MuscleMeat

Paleo dieet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Maciano

Novice
Lid geworden
26 nov 2011
Berichten
4
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
71kg
Op dit forum zal er ongetwijfeld veel gediscussieerd zijn over low-carb vs. low-fat diëten. Mijn persoonlijke ervaring is dat het low-carb dieet, m.n. de paleo-variant, feitelijk het prettigst is voor de langere termijn. Je valt af, voelt je goed en mannelijk, slaapt beter (en korter), minder kwaaltjes, etc.

In Gary Taubes' boek 'good calories, bad calories' is de relevante voedingsliteratuur van de afgelopen eeuw naast elkaar gezet, gewogen en geanalyseerd. Zijn conclusies zijn redelijk duidelijk: er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat de aanbevelingen van dieetexperts, i.e. minder vet eten en/of meer bewegen, kan staven. Dit verbaasde mij aanvankelijk omdat ik jarenlang uit was gegaan van het tegengestelde advies. Sindsdien ben ik me actief gaan verdiepen in de materie en stel dat Taubes' visie duidelijk beter onderbouwd is dan het anti-vet/meer bewegen kamp.

Mijn vraag is dan ook, waarom bevelen vrijwel alle officiële instanties en wetenschappers het volgende aan; low-fat dieet en meer bewegen?

Als je sceptisch bent, denk dan eens aan het volgende bewijs. Sinds de jaren '60 is de Westerse wereld dit advies gaan volgen, mensen zijn -- gemiddeld -- minder vet gaan eten en meer gaan bewegen, toch zijn ze dikker dan ooit en is een metabolische aandoening als diabetes II wijd verspreid geraakt. Deze vaststelling leidde niet tot kritische reflectie, integendeel, er wordt alleen maar vaker en harder geroepen dat mensen minder vet moeten eten en meer moeten bewegen. Stupiditeit: hetzelfde doen en een ander resultaat verwachten.

Het beste wat je m.i. kunt doen voor je gezondheid is;
- een paleo-dieet (redelijk in lijn met low-carb) volgen
- krachttraining (regelmatig en intensief, weinig tot geen cardio)
- specifieke medische adviezen van je arts volgen (als dat nodig is)
- flexibiliteitsoefeningen tegen blessures en
- supplementen als vit D en omega-3 (optioneel, ik gebruik ze niet meer)

Aangezien dit een bodybuilderforum is, ben ik benieuwd wat jullie nog meer aanbevelen voor een goede en gezonde levensstijl.
 
Zoals elk dieet is het resultaat ervan erg persoons gebonden. Voor mij is het paleo dieet of elk ander low carb dieet helemaal niets. En zo zul je met het starten van dit topic een heleboel voorstanders en tegenstanders vinden. zoals ik kan opmaken uit een heleboel topics, werkt een lowcarb dieet voor velen erg efficient om af tevallen. Echter om goed te blijven trainen als bodybuilder heeft iedereen toch een normale boven de 'paleo of lowcarb norm' hoeveelheid koolhydraten nodig.

Wat betreft een gezonde levensstijl: een paleo dieet heeft daarop geen enkel wetenschappelijl bewijs. In tegenstelling: vleesconsumptie heeft een heleboel wetenschappelijk te onderbouwen gezondheids verminderende eigenschappen.
 
Laatst bewerkt:
Vind jouw "bewijs" voorzichtig gezegd beperkt. Je gaat aan een heleboel zaken voorbij die ook een rol hebben gespeeld bij toenemende vetheid in vooral de Westerse Wereld. De aloude wijsheid: ieder pondje gaat door het mondje is hieraan m.i. vooral debet. Vind wel dat over het algemeen te angstig over vetten wordt gedaan. Ons lichaam heeft vetten nodig om goed te kunnen functioneren.

Vwb de gevraagde aanbeveling: Eet gevarieerd en vers, mijd de voorgefabriceerde voeding omdat je dan geen idee meer hebt wat je allemaal binnenkrijgt.
 
