XXL Nutrition

's Avonds eten is niet dikmakend!!!

Bezoekers in dit topic

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jordees

Competitive Bodybuilder
20 jaar lid
Lid sinds
9 okt 2002
Berichten
1.531
Waardering
12
Lengte
1m78
Massa
102kg
Vetpercentage
18%
Van 's avonds laat eten word je niet dik

Uitgegeven: 13 november 2003 16:41

PORTLAND - Het wijdverbreide idee dat je dik wordt als je laat op de avond eet, is onzin. Onderzoekers van de Universiteit van Oregon in de Verenigde Staten zeggen dat er geen enkel verband is tussen de tijd waarop iemand eet en of hij wel of niet aankomt.

De wetenschappers deden hun ontdekking tijdens een onderzoek naar hormonen en gewichtstoename. "Steeds weer wordt ons verteld dat we niet 's avonds laat moeten eten omdat dat tot gewichtstoename zou leiden. Maar er is niet echt veel onderzoek dat steun geeft aan dit wijdverbreide geloof, dat meer een 'broodje-aap-verhaal' is", aldus hoofdonderzoeker dr. Judy Cameron in een persbericht van de universiteit.

Reacties op dit bericht? Mail de redactie.
Bezoek ook het nieuws katern: NU.nl/nieuws
NU.nl homepage
(c) ANP

bron: Nu.nl
 
Slimme wetenschappers;)
 
zo dan eindelijk :s
 
ik wist niet eens dat ze dat vroeger dachten :P
 
jammer anders was ik nu gelijk 2 maaltijden extra gaan eten :P
 
alhoewel in principe klopt het bericht want het maakt ook niks uit hoelaat je iets eet.. wat wel uitmaakt is hoeveel activiteit je levert op een bepaald tijdstip en aagezien dit savonds 9 van de 10 keer weining tot niets is maakt het wel dik als je in de avond gaat eten.
 
bodybuilder0102 zei:
alhoewel in principe klopt het bericht want het maakt ook niks uit hoelaat je iets eet.. wat wel uitmaakt is hoeveel activiteit je levert op een bepaald tijdstip en aagezien dit savonds 9 van de 10 keer weining tot niets is maakt het wel dik als je in de avond gaat eten.

Mee eens!!!
 
bodybuilder0102 zei:
alhoewel in principe klopt het bericht want het maakt ook niks uit hoelaat je iets eet.. wat wel uitmaakt is hoeveel activiteit je levert op een bepaald tijdstip en aagezien dit savonds 9 van de 10 keer weining tot niets is maakt het wel dik als je in de avond gaat eten.

Je moet kijken hoeveel activiteit je levert over de gehele dag en niet op een bepaald tijdstip. Heeft gewoon te maken met het aantal cal. dat je verbrandt en dat je inneemt. Je kunt uitstekend vet verliezen met een grote maaltijd voordat je gaat slapen. Deze maaltijd zal net zo behandeld worden als alle andere maaltijden. Dat je weinig activiteit levert heeft daar niks mee te maken.
Het enige verschil kan hormonaal zijn door met name de werking van gh en leptine, maar dat zal niet voor heel grote verschillen zorgen. De basis blijft gewoon het aantal calorieen.
 
als ik een langzame stofwisseling heb en ik ga in de avond eten en daarna geen middelmatige of zware activiteiten leveren dan zal alles wat ik erna nog eet opgeslagen word als vet aangezien mijn lichaam dit niet zelf kan verbranden, als ik hetzelfde had opgegeten om 4 uur en ik zou gaan trainen om 6 uur zou ik het zelf allemaal verbranden door zware acitiveit te leveren.
dus het maakt wel degelijk uit hoelaat IK mijn eten consumeer.
 
bodybuilder0102 zei:
als ik een langzame stofwisseling heb en ik ga in de avond eten en daarna geen middelmatige of zware activiteiten leveren dan zal alles wat ik erna nog eet opgeslagen word als vet aangezien mijn lichaam dit niet zelf kan verbranden, als ik hetzelfde had opgegeten om 4 uur en ik zou gaan trainen om 6 uur zou ik het zelf allemaal verbranden door zware acitiveit te leveren.
dus het maakt wel degelijk uit hoelaat IK mijn eten consumeer.

