| | |||||||
| Registreren | FAQ | Ledenlijst | Sociale groepen | Kalender | Zoeken | Posts van vandaag | Markeer forum als gelezen |
![]() |
| | Topic opties |
| | #1 |
| Cool Novice Aangemeld: jul 2009 Locatie: België Leeftijd: 37 Geslacht: M
Stats: Karma: | Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
In het geval men niet een overschot aan calorieen binnen krijgt of met een tekort aan calorieen zit,in welke is dierlijk vet dan nog slecht,maw hoeveel kan men er dagelijks van eten zonder aan te komen in vetmassa? Bestaat er verder een verschil in dierlijk vet tussen hetgeen men in zuivel vindt en hetgeen in vlees? |
| | |
| | #2 |
| Advanced Bodybuilder | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Het is misschien niet ideaal voor je cholesterol, maar dierlijk vet zorgt voor de aanmaak van onder andere testosteron en vlees is nog eens een goede eiwit/creatinebron. Pro's bulkten (vroeger?) dan ook dikwijls op steak etc. Indien je strikt wil cutten en je blijft toch relatief hoog in carbs, kan je misschien wat lager gaan in dierlijke vetten maar ze volledig weglaten zou ik nooit doen. Persoonlijk eet ik minstens een kilo vlees per dag momenteel, maar goed dat is dan weer een andere zaak. Transvetten zijn trouwens de vetten die je moet mijden. |
| | |
| | #3 | |
| Freaky Bodybuilder Aangemeld: jun 2008 Locatie: Gelderland Leeftijd: 20 Geslacht: M
Stats: 1m78 70kg 13% Karma: | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Citaat:
En BIEFSTUK is juist helemaal niet vet.. Ikzelf neem wel dierlijke vetten.. Mager rundergehakt bevat toch nog 13 gram vet per 100 gram onbereid product (Staat op verpakking) Maar dat deert mij niet, Je bakt er overgens ook nog heel wat uit, dus neem je 150 gram dan blijft er miss maar 13 Gram over.. | |
| | |
| | #4 |
| Massive Warrior Aangemeld: mei 2003 Locatie: Grunn Leeftijd: 44 Geslacht: M
Stats: Karma: | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Geen enkel vet is slecht. Er zijn zelfs experimenten geweest met dieren die geheel geen verzadigd vet kregen .. resultaat.. celwanden braken af oid (bad things in ieder geval), dus zelfs verzadigd vet is gezond voor je (tot een bepaalde hoogte). ALLE dierlijke vetten dus weren is flauwekul. Je hebt vet nodig.
__________________ http://forum.dutchbodybuilding.com/s...28&postcount=7 |
| | |
| | #5 |
Stats: Karma: | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Transvetten eet ik niet(alhoewel ben ik er nog steeds niet uit of deze ook bij zelfgemaakt gefrituurd voedsel ontstaan?). Ik dacht altijd dat verzadigde dierlijke vetten rechtstreeks als vet worden opgeslagen,het feit dat het vrij weinig merkbare energie levert(ondanks de 9 Kcal/gram) wekte nog meer deze indruk. Weten jullie hoeveel ik er best van kan eten per dag zonder in lichaamsvet bij te komen? Moet dit best verdeeld worden over kleinere maaltijden? |
| | |
| | #6 |
| Massive Warrior | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Niet essentieel en dus misbaar. Maar kan helpen om testosteronproductie op peil te houden.