Leuk dat dit topic nu voorbij komt, ik volg zelf sinds 3,5 maand het Paleo dieet, en het bevalt mij uitstekend. Ik ben 7kg afgevallen zonder enige moeite te doen en ik ben iemand die normaal gesproken moeilijk afvalt. Ik sta er nu een stuk scherper bij dan voorheen en voel me ook erg fit. Verder is het uitstekend te combineren met krachttraining omdat je veel vlees mag eten, dus veel eiwitten binnen krijgt. Ik ga voorlopig dus nog ff door met Paleo :)
 
^
Wat heeft het soort dieet te maken met afvallen? Je kan ook afvallen op een big mac dieet.
 
Leuk dat dit topic nu voorbij komt, ik volg zelf sinds 3,5 maand het Paleo dieet, en het bevalt mij uitstekend. Ik ben 7kg afgevallen zonder enige moeite te doen en ik ben iemand die normaal gesproken moeilijk afvalt. Ik sta er nu een stuk scherper bij dan voorheen en voel me ook erg fit. Verder is het uitstekend te combineren met krachttraining omdat je veel vlees mag eten, dus veel eiwitten binnen krijgt. Ik ga voorlopig dus nog ff door met Paleo :)

Hahaha, leuk dat je het meedeelt maar het voegt voor de rest helemaal niks toe aan dit topic. :D
 
Ik heb ook een tijd paleo gevolgd . Ik viel zeker en vast af maar helemaal geen carbs deed toch niet zo goed voor mijn spierconditie . Een groot nadeel is dat het het heel duur is . Toen ik paleo volgde en ik probeerde mensen uit te leggen waarom ik geen carbs at reageerden de meesten ongelovig . Om op je vraag te antwoorden : ik denk dat het moeilijk is om mensen te vertellen om meer vet te eten zodat ze minder vet worden . Klinkt nogal contradictorisch , niet ? Dat plus het feit dat tonnen vlees eten ook niet gezond is ...
 
Ik herhaal hier graag een reactie die ik eens gegeven heb:

Het probleem van het paleo dieet is dat het is gebaseerd op een foute aanname: dat archeologische gegevens en observaties van moderne jagers-verzamelaars nauwkeurig genoeg zijn om strikte voedingsaanbevelingen te kunnen doen.

Grote bezwaren:


  • Het is onmogelijk om het 'dieet van onze voorvaderen' te definiëren omdat beschikbare en genuttigde voeding enorm verschilde per geografische locatie

  • Moderne varianten van het paleo dieet (zoals die van Cordain), hebben te strikte regels die niet door onderzoek worden ondersteund. Veel voedingsmiddelen op de zwarte lijst (neem volkoren granen) hebben zelfs grote voordelen voor de gezondheid, veelvuldig ondersteund door wetenschappelijk onderzoek

  • In onderzoeken die moeten aantonen dat paleo diëten superieur zijn aan traditionele voeding is er tot nu toe niet voor gezorgd dat de verdeling van macro-nutriënten en vezel identiek zijn. Daardoor kunnen positieve resultaten niet worden toegeschreven aan bepaalde voedselkeuze.

  • Paleo-aanhangers denken in extremen. Het feit dat gezonde voeding kan bestaan uit een verzameling van veel 'goede' en enkele 'slechte' voedingsmiddelen wordt genegeerd. Daarbij is het bestempelen van voeding als 'goed' of 'slecht' arbitrair

  • Recent archeologisch onderzoek betwijfelt de aanname dat onze voorouders geen granen consumeerden

  • Anekdotisch bewijs: De Okinawans consumeren veelal graan, geraffineerde suiker en peulvruchten, en leven langer dan waar ook te wereld. Ander voorbeeld zijn de fransen, die ook sterren zijn in het nuttigen van niet-paleo voedingsmiddelen
Conclusie: Het is onnodig en wetenschappelijk slecht onderbouwd om de inflexibele houding ten opzichte van voeding te hanteren die paleo-diëten voorschrijven. Gecombineerd met het negeren van positieve effecten van zogenaamde 'slechte' voedingsmiddelen leidt dit tot een dieet dat niet volledig is.

Tot slot, bedenk eens het volgende: waren onze voorouders 20.000 jaar geleden bezig met wat hun voorouders tientallen duizenden jaren daarvoor aten?
De mens evolueert, past zich uitermate goed aan aan veranderende omstandigheden. Om te denken in een vast dieet van bepaalde voedingsmiddelen dat tientallen duizenden jaren geleden plotseling is vastgesteld vind ik persoonlijk erg kortzichtig.
 
