MuscleMeat

Psychische grenzen doorbreken

Bezoekers in dit topic

wscorpion

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid sinds
28 dec 2006
Berichten
1.065
Waardering
4
Ik vroeg me af hoe jullie jezelf door psychische grenzen heenworstelen.
Ik merk dat bv met squatten ik een psychische grens had mbt het gewicht dat ik kon squatten.

Een simpel voorbeeld om het duidelijker te maken:

2 weken terug was het maximale wat ik kon squatten 105 kilo, en dan 1 keer. Zodra ik die 105 kilo uit de steunen tilde voelde het gewicht al zwaar aan.

Vorige week besloot ik om voor het gevoel maar voor een zware set eerst even een halter van 140kg uit de steunen te halen. Die voelt dan behoorlijk zwaar aan, maar toen ik direct daarna sets ging doen was de 120kg licht en kwam ik op 2x120 uit.

Gisteren deed ik weer hetzelfde maar dan met een gewicht van 210kg. Toen ik deze terug heb gelegd in de steunen heb ik vervolgens een setje van 2x130kg gesquat.
Dit moet dus wel een psychische grens zijn, want ik geloof er niets van dat ik zoveel sterker wordt in 2 weken tijd, ook al ben ik pas net weer een paar weken bezig...

Nu vraag ik me dus af wat jullie doen om dit soort barrieres te doorbreken. Heb je eenzelfde techniek als wat ik nu deed, of iets anders?
 
als je nog maar een paar weken bezig bent zou ik toch niet zo zwaar gaan squatten .
je hebt maar 2 knieen .
dit gaat een paar keer goed maar als het fout gaat squat je waarschijnlijk nooit meer.
rustig opbouwen dat gewicht.
Keulen en Rome zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
 
lijkt me eerder fysisch dan psychologisch. Psychologisch zou willen zeggen dat je 200kg uit het rek neemt en denkt; "damn, als ik 200kg uit het rek kan nemen moet ik, hoewel de laatste keer 105 moeilijk ging, er toch 120 kunnen squaten.". En dat lijkt me nogal sterk dat je dat dan ook werkelijk zou geloven.
Stel je doet 10/8/6/4 BP 40/60/80/100, als je die 100 net 4 maal omhoog krijgt voelde die 80 al bijna even zwaar aan als die 100. Maar neem na die 100 eens terug die 80 vast en die voelt aan als 60.
Kan iemand bevestigen of ontkennen dat de oorzaak hiervoor wel eens in de golgipees orgaantjes kan liggen?
 
Ik vind dit een moeilijke kwestie, ik ben wel van mening dat je geest veel invloed uitoefent op je lichaam. Het zou dus goed kunnen dat je door negatief denken je lichaam blokkeert. Zelf heb ik eens een plateau gehad met BP op de 80 kilo, het wilde maar niet lukken. Totdat ik ineens 90 op de barbell gooide en dacht dat dit 80 was. Ik vond het zwaarder gaan dan normaal maar haalde de 8 reps wel. Vreemd:P
 
ik ben het helemaal met je eens en het is een prima manier psychische grenzen doorbreken.

ook een superzware extentsieve op bench [met spotter of in powerbox]
kan heel goed helpen.
 
als je nog maar een paar weken bezig bent zou ik toch niet zo zwaar gaan squatten .
je hebt maar 2 knieen .
dit gaat een paar keer goed maar als het fout gaat squat je waarschijnlijk nooit meer.
rustig opbouwen dat gewicht.
Keulen en Rome zijn ook niet op 1 dag gebouwd.

arnold en ronnie zou ik hier een betere vergelijking vinden :P

en denk dat je meer uit moet kijken met je rug hier dan met je knieen [tenminste met goeie plaatsing van je voeten en benen]
 
als je nog maar een paar weken bezig bent zou ik toch niet zo zwaar gaan squatten .
je hebt maar 2 knieen .
dit gaat een paar keer goed maar als het fout gaat squat je waarschijnlijk nooit meer.
rustig opbouwen dat gewicht.
Keulen en Rome zijn ook niet op 1 dag gebouwd.
Ben wel een paar weken bezig, maar ben geen nieuweling... Ik heb 4 jaar 6dgn per week BB gedaan, toen 1 jaar 6dgn per week fitness (leger) en toen wegens werkdruk en woonomstandigheden dik 3 jaar niets meer.
Ben inmiddels dus pas weer een paar weken bezig, en dankzij spiergeheugen nu met hoge snelheid weer terug op mijn oude niveau aan t komen (BP=150, DL=200,SQ=180 en MP=105). Nu: BP=105/110, SQ=2x130, DL=150 & MP=2x72,5

Ik ken dus de oefeningen, en ik weet wat mijn lichaam in het verleden heeft gekund, mede daarom ga ik ook voor een psychische grens. Als je die halter van de steunen pakt en meteen gaat er door je hoofd heen "oeff, das zwaar!", dan kun je die set verder wel vergeten. Door eerst een heel stuk zwaarder uit de steunen te tillen heb ik dit met de set niet.
Denk dat ik die 130 nog wel een keer extra had kunnen doen, maar ik heb nog geen powerrack, dus ik kan nog niet volledig tot het uiterste gaan :(
 
