XXL Nutrition

low bar squat vs high bar squat

Bezoekers in dit topic

B0dyguard

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
26 dec 2009
Berichten
182
Waardering
3
Lengte
1m77
Massa
71kg
Vetpercentage
10%
Oke ik heb vandaag de low bar squat voor het eerst gedaan en pakte hier maximaal maar 60kg terwijl ik normaal de high bar squat doe en dan 90kg pak zonder dat ik iets voel in me bovenlichaam maar vandaag voelde ik het wel in me bovenlichaam. Ik was ook echt kapot maar anders kapot dan wanneer ik de high bar squat pak en alleen me benen echt belast. Nu is mijn vraag klinkt dat logisch of heb ik gewoon de techniek verkeerd gedaan?

Wat ik denk is dat mijn boven lichaam en onder lichaam zwaar uit balans zijn waardoor ik de low bar squat als zwaarder ervaar omdat me bovenlichaam en onderlichaam samen worden belast (als ik mark rippetoe citeer: on the low bar squat you are able to handle more weight, en dat is dus niet het geval bij mij)want dit zijn mijn kracht stats:

high bar squat 3x5 80kg
bench press 3x5 40kg
overhead press 3x5 30kg
deadlift 3x5 100-110kg

bovendien voelde ik na de low bar squat een zware pomp in me rug en borst en dat is iets dat ik normaal niet ervaar als ik de high bar squat doe.

wat denken jullie? bvb
 
Eerste keer lowbar squatten voelt altijd wat raar aan. Als beginner gewoon 1 vd 2 kiezen en daarop voortbouwen.
 
Als je eenmaal gewend bent aan de low bar squat zul je wel meer moeten squatten ermee. Ik dacht eerst ook dat ik low bar minder kon tot ik het een aantal trainingen deed ermee en het fors toenam.

Low bar legt meer nadruk op de hams en glutes dacht ik.
 
ja het voelt vooraal raar aan me polsen handen en schouders maargoed ik ga bouwen op de low bar squat
 
Als je polsen zeer doen, dan leunt het gewicht teveel op je handen. Je handen zijn er alleen om de bar tegen je rug aan te ''drukken'', niet om het gewicht te dragen. Het kan ook helpen om even je borstspieren te stretchen voor je begint. Dan ben je iets flexibeler en kan je je armen wat verder naar achter buigen zeg maar.
 
klopt heb het net gelezen op stronglifts.com :)
 
Ik doe altijd de high bar squat. Ik ben 1m92 en heb zeer lange benen en een kort bovenlichaam, als ik low bar squat dan zit ik bijna met mijn borst tegen m'n knieën aan zeg maar(Oké dit is overdreven maar je snapt wat ik bedoel).
 
Back
Naar boven