Ik herhaal hier graag een reactie die ik eens gegeven heb:

Het probleem van het paleo dieet is dat het is gebaseerd op een foute aanname: dat archeologische gegevens en observaties van moderne jagers-verzamelaars nauwkeurig genoeg zijn om strikte voedingsaanbevelingen te kunnen doen.
(..)
Tot slot, bedenk eens het volgende: waren onze voorouders 20.000 jaar geleden bezig met wat hun voorouders tientallen duizenden jaren daarvoor aten?
De mens evolueert, past zich uitermate goed aan aan veranderende omstandigheden. Om te denken in een vast dieet van bepaalde voedingsmiddelen dat tientallen duizenden jaren geleden plotseling is vastgesteld vind ik persoonlijk erg kortzichtig.

Hier ben ik het zonder meer mee eens.

Taubes en paleo-voorstanders als Loren Cordain doen net alsof de mens in die 20k jaren niet veel veranderd is. Dat is een aanname die goed te bestrijden is. Het is natuurlijk zo dat mensen in die tijd genetisch aangepast zijn op nieuwe omstandigheden, maar het was m.i. te complex om deze overweging mee te nemen in mijn eerste post. (Om die reden negeerde ik het, het paleo-dieet is onder de low-carb diëten een van de meest succesvolle en bekende. Daarom koos ik dit dieet als voorbeeld.)

Taubes laat in zijn boek overtuigend zien dat de consumptie van koolhydraten met een hoogglycemische index (bvb. suiker, zetmeel en witmeel), waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak zijn van vettoename in de buikwand en diabetes type II bij de mens. Dat is feitelijk de stelling die ik hier wil verdedigen. Hoe en waarom dat zo gekomen is, staat even niet ter discussie.

Ik ben vooral benieuwd of anderen vergelijkbare, positieve ervaringen hebben met low-carb diëten (m.n. paleo-diëten) en krachttraining. Het lijkt me dat juist bodybuilders, aangezien zij zich zeer strikt aan dieeteisen houden, goed moeten kunnen vertellen hoe hun lichaam reageert op een low-fat vs. low-carb dieet.

(PS En ja, paleo is relatief duur.)
 
Taubes laat in zijn boek overtuigend zien dat de consumptie van koolhydraten met een hoogglycemische index (bvb. suiker, zetmeel en witmeel), waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak zijn van vettoename in de buikwand en diabetes type II bij de mens. Dat is feitelijk de stelling die ik hier wil verdedigen. Hoe en waarom dat zo gekomen is, staat even niet ter discussie.

Ik heb het boek niet gelezen, maar dat GI zo'n belangrijke rol speelt is onzin. Het meest overtuigende stuk (niet 'schreeuwerig' geschreven zoals de meeste artikelen) is het volgende:

[Link niet meer beschikbaar]

Ik raad je aan dat stuk eens te lezen, met name omdat je oprecht geinteresseerd lijkt maar een beetje bevangen bent door een auteur die geen ander doel nastreeft dan heel veel boeken te verkopen, en dat doe je door schreeuwerig een controversiële stelling aan te nemen.
 
Thnx. Ik zal het lezen.
 
Het is jammer dat veel mensen inderdaad meteen in extremen vervallen. Ik doe op dit moment ook redelijk Paleo en het bevalt me prima. Maar ik houd me ook niet 100% aan de regels. Ik kan geen wetenschappelijke onderbouwing vinden voor het afwijzen van peulvruchten, dus die eet ik af en toe. In het boek Paleo voor atleten staat trouwens dat sporters best rond hun training granen kunnen eten als ze dat willen. Net als ieder dieet vidn ik dat je Paleo als richtlijn kunt gebruiken maar het moet aanpassen aan je eigen lichaam en behoeftes. Iedereen is anders tenslotte. Wat ik zelf wel een interessant idee vond is dat zuivel en gluten 2 van de meest voorkomende voedsel allergieën zijn en die bij Paleo worden geschrapt. Vond ik wel wat in zitten. Each to their own, maar ik blijf voorlopig lekker mijn eigen aangepaste vorm van Paleo volhouden. Ook mijn darmen en huid voelen zich een stuk gezonder zonder zuivel en granen. Kan aan mij liggen, maar het is ook mijn lichaam tenslotte.
 
