MuscleMeat

Bullshit: Glycemische index - suikers tegenover complexe carbs

Bezoekers in dit topic

Jwdoetookmee

Monstrous Giant
Elite Member
10 jaar lid
Foto Contest x2
Lid sinds
27 apr 2012
Berichten
11.291
Waardering
6.037
Lengte
1m80
Massa
100kg
Vetpercentage
6%
Aangezien ik mij verveel vandaag, en ik voeding interessant vind, dacht ik laat ik weer eens een keertje wat schrijven waar jullie ook misschien iets aan hebben. Voor de meer ervaren sporters zal dit waarschijnlijk niks nieuws zijn en ook niet interessant,
maar voor de newbies bevat deze post, hoop ik, nuttige en misschien wel bevrijdende informatie.

Erg vaak is hier op het forum te zien dat mensen suikers schuwen en alleen volkoren producten eten, uit angst voor insuline en lichaamsvet. Zij maken voedingsschemas waarin vrijwel alleen 'gezonde' en volkorenproducten voorkomen, en nauwelijks tot geen bewerkte producten. Ik moet hier wel bij vermelden dat onderstaande informatie gaat over gezonde mensen met een gezonde insuline-respons. Bij diabetis kan het een heel ander verhaal worden.
Hoewel volkoren producten onweerlegbaar vaak gezonder zijn wat betreft micronutrienten (vitamines, mineralen, spoorelementen), is het verder erg onzinnig om onderscheid te maken tussen enerzijds mono- en disachariden (simpele koolhydraten/suikers) en anderzijds polysachariden (complexe koolhydraten/zetmeel).
In de bulk is het niet heel moeilijk om aan de aanbevelingen te komen, en zeker omdat vijwel iedereen een multivitaminecomplex neemt, zal ik de micronutrienten verder buiten beschouwing laten. Daarbij zal ik voor de duidelijkheid (thanks blarock) nog noemen dat een adequate inname van vezels zeker van belang is, mocht dit niet duidelijk zijn. Dit probeer ik geenszins te weerleggen.
Allereerst is het denk ik handig even kort samen te vatten wat de glycemische index nou precies is voor de echte noobs onder ons. Wikipedia geeft de volgende definitie:
De glykemische index of GI is een maat voor het effect van koolhydraten op de bloedglucosespiegel. Koolhydraten die snel worden afgebroken tijdens de spijsvertering en hun glucose snel afgeven in de bloedbaan hebben een hoge glykemische index, terwijl koolhydraten die langzaam afbreken en hun glucose geleidelijk aan het bloed afgeven een lage glykemische index hebben.
Hiermee is het meeste wel gezegd denk ik. Koolhydraten die hoog scoren op de glycemische index worden gemakkelijker opgenomen door het lichaam in de vorm van glucose, en laten daarmee het bloedsuiker stijgen, wat resulteert in een verhoogde insulineafgifte, waardoor de bloedsuikerspiegel weer zal dalen naar normale levels. Koolhydraten die moeilijker zijn af te breken voor het lichaam, zoals zetmeel, (maar ook tot glucose!) laten het bloedsuiker geleidelijker stijgen. Hiermee is het hele GI-verhaal eigenlijk al te ontkrachten; wat je koolhydraatbron ook is, of je nu 100 kcal aan schenkstroop drinkt, of 100 kcal aan havermout weglepelt, uiteindelijk zal dezelfde hoeveelheid glucose in het bloed worden opgenomen. Het is dus complete onzin om te zeggen dat je van suiker dik wordt en dat havermout gezonder is dan suiker (again, we laten de micronutriënten buiten beschouwing). Het verschil zit het wel in het feit dat laatstgenoemde vezels bevat en minder energiedicht is, waardoor 100 kcal aan havermout een voller gevoel zal geven dan 100 kcal aan suiker. Dus nogmaals, wat je bron van koolhydraten ook is, koolhydraten worden afgebroken tot enkelvoudige suikers voordat ze opgenomen worden. Dus ook havermout wordt omgezet in suiker, voordat je lichaam het opneemt in de darm.
Verder zie je soms de angst voorbij komen voor insuline-spikes. Insuline zorgt voor o.a. vetopslag en het stoppen van vetmetabolisme, en van voedingsmiddelen met een hoge GI stijgt je insuline extremer dan van voedingsmiddelen met een lage GI, dus van een hoge GI wordt je dik. Wederom is dit onzin. Behalve dat een gezond lichaam prima in staat is een glucosespike te verwerken zonder dat dit enige problemen geeft, ga je van producten met een hoge GI ook niet vetter worden dan van producten met een lage GI. Waar je vet van wordt is een kcal overschot, and thats it. De GI gaat niet op magische wijze om de wet van massa- en energiebehoud heen. Een kilo lichaamsvet bevat (volgens mij) 7700 kcal, of dit lichaamsvet nu gevormd wordt uit eiwit, vet of koolhydraat. En aangezien een gram koolhydraat 4 kcal levert, of deze koolhydraat nu simpel of complex is, kan het niet anders wezen dan dat je van simpele koolhydraten evenveel aankomt als van complexe.

