AndroidHealthClinic

Wat is beter: je rust beperken, of voor de hogere gewichten gaan?

Wat is beter voor je gains:

  • Je rust beperken tot bijvoorbeeld 60 seconden (korte rust dus)

    Stemmen: 13 14,3%
  • Wat langer rusten en toch die hogere gewichten kunnen liften

    Stemmen: 78 85,7%

  • Totaal stemmers
    91

Bezoekers in dit topic

Dusky

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid sinds
3 sep 2010
Berichten
1.057
Waardering
19
Lengte
1m88
Massa
79kg
Vetpercentage
11%
Wat is beter voor je gains (in spiermassa en/of vetverlies):

Je rust beperken tot een bepaald aantal seconden, bijvoorbeeld 60, waardoor je wat minder gewicht kan tillen omdat je spieren nog niet uitgerust zijn van de vorige set, of wat meer rust nemen, bijvoorbeeld 2 a 2,5 minuut en vervolgens wel die zwaardere gewichten kunnen tillen.

Het eerste is intensiever in de zin van uithoudingsvermogen lijkt me en die tweede is intensiever in hoge gewichten. Ik verwoord het hier misschien wat simpel, maar je snapt wat ik bedoel.

Wat is nou beter? En ik verwacht dat er ook wel verschil zal zijn of je nou aan het cutten of bulken zal zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en uitleg!
 
Zwaarder gewicht.
 
On what?
 
Imo leveren hoge gewichten meer op dan kortere rust. Rust is vrijwel nooit de indicator voor vooruitgang, gewicht wel.
 
En denken jullie dat de keuze afhangt van of je cut of bulkt? Bijvoorbeeld dat het in de cut verstandiger is je rust te beperken en in de bulk die hogere gewichten te kunnen pakken?
 
Gezien je sig ben je groot fan van TMW. Ik zou gewoon wat oudere video's van ze doornemen, word het ongetwijfeld allemaal in behandeld... Ik ben zelf groot voorstander van een minuut tot anderhalve minuut rust en elke set binnen de 10 herhalingen tot falen, mocht dit niet lukken dan is het misschien nuttig meer gewicht te pakken.
 
Zwaarder gewicht, altijd. Ik heb nooit begrepen waarom sommigen denken dat een kortere rusttijd voor een grotere spiergroei zou zorgen.
 
Altijd de rust nemen die jij denkt nodig te hebben.
 
Hoop antwoorden hier maar geen redenen. Ik ben benieuwd. Phil doet 1 min rust maar dat zegt ook niet direct dat dat voor iedereen beter is.
 
Intensiteit all the way. Gewoon je set doen als je uitgerust bent, vooral bij grote lifts kan dit een hoop kilo's schelen.
Spreekt redelijk voor zich eigenlijk, waarom zou je kort willen rusten?
 
Ik heb Jay Cutler in een filmpje wel eens horen zeggen dat hij 1 minuut rust neemt.
 
Ik heb Jay Cutler in een filmpje wel eens horen zeggen dat hij 1 minuut rust neemt.
Dat hij het neemt wilt nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk nut heeft. Verder vind ik pro's niet echt een betrouwbare bron, geven wel vaker vreemd advies.
 
Denk dat het in princiepe niet uitmaakt als je er vanuit gaat dat je op beide setjes zou faalen. Als je op beide setjes 100% intensiteit geeft o pdezelfde herhalingen zal het denk ik hetzelfde effect hebben. Of je nou 100 kilo pakt na 2 minuten of 90 kilo na een minuut en na 8 reps faalt. De intensiteit is het zelfde?
 
Denk dat het in princiepe niet uitmaakt als je er vanuit gaat dat je op beide setjes zou faalen. Als je op beide setjes 100% intensiteit geeft o pdezelfde herhalingen zal het denk ik hetzelfde effect hebben. Of je nou 100 kilo pakt na 2 minuten of 90 kilo na een minuut en na 8 reps faalt. De intensiteit is het zelfde?
Minder dan 1 minuut rust: 5x100
Meer dan 1 minuut rust: 8x100

Niet hetzelfde.

Maakt ook allemaal niet zo gek veel uit maar alle kleine beetjes helpen. Als je daarmee net wat meer kilo's/reps overhoudt..
 
Minder dan 1 minuut rust: 5x100
Meer dan 1 minuut rust: 8x100

Niet hetzelfde.

Maakt ook allemaal niet zo gek veel uit maar alle kleine beetjes helpen. Als je daarmee net wat meer kilo's/reps overhoudt..

Maar als je er vanuit gaat voor een min = 8x100 en na een min = 8x110 is de intensiteit hetzelfde alleen druk je meer kilos. Maakt voor spiergroei niet uit.
 
Probeer het en kijk wat voor jou werkt.
 
Dat hij het neemt wilt nog niet zeggen dat het ook daadwerkelijk nut heeft. Verder vind ik pro's niet echt een betrouwbare bron, geven wel vaker vreemd advies.

Maar van een pro zou je verwachten dat hij weet waar hij het over heeft. Je ziet het aan ze af dat ze iets gedaan hebben wat werkt.

Ik neem iig liever advies aan van Jay Cutler dan van iemand met mijn stats.

Denk dat het in princiepe niet uitmaakt als je er vanuit gaat dat je op beide setjes zou faalen. Als je op beide setjes 100% intensiteit geeft o pdezelfde herhalingen zal het denk ik hetzelfde effect hebben. Of je nou 100 kilo pakt na 2 minuten of 90 kilo na een minuut en na 8 reps faalt. De intensiteit is het zelfde?

Dat vroeg ik me ook af. Daarom heb ik deze thread geopend. Maar blijkbaar denkt de meerderheid van de mensen dat je beter voor de hogere gewichten kan gaan. In mijn opzicht is een beperktere rust en minder gewicht misschien nog wel intensiever dan lange rust en veel gewicht tillen. Ik heb zelf niet gestemd though.
 
Denk dat kortere rust met meer voordelen komt -> zelfde intensiteit, kortere workout minder cortisol, meer tijd over om te eten. nadelen vermoeiender....
 
Back
Naar boven