Ga Terug   DutchBodybuilding.com forum > Hoofdfora > Voeding

Antwoord
Oud 30 November 2008, 12:02  
wazzup
Super Moderator

wazzup's Avatar

Stats: M 48j 1m89 - -
Advertentie
Citaat:
Origineel gepost door tick Bekijk Post
Brocoli in de magnetron verliest 90% van zijn antioxydanten, lijkt me een waste.. beste oplossing is stomen (10% verlies) daarna koken (50% verlies) dat zou je wel lager kunnen krijgen zoals Penochef dat zegt om eerst je water al aan de kook te brengen en daarna kort "koken".
Hoe om je daar zo bij ?

Met citaat antwoorden
Oud 30 November 2008, 14:52  
tick
Dutch Bodybuilder

tick's Avatar

Stats: M
Citaat:
A study investigating various cooking methods of broccoli concluded that microwaving is the clear loser: microwaved broccoli had lost 97 per cent, 74 per cent and 87 per cent of three major antioxidant compounds -- flavonoids, sinapics and caffeoyl-quinic derivatives. By stark comparison, steamed broccoli had lost only 11 per cent, 0 per cent and 8 per cent, respectively, of the same antioxidants.
http://www.fonteine.com/broccoli.html

Citaat:
Deze week wilde het programma Smaakpolitie (SBS) een einde maken aan de discussies op internet forums mbt het gebruik van een magnetron. In deze forums wordt vaak een pagina op fonteine.com genoemd en wordt dit iedere keer als een hoax afgedaan.

Nu hecht ik niet zoveel waarde aan een programma dat alleen kleine zelfstandigen mangelt maar een bezoek aan McDonald niet durft uit te zenden, de redacteur was hier zo boos over en tipte de media en kreeg ontslag.

Omdat de omroepen wel vaker hun huiswerk niet doen, hieronder nogmaals informatie over een Spaanse studie naar het verlies van vitamine C en kankerremmende anti-oxidanten bij het bereiden van brocolli.

Het totale verlies bij magnetronnen:

Vitamine C : 40%
Glucosinolates (anti-oxidanten) : 74%

Koken van broccoli zorgde voor een verlies van 55% van de anti-oxidanten. Het stomen van broccoli echter gaf bijna geen verlies dus adviseerden de onderzoekers
dat stomen de beste methode van bereiding is.
http://www.fonteine.com/magnetron_ongezond.html

Citaat:
74-97% verlies van anti-oxidanten in Brocolli door magnetron

Certain methods of preparation and cooking can cause vegetables to lose their cancer-fighting compounds, with microwaving the biggest culprit, finds a new study published in the Journal of the Science of Food and Agriculture.

A study investigating various cooking methods of broccoli concluded that microwaving is the clear loser: microwaved broccoli had lost 97 per cent, 74 per cent and 87 per cent of three major antioxidant compounds - flavonoids, sinapics and caffeoyl-quinic derivatives. By stark comparison, steamed broccoli had lost only 11 per cent, 0 per cent and 8 per cent, respectively, of the same antioxidants.
"Most of the bioactive compounds are water soluble, during heating they leach in a high percentage to the cooking water, reducing their nutritional benefits in the foodstuff.
Zoals je kunt lezen is een magnetron niets anders als een killer voor het voedsel, nog maar niet te spreken over de stralingen.

http://www.youtube.com/watch?v=ovfviS6rZIQ

http://www.youtube.com/watch?v=YZ7tbP6futE

Hier een stukje over melk in de magnetron, dan te bedenken dat mensen hun flesje opwarmen om erna aan hun pas geboren kind te geven!!

Citaat:
Meer kankerverwekkende cholesterolzuren by verhitting melk in magnetron

Influence of Micro Waving and Conventional Heating of Milk

Cholesterol oxides in particular 7-ketocholesterol, which are considered carcinogenic, were not detected in fresh milk, while all of the applied heating treatments led to the formation of cholesterol oxides at different levels. Conventional heating of milk (pasteurization and boiling) caused formation of these oxides with significant differences. Flash pasteurization gave the lowest level followed by low temperature long time pasteurization (63*1.0 C for 30 min), pasteurization o for 5 min at 95*1.0 C, and boiling for 5 min without significant differences between them.