Los van deze informatie is de GI opgesteld door onderzoek te doen naar insulinereacties in testpersonen die in fasted state waren, en ze vervolgens OF een bron van simpele koolhydraten te geven, OF een bron van complexe koolhydraten, zonder vetten of eiwitten.
Daarom is het om twee redenen onzinnig om deze index te vertalen naar je eigen voeding, 1 je bent zeer waarschijnlijk niet in een fasted state (zelfs na de nacht is je lichaam waarschijnlijk nog bezig met het verteren van de voeding van de vorige avond als je gewoon normaal eet savonds) en twee, je neemt je koolhydraten vrijwel altijd in in combinatie met andere voedingsmiddelen, waarvan vezels en met name vetten de opnamesnelheid enorm verlagen. Een gram suiker ingenomen met een bron van vet zal erg laag scoren op de GI index.

In mijn ogen doen veel mensen veel en veel te moeilijk als het neerkomt op het samenstellen van een dieet. Zodra mensen een voedingsschema maken denken ze elke vorm van simpele koolhydraten te moeten schrappen omdat deze ongezond zijn, en eten ze alleen nog maar volkoren producten. Onzin! Als jij zin hebt in suiker in je thee, in een stuk appeltaart, in aardappels, in jam op je brood, of in de voeten van je slapende moeder onder te laten lopen met stroop en dit eraf te likken, gewoon doen! Voeding is geen noodzakelijk kwaad om je gainzz mogelijk te maken, je hebt smaakpapillen gekregen zodat je kan genieten van eten. En als jij af en toe zin hebt in een bult suiker wegvreten mag dat best, niks mis mee. Verhalen van ik reageer slecht op suiker, ik word al dik als ik naar suiker kijk; onzin.
En als jullie het niet geloven, ik hou sinds kort een logje bij waarin ik mijn dagelijkse voeding ook noem. Nou wil ik niet meteen zeggen dat ik een superlichaam heb, maar ik sta toch redelijk droog, terwijl ik erg veel ‘ongezonde’ dingen eet. > http://forum.dutchbodybuilding.com/f81/j-wheydoetookmees-lief-dagboek-325388/
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet dat het eten van veel hoge GI-producten de kans op diabetes serieus verhogen, iets wat niet te onderschatten valt als je kijkt naar de hoeveelheden die hier gemiddeld worden gegeten.
 
Je vergeet dat het eten van veel hoge GI-producten de kans op diabetes serieus verhogen, iets wat niet te onderschatten valt als je kijkt naar de hoeveelheden die hier gemiddeld worden gegeten.

Dat wordt, voor zover ik weet, voornamelijk toegeschreven aan de mindere verzadiging van hoge GI tov lage GI (die weer te maken heeft met aanwezigheid van o.a. vezels bij lage GIproducten), waardoor hoge GI meer eten, en dus constant hogere insulinespiegels hebben en meer energie binnen krijgen. Dit gaat niet op voor wat ik zojuist heb geschreven, aangezien ik het heb over of het verschil zou maken als je 100 gram hoog GI vervangt door 100 gram laag GI of andersom.
 
Dat wordt, voor zover ik weet, voornamelijk toegeschreven aan de mindere verzadiging van hoge GI tov lage GI (die weer te maken heeft met aanwezigheid van o.a. vezels bij lage GIproducten), waardoor hoge GI meer eten, en dus constant hogere insulinespiegels hebben en meer energie binnen krijgen. Dit gaat niet op voor wat ik zojuist heb geschreven, aangezien ik het heb over of het verschil zou maken als je 100 gram hoog GI vervangt door 100 gram laag GI of andersom.

