XXL Nutrition

Barbell Pullover borst/rug

Bezoekers in dit topic

peter84

Novice
Lid sinds
21 jun 2011
Berichten
11
Waardering
0
Lengte
1m82
Massa
83kg
Hoop dat ik het in het goede subforum heb geplaatst, maar ik heb een vraagje over barbell pullovers. Zover ik weet is dit een oefening voor de borst, maar toen ik deze laatst probeerde (deze oefening zit normaal niet in mijn schema), voelde ik het in mijn bovenrug.

Nou ben ik wel tevreden over mijn borst, echter mijn bovenrug ontwikkelt zich in mijn ogen onvoldoende. Voor rug doe ik cable rows, lat pull down, deadlifts en shrugs. Zou barbell pullover een goede aanvulling hierop zijn of is dit echt een borstoefening? Ik twijfel ook of lat pull down of neck pull down beide nodig zijn of dat 1 van deze 2 voldoende is.

Alvast bedankt.
 
Doe m zelf voor borst nooit, voel meer m'n lats bij die oefening, desondanks doe k m bijna nooit. Je kan beter pull ups en barbell rows toevoegen imo
 
Oh god here we go again :eek::eek::eek:
Zal weer voor veel discussie zorgen

Zelf vind ik dat ik dat ik het ook in borst voel
 
Rug. Zowel met dumbbells als met barbell: rug.
 
Pull Over - Borst EN Rug

Helaas is het bij de Pull Over niet zo zwart wit voor welke spiergroep hij is. De verdeling van hoofd- en hulpspieren veranderd namelijk sterk in het verloop van de beweging. Bij een pull over is in de beginpositie (met de armen boven het hoofd) de hoek voor de Latissimus dermate ongunstig dat hij beweging niet of nauwelijks kan beginnen. De borstspier is de spier die in het begin van de beweging het meest gunstig gelegen is en dus ook het meeste werk zal leveren (functie: retroflexie in het schoudergewricht). Dit veranderd echter vrij snel. Na ongeveer een graad of 20 in retroflexie neemt het aandeel van de latissimus exponentieel toe en verliest de borstspier veel momentum.

Kort samengevat is dit dus een oefening voor zowel de pectoralis major als de latissimus dorsi, afhankelijk van het bewegingstraject. Over het gehele bewegingstraject zal echter de latissimus dorsi het meeste werk leveren.

Wat veel mensen ook niet weten is dat bij de pull ups / lat pull down en de (assisted) dips de borstspier (functie:adductie) ook een grote rol speelt (alhoewel de latissimus bij deze oefeningen duidelijk de prime mover is!)

Christian van Lierop
Fysiotherapeut / Medical Fitness Instructor
FitPoint Health & Fitness Helmond
www.fitpointhelmond.nl
 
Pectoralis major? Retroflexie in het schouder gewricht?

Denk eerder aan de Pectoralis minor.

En wat betreft de pull ups. Er vindt enkel adductie plaats in de excentrische fase (al is het meer een neutrale zone in dit geval). Dus die ''activiteit'' van de pectoralis is te verwaarlozen en mag imo niet eens genoemd worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook nog nooit geleerd dat retroversie door de pec. major uitgevoerd kan worden.

Pec. minor zou inderdaad te voelen kunnen zijn omdat die tijdens een pull-over wat op rek komt. Aangezien die aanhecht onder de pec. major zou dat voor een vals gevoel voor aanspanning van de pec. major kunnen geven.
 
Ja, bij (hyper)extensie in het schoudergewricht (en dan bedoel ik het articulatio humeri!) geeft de pectoralis major retroflexie (als de kracht naar dorsaal/achteren is zoals in de pull over). De pectoralis minor hecht vast aan de ribben en aan het ravebekuitsteeksel (processus coracoideus) van het schouderblad en kan dus geen retroflexie geven. Hij trekt het schouderblad naar beneden en naar voren en heeft dus alleen effect op de positie van het schouderblad t.o.v. de thorax (scapulo-thoracaal gewricht).

Aangezien de beweging bij de pull up zowel heen als terug hetzelfde is, vind er dus zowel excentrische als concentrische adductie plaats. Kort door de bocht gezien vind er bij de excentrische fase zelfs een aBductie plaats, maar tenzij je sneller naar beneden gaat dan de zwaartekracht je kan trekken, is het dus biomechanisch gezien een excentrische ADductie. Het is zelfs zo dat, hoe breder je vastpakt bij de pull up, hoe groter de Adductie-component wordt, dus hoe groter het aandeel van de pectoralis major wordt. Het is nog steeds primair een oefening voor de latissimus, maar de pectoralis mag je zeker niet bagatalliseren bij deze oefening.

Sorry voor al het technische/medische taalgebruik, maar het is ook geen eenvoudige materie. De functie van spieren kan veranderen bij verschillende posities, uitgangshoudingen en bewegingen. Dit maakt de bio-mechanica daarom zowel heel interessant als heel erg ingewikkeld... Ik bestudeer de anatomie en biomechanica beroepsmatig en uit pure interesse al minimaal 16 jaar en ik leer ook nog iedere dag nieuwe dingen bij! (voor wie mijn credentials wil zien: [Link niet meer beschikbaar] )
 
In hoeverre is de ROM van de pec major hierbij relevant?
 
