MuscleMeat

5x5 sets om en om !?!

Bezoekers in dit topic

franky18

Cool Novice
15 jaar lid
Lid geworden
1 sep 2004
Berichten
79
Waardering
0
heey gasten,

ik heb een vraagje over het 5x5 schema. als het goed is snap ik het schema aardig goed en heb ik ook al de goede oefeningen te pakken. alleen wordt beschreven dat je zeg maar de setjes om en om moet doen.
dus eerst setje bench, dan bent over row en dan weer bench, totdat je allebij 5 sets hebt gemaakt!?!

maar klopt dit of snap ik het niet?
 
Als je Bill Starr's 5x5 bedoeld dan werk je oefening voor oefening af. Dus eerst 5 setjes van 5 reps squat, dan 5x5 bench, dan 5x5 row, etc.
 
wat is er beter:
10 x 3 of 5 x 5 ?
of zijn ze beiden goed en moet je gewoon eens afwisselen?
 
erca zei:
wat is er beter:
10 x 3 of 5 x 5 ?
of zijn ze beiden goed en moet je gewoon eens afwisselen?
Steve Justa zei:
There is no secret routine, there is no magical number of reps and sets. What there is, is confidence, belief, hard work on a consistant basis, and a desire to succeed.

;)

Maar hij heeft het over het zgn. 5x5 schema (tenminste dat denk ik).
 
jaaa die bedoel ik!! maar het leek me al sterk dat je steeds om en om moest doen, want dat is gewoon niet praktisch.

maar ik ga dat dan maar es proberen!!

is er ook nog meer te vinden op het forum of niet?? want via de search kan ik niks vinden...

als ik dan ook de full body variant doe, hoe lang is beste om het schema aan te houden??!! iets van 6 weken ofzo.
 
Laatst bewerkt:
Kan wel hoor.. is gewoon een variant... Er zijn genoeg schemas waar je eerst 1 setje bankdrukt, dan rowt, dan weer bankdrukt, rowt etc..

Dat het niet praktisch is qua ruimte etc en gebruik van stangen in sportschool ben ik wel met je eens. Maar ik heb ergens gelezen dat het positief kan zijn voor de spiergroei om spieren die 'tegenover elkaar' liggen om de beurt te doen(niet speciaal superset) Borst/Rug, Biceps/Triceps, Quads/Hams.. etc..
 
Ik doe het de laatste tijd ook twee oefeningen om en om, voor sommige oefeningen is het wel eens lastig maar gaat over het algemeen prima. Als ik 8 oefeningen moet doen van 6 sets per oefening gaat het een beetje lang duren als ik de oefeningen 1 voor 1 doe, daarom dus.
 
j354j4 zei:
Kan wel hoor.. is gewoon een variant... Er zijn genoeg schemas waar je eerst 1 setje bankdrukt, dan rowt, dan weer bankdrukt, rowt etc..

Dat het niet praktisch is qua ruimte etc en gebruik van stangen in sportschool ben ik wel met je eens. Maar ik heb ergens gelezen dat het positief kan zijn voor de spiergroei om spieren die 'tegenover elkaar' liggen om de beurt te doen(niet speciaal superset) Borst/Rug, Biceps/Triceps, Quads/Hams.. etc..
de antagonistische spieren dus ;)

Ik heb ook al eens over antogonistische supersets gelezen, zal dit ook eens proberen later.
 
j354j4 zei:
Kan wel hoor.. is gewoon een variant... Er zijn genoeg schemas waar je eerst 1 setje bankdrukt, dan rowt, dan weer bankdrukt, rowt etc..

Dat het niet praktisch is qua ruimte etc en gebruik van stangen in sportschool ben ik wel met je eens. Maar ik heb ergens gelezen dat het positief kan zijn voor de spiergroei om spieren die 'tegenover elkaar' liggen om de beurt te doen(niet speciaal superset) Borst/Rug, Biceps/Triceps, Quads/Hams.. etc..

Jaa idd, de ruimte dat is gewoon niet relax.. maar dat borst/rug idee dat kan dus ook?? heb je er dan ervaring mee?? of kan je dan beter gewoon oefening per oefening afwerken?
 
Ik doe het alleen heel soms met Dips/Chins.. maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet echt lekker vind. Ik werk liever gewoon rustig eerst 1 oefening af en dan pas de volgende.

