Fitness Seller

Verschillende grips pull-up (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Rzr

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
18 nov 2010
Berichten
367
Waardering
8
Lengte
1m75
Massa
78kg
Vetpercentage
13%
Heren,

Sinds kort heb ik pull-ups toegevoegd aan mn schema. Ik kan nog niet spectaculair veel, 3x6 tot 3x7, maar ach, het is een begin. Nu kan je een pull-up natuurlijk met verschillende grips doen die allemaal weer net ff op een andere manier je rug pakken (en in meer/mindere mate je biceps). Kunnen jullie voor mij uitleggen voor welk deel van je rug de onderstaande grips zijn en in hoeverre het je biceps belast?

1. Wide grip rechte stang
2. Wide grip gebogen stang (zo een als een fiets stuur zeg maar)
3. Close grip
4. Close reversed grip (kijkend in je handpalmen)
5. Close parallel grip (handpalmen naar elkaar)
6. Wide parallel grip

Volgens mij zijn nr. 4 en 6 vooral voor je biceps, nr. 1 en 2 voornamelijk voor je teres major/minor en/of trapezius en nr. 5 voornamelijk voor je latissimus dorsi. En nr. 3 geen idee wat daar de voornaamste voor is.

Klopt dit een beetje of slaat het helemaal nergens op?
 
Geen enkele pull down/up/chin/enz is vooral voor je biceps. Ze zijn allemaal voor je rug, maar sommige varianten plaatsen de armen in een sterkere positie waardoor ze meer meedoen wat je kan zien aan het trainingsgewicht.
 
Zijn er evengoed veel nog die latpull gaan doen in een bicepstraining..... (en amper of helemaal niet de biceps hard laten werken)
 
Close grip met handpalmen naar je toe is het meest biceps. Close grip is dan handen niet meer dan 5cm uit elkaar..

Of je de lats harder aanpakt door een wijde grip weet ik niet, ik voel ze ook altijd goed bij een neutrale grip, gewicht is hiermee dan ook hoger dan wijde grip.

Mijn biceps groeien het beste door veel chins en andere row oefeningen te doen en maar een klein beetje biceps in de vorm van isolatie (6 setjes/week). Sterker in chins = sterkere armen + rug..
 
Dus jij heb echt het idee dat het je biceps zijn die het gewicht verplaatsen? En niet de lats die je bovenarmen naar je lichaam trekken wat niet lukt zonder je armen te buigen?

Probeer je armen bij een pullen od. eens te buigen zonder je lats aan te spreken. Wat je dan krijg is en OH pull curl wat in de verste verte niet lijk op een pullen od.
 
Dus jij heb echt het idee dat het je biceps zijn die het gewicht verplaatsen? En niet de lats die je bovenarmen naar je lichaam trekken wat niet lukt zonder je armen te buigen?

Probeer je armen bij een pullen od. eens te buigen zonder je lats aan te spreken. Wat je dan krijg is en OH pull curl wat in de verste verte niet lijk op een pullen od.

Niet puur biceps natuurlijk, het accent ligt er alleen iets meer op. Chins zijn voor een groot deel rug, maar ook een aanzienlijk deel biceps. Ik heb het idee dat door het hogere gewicht waarbij je ondermeer je biceps gebruikt ervoor zorgt dat je meer groei hebt in je biceps wanneer je voldoende chins doet en dat het (bij mij) minder afhangt van hoeveel curls ik daarbij doe.

'Hangende' curls heb ik wel vaker gedaan. Het is dan inderdaad geen pull meer. Benen op het bankje, hangen en dan curlen met lichaamsgewicht. Erg zware oefening voor biceps, wel leuke afwisseling. Ik weet niet of je die bedoelt?
 
Wat mij is opgevallen

onderhandse smalle grip pull ups dat ik mijn biceps een pak meer aansprak ivm

bi acro wijdte overhandse minder biceps .

dat is mijn persoonlijke ervaring .

smalle onderhandse grip was ik ook een pak sterker !
 
Niet puur biceps natuurlijk, het accent ligt er alleen iets meer op. Chins zijn voor een groot deel rug, maar ook een aanzienlijk deel biceps. Ik heb het idee dat door het hogere gewicht waarbij je ondermeer je biceps gebruikt ervoor zorgt dat je meer groei hebt in je biceps wanneer je voldoende chins doet en dat het (bij mij) minder afhangt van hoeveel curls ik daarbij doe.

'Hangende' curls heb ik wel vaker gedaan. Het is dan inderdaad geen pull meer. Benen op het bankje, hangen en dan curlen met lichaamsgewicht. Erg zware oefening voor biceps, wel leuke afwisseling. Ik weet niet of je die bedoelt?

Dat aanzienlijk deel valt reuze mee. Is meer brachialis dan biceps eigenlijk. En accent leggen op? Door de positie wordt de rol groter dan bij een gesupineerde greep en een smallere greep betekend eigenlijk gewoon nog meer supinatie, maar een spier in een sterkere positie plaatsen is niet hetzelfde als accentueren.

---------- Toegevoegd om 14:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:20 ----------

Wat mij is opgevallen

onderhandse smalle grip pull ups dat ik mijn biceps een pak meer aansprak ivm

bi acro wijdte overhandse minder biceps .

dat is mijn persoonlijke ervaring .

smalle onderhandse grip was ik ook een pak sterker !

Logisch, biceps is het sterks in een gesupineerde positie, maar aan het begin van de beweging zijn ze vanaf de schouder verkort en dus in een zwakke positie waardoor wat armbuigers betreft het accent meer op de brachialis ligt.
 
Dat aanzienlijk deel valt reuze mee. Is meer brachialis dan biceps eigenlijk. En accent leggen op? Door de positie wordt de rol groter dan bij een gesupineerde greep en een smallere greep betekend eigenlijk gewoon nog meer supinatie, maar een spier in een sterkere positie plaatsen is niet hetzelfde als accentueren.

---------- Toegevoegd om 14:24 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:20 ----------



Logisch, biceps is het sterks in een gesupineerde positie, maar aan het begin van de beweging zijn ze vanaf de schouder verkort en dus in een zwakke positie waardoor wat armbuigers betreft het accent meer op de brachialis ligt.


hoe zou je dan kunnen verklaren dat ik bv bij underhand small grip veel minder rug voel dan bij bv een medium grip overhand pull up
 
De rug valt vanwege de lange origo net als de borst te accentueren in onder/midden/boven (algelang waar de bovenramen naartoe trekken). Kan dus best zijn dat je de ene variant meer voelt dan de andere ondanks dat je minder gewicht verplaatst.

Kan ook zijn dat je uitvoering "minder" omdat je meer op je armen werkt. Maar dat maakt nog geen arm oefening.
 
Back
Naar boven