De positieve effecten van granen gaan veel verder dan je denkt. Dat je er evenveel gram vet van aanzet betekent niet dat het even gezond is.

RESULTS: During an average of 9 years of follow-up, we identified 20 126 deaths in men and 11 330 deaths in women. Dietary fiber intake was associated with a significantly lowered risk of total death in both men and women (multivariate relative risk comparing the highest with the lowest quintile, 0.78 [95% CI, 0.73-0.82; P for trend, <.001] in men and 0.78 [95% CI, 0.73-0.85; P for trend, <.001] in women). Dietary fiber intake also lowered the risk of death from cardiovascular, infectious, and respiratory diseases by 24% to 56% in men and by 34% to 59% in women. Inverse association between dietary fiber intake and cancer death was observed in men but not in women. Dietary fiber from grains, but not from other sources, was significantly inversely related to total and cause-specific death in both men and women
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21321288
 
De positieve effecten van granen gaan veel verder dan je denkt. Dat je er evenveel gram vet van aanzet betekent niet dat het even gezond is.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21321288

Alles wat je zegt klopt, maar haakt echter niet geheel in op wat ik zeg.
RESULTS: During an average of 9 years of follow-up, we identified 20 126 deaths in men and 11 330 deaths in women. Dietary fiber intake was associated with a significantly lowered risk of total death in both men and women (multivariate relative risk comparing the highest with the lowest quintile, 0.78 [95% CI, 0.73-0.82; P for trend, <.001] in men and 0.78 [95% CI, 0.73-0.85; P for trend, <.001] in women). Dietary fiber intake also lowered the risk of death from cardiovascular, infectious, and respiratory diseases by 24% to 56% in men and by 34% to 59% in women. Inverse association between dietary fiber intake and cancer death was observed in men but not in women. Dietary fiber from grains, but not from other sources, was significantly inversely related to total and cause-specific death in both men and women

In het artikel wat jij aanhaalt gaat het over de positieve effecten van vezels. Ik heb helemaal niks gezegd over dat suiker vezels moet vervangen, het ging puur om de hoge GI, alsin simpele suikers, tenopzichte van lage GI. Dat vezels gezond zijn zal niemand aan twijfelen, en ik zeg ook zeker niet dat mensen hun vezelbronnen allemaal kunnen schrappen en kunnen vervangen door suiker. Hoeveel dit voor je gains verschil zou maken betwijfel ik, maar voor je gezondheid zal dit zeker negatiever uitpakken.
Wat ik met mijn stuk bedoelde, en ik dacht ook dat ik dat duidelijk vermeld had, is als je inname van alle niet-macros adequaat is, het niet uitmaakt uit welke bron jij je koolhydraten haalt.
 
In het artikel wat jij aanhaalt gaat het over de positieve effecten van vezels. Ik heb helemaal niks gezegd over dat suiker vezels moet vervangen, het ging puur om de hoge GI, alsin simpele suikers, tenopzichte van lage GI. Dat vezels gezond zijn zal niemand aan twijfelen, en ik zeg ook zeker niet dat mensen hun vezelbronnen allemaal kunnen schrappen en kunnen vervangen door suiker. Hoeveel dit voor je gains verschil zou maken betwijfel ik, maar voor je gezondheid zal dit zeker negatiever uitpakken.
Wat ik met mijn stuk bedoelde, en ik dacht ook dat ik dat duidelijk vermeld had, is als je inname van alle niet-macros adequaat is, het niet uitmaakt uit welke bron jij je koolhydraten haalt.

Lage GI gaat hand in hand met veel vezels, daar gaat het juist om. Als een product meer vezels bevat daalt de GI. Elke keer als je dus een hoop suiker binnenkrijgt is dat wel degelijk ongezonder dan als je het equivalent in volkoren brood eet.

Ik snap wat je wilt zeggen en de intentie is juist, alleen zijn er nogal veel mensen die zich verliezen in het hele macro-gedoe eens ze inzien dat een carb een carb is. Voor massawinst en vetverlies zal het waarschijnlijk niets uitmaken, daar ben ik het volledig mee eens.
 
Lage GI gaat hand in hand met veel vezels, daar gaat het juist om. Als een product meer vezels bevat daalt de GI. Elke keer als je dus een hoop suiker binnenkrijgt is dat wel degelijk ongezonder dan als je het equivalent in volkoren brood eet.