Hm oké, weer wat bijgeleerd m.b.t. retroversie en betrekking pec. major :)

Ik wist wel dat pec. major een kleine functie had bij een beweging als pull-up, maar die is zo klein dat je de pull-up nooit als volwaardige borstontwikkelaar zou kunnen zien. In die zin zou de pec. major dus net zo hard aangesproken worden bij een pull-over als bij een pull-up. Ik zou toch andere oefeningen kiezen voor het ontwikkelen van de pec. major.

Jargon maakt mij overigens niet uit, ik heb weliswaar geen beroep ermee of zo maar voor m'n opleiding (en uit interesse natuurlijk) houd ik me wel bezig met bewegingsanalyse etc. :P
 
Dat is nu juist het verschil tussen de pullover en de pull-up: de extensie van de schouder gaat een stuk verder en de kracht is naar dorsaal (achteren) i.p.v. caudaal (richting de voeten) vanwege de andere uitgangshouding. Daardoor wordt de hoek voor de latissimus ongunstiger en voor de pectoralis een stuk gunstiger.

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
In dit eerste plaatje zie je schematisch de liging van de spieren en hun werklijn. Zoals je ziet loopt de werklijn over de schouder en darna weer naar beneden waardoor het extra veel kracht vergt om de bovenarm naar voren (in dit geval retroflexie) te bewegen. De borstspier ligt in de meest gunstige positie en zal deze beweging dus ook initieren. (let wel; dit is een schematische voorstelling. De werkelijke factoren die meespelen zijn vele malen complexer)

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
In het 2e plaatje zie je dat bij het vorderen van de beweging, de hoek snel veranderd ten gunste van de latissimus. De pectoralis wordt zelfs vrij snel actief insufficient voor de retroflexiebeweging.

Christian van Lierop
Fysiotherapeut / Medical Fitness Instructor
[Link niet meer beschikbaar]

---------- Post toegevoegd Mon 1 Aug 2011 om 16:42 ----------

P.s. ik ben het eens met de stelling dat je geen pull ups moet doen voor de ontwikkeling van je borstspieren. Net zomin als dat je geen pull ups moet doen voor de ontwikkeling van je biceps. Het zijn allebei belangrijke synergisten, maar de latissimus verzet veruit het meeste werk...
 
:)

Effect of the Pullover Exercise on the Pectoralis Major and Latissimus Dorsi Muscles
J Appl Biomech. 2011 Oct 4. [Epub ahead of print]
Effect of the Pullover Exercise on the Pectoralis Major and Latissimus Dorsi Muscles Evaluated by EMG Activity.
Marchetti PH, Uchida MC.
Source

School of Physical Education and Sport, University of São Paulo, Brazil; the Faculty of Physical Education (GNTF-YMCA), Sorocaba, Brazil; and the Department of Biological Sciences and Health (GEPEFFA-UNIFIEO), Osasco, Brazil.
Abstract

The aim of the present study was to investigate the EMG activity of pectoralis major and latissimus dorsi muscles during the pullover exercise. Eight healthy male volunteers took part in the study. The EMG activity of the pectoralis major and latissimus dorsi muscles of the right side was acquired simultaneously during the pullover exercise with a free-weight barbell during both the concentric and eccentric phases of the movement. After warm-up, all the subjects were asked to perform the pullover exercise against an external load of 30% of their body weight, during 1 set x 10 repetitions. The criterion adopted to normalize the EMG data was the maximal voluntary isometric activation (MVIA). The present findings demonstrated that the barbell pullover exercise emphasized the muscle action of the pectoralis major more than the latissimus dorsi and the higher activation depended on the external force lever arm produced.
 
Is het ook niet zo met het hele mind-muscle gedoe, dat waar je aan denkt en op fucussed je meer voelt? iaw als jij gelooft dat het voor je borst is, voel je hem in je borst, idem dito voor je rug

Just say'in :rolleyes:
 
Is het ook niet zo met het hele mind-muscle gedoe, dat waar je aan denkt en op fucussed je meer voelt? iaw als jij gelooft dat het voor je borst is, voel je hem in je borst, idem dito voor je rug

Just say'in :rolleyes:

Ja, ik squat altijd voor mijn biceps en ik doe tricep pushdown voor mijn kuiten.
 
Is het ook niet zo met het hele mind-muscle gedoe, dat waar je aan denkt en op fucussed je meer voelt? iaw als jij gelooft dat het voor je borst is, voel je hem in je borst, idem dito voor je rug

Just say'in :rolleyes:
Is dat niet meer een kwestie van aandacht op techniek leggen? De focus op activatie, snelheid, pad, etc van dat gebied leggen waardoor je de rest minder opmerkt, en meer kunt leren over het onderdeel waar je mentale focus ligt.

Beinvloed niet direct de stimulans, maar wel de ontwikkeling van het mentale aspect en eventueel feedback op je toekomstige techniek?
 
Is het ook niet zo met het hele mind-muscle gedoe, dat waar je aan denkt en op fucussed je meer voelt? iaw als jij gelooft dat het voor je borst is, voel je hem in je borst, idem dito voor je rug

Just say'in :rolleyes:

Mee eens bij pullover. Als je aan het eind van je borsttraining lichte db pakt en pullovers doet terwijl je borst goed samendrukt en rekt dan kan het prima
 
Back
Naar boven