Fitness Seller

Pinda's goed of slecht?

  • Topic starter Chewie
  • Startdatum
  • Reacties 22
  • Weergaven 10K
  • Volgers 0

Bezoekers in dit topic

Chewie

Huge Freak
20 jaar lid
Lid sinds
9 okt 2002
Berichten
8.966
Waardering
196
Lengte
1m94
Massa
128kg
Vetpercentage
22%
http://www.xs4all.nl/~bozo/

Op deze site zeggen ze dat pinda's een slechte bron van vetten en eiwitten zijn. In het topic waar deze link is geposted zijn er een paar die dit beamen.

Mijn vraag is het nou goed of slecht?
De eetmeter geeft aan:

100gram pinda's
620kcal
29gr eiwit
52gr vet, waarvan 9gr verzadigd
13gr koolydraten


Ik vreet perdag zo'n 80-100gr pinda's of cashew noten, maar als dit slecht is wil ik het wel weten natuurlijk :)
 
slecht zou ik het niet willen noemen, je kan dacht ik ook beter cashews eten dan pinda's... Maar alles in ok in mate he!

Alleen met een bf van 18.5%, you might wanna reconsider those 100gr. of peanuts :D
 
is juist goede bron van vetten en eiwitten
Natuurlijk letten op de kcal en aantal vetten.
 
frietbakker zei:
slecht zou ik het niet willen noemen, je kan dacht ik ook beter cashews eten dan pinda's... Maar alles in ok in mate he!

Alleen met een bf van 18.5%, you might wanna reconsider those 100gr. of peanuts :D


die 80/100gr is een hele maaltijd voor mij dus... om precires te zijn maaltijd 4, wanneer ik bij een client ben en aan de koffie zit ff snel die pinda's weghappen :)

Ennuh ik ga niet voor de sixpak, maar massa altho ik niet over de 20% wil gaan...
 
Hangt er ook wel vanaf of ze in olie gebakken zijn of gegrilld zijn natuurlijk, de gegrillde zijn zeker goed, die in olie gebakken zijn iets minder
 
Ik ben het ermee eens dat pinda's misschien niet de hoogste biologische waarde hebben voor bodybuilders:
-Er zitten veel meervoudig onverzadigde vetzuren in, en deze zijn niet zo belangrijk voor je spieren.
-De eiwitten bevatten niet alle aminozuren in tegenstelling tot dierlijke bronnen.

Maar toch is het voor mij een belangrijke bron van vetten en eiwitten.
Ik vreet/zuip aardig wat vlees, eieren en melk per dag. En bak meestal in olijfolie, hierin zitten veel enkelvoudig onverzadigde vetzuren (ik geloof 70%).

Je moet een grote hoeveelheid vetten en eiwitten binnen krijgen. En pinda's zijn hier erg geschikt voor.
 
Big'r zei:
Ik ben het ermee eens dat pinda's misschien niet de hoogste biologische waarde hebben voor bodybuilders:
-Er zitten veel meervoudig onverzadigde vetzuren in, en deze zijn niet zo belangrijk voor je spieren.

Aangezien ik vermoed dat je weet waar je over praat:
Waarom zijn meervoudig onverzadigde vetzuren niet zo belangrijk voor je spieren?
Ik heb uit een andere post van je wel de ideale verhouding van vetzuren gehaald en daaruit blijkt dat je relatief gezien weinig meervoudig onverzadigde vetzuren nodig hebt.

- Maar waaromzijn meervoudig onverzadigde vetzuren dan niet zo belangrijk?
- Of moet je alleen oppassen dat je er niet snel te veel van binnen krijgt?
- Dus ik mag uit je post opmaken, dat vooral enkelvoudige onverzadigde vetzuren voor een stijging van je testosteron-spiegel leidt?
 
Verzadigde vetten (VV) en enkelvoudig onverz vetten (EOV) en cholesterol dragen zorg voor hormoonontwikkeling.
Er is ook nog arachidonzuur (een MOV) dat van belang zit.. zit vnl. in vlees, vis, eieren en visolie.
Pinda's zijn peulvruchten, geen noten.. geen slechte vetbron maar ook geen al te beste. Beter is pistachenoten, walnoten, macadamias. Cashews bevattten naar verhouding vrij veel KH, maar zijn wel OK.
 
Partijen pinda's vaak beschimmeld
Van alle geïmporteerde partijen pinda's bleek er vorig jaar één van de tien beschimmeld.

Ongezond
Onder meer granen, noten, specerijen en gedroogd fruit zijn vatbaar voor de schimmel mycotoxinen. Dat blijkt uit onderzoek van de Voedsel en Warenautoriteit, VWA.

Braken
Mycotoxinen kunnen het immuunsysteem aantasten en onder andere zorgen voor braken en groeivertraging. Vooral op pinda's uit China, Egypte en Zuid-Afrika moet extra worden gelet.

Controle
De VWA controleert jaarlijks de invoer van verschillende levensmiddelen op schimmels als die de haven binnenkomen en bij handelaren en distributiecentra.
(www.rtlnieuws.nl)
 
Andere noten schijnen je beter te helpen een goede Omega vetten verhouding te binnen te krijgen. Ik geloof dat pindaas veel Omega-6 bevat, en cashew meer Omega-3.
 
