AndroidHealthClinic

Hoe moet ik mijn oefeningen uitvoeren om meer massa te creëren?

Bezoekers in dit topic

Alma122

Novice
Lid sinds
23 mrt 2011
Berichten
7
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
92kg
Vetpercentage
13%
Hallo allemaal,

Ik train sinds de zomervakantie en ik merk dat mijn lichaam aardig vooruit gaat.
Ik merk alleen wel dat mijn armen vergeleken met de rest van mijn lichaam minder vooruit gaat. Ik kreeg een tip op de sport school om langere bewegingen te maken met oefeningen omdat ik zelf 1.88m ben en dat ik met lange spieren geen korte bewegingen moet maken.

kan iemand me nog wat tips geven?
en hoe zit dat met korte bewegingen en lange bewegingen?

alvast bedankt,
Groet
 
- volledige ROM maken
- versnellend concentrisch
- rustig eccentrisch
- dit alles gecontroleerd doen, niet smijten dus.

Begrippen die je niet kent kan je opzoeken ;)
 
:)
 
Laatst bewerkt:
:)
 
Laatst bewerkt:
Dit klinkt erg interessant! Explosieve, gecontroleerde bewegingen om het meeste uit iedere rep te halen.

Ik ben pas een maand intensief bezig met trainen, dus heb hier nog niet eerder van gehoord. Toch ben ik wel sceptisch over artikelen die telkens benadrukken hoe 'perfect' een nieuwe techniek is. Heeft een van jullie er ervaring mee?
 
Weet niet wat de mensen op je sportschool bedoelen (vrees het ergste) maar hier een aanvulling op wat anderen al hebben gepost, waar je wellicht iets aan hebt. The perfect rep

Door de manier waarop het geschreven is klinkt het echt als totale BS. Jullie zijn er wel content mee?
 
Door de manier waarop het geschreven is klinkt het echt als totale BS. Jullie zijn er wel content mee?

Het neigt inderdaad naar esoterie en zweefteverij, maar het is in essentie wat Fred Hatfield al sinds de jaren '80 adviseert, o.a. in zijn boek Power, a scientific approach:

Compensatory Acceleration Training (CAT) in combinatie met het ontwikkelen van Starting Strength middels een zeer kort ballistische moment gedurende de overgang van eccentrisch naar concentrisch.

Content zijn is een understatement, ik zweer er al sinds die tijd bij........
 
Het neigt inderdaad naar esoterie en zweefteverij, maar het is in essentie wat Fred Hatfield al sinds de jaren '80 adviseert, o.a. in zijn boek Power, a scientific approach:

Compensatory Acceleration Training (CAT) in combinatie met het ontwikkelen van Starting Strength middels een zeer kort ballistische moment gedurende de overgang van eccentrisch naar concentrisch.

Content zijn is een understatement, ik zweer er al sinds die tijd bij........

Ben je meer vooruit gegaan sinds die tijd?

Je past dus ook SRP twitch turnaround toe op alle reps? Dat zie ik bij deadlifts niet echt voor me...
Ook heb ik altijd begrepen dat je de oefening vast moet houden bij teruggang terwijl ik hier lees dat je zo snel mogelijk terug moet komen.
 
:)
 
Laatst bewerkt:
Ben je meer vooruit gegaan sinds die tijd?

Dramatisch, met name in het eerste jaren dat ik deze techniek ging toepassen.
De kilo's vlogen omhoog op de oefeningen en later ook in qua lichaamsgewicht.

Je moet ook niet de context van die tijd vergeten, waarin ik als 15/16 jarig jochie trainde:
Een totalitair/dictatoriaal regime van Joe Weider's In-Stink-Tig principes, tot Moron Mike Mentzer met z'n supersloooooooooooooow reps en het verdelen van alle spiergroepen over een 30-daagse split etc. :rolleyes:

Internet debat was er toen nog niet (wel lekker rustig), dus je was al gauw een schaap dat tegen de kudde in blaatte. :cool:

Kwam in ene die knakker Drsquat met z'n complexe theorieen (en z'n halve ton squat).
Eerst had ik het gevoel dat ik verraad en heiligschennis pleegde, maar ik heb nooit spijt gehad dat ik 'durfde' te experimenteren.

Later normaliseerde dit zich ook natuurlijk, maar met name CAT is nog steeds voor mij DE manier om reps te doen, nu ook nog op m'n 41e...

Je past dus ook SRP twitch turnaround toe op alle reps? Dat zie ik bij deadlifts niet echt voor me...

Nee, dat kan ook niet bij de deadlift. CAT kan in principe WEL op iedere beweging worden toegepast. Ook de deadlift dus.

Ook heb ik altijd begrepen dat je de oefening vast moet houden bij teruggang terwijl ik hier lees dat je zo snel mogelijk terug moet komen.

Het gaat om een vlotte maar gecontroleerde eccentrische beweging.
Dus geen vrije val, maar ook niet bewust sterk afremmen.

Moeilijk uit te leggen in woorden feitelijk, je moet dit zien en zelf ervaren.
 
:)
 
Laatst bewerkt:
Dit houd in dat je dus zeer explosief en snelle reps maakt? en daarmee het meeste zou gainen?
 
:)
 
Laatst bewerkt:
maar nu pak ik altijd ongeveer 90% RM... hiermee zie ik mezelf niet explosief pressen. Meestal haal ik de laatste rep net, dus dat is niet echt explosief te noemen. Dus voor een betere training kan ik beter minder gewicht nemen?
 
:)
 
Laatst bewerkt:
Mooi stukje! Mij interesseert vooral dit stukje:
A large mass with a low acceleration can still imply high force just as a small mass with a high acceleration.

Dit impliceert dat het voor explosiveness (ze hebben het over Force maar da's gerelateerd aan explosiveness) niet uitmaakt welk gewicht je gebruikt (4x8 en 8x4 hebben dezelfde uitkomst).
Daarbij ben ik ook wel benieuwd of explosiveness inderdaad hetgene is waar spieren sterk op reageren (en niet b.v. onder spanning spanning staan). Ik heb er nog niet eerder zo bewust over gehoord, dus vraag me af of time under tension niet genoeg is (gezien de literatuur en reacties hier niet). Aan de andere kant heeft iedereen het bij het liften wel over een 'normaal tempo', dus daarvan verwacht je met hoge gewichten eigenlijk wel 'zo snel mogelijk' (en dat zou explosief moeten zijn volgens eerdergenoemde definitie).

Ik ben de laatste tijd bezig met Mind-Muscle Connection (MMC) maar vind het erg lastig toe te passen, zeker bij grote compound oefeningen zoals de Bench Press (bij Flyes gaat het veel beter). Hoe goed zijn CAT en MMC samen toe te passen? Het zou natuurlijk moeten kunnen maar het lijkt me erg lastig.
Ik ben ook benieuwd hoe dit past in Positions of Flexion (POF), wat explosiveness totaal niet uitsluit.
 
Back
Naar boven