__________________ Train like an animal, eat like a horse, sleep like a baby, grow like a weed ** Graag geen vragen m.b.t. bb via pm ** |
| | |
| | #7 | |
| Advanced Bodybuilder Aangemeld: sep 2008 Locatie: Nederland Geslacht: M
Stats: 1m59 73kg 7% Karma: | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Citaat:
| |
| | |
| | #8 |
| Dutch Bodybuilder Aangemeld: apr 2007 Locatie: Nederland Geslacht: M
Volgens mij is de belangrijkste reden dat mensen het vertrouwen in de wetenschap verloren hebben/verliezen het volgende: Waar in de winkel koop je een pak verzadigd vet? Inderdaad: nergens!. Theoretisch gezien is het onmogelijk om te stellen dat verzadigd vet verantwoordelijk is voor bepaalde effecten op de gezondheid. Vet is altijd een onderdeel van een voedingsmiddel en als zodanig kan het hiervan niet worden losgekoppeld. Wanneer wetenschappers het hebben over verzadigd vet betekent dit dat ze alle voedingsmiddelen waar verzadigd vet in zit bij elkaar hebben opgeteld en vervolgens gekeken naar het effect op de gezondheid door deze combinatie van voedingsmiddelen. Groot probleem hierbij is dat tevens elke ander nutriënt + elke mogelijk combinatie van nutriënten in deze combinatie van voedingsmiddelen verantwoordelijk kan zijn voor het gevonden effect op de gezondheid. Praktisch gezien ben je als wetenschapper informatie aan het geven die vervolgens door dezelfde/andere wetenschappers totaal verkracht wordt tot een brei aan informatie die niet meer in verhouding staat tot de oorspronkelijke feiten. Voorbeeldje: -Stel dat melk geen effect heeft op hartziekten, eieren verlagen de kans, maar vlees verhoogt de kans. -Vervolgens wordt gekeken naar het effect van verzadigd vet op hartziekten. De hoeveelheid verzadigd vet uit melk, eieren en vlees wordt nu bij elkaar opgeteld. En hopla.... Er wordt een verhoogde kans op hartziekten gevonden door hoge consumptie van verzadigd vet. -Op basis van deze "feiten" wordt geconcludeerd dat verzadigd vet de kans op hartziekten verhoogd. Natuurlijk wordt op basis hiervan aangeraden om niet te veel melk, eieren, en vlees te eten want verzadigd vet is ongezond..... My point of view: Wetenschappers moeten zich niet langer bezighouden met dit soort kul. De ene keer zijn het de vetten, daarna de vitamines, vervolgens de vezels. Het had allemaal zo simpel kunnen zijn. Als men gewoon had onderzocht wat men had moeten onderzoeken (voeding en niet nutriënten) was de materie nooit zo complex geworden en hadden we nu wèl geweten wat gezond is en wat niet.
__________________ Voeding en kanker: http://www.canceranddiet.nl/ Wetenschappelijk nieuws over voeding, beweging, lifestyle en gezondheid: http://voedingengezondheid.com/ |
| | |
| | #9 |
| Massive Warrior | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Bwa er is toch een vrij grote consensus dat TEveel van het ene of het andere nooit goed is. Daarbij is ook duidelijk dat teveel eiwit lang niet zo schadelijk is als teveel vet of suiker. Dus om nu te zeggen dat we van al die onderzoeken niet wijzer zijn geworden daar ben ik het toch niet mee eens. Het causaal verband tussen een verhoogt cholesterol (hart- en vaatziekten) en verzadigd vet is vrij duidelijk. Idem voor suikers en diabetes. Maar inderdaad gaat het om het totale voedingsschema (dat is wat ik uit je post vooral opmaak).
__________________ Train like an animal, eat like a horse, sleep like a baby, grow like a weed ** Graag geen vragen m.b.t. bb via pm ** |
| | |
| | #10 | ||
Citaat:
Citaat:
Een causaal verband is hier niet te meten. Het is onmogelijk om te corrigeren voor alle andere nutriënten in de voeding! Dit is volgens mij een lastig verhaal. Om daar iets met zekerheid over te kunnen zeggen, moet je kijken naar het effect van toegevoegde suikers op diabetes. Of er genoeg betrouwbare informatie beschikbaar is over toegevoegde suikers om te spreken van een mogelijk verhoogde kans, weet ik niet. Er zijn aanwijzingen dat de glycemische index/lading het risico op diabetes verhogen, maar daarbij kom je dezelfde problemen tegen als in mijn vorige post. Over causale effecten wordt zelden gesproken in de epidemiologie. Daarvoor is een bijzonder grote hoeveelheid informatie nodig uit betrouwbare studies met relevante start/end points, met ondersteuning van meervoudige informatie over mogelijke mechanismen die verantwoordelijk zijn voor deze effecten. Daarbij moeten de resultaten (bijna) allemaal in dezelfde richting wijzen. Buiten de kennis over alcohol en roken denk ik dat er weinig causaal bewijs is.
