XXL Nutrition

Negatieve Fase

Bezoekers in dit topic

SHUTTERSPEED

Enormous Athlete
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
13 jun 2005
Berichten
36.950
Waardering
279
Negatives (negatieve herhalingen)

Negatieve herhalingen zijn het summum van intensiteit. Je spieren zijn zo'n veertig procent sterker in de negatieve fase van de herhaling (als je het gewicht rustig terug laat gaan naar de beginpositie) dan in de positieve fase.

Als je sterker wordt in de negatieve fase heeft dat ook een uitwerking op je kracht in de positieve fase.

Wees voorzichtig in je keuze van de oefening waarbij je negatives wilt uitvoeren.

Sommige oefeningen, zoals deadlifts en squats, zijn hier niet geschikt voor! Let op de veiligheid van de oefening.

Er zijn drie manieren om negatieve herhalingen uit te voeren (je hebt hier wel één of twee partners bij nodig!):

1. Twee trainingspartners (afhankelijk van de oefening) tillen een gewicht voor je dat dertig tot veertig procent zwaarder is dan je normaal gebruikt. Jij laat dan het gewicht weer langzaam zakken, waarna het weer van voren af aan begint
2. Na een normale set doe je, met de hulp van je trainingspartner, nog twee of drie langzame negatieve herhalingen
3. Herhalingen met de nadruk op de negatieve fase. Hiervoor gebruik je zo'n dertig procent minder gewicht dan normaal. Voer de positieve fase normaal uit, maar doe de negatieve fase in 8 tot 10 seconden met de nadruk op één ledemaat, waarbij de andere ledemaat voornamelijk ondersteunt. Doe dan de volgende herhaling met de nadruk op de andere ledemaat. Dit werkt vooral goed als je machines gebruikt (met een halter is dit erg gevaarlijk om te doen!)

Soms doe ik negatieve reps zoals in manier 2.

Echter wat ik me afvroeg is in welke mate de negatieve fase nu uitwerking heeft op de positieve fase.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Wie doet er trainingen waarbij je de negatieve fase 8+ seconden laat duren.
Merk je dan dat je echt veel langer herstel nodig hebt?
 
Toen ik DC-training deed, deed ik de negatieve fase altijd gecontroleerd, in combinatie met reps-pauze-reps sets. Ik denk dat de negatieve fase van de herhaling zo'n 3 tot 4 seconden duurde. Veel langer vind ik niet nodig, voegt ook weinig toe imo. Ik ben tijdens m'n DC-training periode wel het hardst vooruit gegaan in al de jaren dat ik train (op de beginnergains na dan). Van het herstel merkte ik niet zo veel, maar dat komt ook omdat je bij DC de positieve beweging ook zelf moet doen, en dus relatief lichte gewichten gebruikt.

Een set met alleen maar negatieve bewegingen, dus dat een spotter bijvoorbeeld de positieve beweging maakt, daar geloof ik niet zo in. Het kan een goede manier zijn om iemand te leren chinnen, maar niet meer dan dat imo.

Als je echt voor kracht wilt trainen, zou ik het gewicht wel controleren op de terugweg, maar zeker niet expres langzamer gaan dan nodig is.
 
ik doe dat soms bij mijn biceps. doe ik de 2 laatste setjes het gewicht zo'n 40% hoger en doe de positieve fase met behulp van me andere arm en laat het gewicht langzaam met 1 arm zakken. voelt goed wel oppassen voor blessures.
 
Ik laat mijn spotter graag zo min mogelijk doen. Als ik mijn spotter laat helpen met omhoogdrukken betekent dit dat hij me enkele kilo's, dus niet enkele tientallen kilo's. uit handen neemt op het moment dat ik zelf te lang blij steken op een bepaald punt. Na 1x toepassen van deze manier ben ik eindelijk over de 6*80kg bankdrukken gekomen. Na de 2e x zat ik op 6*90 en drukte ik 12*80 at ease.

Nee, geen 8 sec. Door de enorme inspanning kan de rep langer duren, maar ik doe zeker niet langer over dan nodig.

Langer herstel? Ik merk vooral dat ik na het doen van negatieve reps tijdens betreffende training soms iets minder kan geven dan normaal. Dit verschilt heel erg per keer. Van langer herstel is tot nu toe nog niet echt sprake.

Een keer heb ik mogen ervaren dat ik teveel negatieve reps deed. Toen kon ik de rest van de training enkel mijn spotter lopen spotten omdat ik zelf compleet wrecked was. Ik denk dat iedereen dit zelf moet proberen aan te voelen. Jouw grenzen zijn de mijne niet. Wel zou ik de negatieve reps beperkt houden tot een (klein) handjevol en geen setjes van 8.
 
ik kan nog wel herinneren dat ik vroeger een of ander japans onderzoek had gelezen waarin stond dat negatieve reps het beste voor spiergroei is. kan het nu alleen niet meer vinden.
 
Er staat mij iets bij van een onderzoek waarbij men negatieve herhalingen ver boven de 1 RM deed.. 260% staat me bij, maar dat zal wel niet goed zijn, maar wel boven de 100% van je 1RM.

Ook in HST wordt gebruik gemaakt van negatieve training (niet iedereen doet het, maar het zit wel in de het hele verhaal)
 
Er staat mij iets bij van een onderzoek waarbij men negatieve herhalingen ver boven de 1 RM deed.. 260% staat me bij, maar dat zal wel niet goed zijn, maar wel boven de 100% van je 1RM.

Ook in HST wordt gebruik gemaakt van negatieve training (niet iedereen doet het, maar het zit wel in de het hele verhaal)

Ik neem aan dat dit Curls waren of iets dergelijks.. :roflol:

260% is gewoon Bullsh*t.

Eccentrische training wordt vooral gedaan door Chinezen die willen weten hoe sterk hun CNS is. Hoe dichter de eccentrische beweging bij de concentrische beweging komt hoe beter het CNS werkt.
 
Back
Naar boven