Ben wel een paar weken bezig, maar ben geen nieuweling... Ik heb 4 jaar 6dgn per week BB gedaan, toen 1 jaar 6dgn per week fitness (leger) en toen wegens werkdruk en woonomstandigheden dik 3 jaar niets meer.
Ben inmiddels dus pas weer een paar weken bezig, en dankzij spiergeheugen nu met hoge snelheid weer terug op mijn oude niveau aan t komen (BP=150, DL=200,SQ=180 en MP=105). Nu: BP=105/110, SQ=2x130, DL=150 & MP=2x72,5

Ik ken dus de oefeningen, en ik weet wat mijn lichaam in het verleden heeft gekund, mede daarom ga ik ook voor een psychische grens. Als je die halter van de steunen pakt en meteen gaat er door je hoofd heen "oeff, das zwaar!", dan kun je die set verder wel vergeten. Door eerst een heel stuk zwaarder uit de steunen te tillen heb ik dit met de set niet.
Denk dat ik die 130 nog wel een keer extra had kunnen doen, maar ik heb nog geen powerrack, dus ik kan nog niet volledig tot het uiterste gaan :(


ah , dat kon ik niet uit je verhaal opmaken.
dacht dat je een beginner was.

fijn toch dat spiergeheugen......
 
ah , dat kon ik niet uit je verhaal opmaken.
dacht dat je een beginner was.

fijn toch dat spiergeheugen......
Ik weet het, en ja, spiergeheugen is zeker prettig zolang je niet aan geheugenverlies lijdt :D
 
BB is zoveel psychisch, er zijn ook genoeg BB'ers met een mental coach. Dat is niet voor niks
 
BB is zoveel psychisch, er zijn ook genoeg BB'ers met een mental coach. Dat is niet voor niks

yep, helemaal waar. Ze zeggen wel eens: "Your mind is your weakest link." Ik train nu sinds kort bij een hardcore school waar ik helemaal afgebeuld word. En ze zeggen waar ik aan moet werken is mijn geest te trainen. Ze zeggen dat ik zwaardere gewichten aankan maar ik mijn geest niet sterk genoeg is. Ik denk vaak, ah dat kan ik niet pakken en ah wat voel ik me verrot. Maar ik moet gewoon gaan denken, dit gewicht is niets. Dit gewicht moet bang van mij zijn.
You see my point ??? Je geest trainen, kost ook tijd. Je zult verstelt staan wat je kan bereiken als je geest optimaal is. Je kan meer gewichten pakken en je trainingsintensiteit drastisch verhogen.
 
Ben ik het idd mee eens, een "leuk" voorbeeld is Sri Chinmoy die even een wrist curl doet met 122kg voor 10 reps op 75 jarige leeftijd puur en alleen door meditatie.
hier en hier wat meer informatie over deze man. Er staat toevallig in de Sport & Fitness van deze maand ook een stuk over hem in.
Je vraagt je dan toch echt af wat de titel "Sterkste Man van de Wereld" dan nog betekent als je hem met die gewichten aan de gang ziet....
Maar het bewijst wel dat de geest enorm sterk kan zijn...
 
Goed topic dit.
Momenteel heb ik er wel een beetje last van dat ik vaak denk van pfff wat is het zwaar en dan prompt gaat het niet. Zit bij sommige oefeningen al een tijdje 'vast' maar daar gaat binnenkort verandering in komen.
 
ik heb dit ook een keer met een vriend gedaan. ik liep hem de gewichten erop doen en ik moest gewoon iedere keer 10 hh doen. ik ben die dag hoger dan mijn max. uit gekomen
 
ik heb dit ook een keer met een vriend gedaan. ik liep hem de gewichten erop doen en ik moest gewoon iedere keer 10 hh doen. ik ben die dag hoger dan mijn max. uit gekomen

Dus hoger als je max én dat 10x? Netjes ;)

Laatst iets gelezen van iemand die makkelijk 8x96kg kon bankdrukken, maar 1x100 lukte m niet.
Totdat ie per ongeluk de halter had volgeladen tot 106 terwijl hij in de veronderstelling was dat het 96 was.
Resultaat: 6x106kg!

Natuurlijk komen die "ongelukjes" maar zelden voor, maar ik ben er van overtuigd dat als je er in gelooft, dat je zeker meer kunt dan je gewend bent.

Tenslotte schijnt het ook zo te zijn dat een ongetraind persoon ongeveer 30% van zijn maximale kracht kan gebruiken, terwijl dat bij een getraind persoon zo rond de 50-60% ligt.
In noodsituaties kun je wel de volle 100% aanspreken, dus als je die noodsituaties zou kunnen nabootsen, dan denk ik dat je leuke effecten krijgt bij wedstrijden :p
 
Back
Naar boven