Ik snap wat je wilt zeggen en de intentie is juist, alleen zijn er nogal veel mensen die zich verliezen in het hele macro-gedoe eens ze inzien dat een carb een carb is. Voor massawinst en vetverlies zal het waarschijnlijk niets uitmaken, daar ben ik het volledig mee eens.

Dat is niet een volledig kloppende redenatie. Nu laat je het zetmeel tegenover glucose verhaal buiten beschouwing, wat juist is waar ik een punt wilde maken.

Zo hebben magere ongezoete melkproducten een erg lage gi (wat dus niet door de aanwezigheid van vet komt) en bevatten deze geen vezels, en heeft roggebrood een hogere gi dan bijvoorbeeld een banaan, maar bevat eerstgenoemde meer vezels
 
Mooi stukje! Goed duidelijk en laat de 'noobs' zien dat in grote mate een kcal een kcal is. Zeker van toegevoegde waarde op cutten ;)
 
'Lower GI foods can also result in higher muscle glycogen levels (storing more carbs in the muscle), and less chance of storing the extra glucose as fat. You see elevated insulin levels can turn on your fat storing mechanisms.'

Wat betekent, een lagere GI is voor de spieren beter -> je hebt een beter herstel dan wanneer je hoog in GI zit, wat uiteindelijk resulteert in meer massa.
 
Laatst bewerkt:
Je vergeet dat het eten van veel hoge GI-producten de kans op diabetes serieus verhogen, iets wat niet te onderschatten valt als je kijkt naar de hoeveelheden die hier gemiddeld worden gegeten.

Het Diabetes Fonds
stelt in de voorlichtingsbrochure “Alles over voeding bij diabetes” dat er aanwijzingen zijn dat voedingsmiddelen met een lage glycemische index een positief effect kunnen hebben op de bloedglucoseregulatie en de vetstofwisseling. Maar het bewijs ervoor is te zwak en het berekenen van de GI te onzeker om mensen met diabetes te adviseren om producten met een lage GI te gebruiken.

Het is allang ontkracht dat het eten van suiker leidt tot diabetes.

---------- Post toegevoegd Tue 25 Dec 2012 om 17:34 ----------

PubMed: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23190759

Dietary Glycemic Index, Glycemic Load, and Digestible Carbohydrate Intake Are Not Associated with Risk of Type 2 Diabetes in Eight European Countries.

The association of glycemic index (GI) and glycemic load (GL) with the risk of type 2 diabetes remains unclear. We investigated associations of dietary GI, GL, and digestible carbohydrate with incident type 2 diabetes. We performed a case-cohort study nested within the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition Study, including a random subcohort (n = 16,835) and incident type 2 diabetes cases (n = 12,403). The median follow-up time was 12 y. Baseline dietary intakes were assessed using country-specific dietary questionnaires. Country-specific HR were calculated and pooled using random effects meta-analysis. Dietary GI, GL, and digestible carbohydrate in the subcohort were (mean * SD) 56 * 4, 127 * 23, and 226 * 36 g/d, respectively. After adjustment for confounders, GI and GL were not associated with incident diabetes [HR highest vs. lowest quartile (HR(Q4)) for GI: 1.05 (95% CI = 0.96, 1.16); HR(Q4) for GL: 1.07 (95% CI = 0.95, 1.20)]. Digestible carbohydrate intake was not associated with incident diabetes [HR(Q4): 0.98 (95% CI = 0.86, 1.10)]. In additional analyses, we found that discrepancies in the GI value assignment to foods possibly explain differences in GI associations with diabetes within the same study population. In conclusion, an expansion of the GI tables and systematic GI value assignment to foods may be needed to improve the validity of GI values derived in such studies, after which GI associations may need reevaluation. Our study shows that digestible carbohydrate intake is not associated with diabetes risk and suggests that diabetes risk with high-GI and -GL diets may be more modest than initial studies suggested.
 
Goed topic.

Kijk zelf ook niet naar de koolhydraat bron, maar tel wel de hoeveelheid vezels die ik binnenkrijg met mijn schema. Zit op zo'n 50g per dag.
 
Let er nooit op wel interessant stukje!!
 
Het is misschien niet zeker dat voedingsmiddelen met een hoge glycemische index het risico op bepaalde ziekten verhogen.

