MuscleMeat

Onbewerkt vlees: eiwit- vs vet-gedeelte

Bezoekers in dit topic

Prophecy

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
23 mei 2009
Berichten
200
Waardering
5
Raar vraagje misschien, maar ik vroeg me het volgende af;

Is het bij onbewerkt vlees zo, dat je kunt zeggen dat de 'rode gedeeltes' (voor vrijwel 100%) uit eiwitten bestaat, en 'witte gedeeltes' (voor vrijwel 100%) uit vet? Het gaat dus niet om bewerkte vleesproducten, zoals bijvoorbeeld gehakt, tartaar, etc, maar om onbewerkte stukken vlees, zoals op de voorbeeldplaatjes hieronder:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Lekker_stuk_vlees%5B2%5D.jpg


Gehakt, tartaar etc, hebben een egale rode kleur en daar zitten zowel eiwitten als vetten in, maar dat komt dan misschien simpelweg doordat onbewerkte stukken vlees (zoals op de plaatjes hierboven) daarin gemixt/versnippert/verwerkt zijn? (Ik heb overigens niet de illusie dat stukjes vlees zo mooi als die hierboven de input vormen voor gehakt;-)

Wat denken jullie? Of zit er in het 'rode gedeelte' van onbewerkt vlees ook gewoon (significante hoevelheden) vet?
 
In het rode gedeelte zitten geen vetten (althans zeker niet significant).
Maar 100% eiwit is het niet hoor.. 20 gram per 100 gram, de rest is water en ander spul.

Trouwens, een gedeelte van het witte dat je ziet is bindweefsel dan wel pezen, dat is ook weer geen vet. (en ik zie een stuk wit bot, maar goed dat lijkt me duidelijk)
 
Back
Naar boven