MuscleMeat

lijnzaad olie??

Bezoekers in dit topic

Cherry

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
15 jul 2006
Berichten
347
Waardering
0
lijnzaad olie.. hoeveel calorien bevat het en wat doet het, of waar is het goed voor???
 
[Link niet meer beschikbaar]
 
Via de zoekfunctie is hier ongelooflijkveel over te vinden volgens mij...
"Lijnzaadolie is van nature een rijke, plantaardige bron van omega 3 essentiële vetzuren. Lijnzaadolie wordt gebruikt ter bevordering van de spijsvertering, maar het heeft ook een positieve invloed op de huid" volgens mijn potje uit De Tuinen
 
Voedingswaarden lijnzaadolie per 100 gr: 882 kcals, 0 gr E, 99,8 gr V, 0 gr. K.
Lijnzaadolie is een goede bron voor meervoudig onverzadigde vetten (namelijk: 68,5 gr!)
 
visolie of levertraan is een beter alternatief omdat de omega 3 uit lijnzaad niet zo goed opgenomen word als de dierlijke variant
 
oki! thanks voor de info ! :D
 
ja... maar ik heb het nog niet gekocht, en wil er wat meer over weten ;)
 
Meer weten? Zoek eens op omega-3 vetzuren.


Btw dr. William Marley van Marshall University beweert dat je van lijnzaadolie prostaatkanker kunt krijgen.

Maar goed, daar hoef jij je niet zo druk over te maken...
 
Meer weten? Zoek eens op omega-3 vetzuren.


Btw dr. William Marley van Marshall University beweert dat je van lijnzaadolie prostaatkanker kunt krijgen.

Maar goed, daar hoef jij je niet zo druk over te maken...

Ja maar hij staat er volgens mij alleen voor.
 
Meer weten? Zoek eens op omega-3 vetzuren.


Btw dr. William Marley van Marshall University beweert dat je van lijnzaadolie prostaatkanker kunt krijgen.

Maar goed, daar hoef jij je niet zo druk over te maken...
wat is zijn theorie dan? waarom denkt hij dat?
 
Krijg een beetje de complete schijt van al die "professoren" en "doktoren".

Dit soort gasten zorgen er dus voor dat wetenschap een slechte naam krijgt, en dat mensen massaal zeggen: de ene keer zegt de wetenschap dit en daarna zegt de wetenschap weer het tegenovergestelde.

Wat dokter cumshot dus "concludeert" heeft een wetenschappelijke onderbouwing van 0,0.

Hij zegt dat alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker verhoogt.
Laat ik er gemakshalve even vanuit gaan dat dit waar is.
Vraag is vervolgens: Bestaat lijnzaadolie voor 100% uit alpha-linoleenzuur, en bevat het verder geen andere actieve stoffen.
Antwoord is duidelijk: NEE.

Er is maar 1 manier om te kijken of lijnzaadolie prostaatkankerkansen verhoogt en dat is door studies te bekijken die het effect van lijnzaadolie op de kans van prostaatkanker laten zien

Ik heb hier maar 3 studies over gevonden. NIET 1 STUDIE LAAT EEN DIRECT EFFECT VAN LIJNZAADOLIE OP PROSTAATKANKER ZIEN.

Deze 3 studies kijken naar "biomarkers" (vrije androgeenindex, PSA levels) die verantwoordelijk worden gehouden voor een verhoogde kans op prostaatkanker. Deze studies laten hier geen negatieve invloed op zien.
Er wordt wel gekeken naar celgroei (proliferation). Studie 2 laat een geremde groei van prostaatcellen, maar dit gaat niet over kankercellen. Studie 3 laat een invloed zien op prostaatcelgroei (van kankercellen?) en (prostaatkanker?)cel sterfte, maar deze begrijp ik niet.


De 1e studie laat eigenlijk vooral zien dat soja PSA levels laat dalen. Wel opvallend is dat lijnzaadolie de vrije androgeenindex laat dalen tegenover een stijging in de controlegroep. Ook opvallend is dat de daling van PSA levels door soja bijna compleet lijkt te worden geremd door lijnzaad.