__________________ Voeding en kanker: http://www.canceranddiet.nl/ Wetenschappelijk nieuws over voeding, beweging, lifestyle en gezondheid: http://voedingengezondheid.com/ | ||
| | |
| | #11 |
Ik vind je vragen een beetje vreemd omdat wat ik zeg zo algemeen aanvaard is dat er eigenlijk geen twijfel of discussie over nodig is. Onderzoek m.b.t. het Westers dieet toont een verhoogt risico op hart- en vaatziekten van 35% (1). Het is bekend dat het Westers dieet veel verzadigde vetten, zouten en suikers bevat. Het is bekend dat verzadigde vetten het LDL cholesterol verhogen terwijl suikers abnormaal hoge insulinepieken in de hand werken en de eetlust onvoldoende remmen. Men heeft ook onderzocht wat nu eigenlijk de schadelijkheid is van eiwit. Voor mensen met gezonde nieren en lever bleek dit enorm mee te vallen. Het lichaam lijkt beter om te kunnen met teveel eiwit dan met teveel suikers en/of vet. Terwijl de laatste twee zeer vaak in verband worden gebracht met typische Westerse ziekten is dit veel minder het geval bij de eerste. 1. http://esciencenews.com/articles/200....risk.globally
| | |
| | #12 |
| Freaky Bodybuilder Aangemeld: jun 2008 Locatie: Gelderland Leeftijd: 20 Geslacht: M
Stats: 1m78 70kg 13% Karma: | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Citaat: Origineel gepost door Baloo Het is misschien niet ideaal voor je cholesterol, maar dierlijk vet zorgt voor de aanmaak van onder andere testosteron en vlees is nog eens een goede eiwit/creatinebron. Pro's bulkten (vroeger?) dan ook dikwijls op steak etc. Indien je strikt wil cutten en je blijft toch relatief hoog in carbs, kan je misschien wat lager gaan in dierlijke vetten maar ze volledig weglaten zou ik nooit doen. Persoonlijk eet ik minstens een kilo vlees per dag momenteel, maar goed dat is dan weer een andere zaak. Transvetten zijn trouwens de vetten die je moet mijden. Wat is STEAK? STEAK is toch BIEFSTUK? Als ik in de winkel pepper steak haal, is dat een gepeperde biefstuk.. En BIEFSTUK is juist helemaal niet vet.. Ikzelf neem wel dierlijke vetten.. Mager rundergehakt bevat toch nog 13 gram vet per 100 gram onbereid product (S |
| | |
| | #13 | ||||
Citaat:
Algemeen aanvaard? Geen discussie nodig? Blijkbaar wel! Meta-analyse van studies met de meest betrouwbare opzet (prospective + randomized) laat toch iets anders zien dan jouw suggestie. Het gepoolde RR van 11 studies voor verzadigd vet is een matige 1.06 (0.96-1.15): Citaat:
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19364995 Dat wil niet zeggen dat het vervangen van verzadigd vet door bepaalde andere vetten niet gezonder is. Maar dat is een ander verhaal.... Verder maak je dezelfde fouten als waarvoor ik probeer te waarschuwen: -Je kijkt naar effecten op cholesterol, wat slechts één van de mechanismen is die een effect kunnen hebben op de gezondheid het hart. Daarbij bypass je de daadwerkelijk gevonden effecten op het enige relevante end point: hartziekten zèlf + alle andere mechanismen en interacties hiertussen. -Om je punt te verdedigen kom je met een link aan naar een westers eetpatroon. Het is onmogelijk om op basis van een eetpatroon iets te kunnen zeggen over de variabelen bínnen dat patroon. De opzet van de studie in je link heeft trouwens een betrouwbaarheid van 0,0. Ecologische studies laten interessante correlaties zien in verschillen tussen landen, maar zeggen niets over individuele consumptie en kunnen daarom niet worden gelinkt aan de daadwerkelijke effecten op ziekten. (Kort samengevat: Jíj eet vlees en vervolgens krijgt je buurman een beroerte. Wat zegt dat over vlees en het risico op een beroerte?) Citaat:
Citaat:
De gezondheidsraad spreekt niet over een mogelijk teveel aan vet of koolhydraten: http://www.gr.nl/pdf.php?ID=1478&p=1 Imo is het noodzakelijk om een bepaalde hoeveelheid eiwitten en vetten binnen te krijgen. Hoe je de rest opvult
__________________ Voeding en kanker: http://www.canceranddiet.nl/ Wetenschappelijk nieuws over voeding, beweging, lifestyle en gezondheid: http://voedingengezondheid.com/ | ||||
| | |
| | #14 | |
| Advanced Bodybuilder Aangemeld: sep 2008 Locatie: Nederland Geslacht: M
Stats: 1m59 73kg 7% Karma: | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Citaat:
En het probleem is niet verzadigd vet. Het probleem is gedomesticeerd dierlijk vet. Veel noten (vooral kokosnoten) bevatten ook gewoon verzadigd vet, maar dit vet is nog nooit in verband gebracht met hart- en vaatziekten. Het hele probleem van hart- en vaatziekten is vanwege een balansverstoring van onze vetinname, dit komt doordat er teveel vlees gegeten wordt van dieren die zijn vetgemest met granen. Deze granen veranderen het vetprofiel van de dieren waardoor het verzadigde vet in verkeerde verhouding is tot de onverzadigde vetten. | |
| | |
| | #15 | |
| Advanced Bodybuilder | Re: Hoort Dierlijk vet volledig uit een dieet geweerd te worden?