On the contrary, microwave heating milk caused a significant increase in the level of the COPs, which puts a big question mark on the use of microwave oven in food processing and preparation. The oxidation level in UHT milk produced from milk powder (reconstituted milk) was significantly higher than those of UHT produced from fresh milk. This draws our attention towards unsuitability of the use of milk powder in the production of UHT milk ( multiheating effect).
Citaat:
Magnetron sloopt drinkwater

Uit Spaans onderzoek blijkt al dat magnetron er voor zorgt dat 90% van de antioxidanten in broccoli het loodje legt (tegen 11% bij stomen) maar een Amerikaanse site wilde wel eens testen wat voor effect magnetronnen en gewoon koken op water had. Schrik niet van de verschillen maar misschien valt het muntje bij je en wordt je voorzichtiger bij het verwarmen van melk voor de baby etc met deze voedingssloper.

http://rense.com/general70/microwaved.htm
Eet smakelijk..

Laatst aangepast door tick : 30 November 2008 om 15:13
  Met citaat antwoorden
Oud 30 November 2008, 14:55  
Raj
Dutch Bodybuilder

Raj's Avatar

Stats: M - - -
Koken en kaassaus erover, aardappeltjes erbij. Ik reken altijd 1 broccoli per persoon. (maar ik eet dan ook geen vlees) Broccoli is 1 van de gezondste groente's die er zijn.
  Met citaat antwoorden
Oud 30 December 2011, 19:26  
Tintin1988
Cool Novice

Stats: M 1m80 57kg -
Ik wou een vraagje stellen i.v.m. hoe men het beste broccoli opwarmt en via de zoekfunctie ben ik op deze tread terechtgekomen...

Is het nu echt zo ongezond om voedsel op te warmen in een magnetron
  Met citaat antwoorden
Oud 1 January 2012, 22:06  
boxona
Advanced Bodybuilder

boxona's Avatar

Stats: V 1m58 57kg -
Bekijk Galerij (5 foto's)
STOMEN. vind ik het lekkerst en je behoudt vitaminen
  Met citaat antwoorden
Oud 1 January 2012, 22:32  
benchMarc
AKA The Jesus

benchMarc's Avatar

Stats: M 29j 1m88 96kg 11%
Bekijk Galerij (7 foto's)
Citaat:
Origineel gepost door tick Bekijk Post
Hier een stukje over melk in de magnetron, dan te bedenken dat mensen hun flesje opwarmen om erna aan hun pas geboren kind te geven!!
Lol, daar geloof ik dus echt geen fuck van. Als je op die site kijkt dan zie je de foto's van dat plantje om de twee dagen. Dat plantje dat water krijgt dat in de magnetron is geweest ziet er gewoon gekortwiekt uit. Volgens mij hebben ze gewoon wat takjes geknipt om het onderzoek 'wat kracht bij te zetten'.

Dit moet ik zelf eens een keer uittesten, want het bullshitgehalte is volgens mij erg hoog.
  Met citaat antwoorden
Oud 1 January 2012, 22:54  
Tintin1988
Cool Novice

Stats: M 1m80 57kg -
Exclamation

Citaat:
Origineel gepost door benchMarc Bekijk Post
Lol, daar geloof ik dus echt geen fuck van. Als je op die site kijkt dan zie je de foto's van dat plantje om de twee dagen. Dat plantje dat water krijgt dat in de magnetron is geweest ziet er gewoon gekortwiekt uit. Volgens mij hebben ze gewoon wat takjes geknipt om het onderzoek 'wat kracht bij te zetten'.

Dit moet ik zelf eens een keer uittesten, want het bullshitgehalte is volgens mij erg hoog.
We kijken er echt naar uit wat jouw ondervindingen zullen zijn Marc...

Hou ons op de hoogte a.u.b.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 06:41  
wazzup
Super Moderator

wazzup's Avatar

Stats: M 48j 1m89 - -
Citaat:
Origineel gepost door Tintin1988 Bekijk Post
Ik wou een vraagje stellen i.v.m. hoe men het beste broccoli opwarmt en via de zoekfunctie ben ik op deze tread terechtgekomen...

Is het nu echt zo ongezond om voedsel op te warmen in een magnetron
Hoezo opwarmen ?

maar "zo" ongezond ? Het verschil is hoogstens marginaal.

/edit: mega-bump trouwens.