Wel zijn er aanwijzingen dat voedingsmiddelen met een lage glycemische index het risico op hartziekten en diabetes verlagen. Dit geldt in ieder geval voor graanproducten. Het vervangen van witbrood/tarwebrood door volkorenbrood zal het risico op deze ziekten waarschijnlijk verlagen.
In een maatschappij waarin het meer regel dan uitzondering is dat mensen veel voeding eten met een hoge glycemische index, lijkt het me dan wel een terecht advies om een algemene aanbeveling te doen om te kiezen voor voeding met een lage glycemische index.

Verder lijken frisdranken wel het risico op diabetes te verhogen:

Does high sugar consumption exacerbate cardiometabolic risk factors and increase the risk of type 2 diabetes and cardiovascular disease?
Consumption of sugar has been relatively high in the Nordic countries; the impact of sugar intake on metabolic risk factors and related diseases has been debated. The objectives were to assess the effect of sugar intake (sugar-sweetened beverages, sucrose and fructose) on association with type 2 diabetes, cardiovascular disease and related metabolic risk factors (impaired glucose tolerance, insulin sensitivity, dyslipidemia, blood pressure, uric acid, inflammation markers), and on all-cause mortality, through a systematic review of prospective cohort studies and randomised controlled intervention studies published between January 2000 and search dates. The methods adopted were as follows: the first search was run in PubMed in October 2010. A second search with uric acid as risk marker was run in April 2011. The total search strategy was rerun in April 2011 in SveMed+. An update was run in PubMed in January 2012. Two authors independently selected studies for inclusion from the 2,743 abstracts according to predefined eligibility criteria. The outcome was that out of the 17 studies extracted, 15 were prospective cohort studies and two were randomised controlled crossover trials. All of the studies included only adults. With respect to incident type 2 diabetes (nine studies), four of six prospective cohort studies found a significant positive association for sugar-sweetened beverage intake. In general, larger cohort studies with longer follow-up more often reported positive associations, and BMI seemed to mediate part of the increased risk. For other metabolic or cardiovascular risk factors or outcomes, too few studies have been published to draw conclusions. In conclusion, data from prospective cohort studies published in the years 2000-2011 suggest that sugar-sweetened beverages probably increase the risk of type 2 diabetes. For related metabolic risk factors, cardiovascular disease or all-cause mortality and other types of sugars, too few studies were available to draw conclusions.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409338/#CIT0035
 
Het is misschien niet zeker dat voedingsmiddelen met een hoge glycemische index het risico op bepaalde ziekten verhogen.

Wel zijn er aanwijzingen dat voedingsmiddelen met een lage glycemische index het risico op hartziekten en diabetes verlagen. Dit geldt in ieder geval voor graanproducten. Het vervangen van witbrood/tarwebrood door volkorenbrood zal het risico op deze ziekten waarschijnlijk verlagen.
In een maatschappij waarin het meer regel dan uitzondering is dat mensen veel voeding eten met een hoge glycemische index, lijkt het me dan wel een terecht advies om een algemene aanbeveling te doen om te kiezen voor voeding met een lage glycemische index.

Verder lijken frisdranken wel het risico op diabetes te verhogen:


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3409338/#CIT0035

Haha tegen jou ga ik niet eens beginnen iets in te brengen. Ben je onderhand al klaar met de studie trouwens?

Maar je bent het dus met me eens dat dagelijks wat snoep taart en andere 'ongezonde' dingen (dus niet alleen hoge GI als koolhydraten), mits een voldoende inname van micronutrienten en vezels helemaal prima is en doorgaans veel te krampachtig over deze producten wordt gedaan in de voedingsschemas die hier vaak voorbij komen?
 
Haha tegen jou ga ik niet eens beginnen iets in te brengen.

Mag best hoor. Van dit onderwerp heb ik niet bijster veel verstand. Van het volkoren-verhaal ben ik wel redelijk overtuigd.

Ben je onderhand al klaar met de studie trouwens?

Het laatste jaar. Ben nu aan het afstuderen --> opdracht over advisering (verzadigd) vet voor preventie van hart- en vaatziekten.
Een opdracht die echt voor mij is gemaakt! :D

Maar je bent het dus met me eens dat dagelijks wat snoep taart en andere 'ongezonde' dingen (dus niet alleen hoge GI als koolhydraten), mits een voldoende inname van micronutrienten en vezels helemaal prima is en doorgaans veel te krampachtig over deze producten wordt gedaan in de voedingsschemas die hier vaak voorbij komen?

