AndroidHealthClinic

push-ups

Bezoekers in dit topic

black2white

Dutch Bodybuilder
10 jaar lid
Lid sinds
15 dec 2007
Berichten
329
Waardering
3
ik zie meestal push-ups bij schouderoefeningen staan, maar vaak hoor ik ook dat het je (bovenkant)borst traint.

train het nu beiden of alleen schouder/borst? ??? en waar kan ik hem nu het beste bij indelen?

alvast bedankt voor de reacties :D
 
je traint er schouders, rug, borst, triceps mee. ook een beetje buik.

denk ik oefeningen niet in spiergroepen. dus doe op een dag: squatten, bankdrukken en row's. andere dag deadlift overhead press en rows evt.
 
Push-ups zijn een van de meest complete (lage weerstand) oefeningen die er zijn. Je traint er voornamelijk je borst en je triceps mee, afhankelijk van de afstand tussen je handen. Hoe groter de afstand, hoe minder nadruk op de triceps en hoe meer nadruk op de borst.

Hoe hoger je je benen zet (dus op een stoel bijvoorbeeld) hoe meer nadruk je legt om je schouders. Je legt de meeste nadruk erop door in een handstand push-ups te doen dus.

Als je een bepaald aantal push-ups achter elkaar kunt dus (30 ofzo??) zal je kracht niet meer toenemen. Ik kan er op dit moment 70, maar de maximale output neemt nu niet meer toe. Slechts mijn spieruithoudingsvermogen.
 
thnx voor de reacties :)
en als ik mijn handen hoger zet, train ik dan meer de borst? (gezien ik met voeten hoger, meer schouders train)
 
thnx voor de reacties :)
en als ik mijn handen hoger zet, train ik dan meer de borst? (gezien ik met voeten hoger, meer schouders train)

Nee... Als je je handen hoger zet, dus tegen een muur aan, verlicht je gewoon de last. Je handen zo ver mogelijk uit elkaar zetten in een horizontale positie voor borsttraining.

Maar niet te ver, zodat je toch nog een redelijk beweging kunt maken.
 
Nee... Als je je handen hoger zet, dus tegen een muur aan, verlicht je gewoon de last. Je handen zo ver mogelijk uit elkaar zetten in een horizontale positie voor borsttraining.

Maar niet te ver, zodat je toch nog een redelijk beweging kunt maken.

Handen zet je niet hoger door ze tegen een muur te zetten maar door 2 dumbeltjes of pushupsteunen te gebruiken, vergroot de rom...
 
Handen zet je niet hoger door ze tegen een muur te zetten maar door 2 dumbeltjes of pushupsteunen te gebruiken, vergroot de rom...


Niet aan die steuntjes gedacht. :)

En met 'redelijke beweging' bedoelde ik dus de ROM. :) Alleen ik gebruik niet graag afkortingen als ik niet precies weet waar ze voor staan... :o
 
Hoe groter de afstand, hoe minder nadruk op de triceps en hoe meer nadruk op de borst.


In tegendeel

"Comparison of Muscle Activation Using Various Hand Positions During the Push-Up Exercise"
http://forum.dutchbodybuilding.com/...ious-hand-positions-during-the-push-up-46202/



Tables

Table 1.Normalized electromyographic activity (mean * SE) during push-ups.*
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


Figures

FIGURE 1. Electromyographic activity from the pectoralis major and triceps brachii was examined during push-ups performed from each of 3 hand positions: shoulder width (SW) base (A), wide base (WB) (B), and narrow base (NB) (C) hand positions. In the SW hand position, subjects positioned their middle finger at the end point of a plumb line hung from the edge of their deltoid. In the WB hand position, subjects positioned their hands 20 cm laterally from the SW position. In the NB hand position, subjects placed their hands together under the center of their sternum, forming a diamond shape between their thumbs and index fingers
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


FIGURE 2.Normalized electromyographic (EMG) activity of the pectoralis major from a representative subject. Peak EMG activity occurs during the push-up performed from the narrow base hand position
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


FIGURE 3.Normalized electromyographic (EMG) activity of the triceps brachii from a representative subject. Peak EMG activity occurs during the push-up performed from the narrow base hand position
[Afbeelding niet meer beschikbaar]


FIGURE 4.Mean normalized electromyographic (EMG) activity in the pectoralis major and triceps brachii muscles obtained during push-ups performed from the shoulder width, wide base, and narrow base hand positions. The EMG activity is significantly greater in the narrow base hand position than the wide base hand position in both the pectoralis major (p = 0.005) and triceps brachii (p = 0.026) muscles
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
 
wauw! dit gaat helpen! super bedankt 3XL!! :D
 
mooi 3XL,ook nooit geweten dat smal de borst meer aanspreekt dan normaal (of wijd).
Is dat met bandkrukken dan eigenlijk ook zo :scratch:
dat zou dan te verwachten zijn toch ??

...en kun je misschien dat tabelletje nog verklaren met die engelse termen en percentages van boven de 100% erin...:o het zal wel niet practisch van nut zijn maar als het er dan toch bij staat wil ik ook weten wat het betekent...:o
 
Als je een bepaald aantal push-ups achter elkaar kunt dus (30 ofzo??) zal je kracht niet meer toenemen. Ik kan er op dit moment 70, maar de maximale output neemt nu niet meer toe. Slechts mijn spieruithoudingsvermogen.

leg dan wat gewicht op je rug
 
mooi 3XL,ook nooit geweten dat smal de borst meer aanspreekt dan normaal (of wijd).
Is dat met bandkrukken dan eigenlijk ook zo :scratch:
dat zou dan te verwachten zijn toch ??

Volgens mij ligt het iets anders. Shoulder-width base (A) is min of meer vergelijkbaar met close-grip bench press, wide base is vergelijkbaar met de "normale" bench press (B). Zoals te zien is is de EMG activatie in de triceps groter bij shoulder-width en in de pectoralis major groter bij wide. CGBP spreekt dus, zoals verwacht, de triceps meer aan, de normale bench press de pectoralis major.

Als je plaatje C vertaalt naar de bench press zou je je handen zo dicht bij elkaar moeten houden dat je binnen de kortste keren een pols-blessure hebt (als het uberhaupt lukt om de oefening op die manier uit te voeren).

Je zou dus eigenlijk een soort trap bar moeten hebben om de BP zo uit te kunnen voeren als in C getoond wordt, op die manier spreek je je triceps en pecs meer aan. Vraag blijft overigens hoe variatie C de schouders aanspreekt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven