Fitness Seller

opdrukken , hoeveel procent van je gewicht? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

lijp

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
19 okt 2005
Berichten
603
Waardering
0
Hoeveel procent van je gewicht gebruik je eigenlijk met opdrukken:rolleyes:
 
zet je handen op de weegschaal in opdrukstand en je zult het weten
 
ik dacht dat het rond de 60/65 lag. maar dat zal hoger zijn als je flinke massa hebt op je bovenlichaam.
 
Ik zat hier ook laatst over te denken.
Ik denk echter dat het gewicht op de weegschaal niet aangeeft hoeveel je daadwerkelijk drukt omdat:

1: Je armen en vooral je onderarmen druk je toch niet echt omhoog vanuit je borst (bij bankdrukken wel)? Dus dat gewicht zou je er al (gedeeltelijk) af moeten trekken.
2: Bij bankdrukken lig je recht (horizontaal als het goed is ;)) en het gewicht wat je drukt druk je dus ook recht omhoog (je drukt dus het pure gewicht).
Bij pushups echter zit je altijd in bepaalde mate met een hefboom. Nu ben ik geen kei in natuurkunde dus ik kan de precieze belasting niet berekenen onder de hoeken (denk aan je voeten die op de grond blijven), deze zal afhankelijk zijn van de manier waarop je je voeten handen plaatst en de rest van je lichaam etc. De druk zal in het begin het meeste zijn, en naarmate je hoger komt (ga je verticaler) verdeelt de druk zich meer over je voeten.
3: Toen ik mezelf woog op de weegschaal in pushup-houding kwam ik uit op 75 kilo. Nu train ik vaker pushups met mijn vriendin op m'n rug (65kg), en gewichten van 10 a 20 kilo. Dit doe ik dan zo'n 7 a 8 keer max.
Dit zou betekenen dat ik 160 kilo 7 a 8 keer zou moeten kunnen bankdrukken, wat dus niet het geval is, dit ligt 30 kilo lager.

Dit is mijn ervaring, hoop dat jij en anderen hier wat meer stof hebben om deze oefening te kunnen beoordelen ;)
 
Je zou natuurlijk je voeten op een klein bankje kunnen zetten, zodoende er een rechtere 'op en neer' beweging van te maken.

Het lijken dezelfde bewegingen, maar er zitten wel verschillen in. Bij pushup's bijvoorbeeld ben je constant in plank positie en dit spreekt natuurlijk wat andere spieren aan door lekker je rug te archen op een bench. Verder lijkt mij je schouders bij elkaar trekken tijdens een pushup ook niet heel makkelijk.

Al met al niet geheel te vergelijken, maar ik dacht ook dat het 60/65 procent van je lichaamsgewicht was.
 
zet je handen op de weegschaal in opdrukstand en je zult het weten

Ladies and gentleman, we have a winner!!

Meteen even de weegschaal gepakt..tenen op de vloer 70kg bij 105kg, dus -35kg.. reken maar uit.
 
Ladies and gentleman, we have a winner!!

Meteen even de weegschaal gepakt..tenen op de vloer 70kg bij 105kg, dus -35kg.. reken maar uit.


Te lang geen natuurkunde gehad, maar maakt het nog uit of je armen gestrekt zijn of dat je lichaam dicht bij de grond ligt? Zou zeggen van wel....je zwaartepunt zal bij gestrekte armen meer bij je voeten liggen, omdat je voeten als draaipunt worden gebruikt. Of zie ik dit even verkeerd?
 
jup klopt. Dit reken je uit met de momentenwet. Moment = kracht x arm. Als je hoger komt zal de arm ook steeds korter worden (de arm meet je vanaf je voeten tot de plaats van het zwaartepunt) het zwaartepunt blijft op dezelfde plek(zal ergens rond je borst zitten denk ik zo?) dus als je hoger komt wordt de hoek tussen je voeten en de vloer steeds groter en komt je zwaartepunt steeds dichter bij je voeten zegmaar. Zelf denk ik echter dat het niet heel veel verschil maakt of je laag of hoog zit. Het is alleen wel zwaarder om laag te blijven, maar dat komt omdat je dan niet op je armen kan leunen omdat ze gebogen zijn.