Maar sommige mensen zweren er weer bij, je zou het zelf even een paar keer moeten uitproberen eigenlijk.
 
erca zei:
de antagonistische spieren dus ;)

Ik heb ook al eens over antogonistische supersets gelezen, zal dit ook eens proberen later.

die ja :o
 
Ok dat is mij allemaal duidelijk!! thnx voor de tips

Alleen nu nog een vraagje over mijn 5x5 (full body) schema wat ik wil gaan volgen:

Maandag
A-1: barbell bench press
A-2: dumbbell bent over row
B-1: barbell squat
B-2: stiff legged deadlift
Buik

Woensdag
A-1: weighted dips
A-2: weighted chin-ups
Barbell deadlift
Buik

Vrijdag
A-1: incline press
A-2: one arm row
B-1: barbell squat
B-2: glute/ham raise
Buik

Graag hoor als er wat aanpassingen nodig zijn in mijn schema...
;)
 
weet niet of je nu oefeningen afwisselt maar met deze oefeningen zou ik het niet doen.
imo upperbody antagonistisch pakken gaat nog wel, maar lower body gaat dit al een stuk minder goed, beter te combineren met kleinere oefeningen voor het boven of onderlichaam zeg maar squatten met side raises/kuiten oid. Maar aangezien je maar 4 oefeningen per training doet kan je er best gewoon 1 tegelijk doen. Kwa tijd red je dat prima.
 
Starter20 zei:
waarom hou je niet gewoon dat schema van Bill starr aan kwa oefeningen?

(http://www.geocities.com/elitemadcow1/5x5_Program/Linear_5x5.htm)


Heeee, die zocht ik nou al de hele tijd op google. Ik denk die vent moet toch wel zelf een site hebben met meer uitleg. Want ik heb dit schema aangehouden van bb.com, maar ik denk ik vraag nog ff voor de zekerheid of het dus wel wat is voordat ik eraan begin. Maar ik ga dit even lezen!!

Thnx :D

:edit --> Allemaal gelezen en dat excel scheetje ook maar van hem gedownload en invullen maar!! thnx
 
Laatst bewerkt:
ik ga dat zelf ook nog een keer proberen, heel interresant.. hou jij een log bij? ben benieuwd naar de vooruitgang die je boekt
 
je bent gewoon aan het supersetten en daar zijn zoveel variaties in.

bijv je pakt telkens de deadlift 1 x 100 en daarna werk je telkens een borst oef af( flat-incline-dip - flyes )

De mogelijkheden zijn legio en als je alles van te voren klaarlegt dan dan heb je een geweldige training

succes
 
Jaa ik snap nu tenminste aan de hand van die site helemaal hoe het werkt (thnx starter20)!!

Maar ik ga deze week nog ff wat dingen meten met wat ik precies 5x kan max. vooral squat en deadlift weet ik nog niet zeker wat ik 5x kan.

Maar lijkt me wel lache om een log bij te houden, mayb ga ik dat wel doen.:cool:

Nog even een klein vraagje.. Nu heb ik me hele schema klaar liggen alleen nou vraag ik me alleen nog iets af. Zijn de eerste 4 weken meer om op te bouwen voor de periode erna?? Omdat het in mijn ogen zo licht lijkt allemaal. Alleen pas vanaf week 5 begin je met alles steeds elke week 2,5% vooruit te gaan in gewicht.
Dat is het enige wat nog niet helemaal duidelijk is.

Btw lijkt het me dan ook verstandig om pas vanaf week 4 met creatine (anhydrox van sportfood.nl) te beginnen of al meteen vanaf week 1??
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat je je er op verkijkt dat het licht is... je doet wel in 1 keer alles 3 keer per week... daar zal je imo lichamelijk wel flink aan moeten wennen (tenzij je nu ook al 3 keer fullbody doet ofzo)

edit: is het niet leuker om te kijken wat je vooruitgaat zonder creatine-achtige hulpmiddelen?
 
Starter20 zei:
ik denk dat je je er op verkijkt dat het licht is... je doet wel in 1 keer alles 3 keer per week... daar zal je imo lichamelijk wel flink aan moeten wennen (tenzij je nu ook al 3 keer fullbody doet ofzo)

edit: is het niet leuker om te kijken wat je vooruitgaat zonder creatine-achtige hulpmiddelen?

Jaa daarom het lijkt lichter dan het is, maar je squat bijv. wel 3x in de week. En vanaf week 4 wordt het ook allemaal echt zwaar!! Maar ik ga denk ik wel de creatine doen in vanaf week 4. Dat ook op aanraden van RvR (maat van me die ook hier zit op het forum en traint ook waar ik train :) ).

Dus dan moet het wel goed komen! :D

Maar als het na de eerste week goed bevalt ga ik wel een log bijhouden denk ik.. wekrt ook een stuk motiverender!!
 
Back
Naar boven