()Effects of a diet rich in phytoestrogens on prostate-specific antigen and coïtus hormones in men diagnosed with prostate cancer.
OBJECTIVES: To determine the effects of diets rich in soy and linseed compared with a control diet on biochemical markers of prostate cancer in men diagnosed with prostate cancer. METHODS: Twenty-nine men diagnosed with prostate cancer and scheduled to undergo a radical prostatectomy were randomized to one of three groups: soy (high phytoestrogen), soy and linseed (high phytoestrogen), or wheat (low phytoestrogen). A bread was specially manufactured to incorporate 50 g of heat-treated (HT) soy grits or 50 g of HT soy grits and 20 g of linseed as part of the study participant's daily diet. Baseline and preoperative levels of prostate-specific antigen (PSA), free PSA, testosteron, coïtus hormone-binding globulin, free androgen index, and dihydrotestosterone were measured. RESULTS: Statistically significant differences were detected between the HT soy grits group and the control wheat group for the percentage of change in total PSA (-12.7% versus 40%, P = 0.02) and the percentage of change in free/total PSA ratio (27.4% versus -15.6%, P = 0.01); and between the HT soy grits group and the HT soy grits and linseed group for the percentage of change in free androgen index (16.4% versus -15.5%, P = 0.04) and the percentage of change in free/total PSA ratio (27.4% versus -10%, P = 0.007). CONCLUSIONS: The data from this study indicate that a daily diet containing four slices of a bread rich in HT soy grits favorably influences the PSA level and the free/total PSA ratio in patients with prostate cancer. This work provides some evidence to support epidemiologic studies claiming that male populations who consume high phytoestrogen diets have a reduced risk of prostate cancer development and progression.

Pilot study to explore effects of low-fat, flaxseed-supplemented diet on proliferation of benign prostatic epithelium and prostate-specific antigen.
OBJECTIVES: Dietary factors may influence the prostate and have an impact on prostatic growth and disease. A small number of studies have suggested that flaxseed-supplemented, fat-restricted diets may thwart prostate cancer growth in both animals and humans. Unknown, however, is the potential effect of such a diet on benign prostatic epithelium. METHODS: We undertook a pilot study to explore whether a flaxseed-supplemented, fat-restricted diet affects the proliferation rates in benign epithelium. We also explored the effects on circulating levels of prostate-specific antigen (PSA), total testosteron, and cholesterol. Fifteen men who were scheduled to undergo repeat prostate biopsy were instructed to follow a low-fat (less than 20% kcal), flaxseed-supplemented (30 g/day) diet and were provided with a supply of flaxseed to last throughout the 6-month intervention period. The PSA, total testosteron, and cholesterol levels were determined at baseline and at 6 months of follow-up. Reports from the original and repeat biopsies were compared, and proliferation (MIB-1) rates were quantified in the benign prostatic epithelium. RESULTS: Statistically significant decreases in PSA (8.47 +/- 3.82 to 5.72 +/- 3.16 ng/mL; P = 0.0002) and cholesterol (241.1 +/- 30.8 to 213.3 +/- 51.2 mg/dL; P = 0.012) were observed. No statistically significant change was seen in total testosteron (434.5 +/- 143.6 to 428.3 +/- 92.5 ng/dL). Although 6-month repeat biopsies were not performed in 2 cases because of PSA normalization, of the 13 men who underwent repeat biopsy, the proliferation rates in the benign epithelium decreased significantly from 0.022 +/- 0.027 at baseline to 0.007 +/- 0.014 at 6 months of follow-up (P = 0.0168). CONCLUSIONS: These pilot data suggest that a flaxseed-supplemented, fat-restricted diet may affect the biology of the prostate and associated biomarkers. A randomized controlled trial is needed to determine whether flaxseed supplementation, a low-fat diet, or a combination of the two regimens may be of use in controlling overall prostatic growth.

