AndroidHealthClinic

teveel eiwit wordt opgeslagen als vet?

Bezoekers in dit topic

PAN0RAMIX

Ononverwinnelijke Galliër
Elite Member
10 jaar lid
Lid sinds
23 apr 2009
Berichten
1.952
Waardering
115
Lengte
1m73
Massa
95kg
heren

simpele vraag: wordt een teveel aan eiwit uitgescheiden via de urine, of opgeslagen in vet?
ik lees tegenstrijdige versies op tinternet...

ik dacht altijd dat proteïnen nooit als vet opgeslagen konden worden.
en ik ben nog steeds overtuigd dat een dieet met weinig KH, véél proteïnen en een beetje vet ideaal is om vet te verbranden (icm cardio & krachttraining)

mijn basisvisie is toch niet mis hé?

gr

s
 
Alle voeding kan door de lever als vet opgeslagen worden.Een deel wordt uitgescheiden,maar een deel dat teveel is wordt als extra energie opgeslagen..vet dus.
Kooldydraten heb je zeker ook nodig(maar maak de onderverdeling tussen suikers en zetmeel)teveel suikers gaat dik kunnen maken zeker icm met vet.
 
Vet opslag wordt grotendeels veroorzaakt door een kcal overschot.
 
er zit enkel biologisch vet uit de vissen (makreel, zalm, etc) in mijn dieet. een ook een beetje uit de noten.
suikers eet ik niet, behalve een klein klein beetje in de koffie op den bureau, en een beetje dextrose in mijn pwo shake.

verder eiwitten om de 3 uren. s morgens vroeg een bord havermout, en voor 15u 8 beschuiten parovita (met kippewit, dus eiwit met compl. KH)

dus eiwitten kunne werkelijk opgeslagen worden als vet?
is er een verschil in hoe snel dit vet opgenomen kan worden ivergelijking met vet uit suikers of zoiets?

dit wist ik totaal niet.

is er een manier om te weten of je teveel eiwit naar binne werkt?

---------- Toegevoegd om 14:56 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:54 ----------

Vet opslag wordt grotendeels veroorzaakt door een kcal overschot.

kcal = KH, eiwit én vet. kan je het specifieker maken?

+ kcal berekenen is geen exact science, das eigenlijk alleen maar vast te stellen door ervaring. alhoewel sommigen menen dat de waarheid in een tabel ligt...
 
eten wordt omgezet naar energie..kcal is energie..dus alle voeding kan opgeslagen worden als vet.
Suikers en verzadigde vetten gaan het snelst opgeslagen worden als vet.
Dus niet alle koolydraten zijn slecht zoals spaghetti(bestaat vooral uit zetmeel).
Als je te weinig koolydraten eet dan gaat je lichaam meer eiwitten gebruiken als energie.Dus minder eiwitten voor de opbouw van spieren.
 
Een teveel aan eiwit wordt uitgescheden via je urine.
Een teveel aan kh wordt opgeslagen als lichaamsvet.
 
In tegenstelling tot vetzuren en glucose kunnen aminozuren niet worden opgeslagen. Aminozuren kunnen ook niet uitgescheiden worden. Een te veel aan aminozuren wordt als brandstof gebruikt. Daartoe wordt de alfa-aminegroep (als NH3) verwijderd en het overblijvende koolstofskelet wordt omgezet zodat het verder gebruikt kan worden in de stofwisseling. Het grootste deel van de aminegroepen van een te veel aan aminozuren worden omgezet in ureum, terwijl hun koolstofskeletten worden omgevormd in acetyl CoA, acetoacetyl CoA, pyruvaat of een tussenproduct van de citroenzuurcyclus. Hieruit kunnen aminozuren omgezet worden tot vetzuren, ketonstoffen en glucose.

Een teveel aan eiwit wordt uitgescheden via je urine.
Een teveel aan kh wordt opgeslagen als lichaamsvet.
dat klopt dus niet helemaal
 
Een normale nierfilter mag geen eiwit doorlaten. Aanwezigheid van eiwit in de urine is dus altijd een teken dat er nierbeschadiging is. De mate van dit eiwitverlies is ook een maat van de ernst van de nierbeschadiging. Bovendien is de mate van eiwitverlies ook een belangrijke aanduiding van de snelheid waarmee de nierfunctie verder zal achteruitgaan. Eiwitverlies kan best worden opgespoord op een vers urinestaal. Uw huisarts kan een teststrookje gebruiken, die een kleurreactie geeft als er eiwit in de urine is, of, en meer exact, een staal van uw urine kan worden onderzocht in het laboratorium.
 
Ik geloof niet dat je snel teveel eiwitten opneemt, snel vet wordt je er ook niet van, ook al heeft het een hoge opname snelheid, volgens mij kan je rustig 4gr/kg eten. Alle energie die je naar binnen werkt kan opgeslagen worden als vet, het verschilt alleen per bron hoe snel dat zal gaan.
 