Ik denk dat we er niet in moeten doordraaien. Zelfs het Voedingscentrum heeft een X aantal kcal. "vrije ruimte" die je mag gebruiken om rotzooi te vreten. En waarom zou je niet mogen genieten van je eten?
Eet gerust af en toe een stuk taart of wat chips i.p.v. een paar boterhammen.

De "cleane" voedingsschema's die ik soms voorbij zie komen, zijn ook niet mijn ding. Het lijkt me voor de lichaamssamenstelling niet altijd even relevant. Maar het effect van voeding bij sport is niet mijn kennisgebied. Robjee weet daar veel meer van.

Met jou alles goed? Met je schouder zal het wel beter gaan gezien je progressie. Well done. :)
 
Er bestaat dan ook niet zoiets als een gezond voedingsproduct, maar alleen een gezond voedingspatroon / dieet.

Stel je eet 4000 kcal, en je haalt met 3000 kcal al je benodigde eiwitten/kh/vetten en micronutrienten. Als je die laatste 1000 kcal uit snoep, cake, m&m's, pizza, patat en pannenkoeken haalt, is dat dan ongezond? Natuurlijk niet.
 
Er bestaat dan ook niet zoiets als een gezond voedingsproduct, maar alleen een gezond voedingspatroon / dieet.

Stel je eet 4000 kcal, en je haalt met 3000 kcal al je benodigde eiwitten/kh/vetten en micronutrienten. Als je die laatste 1000 kcal uit snoep, cake, m&m's, pizza, patat en pannenkoeken haalt, is dat dan ongezond? Natuurlijk niet.

en vezels. maar daar ben ik het mee eens inderdaad. Er zullen alleen velen zijn die anders beweren hier.

---------- Post toegevoegd Wed 26 Dec 2012 om 00:48 ----------

Mag best hoor. Van dit onderwerp heb ik niet bijster veel verstand. Van het volkoren-verhaal ben ik wel redelijk overtuigd.



Het laatste jaar. Ben nu aan het afstuderen --> opdracht over advisering (verzadigd) vet voor preventie van hart- en vaatziekten.
Een opdracht die echt voor mij is gemaakt! :D



Ik denk dat we er niet in moeten doordraaien. Zelfs het Voedingscentrum heeft een X aantal kcal. "vrije ruimte" die je mag gebruiken om rotzooi te vreten. En waarom zou je niet mogen genieten van je eten?
Eet gerust af en toe een stuk taart of wat chips i.p.v. een paar boterhammen.

De "cleane" voedingsschema's die ik soms voorbij zie komen, zijn ook niet mijn ding. Het lijkt me voor de lichaamssamenstelling niet altijd even relevant. Maar het effect van voeding bij sport is niet mijn kennisgebied. Robjee weet daar veel meer van.

Met jou alles goed? Met je schouder zal het wel beter gaan gezien je progressie. Well done. :)

laat me even weten wat je bevindingen zijn over verzadigd vet :D ZEER!!! benieuwd naar.
schouder is up en down.. ik train er deels omheen, en loop nu bij fysio. Zijn dagen dat ik echt denk van KUUUHTT, en ook dagen dat ik denk dat t wel meevalt.

Ik zit nu in mn eerste jaar voeding en gezondheid in wageningen. Gaat prima tot nu toe. Vind t wel een heel stuk interessanter dan V&D. Dat jaar ertussenuit heeft me iig goed gedaan
 
Nou gaan jullie dan maar allemaal lekker slagroomtaart en chips met cola vreten, blijf ik wel rijst en kip eten en zien we over 10 jaar wie waar staat goed?
 
Nou gaan jullie dan maar allemaal lekker slagroomtaart en chips met cola vreten, blijf ik wel rijst en kip eten en zien we over 10 jaar wie waar staat goed?

kommaar op maat, durf voorzichtig te stellen dat ik droger sta dan jij, en je kan mn voedingsschema checken in mn log. Ik eet al een jaartje of 4 op deze manier.
 
Nou gaan jullie dan maar allemaal lekker slagroomtaart en chips met cola vreten, blijf ik wel rijst en kip eten en zien we over 10 jaar wie waar staat goed?
Succes met nutteloos krampachtig letten op je voeding, als je er maar gelukkig van wordt he!
 
Back
Naar boven