Wanneer je eet voordat je gaat sporten dan zet je misschien minder vet aan, maar je verbrandt ook minder vet. Volgens jou theorie verbrand je immers je maaltijd en dus niet je lichaamsvet. Zou je niet gegeten hebben voor het sporten dan verbrand je meer vet. Ga je dan nog in de avond eten dan zet je weer wat meer vet aan. Blijft nog steeds een kwestie van calorieen.
 
ok een voorbeeld, wanneer zal ik minder snel afvallen in voorbeeld 1 of 2

voorbeeld 1:
ik eet mijn portie chips voor het trainen,
ik ga trainen en hier verbrand ik mijn chips en hierna ga ik verder met lichaamsvet. na het trainen eet ik niks meer dus het lichaam blijft me lichaamsvet verbranden in zoverre het mogelijk is.

voorbeeld 2:
ik heb in de middag getraind etc.
en in de avond net voor het slapen eet me chips op,
die word van het eerst tot het laatste chipsje opgeslagen als vet.

ik heb nu chips als voorbeeld genomen maar dat kan van alles zijn. ik begrijp wel heel goed wat je bedoelt dat het gaat om het algehele aantal kc. dat je binnenkrijgt maar in mijn ogen vind ik dat er toch veel verschil in zit omdat ik er zelf ervaring mee heb.

als ecto zijnde kan ik me voorstellen dat het niks uitmaakt. (ik ben endo)
 
bodybuilder0102 zei:
ok een voorbeeld, wanneer zal ik minder snel afvallen in voorbeeld 1 of 2

voorbeeld 1:
ik eet mijn portie chips voor het trainen,
ik ga trainen en hier verbrand ik mijn chips en hierna ga ik verder met lichaamsvet. na het trainen eet ik niks meer dus het lichaam blijft me lichaamsvet verbranden in zoverre het mogelijk is.

voorbeeld 2:
ik heb in de middag getraind etc.
en in de avond net voor het slapen eet me chips op,
die word van het eerst tot het laatste chipsje opgeslagen als vet.

ik heb nu chips als voorbeeld genomen maar dat kan van alles zijn. ik begrijp wel heel goed wat je bedoelt dat het gaat om het algehele aantal kc. dat je binnenkrijgt maar in mijn ogen vind ik dat er toch veel verschil in zit omdat ik er zelf ervaring mee heb.

als ecto zijnde kan ik me voorstellen dat het niks uitmaakt. (ik ben endo)

Maakt zeer weinig uit. In de 2e situatie zul je tijdens het trainen meer lichaamsvet verbranden en iets meer vet opslaan naderhand. Uiteindelijk zal het resultaat hetzelfde zijn.
De chips die je eet voor het slapen zal grotendeels naar de spieren gaan en voor een klein gedeelte naar de vetcellen. Dat is net dat gedeelte dat je tijdens het sporten minder hebt verbrandt. Uitendelijk maakt het op dat punt geen verschil. Zit echt allemaal in je hoofd.
 
@ bodybuilder0102
Uiteindelijk snap je het wel hoor, ik d8 eerst ook net zoals jij (en zoals nog steeds vele anderen doen) maar uiteindelijk (na het 10000x door burn uitgelegd te hebben gekregen) vat ik het..... het 'gehele plaatje'

Kijk anders s ff in mijn eerder gestarte topics hierover, daarin legt burn het vanuit alle kanten uit.
'T zijn er verschillende waarin dit onderwerp ter sprake kwam dus je kan het beste zelf maar ff kijke bij mn profile -> Find all threads started by this user en dan die paar uit de voedings sectie bekijken....zoveel zijn dat r namelijk (nog) niet :)
 
Laatst bewerkt:
hmmmz okay misschien zit er waarheid in zijn verhaal maar ik blijf toch bij mijn standpunt dat het niet verstandig is voor een endo om savonds nog iets te nuttigen.