Laatst aangepast door wazzup : 2 January 2012 om 08:12
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 07:40  
Temujin
Advanced Bodybuilder

Temujin's Avatar

Stats: M 30j 1m76 83kg 12%
Gewoon koken in een heel klein laagje water met de deksel erop, dan is het eigenlijk gewoon stomen en erg lekker
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 07:54  
Beaudien
Advanced Bodybuilder

Beaudien's Avatar

Stats: V 1m72 58kg 17%
Citaat:
Origineel gepost door Phenochef Bekijk Post
Echt ?
Ja, doe ik ook. Althans wel bij broccoli. Dan is het met een minuutje of 3, hooguit 4 koken nog heel goed te doen.
ik hou namelijk niet echt van broccoli maar "het is zoooo goed voor je", dus ik stamp het gewoon naar binnen.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 08:54  
NumquamDesperam
Dutch Bodybuilder

NumquamDesperam's Avatar

blender
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 09:02  
corpaul
Superdude

corpaul's Avatar

Stats: M 29j 1m95 153kg 24%
Bekijk Galerij (2 foto's)
met mes en vork.
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 12:19  
neufunk
Dutch Bodybuilder

neufunk's Avatar

Stats: M 1m78 98kg 16%
Direct fijn hakken & onder je warme rijst / kip mengen.
Zonder te koken / stomen/....

mjammerssssss
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 12:34  
Dinky Toy
Ripped Bodybuilder

Dinky Toy's Avatar

Stats: V 51j 1m60 54kg 12%
volgens mij is dat magnetron verhaal al lang en breed achterhaald.
Je blijft inderdaad nog steeds een groep mensen hebben die fanatiek tegen magnetron gebruik zijn... evenals tegen mobile telefoon, computer.... en noem maar op alles wat zogenaamd magnetische storingen in de atmosfeer veroorzaakt.
maar volgens mij zij die ook tegen maanlicht

en wat broccoli betreft.... is gezond ja, gewoon leren eten, koken, stoven, rauw alles kan
sommige mensen hebben het graag heel gaar, anderen beetgaar of rauw, alles naar persoonlijke voorkeur.
En als je het echt niet lust.... eet je toch gewoon andere groenten... Je kan heus ook een gezond menu samenstellen zonder broccoli
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 12:42  
KDS
Cool Novice

Stats: M 1m77 82kg 11%
Ik eet heel graag broccoli-puree, vind het zeer lekker
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 12:56  
Big T
Humongous Ruler

Big T's Avatar

Bekijk Galerij (3 foto's)
Altijd stomen, en broccoli moet niet te kort en niet te lang maar net precies tot je erdoor kan prikken en het nog mooi fel groen is.

Die rauw eten reacties zijn niet serieus bedoeld mag ik hopen
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 13:35  
neufunk
Dutch Bodybuilder

neufunk's Avatar

Stats: M 1m78 98kg 16%
Citaat:
Origineel gepost door Big T Bekijk Post
Altijd stomen, en broccoli moet niet te kort en niet te lang maar net precies tot je erdoor kan prikken en het nog mooi fel groen is.

Die rauw eten reacties zijn niet serieus bedoeld mag ik hopen
Moet je eens proberen , super fijn hakken ( gelijk peterselie) & gwn bijkappen
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 13:45  
Alphabet
Advanced Bodybuilder

Waarom zou je brocolli niet rauw kunnen eten?
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 13:48  
Nessies
Dutch Bodybuilder

Nessies's Avatar

Stats: M 27j 1m95 94kg 13%
Als je de rijst kookt in een pan, doe je er een zeef bovenop met de broccoli daarin. Deskel erop en na een kleine 5min is je broccoli nog extreem groen en amper verlies van zijn kostbare stofjes. Knagen maar!
  Met citaat antwoorden
Oud 2 January 2012, 13:48  
Alphabet
Advanced Bodybuilder

http://www.youtube.com/watch?v=xEDcaspq7Y0
  Met citaat antwoorden
Antwoord

Snel Reageren
Bericht:
Opties
Oud topic waarschuwing
Dit topic, of de laatste post, is meer dan 836 dagen oud. Het is heel waarschijnlijk dat de discussie afgelopen is, dus bumpen heeft geen zin.
Als je toch denkt dat het nodig is om te reageren, dan kan je dit alsnog doen.
Topic opties

Interesse in fitness?