edit: was zo nieuwsschierig dat ik even de weegschaal erbij heb gepakt. met gestrekte armen geeft hij 49 aan en met mn neus op de weegschaal zo ongeveer 54.. scheelt in mijn geval dus 5 kilo! weeg 72 dus: 49 + 54 / 2 = 51.5 is het gemiddelde. 51.5/72 x 100% = 71.5% van mijn lichaamsgewicht druk ik dus met opdrukken;)
 
Je zwaartepunt ligt een beetje aan je bouw maar zal rond je navel zitten bij een normaal mens.

De verhouding borst-voet/navel-voet is ongeveer 5/3.25. Uiteindelijk zal als je afzet dus je 3.25*lichaamsgewicht/5 drukken.
(Wat naar mijn gevoel wel redelijk klopt)

Als je omhoog komt zal dat wat veranderen maar het is de moeite niet om daar je brein te over breken.

/edit: klopt zo te zien wel redelijk met wat marco zegt, kom zelf met de waarde 3.25 uit op 65% ;)
 
Exacte percentage weet ik niet maar hoe hoger je voeten hoe hoger het percentage.
Leg je voeten maar eens tegen een muur zodat je als het ware op zijn kop staat en ga dan push ups doen.
 
Te lang geen natuurkunde gehad, maar maakt het nog uit of je armen gestrekt zijn of dat je lichaam dicht bij de grond ligt? Zou zeggen van wel....je zwaartepunt zal bij gestrekte armen meer bij je voeten liggen, omdat je voeten als draaipunt worden gebruikt. Of zie ik dit even verkeerd?

Ik heb zowel onder en bovenin gewogen en maakt eigenlijk geen fuk uit. Onderin is het iig 70 vd 105. Met je voeten op een verhoging, bv bankje zal wel een ietsjepietsje zwaarder zijn denk ik. Ben nu ff eten, geen zin het uit te proberen:p
 
Met je voeten op een verhoging, bv bankje zal wel een ietsjepietsje zwaarder zijn denk ik. Ben nu ff eten, geen zin het uit te proberen:p

Met je voeten op verhoging is decline en zou je dus juist meer egwicht op aan kunnen. Kan je beter met armen op verhoging dat lijkt meer op incline bench en dus zwaarder.........
 
Net anders-om

Met je voeten op de grond geeft wat de stand armen/romp aangaat juist een decline hoek. Voeten op en verhoging bootst een incline beweging na.
 
Met je voeten op verhoging is decline en zou je dus juist meer egwicht op aan kunnen. Kan je beter met armen op verhoging dat lijkt meer op incline bench en dus zwaarder.........

hmm volgens mij is het eerder andersom:D
 
Net anders-om

Met je voeten op de grond geeft wat de stand armen/romp aangaat juist een decline hoek. Voeten op en verhoging bootst een incline beweging na.

Maar ik heb net tijdje schouder blessure gehad. Met normaal opdrukken deed t zeer, met mijn voeten op een verhoging niet. Normaal gesproken zou ik dan toch meer pijn moeten hebben, aangezien incline meer schouderbelasting geeft?
 
Je lichaam staat waneer je hoofd hoger dan je romp is idd incline, maar je moet wat spieraktie aangaat niet kijken naar de hoek lichaam/vloer, maar naar de hoek armen/romp en die staan in deze positie hetzelfde als bij een decline oefening.

Hoe sTer de incline lichaam/romp, des te meer het accent verschuift naar de onderkant van de borst.

Voor de voeten hoger dan romp geld natuurlijk precies het omgekeerde.
 
Hoe sTer de incline lichaam/romp, des te meer het accent verschuift naar de onderkant van de borst.

Met incline (hoofd hoger dan de romp) pak je toch juist de bovenkant borst?
En decline (hoofd omlaag) onderkant borst?
 
100% als je ook je voeten van de grond houdt.
 
Back
Naar boven