om jullie woorden eens te gebruiken: "ieder mens is verschillend"
 
bodybuilder0102 zei:
hmmmz okay misschien zit er waarheid in zijn verhaal maar ik blijf toch bij mijn standpunt dat het niet verstandig is voor een endo om savonds nog iets te nuttigen.

om jullie woorden eens te gebruiken: "ieder mens is verschillend"

Waarom vind je het dan niet verstandig voor een endo om s'avonds nog iets te nuttigen? omdat je denkt dat het nadelig kan zijn in de zin dat hij toch overbodig vet zal aanzetten (wat niet zal zijn omdat over de gehele dag bekeken alleen het totaal telt) ?
of om een andere reden?
 
burn zei:
Slimme wetenschappers;)
hehehe had dit al gepost op fitnessnet forum

Klopt, de totale energie inname per dag is wat telt. Al heel lang bekend, hoewel mythes soms meer aandacht krijgen.

Het is heel simpel: eet jij 2000 kcal per dag en je verbuikt er 2100 en je eet s avonds een taartje met slagroom erop dan val je af.

Eet je 2000 kcal per dag en je verbrand er 1900 dan word je vetter, ook al eet je savonds sla met tomaat.

Of het gezond is om dat taartje te eten is dan weer wat anders.

Maar wat veel belangrijker is, is dus wat je voedingskeuze is, bij een hoog-calorisch dieet. Ander voorbeeld:

Je hebt 2 personen en ze eten 4000 kcal in een bulk dieet, hun BM is bij beiden 2500kcal per dag) de ene persoon eet heel de dag friet met mayo, de andere volkoren pasta met kip. De twee personen zullen allebei vetter worden maar de eerste zet van de ingenomen kcal veel meer vet aan en minder spierweefsel. Het maakt verder geen bal uit wanneer ze eten, zolang de kcal gelijk zijn.

Wat dan weer wel belangrijk is, is de frequentie van een maaltijd. Iemand die 7 keer per dag eet zal zijn lichaam anaboler houden dan iemand die 2 keer peer dag eet aan dezelfde kcal inname. Maar vetter word je dus door 2 variabelen: kcal en voedingskeuze, that's it.
 
bodybuilder0102 zei:
hmmmz okay misschien zit er waarheid in zijn verhaal maar ik blijf toch bij mijn standpunt dat het niet verstandig is voor een endo om savonds nog iets te nuttigen.

om jullie woorden eens te gebruiken: "ieder mens is verschillend"
Ik begrijp je wel en ik denk te weten waarom je het zegt.

Als een endo (meestal iemand die graag wat lekkers eet) s ' avonds gaat beginnen eten, dan kan dat best bij de tv zijn. Meestal is dat vooeding met veel calorieën. Zo let je niet op je schema en ga je idd meer vet aanzetten. Maar enkel omdat je meer energie binnenkrijgt, niet omdat je s' avonds gevoeliger bent om vet aan te zetten. Begrijp je wat ik bedoel?
 
Dat is precies zo.. 's ochtends gaat er bijna niemand in een zak chips of pinda's graaien, maar op de een of andere manier zijn wij voorgeprogrammeerd tot 's avonds bunkeren.
En helaas... het blijft dan niet bij 2 handjes chips of 1 handje pinda's.

Ik ben ook niet meer overtuigd van dat verhaal van : eten voor je activiteiten maar op zich is het wel wat beter, dan kom je bij langdurige en/of zeer intensieve activiteiten niet zo snel de man met de hamer tegen.. en dat geldt vooral voor mensen die lijnen.

overigens, dit was een conclusie uit een onderzoek dat daar helemaal niet op gericht was. Ze wilden weten hoeveel vrouwtjes-apen aan zouden komen als de eierstokken verwijderd werden en die kregen de kans om 'ad libitum' (naar believen) te eten wanneer ze maar wilden. Die vrouwtjes apen bleken dus niet meer of minder aan te komen wanneer ze dat te veel aan eten 's ochtends namen danwel 's avonds.

Op fitnessnet werd er nogal de draak mee gestoken dat het met apen is onderzocht.. geloof dat het verschil in genetisch materiaal slechts 0,5% of nog minder is... toch beter dan altijd maar weer die ratten/muizen/konijnen/cavia's.

Espi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Naar boven