk om te volgen en interessant, maar of het gezond is is inderdaad een tweede

en dat er resultaten worden geboekt betekent inderdaad niet dat het gezond is, helemaal mee eens!

het is alleen zo verschrikkelijk moeilijk om in deze maatschappij ECHT gezond te leven, laat staan eten, want door alle tegenstrijdige verhalen over wat gezond en ongezond is moet je je eerst heenworstelen, en dat is verschrikkelijk lastig
 
Originally posted by kingnbajam
[Link niet meer beschikbaar]

Dank voor de link :bow:

Um, weet iemand trouwens of het waar is dat drop je testosteron niveau en libido verlaagt? Daar was een tijd geleden een discussie over, maar het laatste wat ik er over gelezen heb, was dat het niet waar is...

Espi, voormalige drop-junkie (iets van 500 g drop/week of zo).
 
EET GEEN DROP Italiaans onderzoek wees uit dat het eten van drop een rampzalige invloed heeft op het mannelijke libido. Bij mannen die vier dagen lang zeven gram (!) drop hadden gegeten, was de testosteronspiegel met vierenveertig procent afgenomen. Nadat ze vier dagen geen drop hadden gegeten, was de spiegel terug op het oude niveau. 'Waarschijnlijk komt dat effect door het glycyrhetinezuur dat in drop zit', zegt professor Smals. Dit resultaat wordt bevestigd door onderzoek in Zweden en Ijsland dat eveneens uitwees dat de bloeddruk linaer verband hield met de hoeveelheid drop dat werd genuttigd. Bij 50 gram (een bescheiden rolletje) is al sprake van licht verhoogde bloeddruk. Glycyrhetinezuur zit ook in thee, kauwgum, olieén en pruimtabak.

Dit staat erover op bodynet.

[Link niet meer beschikbaar]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=2326827&dopt=Abstract

http://www.apotheek-hasselt.nl/newpage2.htm

[Link niet meer beschikbaar]

Afijn, het zijn er wat veel. Maar toch. Ik zou zoiezo de drop laten staan, past niet in een goed dieet vind ik.
Toch denkik dat je meer vooruitgang kan boeken met enige regelmaat espi. Dan is het ook makkelijker om je zelf eraan te houden en hoef je niet constant te kijken hoe of wat.
 
Dat is bijzonder frappant Matthieu: dit stond er in jouw link van Ergogenics:
Licorice werkt soms zelfs zo goed dat Japanse artsen het met succes gebruikten bij vrouwen, die door een genetische afwijking teveel testosteron aanmaakten en niet zwanger konden worden. Het verlaagde bij negentig procent van de patiënten de testosteronspiegels.(3)

Espi
 
Laatst bewerkt:
Ben het met alles eens behalve graan en zuivel... ondersteuning met argumenten heb ik niet, maar gewoon een gevoel wat ik heb erover. lekker bordje brinta met melk :D ik kan trouwens lactose zeer goed verdragen, in tegenstelling tot mijn broertje.
 
Grappig stukje uit een low-carb forum

My husband is a competitive bodybuilder and (not him) but from being around other bodybuilders I can tell you - they become OBSESSED with food. They diet like crazy for twelve weeks before a show then after the show (some/not all) will go on binges. I knew this one guy who actually bought like ten different cake and browny mixes, didn't leave his house for a week because he was just baking,baking,baking!! We called him Betty Crocker!!

The average bodybuilding diet is very low in fat and that is what sent me into a full blown eating disorder for 8 long years. We need healthy fats, not all this nonfat sugary diet food!! In my opinion if we could get back to eating more whole foods, raw milk & cream, raw egg yolks, hormone free meats, less breads etc. - get back to the way primitive peoples eat - we would NOT have weight problems. I am including a link to dr. weston price's website - it is really worth checking out!! Once on that website you can click on the very top and it brings you to even more info
http://www.westonaprice.org/
 
Laatst bewerkt:
Ze zegt het... d8 toch echt dat bb-ers iets gezonder aten.. nou ja vind wel dat ze heel weinig vet eten en veel KH.. maar toch altijd 5x beter dan de gemiddelde Nederlander..

Ze verwart BB-ers miss met lijnende Amerikanen.. nou ja. Ik ben niet de echtgenote van een competitieve Amerikaanse BBer ;)...

Weet wel bijna zeker dat wielrenners praktisch uitsluitend KH eten.. en de eiwitinname verwaarlozen!

Espi
 
idd, ik neem tijdens cutten 50gr en ben van plan als ik ga bulken tot 100gr vet te nemen. en suiker? alleen na de training (en in de vorm van fruit en honing) wel gezonder dan mijn eetpatroon toen ik begon met studeren en op mezelf ging, magnetron voedsel, shoarma en pizza's :D
 
Back
Naar boven