Citaat:
| |
| | |
| | #16 |
Jongens, Jullie hebben het topic een beetje laten ontsporen door er de gezondheidsvraag ter sprake te brengen. Het gaat hier trouwens om dierlijke vetten en niet verzadigde vetten in het algemeen,zoals WeekendWarrior aangeeft ik wil zeker niet aankomen in lichaamsvet en de meeste onder jullie ook niet. Wat mag ik in principe binnenkrijgen van dierlijke vetten zonder aan te komen in vetmassa of best helemaal niet? Cutten ben ik niet van plan overigens. |
| | |
| | #17 | ||||||||||
Citaat:
"Strong evidence supports valid associations (4 criteria satisfied) of protective factors, including intake of vegetables, nuts, and "Mediterranean" and high-quality dietary patterns with CHD, and associations of harmful factors, including intake of trans-fatty acids and foods with a high glycemic index or load. Among studies of higher methodologic quality, there was also strong evidence for monounsaturated fatty acids and "prudent" and "western" dietary patterns." Hier bevestig je één van de zaken die ik in mijn vorige post aanhaalde. Een duidelijke verwijzing naar meer groenten en essentiële vetten als beschermende factoren en een duidelijk verwijzing naar niet-essentiële vetten (transvetten) en suikers (hoge glycemische index) voor de schadelijke factoren. Wat de verzadigde vetten betreft verwijs ik even naar een andere systematische review: Citaat:
Citaat:
Het ontgaat mij dan ook totaal waarom iemand verzadigde vetten zou willen verdedigen, ik zou zeggen laten we ons verstand gebruiken en duidelijk stellen dat ze niet nodig zijn en wel degelijk schadelijke gevolgen hebben aan meer dan kleine hoeveelheden. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
__________________ Train like an animal, eat like a horse, sleep like a baby, grow like a weed ** Graag geen vragen m.b.t. bb via pm ** | ||||||||||
| | |
| | #18 |
Eet gewoon al het onbewerkt vlees dat je kan vinden, zolang het in je voedingsschema past. Dat wil zeggen, neem een filet of magere steak als je de hoeveelheid vet wil beperken maar laat, zeker in je bulk, die dingen absoluut niet weg... Rundssteak, paardenbiefstuk, varkensvlees, lamsvlees, kip, kalkoen, alle gevogelte eigenlijk, struisvogel, rosbief, ree, konijn, kalfslapjes, haas, eend (snij het vet er dan wel af), .......... |
| | |
| | #19 | ||
Dit is niet de definitie van "teveel". Teveel in deze context verwijst naar alles wat niet essentieel is voor het lichaam om te overleven en zichzelf te onderhouden. Je kan zelfs van teveel water drinken dood gaan, dus laten we dit soort uitspraken maar beperken want ze zijn weinig zinvol. Citaat:
Citaat:
__________________ Train like an animal, eat like a horse, sleep like a baby, grow like a weed ** Graag geen vragen m.b.t. bb via pm ** | ||
| | |
| | #20 |
@BigT ALLE(ook plaantaardige) verzadigde vetten zijn dus ''schadelijk'',of niet? (want er wordt geen onderscheid gemaakt tussen de 2 in uw posts?)
|
| | |
![]() |
| Bookmark topic |
| Tags |
| dierlijk vet, vet |
| Topic opties | |
| |