De 3e studie snap ik zelf niet. De "proliferation index" is een maatstaf die de snelheid van celgroei weergeeft. De studie suggereert imo dat de groei van kankercellen afneemt.
Zoals ik het begrijp is de "apoptotic index" een maatstaf om te kijken in hoeverre een stof (in dit geval lijnzaad) kankercellen vernietigd. ("TUNEL scores" zijn hiervoor de maatstaf, maar kon hier niets over terugvinden op google) De studie lijkt imo te suggereren dat lijnzaad zorgt voor een verhoging van de vernietiging van kankercellen. Maar het tegenovergestelde zou ook waar kunnen zijn... :o
(Mocht iemand het met zekerheid weten dan graag een link naar een internetsite)

Pilot study of dietary fat restriction and flaxseed supplementation in men with prostate cancer before surgery: exploring the effects on hormonal levels, prostate-specific antigen, and histopathologic features.
OBJECTIVES: Dietary fat and fiber affect hormonal levels and may influence cancer progression. Flaxseed is a rich source of lignan and omega-3 fatty acids and may thwart prostate cancer. The potential effects of flaxseed may be enhanced with concomitant fat restriction. We undertook a pilot study to explore whether a flaxseed-supplemented, fat-restricted diet could affect the biomarkers of prostatic neoplasia. METHODS: Twenty-five patients with prostate cancer who were awaiting prostatectomy were instructed on a low-fat (20% of kilocalories or less), flaxseed-supplemented (30 g/day) diet. The baseline and follow-up levels of prostate-specific antigen, testosteron, free androgen index, and total serum cholesterol were determined. The tumors of diet-treated patients were compared with those of historic cases (matched by age, race, prostate-specific antigen level at diagnosis, and biopsy Gleason sum) with respect to apoptosis (terminal deoxynucleotidyl transferase [TdT]-mediated dUTP-biotin nick end-labeling [TUNEL]) and proliferation (MIB-1). RESULTS: The average duration on the diet was 34 days (range 21 to 77), during which time significant decreases were observed in total serum cholesterol (201 +/- 39 mg/dL to 174 +/- 42 mg/dL), total testosteron (422 +/- 122 ng/dL to 360 +/- 128 ng/dL), and free androgen index (36.3% +/- 18.9% to 29.3% +/- 16.8%) (all P <0.05). The baseline and follow-up levels of prostate-specific antigen were 8.1 +/- 5.2 ng/mL and 8.5 +/- 7.7 ng/mL, respectively, for the entire sample (P = 0.58); however, among men with Gleason sums of 6 or less (n = 19), the PSA values were 7.1 +/- 3.9 ng/mL and 6.4 +/- 4.1 ng/mL (P = 0.10). The mean proliferation index was 7.4 +/- 7.8 for the historic controls versus 5.0 +/- 4.9 for the diet-treated patients (P = 0.05). The distribution of the apoptotic indexes differed significantly (P = 0.01) between groups, with most historic controls exhibiting TUNEL categorical scores of 0; diet-treated patients largely exhibited scores of 1. Both the proliferation rate and apoptosis were significantly associated with the number of days on the diet (P = 0.049 and P = 0.017, respectively). CONCLUSIONS: These pilot data suggest that a flaxseed-supplemented, fat-restricted diet may affect prostate cancer biology and associated biomarkers. Further study is needed to determine the benefit of this dietary regimen as either a complementary or preventive therapy.
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan jij het nou beter weten dan iemand die er voor heeft gestudeerd en er zijn beroep van heeft gemaakt???
 
Ik sta steeds weer versteld van je hoeveelheid referenties Big'r :)

Wat het probleem is, is dat studies elkaar idd vaak tegenspreken. Zo is het met melk precies zo, de ene studie beweert dat het goed voor je is, de ander beweert dat het slecht voor je is.

Wat is waarheid? Het leek me in elk geval nuttig om te noemen, laat ieder voor zichzelf maar uitmaken wat hij/zei ermee doet. Ik gebruik het in ieder geval wel, 3 eetlepels per dag.
 
Hoe kan jij het nou beter weten dan iemand die er voor heeft gestudeerd en er zijn beroep van heeft gemaakt???

Laat ik mezelf maar even quoten:

Hij zegt dat alfa-linoleenzuur de kans op prostaatkanker verhoogt.
Laat ik er gemakshalve even vanuit gaan dat dit waar is.
Vraag is vervolgens: Bestaat lijnzaadolie voor 100% uit alpha-linoleenzuur, en bevat het verder geen andere actieve stoffen.
Antwoord is duidelijk: NEE.

Er is maar 1 manier om te kijken of lijnzaadolie prostaatkankerkansen verhoogt en dat is door studies te bekijken die het effect van lijnzaadolie op de kans van prostaatkanker laten zien.