Kijk, als je wil weten wat ermee gebeurd. Kijk dan in je urine als er eiwitten inzitten. Zo niet? Dan is er maar 1 oplossing. De eiwitten zijn moleculen die omgezet worden in energie; zoals iedereen weet. En wat zegt een van de fundamentele wetten van de natuurwetenschappen? Energie kan omgezet worden in massa en omgekeerd; en een atoom kan nooit zomaar verdwijnen of verschijnen. Dus ja, het wordt uiteindelijk opgeslagen in je lichaam.
 
And no, you don't excrete excess calories, because evolution didn't see fit to exterminate the species in this way. If that happened, fat people would be in zoos where they belong since they'd be quite rare.

~Mark Rippetoe
 
Eiwitten hebben een calorische waarde voor het lichaam. Met andere woorden; ze leveren energie.
Energie kan 2 kanten op:
- Opslag (bijvoorbeeld vetmassa)
- Verbruik
Verbruik je het niet, dan wordt het opgeslagen.
 
Eten -> opname -> verbruik of opslag -> verbruik (glycoceen/lichaamsvet).

Je verbruikt sowieso de gehele dag lichaamsvet, lichaamsvet is gewoon een opslagmethode van energie die de gehele dag gebruikt wordt. Ik snap de fascinatie voor de vraag of er wel of niet een gedeelte van het voedsel wordt omgezet als lichaamsvet dan ook niet zo.

Het gaat er simpelgezegd om wat je aan energie verbruikt en wat je aan energie binnenkrijgt.
 
Ik geloof niet dat je snel teveel eiwitten opneemt, snel vet wordt je er ook niet van, ook al heeft het een hoge opname snelheid, volgens mij kan je rustig 4gr/kg eten. Alle energie die je naar binnen werkt kan opgeslagen worden als vet, het verschilt alleen per bron hoe snel dat zal gaan.

+0,5.

Een eiwit overschot word groot en deels afgebroken door je levert. Als beginner kun je dit merken doordat je door teveel eiwitten puisten krijgt. Naarmate je lichaam wendt aan grote hoeveelheden eiwit zal je lichaam het ook efficiënter verwerken en gebruiken. Eiwit is in tegenstelling tot vet een kh's een moeilijke energiebron en zal dus ook minder snel opgeslagen worden als vet. Echter is dit tot een bepaald limit, daarna zal je lichaam het alsnog gaan opslaan ;)

---------- Toegevoegd om 18:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:17 ----------

Het gaat er simpelgezegd om wat je aan energie verbruikt en wat je aan energie binnenkrijgt.

Dat is een beetje te kort door de bocht. Je lichaam reageerd niet hetzelfde op eiwitten als koolhydraten en vetten. bijvoorbeeld:
Energie kun je ook halen uit vetten (ketogeen dieet). Nadeel is dat het lichaam vetten heel langzaam verteert. Een vetrijke maaltijd blijft langer in de maag zitten en geeft slechts beetje bij beetje energie vrij. Als energieleveranciers bij het sporten zijn ze niet echt ideaal. Vetten vertragen ook weer de opname van koolhydraten.
 
het is blijkbaar voor heel veel mensen niet 100% duidelijk....

het is dus toch zo, als ik het goed begrijp, dat eiwit niet zo snel als vet opgeslagen wordt, en dat een eiwitrijk dieet, met een minimum aan KH de beste basis is voor vetverlies (icm met training)
 
+0,5.

Een eiwit overschot word groot en deels afgebroken door je levert. Als beginner kun je dit merken doordat je door teveel eiwitten puisten krijgt. Naarmate je lichaam wendt aan grote hoeveelheden eiwit zal je lichaam het ook efficiënter verwerken en gebruiken. Eiwit is in tegenstelling tot vet een kh's een moeilijke energiebron en zal dus ook minder snel opgeslagen worden als vet. Echter is dit tot een bepaald limit, daarna zal je lichaam het alsnog gaan opslaan ;)

---------- Toegevoegd om 18:21 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:17 ----------



Dat is een beetje te kort door de bocht. Je lichaam reageerd niet hetzelfde op eiwitten als koolhydraten en vetten. bijvoorbeeld:
Energie kun je ook halen uit vetten (ketogeen dieet). Nadeel is dat het lichaam vetten heel langzaam verteert. Een vetrijke maaltijd blijft langer in de maag zitten en geeft slechts beetje bij beetje energie vrij. Als energieleveranciers bij het sporten zijn ze niet echt ideaal. Vetten vertragen ook weer de opname van koolhydraten.

Je lichaam reageert

Let op die dt-fouten! : P
 
Back
Naar boven