Fitness Seller

welke oefeningen doen jullie om een brede rug te krijgen

Bezoekers in dit topic

Dondergod

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
30 dec 2007
Berichten
102
Waardering
28
Lengte
1m83
Massa
88kg
Vetpercentage
15%
hey
ben nu al een aantal jaren aan het trainen
maar wil nu mijn rug proberen sterk te verbeteren.
op zich zie je wel redelijk wat spieren zitten en ben ik wel redelijk tevreden.
alleen heb ik dus niet echt dat zandloper effect...
weet iemand of ik hier echt goeie oefeningen voor kan doen?
of dat ik misschien gewoon een beetje pech heb door mijn lichaam bouw?
mvg maurice
 
BOR, deadlifts, Pull-ups. vaak zie je de "V shape" makkelijker bij een laag vetpercentage.
 
Als je al een paar jaar traint hoef je dit soort vragen toch niet te stellen lijkt mij.
 
in principe elke oefening waar je je armen naar je lichaam toe trekt, (horizontaal of verticaal)
 
BOR, pull-up, en snatch-grip deadlift
 
Vergeet niet te varieren, zodat je hele rug pakt.
Smalle grip, brede grip, bovenhands, onderhands, ellebogen langs je lichaam, ellebogen flaireing, naar je borst toe trekken, naar je buik toe trekken.
 
een brede rug krijg je vooral door wijde grip, houdt niet in dat je alleen wijd hoeft te doen. Probeer eens als warming up een paar setjes op te trekken, een oefening die vaak onderschat wordt
 
een brede rug krijg je vooral door wijde grip, houdt niet in dat je alleen wijd hoeft te doen. Probeer eens als warming up een paar setjes op te trekken, een oefening die vaak onderschat wordt

En welke spier of welk gedeelte train je dan met small grip?
 
een brede rug krijg je vooral door wijde grip, houdt niet in dat je alleen wijd hoeft te doen. Probeer eens als warming up een paar setjes op te trekken, een oefening die vaak onderschat wordt

Ben het niet met je eens. Een bredere greep betekent niet dat je automatisch een brede rug krijgt en optrekken wordt juist niet onderschat..

---------- Post toegevoegd 13 September 2013 om 10:18 ----------

En welke spier of welk gedeelte train je dan met small grip?

Is toch net als breed en smal bankdrukken. Breed is buitenkant borst en smal is binnenkant borst. DOHHHH. :o

Not serious


---------- Post toegevoegd 13 September 2013 om 10:22 ----------

hey
ben nu al een aantal jaren aan het trainen
maar wil nu mijn rug proberen sterk te verbeteren.
op zich zie je wel redelijk wat spieren zitten en ben ik wel redelijk tevreden.
alleen heb ik dus niet echt dat zandloper effect...
weet iemand of ik hier echt goeie oefeningen voor kan doen?
of dat ik misschien gewoon een beetje pech heb door mijn lichaam bouw?
mvg maurice

Wat al gezegd is, zo ongeveer alle oefeningen die iedereen zou moeten doen. Deadlift, row- en pullbewegingen. Let er alleen wel echt op dat je de oefeningen goed en geconcentreerd uitvoert. Dus zorg voor een volledige uitvoering van bijvoorbeeld een pull-up of een BOR. Bij pull-up stop je bijvoorbeeld pas wanneer je kin boven de stang komt.
 
Haha nou moet ik toegeven dat me binnenkant lats wel aardig achterlopen.
 
binnenkant lats???
 
Ik doe sinds een paar weken reverse rows. Voelt er goed maar dat kan ook zijn doordat je wat anders probeert.
 
Ben het niet met je eens. Een bredere greep betekent niet dat je automatisch een brede rug krijgt en optrekken wordt juist niet onderschat..

klopt, je pakt wel meer de buitenkant van je rug, je snapte wat ik bedoel. Als je traint betekend het sowieso niet dat je automatisch groeit dusja. En als je het mij vraagt zie ik bijna nooit iemand optrekken hoor, zou bij jou vast anders zijn dan

---------- Post toegevoegd 13 September 2013 om 18:49 ----------

En welke spier of welk gedeelte train je dan met small grip?

small grip (bij rug voor de bijdehante mensen hier) ook gewoon rug natuurlijk maar meer de binnenkanten
 
Om alle mythen maar in een klap de wereld uit te helpen:

Met name de Latissimus Dorsi geeft de rug 'breedte' en de karakterisktieke V-vorm.


De belangrijkste 2 functies van de lats zijn schouder-extensie en adductie en dat is precies hetgene wat je doet met zo'n beetje alle 'pull' bewegingen in het verticale vlak (pullups/chins/lat-pulldowns) en in het horizontale vlak (grofweg alle rows).

Dus grotere lats = bredere rug, greepbreedte is daarbij van overschat belang.
Zo lang er sprake is van schouder-extensie en/of adductie worden de lats aan het werk gezet......

Overigens, ook pullovers en v-bar/rope pulldowns spreken de schouder-extensie van de lats hard aan.

Datgene wat meestal wordt aangeduid als 'dikte' van de rug, heeft betrekking op de mate van ontwikkeling van de traps, rhomboids en erectoren. Feitelijk alle spieren tussen de schouderbladen en aan weerszijde van de ruggengraat.

Met name deadlifts, power cleans/snatches/pulls, shrug varianten, face pulls, high rows, reverse flyes e.d. zullen deze spieren ontwikkelen en daarme het 'dikte' aspect van de rug verbeteren.
 
Ben het niet met je eens. Een bredere greep betekent niet dat je automatisch een brede rug krijgt en optrekken wordt juist niet onderschat..

klopt, je pakt wel meer de buitenkant van je rug, je snapte wat ik bedoel. Als je traint betekend het sowieso niet dat je automatisch groeit dusja. En als je het mij vraagt zie ik bijna nooit iemand optrekken hoor, zou bij jou vast anders zijn dan

---------- Post toegevoegd 13 September 2013 om 18:49 ----------



small grip (bij rug voor de bijdehante mensen hier) ook gewoon rug natuurlijk maar meer de binnenkanten

hahaha ga dood aub
 
Leg uit waarom een wijdere greep voor een bredere rug zou zorgen?

Kom op 3XL....loop je weer achter? Wij hadden nog vorige week tot besluit gekomen dat hoe breder je grip, hoe breder spier zal worden. Lijkt me ook ligisch....breed = breed en smal = smal.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]












P.S. bovenstaande statement was niet serieus bedoeld, ik dacht ik zet dat ff bij.
 
Back
Naar boven