Big'r zei:
Er zitten veel meervoudig onverzadigde vetzuren in, en deze zijn niet zo belangrijk voor je spieren.

.


pardon?
 
Esperantisto zei:
Verzadigde vetten (VV) en enkelvoudig onverz vetten (EOV) en cholesterol dragen zorg voor hormoonontwikkeling.

En wat is dan het effect van VV en EOV en cholesterol op de hormoonontwikkeling en aangaande welke hormonen?
 
Marc W zei:
Andere noten schijnen je beter te helpen een goede Omega vetten verhouding te binnen te krijgen. Ik geloof dat pindaas veel Omega-6 bevat, en cashew meer Omega-3.
zowel pinda's als cashew noten bevatten weinig/geen omega-3
alleen walnoten/pecannoten bevatten noemenswaardig omega-3
 
Cholesterol is de grondstof voor alle coïtushormonen evenals de tussenliggende fases, zoals DHEA . Ook aldosteron wordt uit cholesterol gemaakt.
Verzadigde vetten zijn daarbij behulpzaam.. hoe het proces precies in elkaar steekt is zo ingewikkeld dat ik het niet heb onthouden.

Wel heb ik eens een artikel geplaatst hierover.. in ieder geval is het voor optimale spiergroei van belang om minimaal 30% van je voeding uit vet te laten bestaan en daarvan weer de helft uit verz vetten PLUS enkelv onverz vetten.. (jammer genoeg meet Eetmeter alleen verz versus de rest).

O ja.. plaques in bloedvaten bestaan voor 75% uit enkelv onverz vetten.. het is mij en ook anderen een raadsel waarom verz vetten ineens de zwarte Piet hiervoor krijgen toegespeeld!
 
Esperantisto zei:
Wel heb ik eens een artikel geplaatst hierover.. in ieder geval is het voor optimale spiergroei van belang om minimaal 30% van je voeding uit vet te laten bestaan en daarvan weer de helft uit verz vetten PLUS enkelv onverz vetten.. (jammer genoeg meet Eetmeter alleen verz versus de rest).

Dus volgens jou een E/K/V met min. 30% V en van die V is 50% VV + EOV en waaruit moet die andere 50% dan bestaan? MOV?

Verder heb ik ooit eens gelezen over dat de ideale vet verhouding zo zou zijn:
VERZADIGD : ENKELVOUDIG ONVERZADIGD : MEERVOUDIG ONVERZADIGD
3 : 3 : 1

Daar ben jij het dus niet mee eens?
 
Dat zeg ik niet... destijds had ik trouwens gelezen: 50% verzadigd. Daarna las ik het nog eens opnieuw en er bleek te staan verzadigd PLUS enkelv onverz.
Dan moet je veel mov's eten ....
Zelf zit ik gemiddeld op zo ongeveer 35-40% verzadigd met soms uitschieters naar 50% als ik veel kaas consumeer.
Totaal KEV is bij mij meestal 20-30/35-45/50. Dus kom wel aan de juiste hoeveelheid vetjes.. :). Als ik erg mijn best doe kom ik op 20-40-40 wat eig mijn ideaal is.. behalve op de refeed dan streef ik meer naar 40-30-30.

Espi
 
Esperantisto zei:
Dat zeg ik niet... destijds had ik trouwens gelezen: 50% verzadigd. Daarna las ik het nog eens opnieuw en er bleek te staan verzadigd PLUS enkelv onverz.
Dan moet je veel mov's eten ....

Maar wat houdt jij nu aan? Relatief veel MOV's (50%, zoals uit jou onderzoek) of relatief weinig MOV's (VV : EOV : MOV als 3 : 3 : 1) ? En waarom doe jij het zelf zo?
 
http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=7546&highlight=torsten
Dit is trouwens het draadje waar het om ging...

Stom.. kan die 50% niet terugvinden. Hier wordt zelfs gesteld dat je voor het grootste deel eov's zou moeten eten. Volstrekte nonsens.

De reden dat ik eet zoals ik eet is omdat dit me het minste moeite kost om ruim 2,5 g/kg eiwitten te eten zonder dat ik me in bochten moet gaan wringen om niet ook te veel kcals te eten.
Ik heb in de afgelopen maanden iets te veel pret-KH gegeten en dit leidt niet tot positieve resultaten. Wel kan ik iets beter trainen.
Met rond 100 gram KH kan ik perfect functioneren.. met 40-50% vet in de voeding kan ik bijna alles eten wat aan de neus van de gemiddelde bb-er die probeert veel eiwit (en KH) te eten voorbij gaat. Valt toch tegen als je tracht je goede vetjes te prevaleren: noten en vis.. dan moet je compenseren met magere zuivel, vis (tonijn, oolvis) en kip. Gelukkig vind ik dat ook heerlijk ....

Nee.. het kost me geen enkele moeite dit dieet en ik voel me er goed bij. Waarom dan met heug en meug meer KH en minder vet eten?
 
Muis zei:
zowel pinda's als cashew noten bevatten weinig/geen omega-3
alleen walnoten/pecannoten bevatten noemenswaardig omega-3

Zeker? En ik maar cashew noten eten omdat dat beter dan pinda's zou moeten zijn. . . Nou weer een tip gehad vandaag dan :o
 
Back
Naar boven