Volgens hem verhoogt alpha-linoleenzuur de kans op prostaatkanker --> Lijnzaadolie bevat alpha-linoleenzuur --> Dus ??? lijnzaadolie verhoogt de kans op prostaatkanker.

Helaas vergeet "de dOkToR" dat lijnzaadolie ook andere stoffen bevat waaronder antioxidanten. Er zijn xxxxx verschillende soorten antioxidanten waarvan bizar weinig bekend is. Enige manier om te concluderen dat lijnzaadolie slecht is, is door te kijken naar lijnzaadstudies en die zijn er focking weinig.
Hele simpele logica. Hoef ik gelukkig niet voor gestudeerd te hebben.

Misschien moeten we voortaan maar meer van dit soort conclusies gaan trekken. Zoals:
Verzadigd vet zou slecht zijn voor het hart --> noten bevatten verzadigd vet --> dus noten zijn slecht voor het hart...
 
Ik sta steeds weer versteld van je hoeveelheid referenties Big'r :)

Dank je, maar is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Iedereen die wat tijd op de HAVO/VWO (weet ik hoe het tegenwoordig heet) heeft doorgebracht, kan zelf een beetje zoekwerk doen. Misschien moet ik er maar eens een draadje over openen...

Wat het probleem is, is dat studies elkaar idd vaak tegenspreken. Zo is het met melk precies zo, de ene studie beweert dat het goed voor je is, de ander beweert dat het slecht voor je is.

Wat is waarheid? Het leek me in elk geval nuttig om te noemen, laat ieder voor zichzelf maar uitmaken wat hij/zei ermee doet. Ik gebruik het in ieder geval wel, 3 eetlepels per dag.

Inderdaad spreken studies elkaar geregeld tegen. Daarom is het van groot belang de studies eruit te vissen die een veel grotere kans geven om de "waarheid" te benaderen, dan andere studies.
Je hebt een erg sterke zaak wanneer randomized studies in combinatie met (meta analyses van) epidemiologisch onderzoek (liefst cohort studies) elkaar bevestigen.

Probleem wat zelfs bij enorm veel "experts" optreedt is dat ze zichzelf beroepen op enkelvoudige epidemiologische studies. Wanneer je jezelf echter een beetje verder verdiept, kom je er al snel achter dat hun "bewijslast" bestaat uit totaal ononderbouwde BS :mad:

Gelukkig is er voor zover ik heb gelezen geen bewijs om geen lijnzaadolie te nemen. (Voor variabelen voor kanker/ het hart)

Aan de andere kant heb ik ook geen aanwijzing kunnen vinden dat het een aannemelijke positieve werking heeft...
Misschien toch maar bij visolie/noten/olijfolie houden dan?
 
Dank je, maar is echt niet zo moeilijk als het lijkt. Iedereen die wat tijd op de HAVO/VWO (weet ik hoe het tegenwoordig heet) heeft doorgebracht, kan zelf een beetje zoekwerk doen. Misschien moet ik er maar eens een draadje over openen...



Inderdaad spreken studies elkaar geregeld tegen. Daarom is het van groot belang de studies eruit te vissen die een veel grotere kans geven om de "waarheid" te benaderen, dan andere studies.
Je hebt een erg sterke zaak wanneer randomized studies in combinatie met (meta analyses van) epidemiologisch onderzoek (liefst cohort studies) elkaar bevestigen.

Probleem wat zelfs bij enorm veel "experts" optreedt is dat ze zichzelf beroepen op enkelvoudige epidemiologische studies. Wanneer je jezelf echter een beetje verder verdiept, kom je er al snel achter dat hun "bewijslast" bestaat uit totaal ononderbouwde BS :mad:

Gelukkig is er voor zover ik heb gelezen geen bewijs om geen lijnzaadolie te nemen. (Voor variabelen voor kanker/ het hart)

Aan de andere kant heb ik ook geen aanwijzing kunnen vinden dat het een aannemelijke positieve werking heeft...
Misschien toch maar bij visolie/noten/olijfolie houden dan?
:D Toevallig zit ik in het laatste jaar havo. Wat moet ik dan precies opzoeken volgens jou?
 
Back
Naar boven