Wat ik zelf wel een interessant idee vond is dat zuivel en gluten 2 van de meest voorkomende voedsel allergieën zijn en die bij Paleo worden geschrapt. Vond ik wel wat in zitten. Each to their own, maar ik blijf voorlopig lekker mijn eigen aangepaste vorm van Paleo volhouden. Ook mijn darmen en huid voelen zich een stuk gezonder zonder zuivel en granen. Kan aan mij liggen, maar het is ook mijn lichaam tenslotte.

De theorie over Paleo staat me wel aan. Maar hij rijmt niet met resultaten uit wetenschappelijk onderzoek.
Zuivel en granen worden geregeld in verband gebracht met "schade" aan de darmen. De meest extreme vorm van schade aan de darm lijkt mij darmkanker te zijn. En laten nu juist zuivel en volkoren graanproducten gelinkt zijn aan een verlaagd risico op darmkanker:

Dairy products and colorectal cancer risk: a systematic review and meta-analysis of cohort studies.
BACKGROUND: Previous studies of the association between intake of dairy products and colorectal cancer risk have indicated an inverse association with milk, however, the evidence for cheese or other dairy products is inconsistent.
METHODS: We conducted a systematic review and meta-analysis to clarify the shape of the dose-response relationship between dairy products and colorectal cancer risk. We searched the PubMed database for prospective studies published up to May 2010. Summary relative risks (RRs) were estimated using a random effects model.
RESULTS: Nineteen cohort studies were included. The summary RR was 0.83 (95% CI [confidence interval]: 0.78-0.88, I2=25%) per 400 g/day of total dairy products, 0.91 (95% CI: 0.85-0.94, I2=0%) per 200 g/day of milk intake and 0.96 (95% CI: 0.83-1.12, I2=28%) per 50 g/day of cheese. Inverse associations were observed in both men and women but were restricted to colon cancer. There was evidence of a nonlinear association between milk and total dairy products and colorectal cancer risk, P<0.001, and the inverse associations appeared to be the strongest at the higher range of intake.
CONCLUSION: This meta-analysis shows that milk and total dairy products, but not cheese or other dairy products, are associated with a reduction in colorectal cancer risk.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21617020

Dietary fibre, whole grains, and risk of colorectal cancer: systematic review and dose-response meta-analysis of prospective studies.
OBJECTIVE: To investigate the association between intake of dietary fibre and whole grains and risk of colorectal cancer.
DESIGN: Systematic review and meta-analysis of prospective observational studies.
DATA SOURCES: PubMed and several other databases up to December 2010 and the reference lists of studies included in the analysis as well as those listed in published meta-analyses.
STUDY SELECTION: Prospective cohort and nested case-control studies of dietary fibre or whole grain intake and incidence of colorectal cancer.
RESULTS: 25 prospective studies were included in the analysis. The summary relative risk of developing colorectal cancer for 10 g daily of total dietary fibre (16 studies) was 0.90 (95% confidence interval 0.86 to 0.94, I(2) = 0%), for fruit fibre (n = 9) was 0.93 (0.82 to 1.05, I(2) = 23%), for vegetable fibre (n = 9) was 0.98 (0.91 to 1.06, I(2) = 0%), for legume fibre (n = 4) was 0.62 (0.27 to 1.42, I(2) = 58%), and for cereal fibre (n = 8) was 0.90 (0.83 to 0.97, I(2) = 0%). The summary relative risk for an increment of three servings daily of whole grains (n = 6) was 0.83 (0.78 to 0.89, I(2) = 18%).
CONCLUSION: A high intake of dietary fibre, in particular cereal fibre and whole grains, was associated with a reduced risk of colorectal cancer. Further studies should report more detailed results, including those for subtypes of fibre and be stratified by other risk factors to rule out residual confounding. Further assessment of the impact of measurement errors on the risk estimates is also warranted.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22074852
 
Back
Naar boven